Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Robert's wheather hoekje

Gestart door robert39 zondag 11 november 2012, 19:40:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Robert's wheather hoekje
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Robert's wheather hoekje
Hallo Iedereen,
Ik heb vandaag een schuifwandwagon geweatherd,eerst heb ik hem een wash gegeven met zeer verdunde zwarte verf. Ook het frame en de draaistellen, dit heb ik gewoon met een penseel gedaan. Daarna met een zachte penseel,roestkleur op het frame en draaistellen gedaan. Op de onderste rand van de schuifwanden ook, daarna heb ik met de wit/gele kleur de hele wagon gedaan. Daar waar teveel poeder zat, heb met een harde penseel weg geborsteld.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden, ik ben wel tevreden met het resultaat.Heb nog 2 van deze wagons die ga ik ook nog doen.
Groet Robert
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Dat ziet er stukken beter uit dan de ''schone'' :thumbup:.
Erg mooi gedaan.

Gr, Myron
Re: Schuifwandwagons wheatheren
ziet er mooi uit
Echt veel beter dan eerst

Mvg Danny
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Bedankt voor de complimenten  :thumbup: :) Ik heb de 2e ook al gedaan Deze heb ik wat "vuiler" gemaakt, ik bij de wash wat burnt umber toe gevoegd.  Bij de poeder een wat roodere roestkleur gebruikt, daarna weer wat geel/witte stof erover heen. Wat je al niet met wat poeder en verdunde verf kunt doen  ;) zeg maar wat jullie er van vinden :D
Groet Robert
tja als je niet rijden kunt moet je wat anders doen he  :D
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Zo,das ff smerig Robert.

Persoonlijk vind ik waar je het meeste werk mee gehad hebt het mooist , dus zo smerig mogelijk.

Echt netjes.

Mvg: Alex
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Je zou bijna zeggen dat de vuilste al oud en versleten is.
Knap gedaan! :thumbup:
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Hoi Robert,

Ziet er mooi uit, die tweede zelfs beter.

Let op; ik heb eens gelezen dat je de borden aan de zijkant schoner moet houden zoals ze dat in het grootspoor ook doen.

Vincent
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Ik vindt die tweede een beetje te geel, alsof ie net uit de woestijn komt. De kopse kant is op de foto een stuk donkerder en m.i. beter geslaagd.
De wielstellen zijn zeker wel mooi geworden.
Bij wagons met zulke grote platte vlakken spoelt de regen meestal veel vuil er weer af en blijft het in de naden hangen.
Zorg dat je eerst goed de grootspoor foto's bestudeert voordat je gaat weatheren.
Succes!

Cor
Re: Schuifwandwagons wheatheren
de tweede is een flink stuk vuiler dan de eerste zo te zien.  Mijn persoonlijk smaak zit ergens tussen de twee in  De eerste is nog vrij netjes, de tweede is iets "te ver heen" naar mijn smaak, maar dat is zoals ik al tikte puur persoonlijk.

Ik lees dat je met poeders werkt, hoe fixeer je die dan ? spuit je er (matte) blanke lak over  of gebruik je haarlak of nog wat anders ?
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Hallo Iedereen,
Bedankt voor de adviezen en complimenten  :thumbup: Op de foto lijkt het geeler dan het in werkelijkheid is en door het inzoomen
zie je meer contrast dan met het "blote" oog. Vanavond ga ik nog met de 3e aan de gang, kijken wat we daar mee gaan doen. Ik zal komend weekend even foto's met daglicht maken. Dan kun je de wagons beter fotograferen, komen de kleuren er beter uit.

Vincent, Van de opschriften lijkt me een goeie :thumbup:, zal ik aan denken.

Nou cor laat maar eens wat van jou werk zien dan, ik ben benieuwd. Ik heb er ook grootspoorfoto's bij gehad en Dan zijn ze nog Donkerder !! kijk maar eens in de laatste RM !!

Dani, doordat ik eerst met verdunde verf de wagon behandel, blijft het poeder goed "plakken" als je dit niet doet blijft de poeder ook lang niet zo goed hechten. Ik denk wel dat ik ze nog met matte blanke lak ga fixeren.

Groet Robert

Re: Schuifwandwagons wheatheren
wesleycockerill
gast

Re: Schuifwandwagons wheatheren
Mooi hoor! ik vind ze zo achter elkaar wel wat hebben, dat ze niet hetzelfde zijn!  :thumbup:
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Hallo Iedereen,
ik heb vandaag de laatste (voorlopig) schuifwandwagon geweatherd. Ik heb deze met een bruine wash gedaan en daarna gepoederd. Ik had nog een aantal foto's in RM bekeken, en daar zijn ze nog bruiner te vinden. Ik vind zelf de bruinste het mooiste, en Vincent (staal) heeft inderdaad gelijk wat betreft de opschriften. ik heb de foto's buiten genomen, maar oordeel zelf.
Groet Robert
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
nog 2 foto's  :D
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Dat ziet er super uit en ik vind ze alle drie erg goed geslaagd! :)
Ik doe het je niet na! :)

Groetjes,

Antal
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

online
Re: Schuifwandwagons wheatheren
fraai werk !

weatheren is heel persoonlijk !  Trouwens alle geweatherde grootspoorwagons zijn ook niet mooi, dan mag er al eens een exempl. tss zitten die ietsje minder is !
Hetzelfde geldt voor graffiti !

