Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Feniksbaan (M-baan uit de prullenmand) - alles op 1 niveau

Gestart door sv1000s maandag 29 oktober 2012, 18:40:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Feniksbaan (M-baan uit de prullenmand) - alles op 1 niveau
Dag forum,

Na een tijdje in een diep dal te hebben geleefd laat mijn gezondheid het nu toch weer toe de modelspoorhobby-draad af en toe wat op te nemen, 'op papier' dan toch vooral :-)
Alhoewel, ik was er uiteindelijk aan begonnen wat oude spullen op te ruimen om plaats te maken voor een nieuwe modelbaan...
Na lang wikken en wegen en het maken van allerlei ontwerpen heb ik er uiteindelijk voor gekozen een kleine baan te bouwen met C-rails in de ene kamer met een vrij groot 'open' schaduwstation in de aanpalende grotere kamer. Meer hooi moet ik met mijn lichamelijke gesteldheid zeker niet op mijn vork nemen, dat is nu na de afgelopen maanden wel duidelijk geworden...
Bij de opruimwerken in de kamer voor het schaduwstation kwamen uiteindelijk zoveel M-rails boven water dat ik het meer en meer zonde begon te vinden dat ik dat allemaal ooit naar de prullenbakken had verwezen :-) 't Was ooit allemaal in 'stukken en brokken' verworven en ik had het eigenlijk nog nooit allemaal samen gezien. Ik was teveel gefocusseerd op een nieuwe baan met K- of C-rails.
Toen kwam het idee om bovenop het schaduwstation met C-rails een volledig vlakke M-baan te bouwen die tegelijk dienst doet als stofvanger :-)
Na het opmaken van een inventaris in Wintrack heb ik eens geprobeerd wat er met het 'opgegraven' materiaal zoal kon gebouwd worden, en dat viel eigenlijk heel goed mee. Er bleven zelfs nog een 100-tal bochten over... (die zullen wel uit beginsetjes komen).
Dit is het geworden, een doorgangsstation op een dubbelsporige geëlektrificeerde hoofdbaan met een aansluiting op een lokaalbaan naar een kopstation.
De hoofdbaan is als je het goed bekijkt eigenlijk een 'dogbone' waarvan de 2 lussen op de uiteinden gemeenschappelijk gemaakt zijn, dienst doen als schaduwstation en tevens aansluiting geven op het kopstation (dat ook via een lokaalbaantje verbonden is met het doorgangsstation). En daar bovenop nog een open schaduwstation als 'lader' van nieuw materiaal.
Dat biedt rijmogelijkheden 'à volonté'.
Alles is zo uitgewerkt dat een trein die 'verdwijnt' altijd een andere kan doen 'verschijnen', er kan altijd 'gewacht' worden in het schaduwstation, wat voor veel afwisseling kan zorgen in het treinenverloop. Het zal nooit voorspelbaar zijn waar en wanneer een 'verdwenen' trein weer zal 'verschijnen'. Ik gruw van een trein die 'rondjes' rijdt en onmiddellijk na het vertrekken uit een station naar links direct daarna langs rechts komt binnen gereden....
Hier alvast de 'platte' presentatie, zowel 'aangekleed' als 'uitgekleed', en de Wintrack file.
3Deetjes volgen nog wel eens.
Reacties zijn natuurlijk altijd welkom, maar hou er rekening mee dat ik voor het moment' niet kort op de bal speel' en maar sporadisch het forum raadpleeg.


Groeten,

Franky, terug van lang weg geweest
Re: M-baan uit de prullenmand
mooi ontwerp, eentje om te voglen naarmate ze wordt opgebouws volgens mij.

Succes er mee !
Dani
Re: M-baan uit de prullenmand
Leuk baanontwerp Franky.
Succes er mee,ik ga het volgen.

groet Tony
Re: M-baan uit de prullenmand
Ziet er mooi uit :thumbup:
Re: M-baan uit de prullenmand
En zo zou het er ongeveer kunnen uit zien...

