Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin slanke wissel 2275

Gestart door Trainman donderdag 08 november 2012, 18:40:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin slanke wissel 2275
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Märklin slanke wissel 2275
Beste 3-rail spoorders,

ik ben aan de hand van een banenplan boek van Märklin een bestaand K gleis plan met 2260 serie wissels en engelsmannen
aan het hertekenen met slanke wissels. Nu moet ik een vervanger hebben voor de hele engelsman 2260.
De slanke kruising daarvoor is volgens mij de 2275. Maar die heeft 2 in plaats van 1 aandrijving.
Waarin verschil de 2275 met de 2260 qua rijrichting  :question:

groeten,

Trainman
Re: Märklin slanke wissel 2275
Trainman,

Ik zou je vraag zo niet kunnen beantwoorden maar hou rekening met de graden boog van beide engelsmannen.

Ik ga er van uit dat daar over nagedacht is maar toch even voor de zekerheid;).

Gr. Dirk
Re: Märklin slanke wissel 2275
Geen verschil in rijrichtingen, maar de afstand tussen de tongen is zo groot dat twee aandrijvingen nodig zijn.
Re: Märklin slanke wissel 2275
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Märklin slanke wissel 2275
CiteerWaarin verschil de 2275 met de 2260 qua rijrichting

Op twee manieren zit er een verschil.

Als eerste de geometrie.
De 2260 past in de geometrie van de korte (oude) wissels met een hoek van 22,30 graden.
De 2275 heeft een geometrie die afgestemd is op de 2270-serie met een hoek van 14 graden en 910 mm boogstraal.

Als tweede de aandrijving:
De 2260 kent twee standen. afbuigend en rechtdoor. Hiervoor heb je maar één aandrijving nodig.
Nadeel is dat er dus ook steeds twee mogelijke rijwegen worden ingesteld.

De 2275 kent 4 standen (net als in het echt), waardoor ook maar één rijweg ingesteld kan worden.
Maar daarvoor heb je wel 2 aandrijvingen nodig, die elk een zijde van het wissel bedienen.

John


Re: Märklin slanke wissel 2275
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Märklin slanke wissel 2275
deze vraag heb ik vorige week ook al gesteld:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39424.0
Re: Märklin slanke wissel 2275
Die 2260 is qua constructie eigenlijk een heel raar ding. In het grootbedrijf komen zulke constructies helemaal niet voor. Een beetje speelgoedachtig dus. Hij lijkt nog het meest op een zgn. Baeseler wissel. Het is in ieder geval spoortechnisch gezien geen engelse wissel. Het verschil tussen een Baeseler en een engelsman is o.a. dat bij een baeseler de beide tegengestelde bogen niet over elkaar (zoals bij de engelse wissel) maar tegen elkaar lopen. In Duitsland komen Baeseler wissels nog wel eens voor, in Nederland zou ik er geen weten te vinden.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Märklin slanke wissel 2275
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: Märklin slanke wissel 2275
In Nederland noemen wij dit een beweegbaar kruis