Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw van K-rails naar C-rails

Gestart door Günther woensdag 07 november 2012, 16:57:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo allemaal,

Enkele maanden geleden heb ik mijn schaduwstation van K-rails afgebroken.
En ben begonnen met de opbouw van het zelfde schaduwstation maar dan in C-rails.
Omdat is wel eens opschreef bij een andere topic wat ik aan het doen was heb ik besloten het aan de hand van foto's te laten zien hoever ik ben.
Dus de foto's die ik de komende tijd in mijn topic zet zijn maanden oud en ik ga langzamerhand naar de huidige situatie toe.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
 :D

Günther ,
maar 3 foto's van al die maanden, kom kom , ik wil wat meer zien want je bent al verder zeg je in je aankondiging,
ben heel benieuwd hoe je baanplan eruit gaat zien ,

Gr, Jan

Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Jan en Ben,

Niet zo ongeduldig.
Even je nieuwschierigheid bedwingen.
En trouwens Ben weet precies hoe alles eruit ziet.

vr. gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Verstandige beslissing, Günther.
Werkt toch iets praktischer en waarschijnlijk ook betrouwbaarder..

Gr. Marcel
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
De eerste foto rechts komt een keer lus en een klimspiraal.
Ik zal hier de eerste fase van laten zien met foto's.

vr.gr. Günther.

Ik rij met een ECoS en met koploper.
En alle merken door elkaar.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
ik zou persoonlijk de buitenste draadeinden nog meer naar buiten zetten.Vind het nogal nauw.Anders goed proefrijden met lange wagons.Verder een goed idee om C-rails te gebruiken.Had ik ook moeten doen.Zijn betrouwbaarder en geven minder ontkoppellast dan K-rails.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo bellejt,

Ik had ook eerst een K-rails baan gehad, die heb ik afgebroken om er C-rails voor in de plaats te doen.
Ik ben al veel verder dan je nu ziet mijn schaduwstation is al klaar en heb met mijn langste rijtuigen proef gedraaid.
Het lijkt maar zo, maar zo dicht staan ze echt niet op de rails.
Ik ben al zover dat ik het eerste stuk binnen kort ga dicht leggen en er een keer lust boven opleg.
Zodat ik met treinen en met hulp van koploper Piet allerlei variatie kan uitproberen.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
oke,foto's willen  nog wel eens bedriegen hé.Ik wou gewoon in schaduwstation C-rail en bovenop K-rail met merkur bedding.Heb toen allemaal K-rail genomen omdat ik ze nieuw aan 50 % korting kon krijgen.Moet nu wel alles perfekt leggen en ondersteunen.Proefdraaien meot je zeker doen alvorens toe te leggen.Anders is het frustratie omdat je dan moeilijk erbij kan.Hopelijk alles in 1 keer goed.Vooral je terugmelders uitvoerig testen.Zijn rotdingen als je later problemen hebt met valse kontakten.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Ik ben gestopt om dat ik problemen had met mijn k-rails verbindingen.
Om met koploper te rijden zijn de lipjes onder de rails niet ideaal.

Mijn schaduwstation bestaat uit 11 sporen.
Toen ik 3 sporen in de ene spoorbundel en 2 in de andere spoorbundel had liggen ben ik gelijk gaan proef rijden.
Dus ik leg alles gelijk aan blokken, sectie, bedradingen enz.
Dus elke keer als er een spoor bij kwam werd deze gelijk in bedrijf genomen met een of twee treinen erbij.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hoi Gùnther,

Leuk weer wat van je vorderingen te zien.  :thumbup:
Als je met je langste rijtuigen tussen de draadeinden door kan, zal het wel goed komen. Waarom heb je niet gekozen voor een dubbele klimspiraal. Dan heb je meer bewegingen..

groet,
Michiel
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Michiel,

Daar heb ik ook aangedacht maar hier kun je weer leuke dingen mee doen in koploper.
Want er wordt wel heen een weer gereden.
En er komen er twee.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Het is weer tijd voor een update.
Het schaduwstation wordt steeds verder volgebouwd.
En we gaan gelijk proefrijden, met enkele treinen.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hoi Gunther,

ik zie nu pas je draadje. Laat eens wat meer foto's zien joh.
Je bent veel verder haha.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Dennis,

En jij ben heel ongeduldig. ;)

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo allemaal,

Op verzoek van Dennis weer een update.
Dit is de linkerkant van de baan.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Gunther,

je bent al veel verder  :P
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Zit ik net een baan plan te bekijken met een link naar een bouwdraadje kom ik hier uit. :O
Ik moet zeggen jullie hebben lekker gebruik gemaakt van de oppervlakte.Het ligt lekker vol. :D

Dus wie ook nieuwsgierig is naar het baanplan : Bijgevoegde link op verzoek van Gunther verwijderd.