Groeten,

Franky

Re: M-baan uit de prullenmand
En nog wat plaatjes...
Gaat sneller dan bouwen :-)

Groeten,

Franky

Re: M-baan uit de prullenmand
Aliebengalie
gast

Re: M-baan uit de prullenmand
Franky.
Mooie ontwerpen , en dat is zeker ook leuk om te doen.
Hoop dat het wat beter gaat met de gezondheid , want dat is toch het belangrijkste voor de mens.
Hoop dat alles weer netjes in elkaar past ,en dat je straks met heel veel plezier kunt genieten van je mooie baan.

Wens je dan ook heel veel gezondhied en suc6 met je baan.

Mvg: Alex
Re: M-baan uit de prullenmand
Dag Dani, Tony, 'reeves' en Alex,

Hartelijk bedankt voor deze warme woorden ;-)
Maar met mijn gezondheid zal het wel voor altijd met ups en downs zijn... 't Betreft geen ziekte maar schade van een verkeersongeval, de pijn en de ongemakken zijn er wel voor altijd :-(
Die 'knop' heb ik al omgezet, ik moet er mij gewoon bij neer leggen.
Nu nog de knop omzetten dat ik niet te veel hooi op mijn vork moet nemen...en beter een 'pannenkoek-baan' bouw dan een 3-dimentioneel hoogstandje dat ik toch misschien niet meer in elkaar krijg geknutseld.
En dat ik beter eerst iets in elkaar zet met alle spullen die ik liggen heb dan een klein fortuin te investeren in nieuw materiaal dat misschien voor eeuwig op de schappen blijft liggen.
Met alles wat ik nu bij elkaar heb gezocht moet ik mij wel een tijdje zoet kunnen houden :-)

Groeten,

Franky
Re: M-baan uit de prullenmand
Dag forum,

Voor wie het baanplan al eens bekeken heeft zal het wel opgevallen zijn dat aan de linker kant 5 sporen parallel lopen, niet direct 'spannend' :-)
Maar ik denk dat het zo wel kan, op volgende manier: er komen 2 dubbelsporige geëlektrificeerde hoofdbanen bij elkaar (de groene sporen), die zou ik in hoogte iets laten verschillen, de achterste heel licht laten klimmen tot aan de bruggen om ze visueel te scheiden van elkaar, en de voorste baan is zonder draad en ligt wat afgescheiden van de andere en zal enkel bereden worden door 'lokaal' treinen, wat ook een visueel onderscheid zal zijn.
Ik zie het zoals in bijgevoegde 3Deetjes.
En het blijft ondanks het verhoogde spoor achteraan bouwtechnisch nog wel min of meer een 'pannenkoek', eentje die aan de rand wat opgekruld is :-)

Groeten,

Franky

 
Re: M-baan uit de prullenmand
Hoi Franky,

Het gaat me aan het hart te horen dat je zoveel last hebt van de gevolgen van een verkeersongeval. Nogmaals heel veel sterkte daarmee.
Ik heb je baanplan uiteraard bekeken, maar je hebt het over een groot schaduwstation in C-rail, ga je daar dan geen verbinding mee maken?
Dat is wel zonde denk ik. Je hebt een hekel aan treinen die duidelijk rondje rijden. Maar een trein die rechts je station uitgaat zal links uit de tunnel komen waarmee je dan weer het idee krijgt van een rondje. Er zijn geen mogelijkheden om in die tunnen een trein te laten passeren. Als je in dat gedeelte nou een verbinding met je schaduwstation zou kunnen realiseren. Dan heb je volgens mij een baan met heel veel mogelijkheden. Het is maar een idee he. Ik weet niet hoe de omstandigheden zijn. Misschien kun je daar wel helemaal geen verbinding creeren naar het schaduw station.