Groeten Peter ;)
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Dat ziet er erg mooi uit, goed gedaan hoor!  :)

Vincent
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Goed resultaat!
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Hallo Iedereen,
Ik heb gister een paar grootspoorfoto's gemaakt van schuifwandwagons, om mijn volgende 2 wagons te gaan weatheren. Ik heb weer 2 aangeschaft van marklin, de 48056 schuifwandwagons van transwagon. Dus die gaan we weer lekker vuil maken  :D zo te zien.
groet Robert
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
9-7-2005 te Bad Bentheim:



M.v.g. Marcel
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

online
Re: Schuifwandwagons wheatheren
't is inderdaad niet zo simpel om zo'n erg vervuilde wagon na te bootsen, je krijgt algauw het verwijt dat hij wat overdone is maar je ziet is 100% realistisch !

Groeten Peter ;)
Re: Schuifwandwagons wheatheren
En we hebben ergere gezien hoor gisteren , maar hij moet maar veel oefenen , kan ie straks een goede demo geven op een forum dag ..... :D
Het ziet er in iedergeval netjes uit....en het kan best nog erger....... :D

Mvg: Alex
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Dan zijn deze wagons veeeeeel te schoon, daar gaan we binnenkort dan ook wat aan doen :D
Groet Robert
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

online
Re: Schuifwandwagons wheatheren
zo te zien heeft het weather-virus bij U gemeen hard toegeslagen  Robert!
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Je weatheren is heel persoonlijk. Ik zelf vind hoe viezer hoe beter!

Je ziet maar weer je kan nog veel verder (lees: viezer) gaan!
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

online
Re: Schuifwandwagons wheatheren
http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_gattung_h.html          misschien kan dit de inspiratie wat aanwakkeren !
Groeten Peter ;)
Re: Schuifwandwagons weatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons weatheren
Hallo iedereen,
Ik heb vanavond de laatste 2 schuifwandwagons geweatherd, heb weer 2 varianten gemaakt. De eerste is wat lichter dan de 2e en heb de opschriften en logo van transwagon wat "schoon" gelaten. Heb ze een whash gegeven met burnt umber en bij de laatste burnt umber en zwarte verf. Daarna met poeders afgemaakt, ik heb nu de gele poeder gebruikt. vind het toch wat mooier dan de witte poeder die ik bij de vorige wagons gebruikt heb. Morgen even bij daglicht foto's maken, dan lijkt het weer wat anders als nu, maar wil jullie toch niet onthouden van een paar foto's  ;)
Groet Robert
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Hallo Iedereen,
Vandaag nog een paar foto's gemaakt bij daglicht, nu komen de wagons er nog beter uit. Ik hoor het wel wat jullie er van vinden.
Groet Robert
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Zijn ze niet wat te geel? beetje grijs eroverheen?

Vincent
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

online
Re: Schuifwandwagons wheatheren
heeft mogelijks te maken met gebruik flits  waardoor alles iets geler uitziet, foto's genomen van schuin boven geven een ander beeld, mocht het niet aan het fotograferen liggen en ze zien er echt zo geel uit dan is het voor mij ook iets te geel !
Groeten Peter ;)

PS had je er iets aan met die link die ik eerder postte ?
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Ik heb hier het totale overzicht van alle 5 wagons, ik vind ze zelf heel goed overkomen. De lichtste van het stel ga ik nog een keer mee aan de gang. De zon schijnt er ook op, daardoor lijkt het wat geler dan ze zijn.
Groet Robert
Re: Schuifwandwagons wheatheren
niets meer aan doen.
ook de lichte niet, die past er mooi tussen.
ze moeten ook niet allemaal even smerig zijn.
:thumbup:

Groet Winno
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Ze zijn echt prachtig! Realistisch zou ik zeggen!
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Inderdaad nu ik het als set ziet zien ze er erg goed uit.

ps ze passen ook mooi bij je dressoir  >:-D

Vincent
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
grapjas  :D :D :D
Re: Schuifwandwagons wheatheren
hahahahahaha.
Maar ze hebben gelijk Robert....dat word elke woensdag voorlopig een extra poets beurt zoals ze daar staan.
Maar zoals gezegt , echt niets meer aan doen.
Zo is het net echt he....je hebt ze in werkelijkheid ook zo gezien , en zijn ook echt allemaal anders gekeurd.....dus houden zo .....
Ziet er echt prachtig uit.

