Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nem 652 stekker

Gestart door Jasperkc vrijdag 09 november 2012, 09:49:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nem 652 stekker
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Nem 652 stekker
Hallo Iedereen,

Ik bouw nog wel eens loks om van analoog naar digitaal en dan loop ik tegen het volgende aan. Ik maak van een pertinax plaatje met gaatjes en lijntjes een stekkerdoosje voor de NEM 652 stekker van de decoder. Echter ik krijg het niet voor elkaar om het zo te maken dat het storingsvrij zit. Ik maak een vierkantje van 16 gaatjes en 4 lijntjes, in het midden onderbreek ik het zodat ik 8 vakjes krijg. Ik plaats het stekkerblokje en dan kan ik op de overgebleven ruimte de 8 draadjes solderen. Omdat ik niet aan de onderkant kan solderen omdat daar de metalen bodemplaat van de lok zit en omdat de draadjes aan de bovenzijde gesoldeerd dienen te worden zit ik nu te kijken hoe ik het op een andere manier kan oplossen. Iemand een suggestie?





Hopende dat de foto's nog iets meer duidelijkheid geven.

Groet, Jasper
Re: Nem 652 stekker
je zou de onderkant gewoon kunnen isoleren ?

Daar bestaan veel manieren voor.  Ik zal er enkele geven die mij zo meteen in het hoofd schieten :

- met elektrisch tape
- met was
- met een beetje hars er op
- een klein beetje "milliput" om de contactjes te bedekken   (2 componenten, wordt heel hard en is elektrisch isolerend en waterbestendig zelfs)
- het geheel in vloeibaar rubber dompelen (enkele keren, meerdre laagjes) en de insteekgaatjes vrij houden
....  noem maar op
Re: Nem 652 stekker
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Nem 652 stekker
Re: Nem 652 stekker
In jouw geval zou ik de draadjes gewoon aan de onderzijde solderen en de uitstekende puntjes voorzichtig afschuren of vijlen.
Daarna plak je het geheel d.m.v. dubbelzijdig foamtape vast op de bodemplaat (isoleert vanzelf).
Vertrouw je het niet dan breng je de tape gewoon dubbel aan.
Re: Nem 652 stekker
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Nem 652 stekker
hoi,

Je gebruikt de verkeerde print.
Er zijn montageprinten, met printbanen, waarbij de afzonderlijke printbanen om de 3 gaatjes onderbroken worden.
Hieruit haal je een stukje van 4 of 5 banen breed en 2 blokken met 3 gaatjes.
De female-stekker knip je aan de pin (soldeerzijde) af tot lengtes van ca 0,3mm.
Je vertint de eerste gaten wat; plaatst de stekker (kan ook 1x4 en 1x 5 polig) en soldeert deze door naar de stekkers, met wat extra harskernsoldeer. De onderzijde blijft nu geïsoleerd.

Je kan de printjes ook iets groter knippen/zagen, en bijvoorbeeld weerstanden, relais hierop solderen.

Zie conrad:

Universele euro printplaat 160x100x1.6mm  ? 3,84
Bestnr.: 530592 - 89   [Fabrikantnummer: SU527815]
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/530592/Universele-euro-printplaat-160x100x16mm/2512030&ref=list

Gr. Marcel
Re: Nem 652 stekker
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nem 652 stekker
Ik gebruik de hiervoor genoemde methode ook.
Ik buig de pinnetjes 90' om en soldeer dan een printje onder de connector.
Voordeel de onderzijde blijft geisoleerd en toch makkelijk werkbaar.

Robin
Re: Nem 652 stekker
Spoorman
gast

Re: Nem 652 stekker
Zelf knutselen is leuk en niks mis mee. Maar in dit geval koop je 5 stuks voor ?6 met bedrading er al aan. :)

Uhlenbrock 71622.

Gr, Ben.
Re: Nem 652 stekker
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nem 652 stekker
Ik gebruik het liefste de experimenteerprint met alleen soldeereilandjes zodat je alle verbindingen zelf moet leggen.
Kan van pertinax zijn, maar liever epoxy, dat is veel steviger.