En pannekoek of niet, het ziet er toch altijd leuk uit als je met nieuwe baanplannen komt. En het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je zelf tevreden bent over de te bouwen baan.

Groetjes Peter.
Re: M-baan uit de prullenmand
Dag Peter,

Bedankt om mijn baanplan te bekijken.
Je voorstel om een verbinding te maken met het C-rail schaduwstation dat onder de M-baan zal komen te liggen maakt het allemaal weer veel te ingewikkeld en moeilijk om overal bij te kunnen. Ik wil in die achterste verborgen sporen ook geen wissels want dat zal moeilijk bereikbaar zijn (onder een stad) en wissels geven toch vroeg of laat ellende, haperen, ontsporen, noem maar op...
Je ziet wel iets over het hoofd, de verborgen sporen achteraan zijn meer dan 5m lang, dus lang genoeg om een trein of 3 na elkaar te zetten, dat vormt dus een 'sequentieel' schaduwstation, uiteraard zonder de mogelijkheid een trein te laten passeren, maar dat wil ik juist.
Als een trein rechts vertrekt komen er eerst 3 andere uit de tunnel links, ruim voldoende om het 'rondjesrijden' effect tegen te gaan (hoop ik). En alleszins even goed als met een 'parallel' schaduwstation.

Groeten,

Franky
Re: M-baan uit de prullenmand
wesleycockerill
gast

Re: M-baan uit de prullenmand
Erg mooi baanplan. Het is niet te uitgebreid (Huh??? zul je zeggen :D) maar toch erg mooi. Ik ga dit draadje zeker volgen, sucses met bouwen!
Re: M-baan uit de prullenmand
Wesley,
Uit algemene forumregels:
:arrow: 12. Banners mogen een max.afmeting hebben van 800 x 125 pixels en mogen geen doorlink bevatten.
Re: M-baan uit de prullenmand
wesleycockerill
gast

Re: M-baan uit de prullenmand
Ohw... Hoe krijg ik dit plaatje dan zonder doorlink? die pixels kan ik wel ff regelen
Re: M-baan uit de prullenmand
De  in je profiel zetten.

... Ja dat schiet niet op ...
Je aangepaste afbeelding in je profiel (ondertekening) zetten.
"rechte haak openen IMG rechte haak sluiten - AFBEELDING - rechte haak openen /IMG rechte haak sluiten"
Re: M-baan uit de prullenmand
wesleycockerill
gast

Re: M-baan uit de prullenmand
De wat?  :|
Re: M-baan uit de prullenmand
Hallo Franky,

Weer een heel herkenbaar baanplan van jouw hand. Ondanks het toepassen van de starre M geometrie zie je toch overeenkomsten (hoewel ik ze niet zomaar kan benoemen, het is meer een gevoel).

Jammer dat het qua gezondheid zo tegenzit, ik hoop dat je desondanks toch genoeg van deze mooie hobby kunt genieten.

Groet,
Ronald
Re: M-baan uit de prullenmand
Citaat van: wesleycockerill op dinsdag 30 oktober 2012, 17:52:31
De wat?  :|
'k Heb m'n bericht #14 aangepast. Sorry voor de verwarring... ;)
M-baan uit de prullenmand - mijn 'ontwerp filosofie'
Citaat van: rorail op woensdag 31 oktober 2012, 17:14:40
Weer een heel herkenbaar baanplan van jouw hand. Ondanks het toepassen van de starre M geometrie zie je toch overeenkomsten (hoewel ik ze niet zomaar kan benoemen, het is meer een gevoel).
Ronald

Dag Ronald,

Ik zal je een beetje helpen :-)

Ik heb natuurlijk na al de jaren dat ik bezig ben met ontwerpen mijn eigen 'huisstijl' ontwikkeld, of ik nu iets groot of klein, voor M-, voor K- of voor C-rails ontwerp, ik probeer mij altijd zoveel mogelijk aan enkele aan mijzelf opgelegde regeltjes te houden.
Natuurlijk niet te 'slaafs', ontwerpen moet natuurlijk leuk blijven, maar soms zijn de beperkingen door regeltjes beter dan absolute vrijheid ;-)