Mvg: Alex
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Geweldig gemaakt Robert
Ik zou ze ook zo laten
Zou je mij eens een verweer lesje willen geven? Ik heb hier een br 38 staan die nog wel wat verweerd mag worden :D

Mvg Danny
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
@ Danny, als je bij mij komt kijken volgend jaar, neem je die BR 38 maar mee, gaan we daag eens mee stoeien.
bedankt voor de complimenten allemaal  :thumbup: :thumbup:
Groet Robert
Re: Schuifwandwagons wheatheren
wesleycockerill
gast

Re: Schuifwandwagons wheatheren
Wow. vet. Helemaal de bom  :D
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Hallo Iedereen,
Wat moet je op 1e kerstdag doen ?? Juist met de treinenhobby bezig!! Ik had laatst een schuifwandwagon van forumlid eric overgenomen, deze was nog maagdelijk grijs  :P Dus deze wagon eerst in de whash gezet, nog een 2e keer een whash er over. Daarna weer gepoederd, heb nu wat donkere aarde kleur gebruikt en roest kleur. Vind het resultaat mooi geworden ,binnenkort zal ik ze alle 6 even op de baan zetten om een vergelijk te krijgen.
Groet Robert
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Eindresultaat  :D
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Ziet er mooi uit Robert
Dat word een mooie verweerde sleep :)
Misschien een tip : Ik gebruik bij het roesten soms een sponsje
Gewoon lichtjes instrijken met verf dan beetje drukken op het model wat je verft
Je staat echt versteld van het resultaat

Mvg Danny
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Hallo Robert,

Gisteren heb ik jouw demo weatheren gevolgd in Den Bosch bij de gastendag.
Zoals je ziet is deze reactie op jou draadje geschreven en ik heb het ook gelezen zoals je ook voorstelde.
Ik ben degene die laatst een V80 had laten weatheren.
Ik ga de demo in praktijk brengen en bedank jou voor de duidelijke demonstratie.
Hopenlijk valt de schade aan het railrijtuig van Liliput mee.
Bedankt.

groeten erick
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Dat is fraai weatherwerk zeg.
Pracht resultaat en vind het mooi dat ze allemaal verschillend zijn van vuil gradatie en kleur.
Zo is het in het echt ook.
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
 Hoi Robert, die Alex had wel een vooruitziende blik in 2012

Citaat van: Aliebengalie op zondag 18 november 2012, 12:56:25
En we hebben ergere gezien hoor gisteren , maar hij moet maar veel oefenen , kan ie straks een goede demo geven op een forum dag ..... :D

Bedankt voor je demo/workshop, ik heb er veel van opgestoken.
En nu veel zelf gaan doen.
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Hallo iedereen,
Nog bedankt voor de leuke reacties en dat de wheather cursus geslaagd was  :thumbup: :thumbup: Afgelopen week heb ik deze wagons voor het eerst op mijn eigen rails laten rijden, wat een genot om dit langs te zien gaan :) Dit is zeker een favoriet stammetje geworden, wat je kunt bereiken met een beetje wasbenzine, verf en poeders !! Een paar foto's
Groet Robert
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Ze zien er goed uit Robert en zou ook 1 van mij favoriete stammetje's zijn. :thumbup:
Ga je de loc ook nog doen ?
Mooie loc trouwens. ;) (rijd hier ook zijn rondjes) :thumbup:
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Hallo Michel,
Dat is iets wat ik nog niet aangedurfd heb, maar hij is wel erg schoon zo. Mijn aandacht ligt nu voornamelijk bij het aanleggen van m´n baantje, zodra dit in een ver gevorderd stadium is pak ik dit soort dingen weer op. Dus ja de captrain gaat nog wel z´n schone uiterlijk verliezen, al heb ik nog een andere loc in gedachte voor dit stammetje, namelijk de zwarte BR189 van locon.
mvg Robert
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Schuifwandwagons wheatheren
Oke Robert is ook een flinke stap om je loc's te wheatheren.
Maar als het je goed doet met je wagon's moet het ook zeker lukken met je loc's. :P

Ikzelf zal het niet gauw doen mede omdat ik het een vak apart vind het wheatheren en omdat ik erg kan genieten van mijn schone loc's.
 
Re: Robert's wheather hoekje
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Robert's wheather hoekje
Hallo Mensen,
Vandaag heb ik een ketelwagon van Max, gewheatherd. Deze had vliegles van Max gehad , en kan nu richting sloperij Koek :D
Ik heb eerst een whash van burnt umber gegeven en daarna verschillende poeders. zo kun je toch iets leuks maken van een 2 euro wagonnetje !!
Groet Robert
Re: Robert's wheather hoekje
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Robert's wheather hoekje
Vreselijk wat een munk is het geworden >:-D