Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D

Gestart door Willem E dinsdag 06 november 2012, 21:47:15

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Dit draadje loopt ook "bij de buren".

Bovenstaande kryptische titel betekent dat ik weer een ombouwtje ben gestart.
Ditmaal dus de standaard Mehano Thalys (Trainline) uit een 'speel'pakket dat ik spiksplinternieuw via MP verkreeg.

Uit de diverse draadjes was mij al bekend dat hier de nodige haken en ogen aan zitten:
De sleper
De wielen
Verlichting

Grondregel is dat de trein in originele staat eerst en vooral prima moet lopen. Nu kwam deze nieuw uit de doos, dus dat was geen probleem.
Mijn volgende stap is dan: sleper eronder frotten en goed laten rijden op 3-rail DC. Ik sluit daarvoor mijn testbaantje aan op een oude TRIX-trafo met de puko's aan de +.

Mehano leverde ooit een dekseltje met sleper die je zo onder een aangedreven draaistel kon klikken... maar ze bestaan niet meer. De leverancier/fabriek niet en die onderdelen. Dus zelf maken!

Van de eerste poging heb ik geen plaatjes. Dit was een korte M-sleper op een afdekplaatje van een aangedreven draaistel. Op het oog leek dit te lukken, maar bij de uitvoering niet. De sleper kon niet voldoende inveren om over de wissels en zo te komen. Dus zit er nu een groot gat onderin 1 van mijn draaistellen.... :-(

In een volgend bericht komt Poging 2.
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Dag Willem,

Heel nieuwsgierig hoe je dit gaat flikken.

Zelf ook een aantal jaar geleden eenzelfde set op de vrijmarkt kunnen scoren.
Rijdt als een gek.

En wil hem nu op een apart stuk rail laten draaien. Eventueel een decoder uitrusten en op 2-rail basis laten draaien, maar dan wel via de CS2 (schijnt te kunnen).

Maar jou optie is eigenlijk wel leuker....

Groet,

Jan
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Citaat van: i_m_johny op dinsdag 06 november 2012, 21:50:55
Dag Willem,

Heel nieuwsgierig hoe je dit gaat flikken.

Zelf ook een aantal jaar geleden eenzelfde set op de vrijmarkt kunnen scoren.
Rijdt als een gek.

En wil hem nu op een apart stuk rail laten draaien. Eventueel een decoder uitrusten en op 2-rail basis laten draaien, maar dan wel via de CS2 (schijnt te kunnen).

Maar jou optie is eigenlijk wel leuker....

Groet,

Jan

Vond ik ook, let maar op!
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - Poging 2
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - Poging 2
Poging 2 richt zich op het jacobs-draaistel tussen de wagons. Overigens zou het ook met de andere draaistellen van de wagons kunnen...

Doordat bij deze draaistellen er geen afdekplaatje zit is er beduidend meer ruimte voor het inveren van de sleper. Daarnaast zit er voldoende tussenruimte bij de wielassen om het samenknijpen op 14 mm mogelijk te maken.

Als eerste wordt een bevestigingsblokje gemaakt van plakjes polystyreen. Hierop kan dan de sleper geschroefd worden.
Het draaistel en het styreenblokje:


Het styreenblokje nog even in close-up. Simpel:

Gewoon wat (5) plakje op elkaar...

Met de sleper. Ik gebruik altijd een oude sleper, die later wordt vervangen:


En zo zit-ie op zijn plek. Lang leve de cyano-superglue:


Als de sleper erop zit ziet het er zo uit:

Uitgeveerd.
En ingeveerd, nadat er nog een stukje uit de kopse kant van het draaistel verwijderd was:


En bij handmatig 'testen' ging alles soepel over de wissel en kruisingen.
Afgezien van de wielafstand, uiteraard. Maar dat volgt later...
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
dit lijkt heel veel op de ombouw die ik heb gedaan van een gelijkaardige Mehano Thalys.
Ik had in eerste instantie ook de sleper onder het tussen-wielstel gedaan, en kwa invering was dat best ok, maar het probleem was dat er te weinig gewicht (en dus neerwaartse druk) op de wielen kwam en dus de sleper bij zo goed als elke wissel het tussenwielstel uit de sporen drukte.

Bij mij zit de sleper nu onder het achterste wielstel van de lok (eerste wagen, dus, waar ookd e motor in zit).  Er zat in eerste instantie gewoon een gelijkrichtbrug met een spanningsregelaar in, maar gewoon rondjes draaien in 1 rijzichting ging al snel vervelen dus nu zit er een LoPi 4 in gebouwd en heb ik van de nood een deugd gemaakt, en de functie uitgangen dienen om via draadjes die doorheen de ganse trein lopen voor  rijlicht/sluitlichten, cabineverlichting en rijtuigverlichting en extra licht bovenaan in de kop en "staart" van het stel.   Alles apart te bedienen.