Waar ik altijd een beetje naar tracht te streven:

Er is meer dan 1 station, een trein moet 'van-naar' kunnen rijden
Een station moet een beetje kunnen 'functioneren', er zijn perronsporen voor de treinen die stoppen en aparte sporen voor treinen die doorrijden
Er zijn kopsporen voor keertreinen
Er is meer ruimte tussen de sporen waar perrons liggen
Er is 'opstelmogelijkheid' voor rollend materiaal
Er is mogelijkheid voor 'verzorging' van het rollend materiaal
Er is goederen en post afhandeling mogelijk
Een deel van de sporen zit onder draad, een ander deel niet
Indien de plaats ontbreekt voor wisselstraten aan 2 kanten voor het station kies ik resoluut voor een kopstation, liever dan de stationsporen in te korten
Stationsporen liggen niet parallel of haaks met de tafelranden, dat ziet er beter uit en geeft meestal wat lengtewinst

Bochten worden zoveel mogelijk weggewerkt, liefst onder een verhoogde omgeving, 't zij een stad, 't zij een heuvel, anders in wisselstraten, dat valt minder op dat die te kort zijn dan een bocht in een paradespoor
Er is zo mogelijk een lang paradespoor
Er zijn geen 'zinloze' sporen of bruggen die nergens toe dienen
Ik hou geen plaats over op railniveau voor iets anders dan pure spoorgebonden gebouwen en infrastructuur, het is mij te zeer om de treinen te doen
Alle andere bebouwing komt bovenop weggemoffelde bochten, die plaats ontstaat vanzelf, of is er enkel 'virtueel' op de achtergrondplaten

Treinen die verdwijnen in een tunnel komen nooit direct weer te voorschijn, ze wisselen af met andere treinen door middel van een parallel of als er geen plaats is voor wissels, een sequentieel schaduwstation.
Treinen komen terug het station binnen uit de richting waar ze naar vertrokken zijn, geen 'rondjes' rijden

Dan zijn er natuurlijk de kleuren, groen staat altijd voor geëlektrificeerd, grijs voor spoor zonder draad

Verborgen sporen verberg ik ook altijd al in het ontwerp, en als ze zichtbaar gemaakt worden door de bovenliggende lagen weg te nemen, zijn ze altijd in lichtere kleuren

Ik teken zoveel mogelijk seinen in

Ik teken overal treinen en rollend materiaal in die op die plaatsen zouden kunnen aanwezig zijn, dat geeft mij een beter gevoel wat er zo al op de baan past, ik werk liever zo dan met raillengtes in cm

Een ontwerp mag 'rijpen', ik kijk er alle dagen eventjes naar en pas altijd weer iets aan, tot het allemaal netjes in elkaar valt, je kunt zo iets niet 'forceren', dat heeft tijd nodig, creativiteit is zelden continu op hetzelfde niveau :-)

En nu vergeet ik waarschijnlijk nog heel wat, maar dat is wel genoeg om aan te tonen waaraan het ligt dat mijn ontwerpen 'herkenbaar' zijn.

En soms, zoals in dit ontwerp, verwerk ik wat er voor handen is aan materiaal, maar ik probeer mij daarbij toch aan mijn 'regeltjes' te houden.