Voor elke lok maak ik een aangepast printje, zodat ik het kan vast schroeven en liefst ook nog direct verbinding maakt met het chassis voor de (ESU) zwarte draad.

fotootjes:

Re: Nem 652 stekker
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Nem 652 stekker
Hallo Huub,

Heel erg slim. Dit is dus ook nog een tip. Maar even een andere onbelangrijke vraag hoe maak je dan de decoder vast of leg je die los in de lok? Ik zag em wel liggen op de foto, maar ligt ie dan los of leg je em vast met een stukje dubbelzijdig tape?

Groet, Jasper
Re: Nem 652 stekker
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nem 652 stekker
Citaat van: Jasperkc op zaterdag 10 november 2012, 23:33:23
Hallo Huub,

Heel erg slim. Dit is dus ook nog een tip. Maar even een andere onbelangrijke vraag hoe maak je dan de decoder vast of leg je die los in de lok? Ik zag em wel liggen op de foto, maar ligt ie dan los of leg je em vast met een stukje dubbelzijdig tape?

Groet, Jasper

Hi Jasper,

Decoders plak ik altijd met dubbelzijdige tape vast.
Let wel op dat je geen sluiting maak met de Massa.

Succes verder.

Gr. Fred.
Re: Nem 652 stekker
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nem 652 stekker
Citaat van: Jasperkc op zaterdag 10 november 2012, 23:33:23
Hallo Huub,

Heel erg slim. Dit is dus ook nog een tip. Maar even een andere onbelangrijke vraag hoe maak je dan de decoder vast of leg je die los in de lok? Ik zag em wel liggen op de foto, maar ligt ie dan los of leg je em vast met een stukje dubbelzijdig tape?

Groet, Jasper

Jasper,

Het heeft nut gehad dat ik deze foto weer eens geplaatst heb, mooi zo.
In deze lok (3053) heb ik de decoder gefixeerd met een klein stukje dubbelzijdige tape.
Maar bij een ESU hoef je niet zo snel bang te zijn voor kortsluiting want die dingen zitten helemaal in de krimpkous.

Ook maak ik de hulpprintjes wel eens groter zodat er een decoder mooi tegen aan kan liggen.
Je zou er ook nog inkepingen in kunnen vijlen waar je dan een taairep ty-rap in kan fixeren en de decoder vast maken.

Kijk anders ook eens even in dit ombouwdraadje:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36596.msg660139#msg660139

grv Huub
Re: Nem 652 stekker
C-Brian
gast

Re: Nem 652 stekker
Waar koop je die experimenteerplaten?
Re: Nem 652 stekker
@ Huub,

Waarom maak je die bedrading met tyrips vast?
Dat kan toch veel mooier?
Re: Nem 652 stekker
Aliebengalie
gast

Re: Nem 652 stekker
Hulsje (stukje) krimpkous bv.....maar zo heb ik ze vroegert ook gedaan hoor.

Tegenwoordig liever stukje krimpkous , kan je makkelijk draadje doorheen /verwijderen.

Mvg: Alex
Re: Nem 652 stekker
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nem 652 stekker

Citaat van: C-Brian op Vandaag om 13:14:53

    Waar koop je die experimenteerplaten?


Ehhh, deze kwam van Reichelt.de, in de dure tijd besteld.
(toen moest je nog voor minimaal 150 Euro bestellen en de v.k. waren 27 a 28 Euro).

zoek op: up 912ep
Re: Nem 652 stekker
C-Brian
gast

Re: Nem 652 stekker
Bedankt Huub :thumbup:
Re: Nem 652 stekker
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nem 652 stekker
Citaat van: ice3 op zondag 11 november 2012, 13:30:45
@ Huub,

Waarom maak je die bedrading met tyrips vast?
Dat kan toch veel mooier?