Groeten Robin
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hebben we een nieuwe moderator? :D

Gr, Ben.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
lijkt t op  :P
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
ben benieuwd naar meer fotos van de bouw wordt zo te zien een joekel van een baan :D
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Weer een update,

Dit maal laat ik zien hoe ik mijn klimspiraal heb gemaakt.
Ben hier enkele maanden geleden aan begonnen en heb hier door mijn ziekte een poos overgedaan.

Ben met mijn rails naar de HUBO gegaan en heb daar op een plaat mijn klimspiraal met passerspoor laten uitzagen.
Thuis gekomen heb ik het hout op mijn treinbaan gelegt en daar bovenop heb ik de rails gelegd.
Heb het hout met lijmtangen vastgezet zodat dit niet kon verschuiven.
En heb bij elke raillas een gat geboord voor een draadeind.
Zodoende kan ik bij elke las de klimspiraal 10 mm laten stijgen.
En heb ik met de moeren een hele kleine verkanting er in opgenomen.

Hierbij plaats ik de eerste foto's.
vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Mooie update weer Gunther  :thumbup:
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Bedankt Dennis, binnen kort weer vijf foto's.
Hoop binnen kort de twee platen voor boven op te kopen voor de keer lus.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Aha, met enige regelmaat ontvangen we hier de updates  :) Lijkt me gaaf dit draaiend te zien.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
ik heb het schaduwstation al werkend gezien.
Ik moet bekennen, het is net zo groot als dat het lijkt en dus ook zeker erg imposant.

Gunther,

de 1219 is naar boven gegaan. Van de week zal ik hem eens nakijken.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
ziet er heel proffesioneel uit :D :thumbup:
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Ja, Ja, dat zal wel Dennis.

Hij zal wel van onder je TV naar boven op de TV zijn gegaan dat is ook een bovenkant.  :D :D :D

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Wacht de andere foto's maar af.
Ga zondag weer naar de beurs in Dordt en hoop dan de rails voor de keerlus mee te brengen.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hoi Gunther,

veel plezier in Dordt. Je weet wat ze zeggen. Hoe dichter bij dordt, hoe ...........................................

De Big Boy staat nu onder de televisie. Aangezien die straks niet veel meer gaat rijden omdat de nieuwe al in de remise staat, is dit een mooie plaats voor een mooie lok.

Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Ik weet het, hoe rotter het wordt.

Jammer, zo'n mooie lok onder de TV.
Ik wil hem wel af en toe zijn rondjes laten rijden.
Zou toch jammer zijn als hij vast roest, niet dan >:-D >:-D >:-D

vr.gr. günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hier weer een update,
Nu dat alle gaten voor de draadeinden zijn geboort ga ik eerste de achterste helft aan brengen.
En de kopkant dan ben ik gelijk op hoogte.
Ik doe dit begrijpelijk omdat ik er anders niet meer bij kan.
Moet wel bekennen dat ik met het stellen, met mijn forse lijf toch op de treinbaan heb gezetten om al die moeren en ringen aan te brengen en op hoogte te stellen.
Morgen laat ik het eindresultaat zien zo als het er nu bij ligt.
Heb hier wel weken overgedaan, niet omdat ik het niet kon maar ik soms drie keer per dag slaap, door mijn ziekte.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Günther,

Kun je straks nog achter in de hoek komen bij een ontsporing? Mijn ervaring is dat loks en/of wagons altijd op die plek ontsporen. Ik heb bij mijn eigen baan de fout gemaakt om de balk van het dak te "vergeten" onder het mom, daar kan ik mijn hoofd en 1 hand wel doorheen steken. Nou, niet dus.

Groetjes

Willie
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Willie,

Ja, daar heb ik rekening mee gehouden.
Er komt bovenop geen heel plaat maar drie stukken.
De ruimte die je nu zit op de treinbaan is leeg.
Ik had hier eerst sporen getekend maar die laat ik nu om deze reden weg.
Je kan wel veel opstel sporen neerleggen maar ik weet nu al dat ik te veel treinen heb.
Die ik nooit op mijn baan kwijt kan en die er in de loop van de tijd bij gaan komen.
Heb nu 19 treinen rijden op mijn schaduwstation en heb dat is op een van de eerste foto's zichtbaar nog 7 à 8 loks niet op de rails staan.
Daarbij moeten er nog 6 treinstellen van een nieuwe ESU decoder worden voorzien.
En dan de 4 loc's die Dennis nog onder handen heeft, waarvan de NS 1219 bij hem goed op zijn TV past zegt hij ;) ;)

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo mede forumleden,

Hier weer een update, zoals het er nu uit ziet.
Heb geen rails gekocht in de beurs in Dordrecht die voor de laatste keer werd gehouden.
Ik had bij aankomst mijn verlanglijstje vergeten.
Dus zal ik mijn verlanglijstje maar indienen bij mijn handelaar.

vr.gr. Günther en tot de volgende update.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Günther,

Lees ik dat nu goed. Je hebt verkanting gemaakt in je spiraal door de moertjes op andere hoogtes vast te maken?
Als dat zo is, heb je geen verkanting, maar een uit het lood aangelegde spiraal. Dus de buitenkant ligt hoger dan de binnen kant?
Verder ziet het er leuk uit.