En heel soms, trek ik mij van al die regeltjes niets aan en ontwerp ik eens iets dat gewoon leuk in elkaar zit, maar zo kom ik er steeds weer achter dat mijn regeltjes toch voor een beter eindresultaat zorgen ;-)

Groeten,

Franky

Re: M-baan uit de prullenmand - mijn 'ontwerp filosofie'
Hallo Franky,

Dit zijn veel factoren die een baan herkenbaar maken, maar niet alles gaat op om het in één oogopslag herkenbaar te laten zijn, behalve:

Citaat van: sv1000s op donderdag 01 november 2012, 08:05:58
Bochten worden zoveel mogelijk weggewerkt ... in wisselstraten ...
...
Ik hou geen plaats over op railniveau voor iets anders dan pure spoorgebonden gebouwen en infrastructuur, het is mij te zeer om de treinen te doen
Alle andere bebouwing komt bovenop weggemoffelde bochten, die plaats ontstaat vanzelf, of is er enkel 'virtueel' op de achtergrondplaten
...
Dan zijn er natuurlijk de kleuren, groen ...
...
Ik teken overal treinen en rollend materiaal in die op die plaatsen zouden kunnen aanwezig zijn

Vooral het groen springt eruit, dat is de eerste aanduiding dat het een baanplan van jouw hand is.

Groet,
Ronald
Feniksbaan (M-baan uit de prullenmand)
Dag forum,

Omdat een baan toch een naam moet hebben en 'M-baan uit de prullenmand' nogal pejoratief klinkt, heb ik dan maar gekozen voor 'Feniksbaan', wat eigenlijk hetzelfde betekent, maar dan toch andere associaties oproept :-)

Groeten,

Franky

Re: Feniksbaan (M-baan uit de prullenmand)
Hoi Franky,

Jij bent een ware Wintrack kunstenaar.
Veel succes met de realisatie van dit prachtige railplan.

Groet,
Gerrit
Re: Feniksbaan (M-baan uit de prullenmand)
Citaat van: GHN-Marklin op donderdag 01 november 2012, 19:15:30
Jij bent een ware Wintrack kunstenaar.
Gerrit
Dag Gerrit,

Zoveel lof :-)
Maar alle eer is aan Wintrack, dat is gewoon een hele goede tool die dit allemaal toe laat met minimale inspanningen.
Ik probeer er 'virtueel' mijn baan mee te bouwen, dat gaat mij beter af dan 'in 't echt' :-) En het is eigenlijk ook best leuk en heel interessant om een idee te krijgen of het ontwerp ook kan 'werken'.

Citaat van: Pjedro op dinsdag 30 oktober 2012, 12:12:44
.... maar je hebt het over een groot schaduwstation in C-rail, ga je daar dan geen verbinding mee maken?
Peter
Dag Peter,

't Ja, dit gaat enerzijds mijn uiteindelijke bedoeling wel (wat/veel) te buiten, maar 't is anderzijds natuurlijk wel verleidelijk :-)
Mijn eerste reactie was dat niet te doen omdat het allemaal weer te ingewikkeld wordt en te moeilijk bereikbaar, maar ik heb het toch eens bekeken ;-)

Eerst dacht ik er gewoon aan om bovenop een C-rail schaduwstation (dat later moet dienen voor een kleine C-rail baan in de kamer ernaast) een vlakke afdekking te maken om er dozen en allerhande te kunnen op stapelen en tegelijk mijn treinen te beschermen tegen licht en stof.
Dan dacht ik er aan mijn M-rails die ik toch heb er op uit te leggen om er met mijn ouder materiaal op te rijden.
En toen vond ik zoveel rails en wissels in verschillende dozen dat ik er eigenlijk een vrij omvangrijke baan kan mee bouwen, meer nog, alles ermee vol kan leggen :-)
En dat wil ik dan wel een beetje goed doen ook, dus ontstaat er een modelbaan...die inderdaad ook wel dat schaduwstation zou kunnen gebruiken...

