Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Frankie's vloerbaan: pauze

Gestart door Frankie.7 maandag 24 maart 2008, 14:23:14

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Frankie's vloerbaan: rolbrug gereed (07-02-2010)
Medio januari heb ik mijn vloerbaan weer opgebouwd. De foto's van de complete rolbrug hadden jullie nog tegoed.
De rolbrug is dus een dummy die niet automatisch kan bewegen. Ik kan hem wel met de hand verschuiven naar de gewenste opstelling. De aansluiting op het hoofdspoor moet ik nog maken.







Deze keer heb ik het materieel van Ep. IV en V op de baan gezet. Vergeleken met Ep. III is het geheel nu minder kleurrijk, maar dit ziet er toch wel erg stijlvol uit vind ik zelf.







Op de foto's maakt de Railion BR 152 zijn laatste rondjes. Deze loc heb ik destijds gekocht als tegenhanger van de mooie BR 101. Naast de nieuwrode BR 101 sneltreinloc wilde ik een goederenloc in dezelfde kleur. Het model heeft me echter nooit kunnen bekoren.

Toen M de set uitbracht van de Ludmilla met kalktrein werd voor mij meteen duidelijk dat die loc de BR 152 moet gaan vervangen. Hoewel de Cargo versie van de Ludmilla is gehuld in moderne kleuren, laat het model zien dat er een hele historie aan vast zit. De forse zes-asser vormt een mooie toevoeging aan mijn materieel.

De Railion is vorige week van eigenaar veranderd. Dit is dus de laatste foto.



De knutselactiviteiten liggen stil, maar ik vind het heerlijk dat de treinen weer eens kunnen rijden.

Groeten,
Frank
Re:Frankie's vloerbaan: rolbrug gereed (07-02-2010)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Frankie's vloerbaan: rolbrug gereed (07-02-2010)
Wauw Frank, wat een genot om te bekijken!  :D
Superstrak allemaal! Ik had jouw topic nog niet eerder gezien, maar wat een creativiteit.
Ben wel benieuwd of je deze futuristische omgeving nog gaat aankleden met verlichting?

Groeten,

Erik
Re:Frankie's vloerbaan: zelfgemaakte kortkoppelingen (13-02-2010)
Op de banen van o.a. Ron en Harrie zie ik eenzelfde TEE trein als ik heb, met zo'n prachtige BR 103. Voor de wagons heb ik de originele koppelingen zelf aangepast tot kortkoppelingen.

Dat gaat eenvoudig, zoals te zien is op onderstaande foto. Links twee originele koppelingen en rechts twee ingekorte exemplaren.



Ik heb in de koppeling een nieuw gaatje geboord dat precies even groot is als het originele gaatje. Daarna heb ik ter hoogte van het oude gaatje de koppeling afgeknipt met een kniptang. Het oude gaatje heeft nog een schuine rand aan de binnenzijde, maar die heb ik niet nagemaakt. De koppeling gaat daardoor iets moeilijker terug op de wagon, maar blijft dan ook goed zitten.

Je moet ook de trapvormige voorontkoppeling uit de koppeling halen, want anders raakt dit de wagon in de bochten. Om dit deeltje te verwijderen, moet je de metalen ring even loshalen van het kunststof.

Op diverse foto's van mijn draadje kun je zien hoe het resultaat wordt. Ik heb de koppelingen ingekort van de TEE trein en van de turkoois/beige D-trein uit dezelfde periode. De rijtuigen komen niet zo dicht bij elkaar als met echte kortkoppelingen, maar ik ben zeer tevreden met dit resultaat.

Groeten, Frank


P.S. @Wim N. De tuinbaan gaat niet door want uit de test blijkt dat het H0 materiaal daar toch niet zo geschikt voor is.
Re:Frankie's vloerbaan: zelfgemaakte kortkoppelingen (13-02-2010)
Hallo Frank.
Ik heb je hele topic eens doorgelezen en gezien welk mooi bond materiaal je op je baan hebt.
Je zelfbouw ziet er goed uit,de rolbrug zou ik toch anders proberen te maken,ik heb een schuif lade onder mijn baan zitten,zo zou jij het in het klein kunnen doen.De overkapping vind ik ook goed staan.Nu nog een baan op hoogte en dan verder aankleden.
Ik wens je verder veel rijplezier en veel plezier in het maken van diverse baanscenario.
Groet Harrie
Re:Frankie's vloerbaan: zelfgemaakte kortkoppelingen (13-02-2010)
Het plaatje klopt. Heel goed gedaan.

een klass1  modelbaan met m-rail gaat nergens over, mijn eerste idee voor mijn modelbaanjte was ook de aankleding stilistisch te doen, als een maquette en als ik dit zo zie, vind ik dat goed uitpakken.


Re:Frankie's vloerbaan: zelfgemaakte kortkoppelingen (13-02-2010)
Citaat van: Frankie.7 op zaterdag 13 februari 2010, 10:05:22



P.S. @Wim N. De tuinbaan gaat niet door want uit de test blijkt dat het H0 materiaal daar toch niet zo geschikt voor is.

jammer, de baan en de locs zeer goed onderhouden zou toch mogenlijk zijn?, alleen ben ik bang dat geen enkele rail het goed zal volhouden?
Re:Frankie's vloerbaan: zelfgemaakte kortkoppelingen (13-02-2010)
wow mooie baan.
vooral je station  :D
Re: Frankie's vloerbaan: zelfgemaakte kortkoppelingen (13-02-2010)
Hey Frankie

hoe zit het ondertussen met je vloerbaan verder ?? Ik vond het een leuk draadje ..

MVG Michel
Re: Frankie's vloerbaan: zelfgemaakte kortkoppelingen (13-02-2010)
De treinhobby staat noodgedwongen op een laag pitje. De inrichting van de zolder is een veranderd en nu kan de vloerbaan er niet meer liggen. Ik heb nog wel wat materieel gekocht, maar rijden kan even niet. Het Märklin virus heeft echter al eerder een jarenlang sluimerend bestaand gehad en is toen toch weer tot leven gekomen. Zo zal het waarschijnlijk weer gaan gebeuren.
Re: Frankie's vloerbaan: pauze
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Frankie's vloerbaan: pauze
Jammer Frank! Het is niet anders :roll:
Ik vond het allemaal zeer bijzonder wat je liet zien  :thumbup:
Sterkte en ik hoop dat je snel weer besmet raakt :lol:

Groeten,

Erik.
Re: Frankie's vloerbaan: pauze
Wel Frank dat vind ik wel jammer .Je had wel goede ideeën om op een beperkte manier plezier aan je hobby te beleven. Maar uitgesteld is idd niet verloren en ik vind het fijn dat je toch nog steeds een beetje ermee bezig bent en dat je nog lid van het forum bent. Geef me maar een seintje wanneer je weer in actie schiet

Mvg Michel