Succes met de verdere bouw.
Gr. Peter.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Peter,

Het spoor ligt in een lichte verkanting en voor mij maakt het niet uit hoe je dit bereikt.
De spiraal ligt niet uit het lood want dat is in de bouw van boven naar onder.
Je kan hoogtes spreken van niet waterpas leggen maar dat is een verkanting toch eigenlijk.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Verkanting in model is puur voor de "gezicht" en niet voor verbeteren rijgedrag. En zeker in een spiraal heeft het geen zin, sterker nog: je kunt er behoorlijk last van hebben bij lange treinen doordat wagons uit de rail getrokken. Dat geldt zeker bij weer opstarten na een noodstop.

Gr, Ben.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Ben,

Ten eerste is het minimaal en meer zicht dan wat anders.
Mijn treinen rijden in koploper maar 60 km p/u.
En ze starten allemaal in de snelheid 5km naar 10 km.
Dat is zo laag dat het bij mij heel lang duurt voor ze weer op snelheid zijn.
En 9 van de 10 keer zijn ze omdat ik zoveel blokken heb al aan het remmen en dan komen ze helemaal niet meer op snelheid.
Dus die gedachten van jou is wel goed maar speelt bij mij niet.
En het is zo weer terug te stellen, met de zelfde moeren.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Allemaal,

Een klein updateje.
Wou jullie met wat foto's laten zien waar mee ik bijna elke dag mijn rondjes rij.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Gunther,

die thalys blijft echt heel mooi  :thumbup:
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Kijk, dat zijn nog eens wat sporen naast elkaar! Leuk om te zien.

Voor een vermogen aan rails lijkt me!

Met hoeveel treinen kun je tegelijk zonder problemen rijden?

Grtz, Dick
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Dennis,

Ja, Jij vind wel meer treinen mooi.
Maar de Thalys blijft toch echt in Nieuwe Tonge, haha.

Hallo Dick,

Als ik in mijn schaduwstation dagelijks mijn rondjes rij dan kan het zijn dat er 6 tot 8 treinen in beweging komen.
Ik rij dan alleen met 1 ECoS.
Door dat ik een keer ergens langs de baan aan een muur bezig was en de treinen heb verzet, heb ik bij het weer inschakelen van koploper 10 trein bewegingen tegelijk gehad.
Maar dit zullen er in de toekomst wel meer worden.
Ik weet niet precies hoeveel een ECoS aankan.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Günther,

Een ecos alleen kan deze baan nooit voeden, neem toch wel aan dat je gebruik maakt van boosters?
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hoe bedoel je Wijbe?????
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Citaat van: Günther op zondag 25 november 2012, 15:20:28
Hoe bedoel je Wijbe?????

hij bedoelt bijv: Booster 60174 van marklin
het is namenlijk onmogenlijk om 10 a 13 treinen tegelijk met alle andere dingen zonder boosters te laten rijden ;) dan zit je baan al snel met te weinig stroom

Frank
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Hallo Frank,

Dat denk ik niet.
Ik denk dat hij het anders bedoelde.

En trouwens ik bestuurde al eens 10 treinen met mijn ECoS, plus lok verlichting aan en bij de Thalys, Arriva Spurt, en drie gekoppelde Plan V's de binnen verlichting aan.

vr.gr. Günther.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Dan heb ik het denk ik verkeert begrepen ;)

Frank :D
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Geef niet Frank, kan gebeuren. ;)
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Frank heeft het heel goed begrepen. ;) Een Ecos kan maar 4A leveren, verdiep je eens goed in de stof hoeveel een trein ongeveer afneemt.

Vooral als je ook gebruik maakt van de Marklin aandrijvingen? En hiervoor geen decoders gebruikt met een externe 'voedings mogelijkheid'. Als dan 1 wisseltje omgaat verbruik je op dat moment net even iets meer dan 1A extra.
Re: Ombouw van K-rails naar C-rails
Günther, reden die 10 treinen ook allemaal tegelijk? Dan zijn het erg efficiente motoren, maar je zal wel tegen de grenzen van het mogelijke aanlopen met je ecos.