Dit zou ik aan het origineel ontwerp kunnen veranderen:
Ik zou wel zoveel mogelijk 'pannenkoek' willen overhouden, maar heb het dan eens herwerkt in 2 'pannenkoeken', het kopstation 10 cm hoger dan het doorgangsstation.
Het verborgen spoor achter het doorgangsstation zou ik over de ganse lengte 2,5 % laten stijgen zodat ik over de ganse lengte van de baan gemakkelijk een hoogte van 10cm haal.
Dan moet ik de stad wel halverwege laten ophouden en vanaf daar waar de verborgen rails wat hoger komen te liggen overschakelen naar 'natuur', plaats voor hoge huizen zal daar niet zijn (dakhelling...).
Dan zou ik de verbinding in de paradesporen links weg (moeten) laten want ze liggen dan op een hoogteverschil van 10cm en de 2 banen onder elkaar laten verdwijnen, het bovenste aangesloten op het kopstation zoals voordien, het onderste kan dan aansluiten op het C-rail schaduwstation er onder met een klimspiraal van 1 winding onder het kleine schaduwstation van de bovenste paradebaan.
De lokaalbaan zou zichtbaar stijgen van het doorgangsstation naar het kopstation.
Zo liggen alle sporen links op verschillende hoogte, wat het plaatje ook veel boeiender maakt, dus 2 vliegen in 1 klap :-)
Dat alles kan ik met wat goede wil nog als 'pannenkoek(en)' beschouwen, toch met wat ik gewoonlijk in mekaar flans in mijn andere ontwerpen;-)
De tekeningen zullen (hopelijk) verduidelijken wat ik hier probeer uit te leggen :-)

Groeten,

Franky
Re: Feniksbaan (M-baan uit de prullenmand) - in 2 niveau's en met schaduwstation
Hey Franky,

Kijk dat bedoel ik. Ik wist wel dat het zou gaan kriebelen.
Mooi aangepast, dat stuk waar de 5 sporen naast elkaar lopen. Ik ben benieuwd hoe het er straks allemaal gaat uitzien, als je daad werkelijk gaat bouwen.
Als je de stad helemaal wilt laten doorlopen zoals in het originele plan dan zou dat wel kunnen maar dan moet je de huizen van de stad "open maken" zodat je treinen er onder door kunnen rijden.

Groetjes Peter.
Re: Feniksbaan (M-baan uit de prullenmand) - in 2 niveau's en met schaduwstation
Citaat van: Pjedro op vrijdag 02 november 2012, 12:58:48
Als je de stad helemaal wilt laten doorlopen zoals in het originele plan dan zou dat wel kunnen maar dan moet je de huizen van de stad "open maken" zodat je treinen er onder door kunnen rijden.
Groetjes Peter.
Dag Peter,
Dat lijkt mij zelfs een betere oplossing dan een stukje natuur; alles moet afneembaar zijn want langs onder geraak ik nooit meer bij die sporen, er komt een schaduwstation onder. Huizen wegnemen lijkt mij daartoe het makkelijks.
En misschien steek ik maar beter een paar meter C-rails in die verborgen sporen achteraan in plaats van M-rails... Dat heb ik hier ook nog wel ergens in een doos liggen :-)

Groeten,

Franky 
Re: Feniksbaan (M-baan uit de prullenmand) - lussen 'dogbone' aangepast
Dag forum,

Na wat 'wikken en wegen' heb ik de lussen van het hondenbeen wat aangepast, vereenvoudigd, maar nog best bruikbaar voor tal van rijmogelijkheden; zie bijgaande plaatjes.
In afwachting van het C-rail schaduwstation onderaan zou ik beide lussen van de M-rail baan identiek uitvoeren, de bovenste lus geeft dan aansluiting op het kopstation, de onderste lus op een tijdelijk kop-schaduwstation.
Op deze manier zijn er mogelijkheden genoeg (voor mij althans) om treinen die 'verdwijnen' tijdelijk te laten staan en te vervangen door een andere en zal het nooit voorspelbaar zijn waar een trein weer 'tevoorschijn' komt op het bovenste niveau.
Sporen 1 en 3 vormen de lus van de dogbone.
Spoor 4 is 'in en uit' van het kopstation, maar kan ook gebruikt worden om te pendelen met het kopstation.
Spoor 2 kan dienen om vanuit het kopstation de hoofdbaan op te rijden, maar kan ook evengoed gebruikt worden om terug te keren naar het kopstation (pendelen).
Ook spoor 1 kan dienen om te pendelen met het kopstation.
En overal is er plaats om een trein met 4 reizigerswagons te laten stoppen.
Met deze situatie zou ik kunnen leven :-)
Maar suggesties om het nog te verbeteren zijn natuurlijk altijd welkom.