Leef je uit, zou ik zeggen.
En dan doe je de kap er op en je ziet het niet meer  :)
Re: Nem 652 stekker
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nem 652 stekker
Huub,
helemaal met je eens, leef je uit, onder de kap prima is ook mijn idee.

@Brian, bij Conrad kom je wel kleine printplaten tegen, rond 6 euro!
klik in het voorbeeld op de afbeelding vergroten en je ziet wat je (niet  >:-D) zoekt.

Gr. Fred.
Re: Nem 652 stekker
C-Brian
gast

Re: Nem 652 stekker
Hallo Fred en Huub

Na wat zoeken heb ik ze dan toch gevonden bij Conrad. Voor een leuk prijsje (5,45 euro) kan je het dan toch niet laten  >:-D
Johan gaf me ook een tip om een ijzerzaagje je te kopen, altijd handig en de printplaat is dan gemakkelijk te bewerken (beter dan een stofwoestijn als je met de dremel werkt :-))

Printplaat: klik
IJzerzaagje: klik
Re: Nem 652 stekker
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nem 652 stekker
Mooi, je kan best zelf zoeken nadat je op het spoor gezet bent  :D

Bij Reichelt kost het printje ?4,10 en bij Conrad ?5,45.
Maar bij Conrad zijn er geen verzendkosten (van af 25 Euro en betalen met ideal).

Het beste is dan even uittellen wat het voordeligste is. Meestal Conrad. Denk ik. O:-D

grv Huub
Re: Nem 652 stekker
C-Brian
gast

Re: Nem 652 stekker
Hallo Huub

Ik kom nu uit op 20 euro inclusief verzendkosten, het lijkt me handiger om vanalles mee te bestellen voor later (want dan zit ik niet met de verzendkosten), maar wat?
Re: Nem 652 stekker
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nem 652 stekker
Brian.

Heb je geen diodes, weerstanden nodig voor je verlichting.
Re: Nem 652 stekker
C-Brian
gast

Re: Nem 652 stekker
Weerstanden heb ik genoeg, diodes heb ik nog lang niet nodig ;)

Heb ik misschien speciale dingen nodig om met de printplaat te werken (speciale verbindingen o.i.d)?
Re: Nem 652 stekker
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nem 652 stekker
Ik bedoel ledjes ipv diodes.
Maar een voorraadje 1n4148 diodes is handig om extra seinbeelden te kunnen maken.
Bv rangeersein

Robin
Re: Nem 652 stekker
C-Brian
gast

Re: Nem 652 stekker
Ik ben nog niet eens begonnen met mijn baan ;) En seinen ga ik (nog) niet gebruiken. Leds heb ik zeker genoeg, en anders is er Ebay :D
Re: Nem 652 stekker
and suddenly it hit me....

Zou je bvb niet een stuk van een flatcable van een PC kunne gebruiken ?  Die platte kabels van vroeger toe nde hard drives en floppies nog daarmee op het motherboard zaten en niet via usb of SATA....   Daar kan je een stuk van 4x2 af halen en der zit gelijk al een stuk kabel aan.
Re: Nem 652 stekker
C-Brian
gast

Re: Nem 652 stekker
Om op het onderwerp terug te komen, waar vind je die pinnetjes (male + female) eigenlijk en per hoeveel stuks zijn ze deelbaar? Zijn ze met een scherp mesje te snijden of met een ijzerzaagje/dremel?
Re: Nem 652 stekker
Spoorman
gast

Re: Nem 652 stekker
Even zoeken op stiftlijsten 2,54 male of female. Dat zijn stroken en die knip je gewoon af.

Gr, Ben.
Re: Nem 652 stekker
C-Brian
gast

Re: Nem 652 stekker
Enorm bedankt Ben :thumbup: Ik had geen idee hoe ze heten :P

Edit: Zou dit een goede zijn? De maat is hetzelfde en weinig zijn het er ook niet :P
Re: Nem 652 stekker
Freak
gast

Re: Nem 652 stekker
Conrad

Female connector
1x20  737432-10
2x20  737446-10

Multi pen-aansluiting
2x25 737419-10

Mvg,
Peter