Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Sleper Railbus aanhanger 4018

Gestart door wvniersen woensdag 02 januari 2013, 11:40:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sleper Railbus aanhanger 4018
Hallo.

ik heb van mijn broer een oude railbus aanhanger gekregen.
deze mist alleen de sleper.
ik kan alleen zien dat dit het oude type sleper is met de enkelvoudige ophanging.
is deze sleper nog aan te komen?
of moet ik de aanhanger gaan ombouwen naar de nieuwere sleper?

Groet Winno
Re: Sleper Railbus aanhanger 4018
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sleper Railbus aanhanger 4018
Het lijkt wel of de oude sleper er met grof geweld is af getrokken.
Het ziet er naar uit dat je er een nieuwe sleper onder moet zetten, maar dat vereist wel wat aanpassingen aan het onderstel.
Re: Sleper Railbus aanhanger 4018
Citaat van: Kappa op woensdag 02 januari 2013, 13:16:53
Het lijkt wel of de oude sleper er met grof geweld is af getrokken.
Het ziet er naar uit dat je er een nieuwe sleper onder moet zetten, maar dat vereist wel wat aanpassingen aan het onderstel.

dat is precies wat ik vraag.
ik heb de orginele sleper niet, kan ik die nog ergens aankomen?
weet iemand dan toevallig een nummer van dit oude slepertje.
ombouw naar het nieuwe type sleper is natuurlijk ook mogelijk,
ik heb zelf nog een goede aanhanger die ik als voorbeeld kan nemen, dus dat lijkt me geen probleem.

ik heb ook zitten denken om een draadje te leggen tussen de 2 aanhangers, maar moet dan iets verzinnen voor de koppeling
weet ook niet of je stroomvoerende koppelingen of iets dergelijks kunt gebruiken.

groet Winno
Re: Sleper Railbus aanhanger 4018
Hallo Winno,

Een stroomgeleidiende koppeling tussen motorwagen en aanhanger aanleggen lijkt me niet mogelijk ( mede vanwege de afwijkende constructie van de huidige koppeling). Ik zou gewoon de rijstroomtoevoer vanaf de sleper van het motorrijtuig (in het algemeen het rode draadje) met een heel dun draadje naar de aanhanger leiden en daar aansluiten op de plek waar vroeger de baanstroom het aanhangwagentje binnenkwam. Je kan het gekoppelde stelletje dan niet meer uit elkaar nemen (of je zou het draadje moeten doorknippen en daarna weer vastsolderen), maar zo'n kort twee-delig  stelletje kan je makkelijk in zijn geheel van de baan nemen voor onderhoud en opbergen en zo.

Gegroet,

Rob
Re: Sleper Railbus aanhanger 4018
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sleper Railbus aanhanger 4018
Winno,

De sleper die er origineel onder zat is de 7075, of de 7074.
Deze slepers werden destijds gebruikt voor binnenverlichting in twee assige wagons.
Maar de kans is groot dat deze sleper sluiting maakt op wissels etc.
De latere uitvoering van de 4018 kreeg een grotere sleper, maar die krijg je er alleen onder door de wagenbodem aan te passen.
Re: Sleper Railbus aanhanger 4018
Naast het punt of je eraan kunt komen, is er ook iets verbogen onder je wagen. Dat bedoelde Ben al te zeggen volgens mij. Mij lijkt het makkelijker een nieuwe sleper of een draadje vanaf de loco te gebruiken.

Mvg,

Mathijs Huijsmans
Re: Sleper Railbus aanhanger 4018
Dank je wel voor de reacties.
ik zat zelf ook al te denken aan een draadje tussen de 2 aanhangers.
en dat is nu denk ik ook het makkelijkst.

ga hier binnenkort maar eens samen met Bram aan prutsen.'
er zitten aan het orgineel 1:1 natuurlijk ook 2 luchtslangen en de nodige kabels voor de verlichting.



groet Winno
Re: Sleper Railbus aanhanger 4018
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sleper Railbus aanhanger 4018
Winno, die op jou laatste foto is wel een ander type Schienenbus, namelijk de VT98 (Br 798) en de 4018 is een bijwagen van de VT95 (Br 795).
Re: Sleper Railbus aanhanger 4018
Citaat van: Kappa op donderdag 03 januari 2013, 16:35:51
Winno, die op jou laatste foto is wel een ander type Schienenbus, namelijk de VT98 (Br 798) en de 4018 is een bijwagen van de VT95 (Br 795).

Ha..... weer iets geleerd.
nooit geweten dat er zoveel verschil tussen zat.
is inderdaad anders qua uiterlijk.
weinig zichtbare aansluitingen dus draadjes gaan dan maar via de koppeling gemonteerd worden.

dank je wel voor je opmerking.

even het juiste plaatje....