Groeten,

Franky
Re: Feniksbaan (M-baan uit de prullenmand) - alles op 1 niveau
Dag forum,

Na alles een beetje te laten bezinken keer ik toch terug naar mijn aanvankelijk idee: alles op 1 niveau.
Na wat test rijden blijkt dat zowat alles dat niet van Marklin is (en dan nog liefs oud is) maar belabberd of al helemaal niet rijdt op M-wissels :-( En er zitten er 50 in het ontwerp...
De noodzaak om deze M-baan die zal dienen als 'dak' voor een groot C-rail schaduwstation te 'voeden' met treinen uit dat schaduwstation is daardoor niet zo groot meer. Er zal toch een schifting moeten gebeuren tussen M-en C-rail rollend materiaal...
Ook het bouwen in 2 niveau's is eigenlijk meer nadeel dan voordeel, hoe eenvoudiger de constructie, hoe gemakkelijker het onderliggend schaduwstation toegankelijk zal zijn. Ik denk er zelfs aan om bovenaan in segmenten te werken wat bij een volledig vlakke plaat zeker gemakkelijk te doen is.
Op de voorgestelde M-baan is toch al plaats om 20 treinen verdekt op te stellen (nagenoeg allemaal loc + 4 4-assers) en dat is zeker te combineren met nog een 10-tal treinen in het zicht, in de stations en op de baanvakken, wat toch voor afwisseling genoeg zou moeten zorgen zonder verbinding met het  onderliggend  schaduwstation. Er is ook nog plaats voor een 15-tal losse locs die kunnen gewisseld worden met de andere op de baan.
Ik kan dus moeiteloos 50 locs kwijt op deze M-baan, dat is genoeg :-)

Wel is hier en daar nog wat gewijzigd ten opzichte van het origineel ontwerp, vandaar nogmaals wat plaatjes. 
Ongetwijfeld kan het hier of daar beter of anders, maar met wat ik nu getekend heb gebruik ik enkel materiaal dat ik voorhanden heb. De uitdaging is om niks te moeten bijkopen of ruilen, de puzzel moet passen :-)
Toch zijn alle opmerkingen welkom!

Groeten,

Franky
Re: Feniksbaan (M-baan uit de prullenmand) - alles op 1 niveau
Hallo Franky,

Mooi idee voor een M rails baan.
Als je de rails nauwkeurig legt, en de baan om de 1,5 m voed vanaf een ringleiding,
kun je best een schaduw station aanleggen.
Heb ik ook gedaan, de tussen ruimte is ongeveer 20 cm tussen de 2 platen.
Kijk maar voor info in mijn draadje.

Succes ik volg het verder met belangstelling.

Gr Einte
Re: Feniksbaan (M-baan uit de prullenmand) - alles op 1 niveau
Dag Einte,

Dat het kan zoals je zegt, daar twijfel ik geenszins aan.
Maar ik heb voor mijzelf afgewogen of het nodig en wenselijk is en daarom heb ik het idee laten varen zoals beschreven. Ik kan ten andere nagenoeg alles wat ik heb aan M-materiaal kwijt op dat ene niveau.
Er komt wel een schaduwstation onder, maar dat zal dan volledig in C-rail zijn en benut worden om een (kleine) c-rail baan te 'bedienen' in een aanpalende kamer.
En daar zal ik dan enkel mijn nieuwer Marklin, Liliput, Roco, Brawa,... materiaal op gebruiken.

Groeten,

Franky