Succes met de ombouw, het ziet er al goed uit tot dusver.   Ik denk dat je echter ook wat sxtra gewicht gaat moeten toevoegen om alles netjes op de sporen te houden in de korte bochten en op wissels.  Dat heeft mijn ervaring me toch geleerd.
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Hoi Dani,

Dank voor je reactie.

Ik ben wel benieuwd hoe bij jou de sleper nu op zo'n aangedreven draaistel zit.
Heb je daar plaatjes van?

En dan: de eerste rondjes in 3DC-A (3-Rail gelijkstroom-Analoog :D) zijn achter de rug. :thumbup:
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - De wielen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - De wielen
Nu de sleper geinstalleerd is moeten de gelijkstroomwielen nog worden aangepast.
Zoals wellicht bekend hebben Märklinwielen een ruimte tussen de flenzen van 14 mm en gelijkstroomwielen zo rond 14,7 mm. Dit lijkt weinig tot je een wissel oprijdt en bij het puntstuk komt...
Dan hoor je tenminste een duidelijke tik, of erger, de trein ontspoort.

Wat gebruik ik voor deze operatie:

Een kleine bankschroef, 2 hollandse ventieldopjes en een meetlat:


De wielas wordt tussen de ventieldopjes in de bankschroef gezet:

En zie dat hier de afstand bijna 15 mm is. Dit kan bij verschillende wielstellen varieren.

Door nu voorzichting de bankschroef dicht te draaien schuiven de wielen tot op ongeveer 14 mm:


Tenslotte wordt het binnenrandje van de isolator weggesneden. Deze bleek in de weg te zitten en heeft verder geen functie (meer):


Alle wielstellen zijn inmiddels weer voorzien van hun wielen.
De Mehano Thalys heeft in de aangedreven draaistellen en die van de stuurstand wielen met kunststof assen, al dan niet met een tandwieltje. Ook deze kan je dichtknijpen, maar niet helemaal tot op 14 mm tussenruimte. Het asgedeelte tussen de wielen lijkt wat dikker dan de uiteinden waar de wielen op zitten.
Desondanks kwamen de wielen dicht genoeg bij elkaar en was er geen bonk- en onstspoorprobleem meer.

En dan de boel voorlopig aansluiten:
Rode draad van de sleper gaat door de wagon naar de loc en komt op de rode zijde van de motor.
De rode draad van de motor wordt samen gezet met de blauwe draad aan de andere motoraansluiting. Samen zijn zij nu de massa.

Dit alles is slechts een voorlopige aansluiting om de rij-eigenschappen te testen met 3-rail DC. Vooral wordt nu getest hoe het stel zich gedraagt op wissels en kruisingen, en of er wellicht contactprobleempjes zijn. De afloop volgt.... ( maar is :thumbup:)
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
interessant opic is dit aan het worden.
Ik ga proberen binnen afzienbare tijd eens een paar fot's te maken van mijn huisige sleper-bevestiging.  Maar zover ik me herinner was er bij mijn Thalys wel degelijk een afdekplaatje onderaan het wielstel hoor.  Ik zou nog meer durven zeggen, het was mede door dat plaatje dat de (aangedreven) wielen op hun plaats gehouden worden.
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
dennisvandijk
gast

Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
dit is zeer intresant aangezien ik ook een thalys van mehano wilde ombouwen en er pas later achter kwam dat de slepers niet meer of slecht leverbaar zijn door mehano

nu had ik nog een vraag

moet er ook nog een onderdeel komen voor het omschakelel of kan dit gelijk met digitaal ?(ben in dat gebeuren nog een leek )

groeten dennis
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Citaat van: dennisvandijk op woensdag 07 november 2012, 17:46:01
moet er ook nog een onderdeel komen voor het omschakelel of kan dit gelijk met digitaal ?(ben in dat gebeuren nog een leek )

In mijn geval gaat er direct een decoder in, dus direct digitaal. Maar het wordt zeker een multiprotocoll-decoder (Rampino Loc2), dus tegelijk ook analoog en dus ook een omschakelaar...  :thumbup:
Ik heb nu nog een Märklin Mobile Station1 en daarmee is het programmeren wat beperkt mogelijk. Ik zoek daarvoor nog een alternatief.
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
dennisvandijk
gast

Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
bedankt voor de uitleg

ik heb ook een mobil station maar type moet ik even kijken (reed nog anoloog)

wil hem ook digitaal hebben (evt anoloog er bij als dit kan ) wat voor heb ik hier voor nodig ?

Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Citaat van: dennisvandijk op woensdag 07 november 2012, 21:22:59
bedankt voor de uitleg

ik heb ook een mobil station maar type moet ik even kijken (reed nog anoloog)

wil hem ook digitaal hebben (evt anoloog er bij als dit kan ) wat voor heb ik hier voor nodig ?

Lees dit draadje van voor naar achter en alles komt voorbij.
Daarnaast heb je wat lef en handigheid nodig....
Het kan allemaal, maar kost moeite!
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - De wielen
Citaat van: Willem E op woensdag 07 november 2012, 11:45:06
Wat gebruik ik voor deze operatie:

Een kleine bankschroef, 2 hollandse ventieldopjes en een meetlat:

Wordt hoogte tijd voor je om een schuifmaat aan te schaffen  B)

Mvg, Johan
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Ik vindt de tip van die ventiel dopjes wel een eervolle vermelding waard in de categorie low-cost oplossingen!

Cor
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - De wielen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - De wielen
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 07 november 2012, 23:07:08
Citaat van: Willem E op woensdag 07 november 2012, 11:45:06
Wat gebruik ik voor deze operatie:

Een kleine bankschroef, 2 hollandse ventieldopjes en een meetlat:

Wordt hoogte tijd voor je om een schuifmaat aan te schaffen  B)

Mvg, Johan

Weet je, ik heb zo'n ding, maar kan er geen hoogte van krijgen.... :oops:
En zoals ik het nu doe gaat het ook wel.
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - Testrondjes
Omdat beelden meer zeggen dan woorden:



Eerst een rustig rondje, dan op 3/4 snelheid over de Hosentraeger.
Zo heeft-ie al vele rondjes achter elkaar gedraaid in beide richtingen.
1x uit de rail bij topsnelheid in achteruit.
"Ja, ik ben blij, man, zo blij" :-)

(scherpere video geplaatst)
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Citaat van: Brenner op woensdag 07 november 2012, 23:50:07
Ik vindt de tip van die ventiel dopjes wel een eervolle vermelding waard in de categorie low-cost oplossingen!

Cor

En het mooie is dat de tapse randen ervan precies in de wielrand passen en dus mooi gecentreerd blijven.
:D
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Citaat van: Brenner op woensdag 07 november 2012, 23:59:50
Cursus schuifmaat:   O:-D

Heel leerzaam! Thanks! :thumbup:
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
dennisvandijk
gast

Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Even nog een vraag in dit draadje

Ik heb mijn thalys ook omgebouwd op dezelfde manier maar de wielen van de motorwagen bonken en hobbelen zodra de trein wegrijd

Het is net of hij geen grip krijgt op de rails

Is hier iets aan te doen

Ik rijd op k-rail

Groeten
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Hallo Dennis,

Wellicht een overbodige: heb je de wielen iets dichter bij elkaar gezet, ongeveer 14.0 mm? Misschien iets te veel. Je kan er wat mee experimenteren.
Kijk dan ook eens naar de niet aangedreven wielen van de achterste bak, de niet aangedreven stuurstand.
Daarin zitten ook wielen met kunststof assen en die lopen soms ook niet zo soepel.
Bij mij hielp het om van het afdekplaatje t.h.v. de assen met een rondvijltje de nokjes weg te halen en een ondiep gleufje te vijlen. Maar zo soepel als de wielen van de tussenbakken draaien ze nog lang niet...

Ik rij C-rails dus heb geen idee of dit veel afwijkt van K-rails.

Succes!
Willem E.
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Citaat van: Brenner op woensdag 07 november 2012, 23:50:07
Ik vindt de tip van die ventiel dopjes wel een eervolle vermelding waard in de categorie low-cost oplossingen!

**LIKE**

Maar het helemaal een erg leuk topic aan het worden. Ik heb er ook ééntje liggen en wil die ook ombouwen..
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Citaat van: Willem E op zaterdag 22 december 2012, 21:55:21
...heb je de wielen iets dichter bij elkaar gezet, ongeveer 14.0 mm?...

Kan je er niet gewoon nieuwe M* wielen onder zetten? Ben je ook van de kunstig asjes af, en heb je de goede maat....
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
dennisvandijk
gast

Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Ik heb de wielen idd naar 14 mm geperst

Die van t laatste rijtuig lopen idd niet echt soepel en ga er nog naar kijken

T punt is dat de motor wagen vrijwel geen grip krijgt en sputterd met optrekken

Kan hier nog wel een filmpje van maken evt
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Citaat van: dennisvandijk op zaterdag 22 december 2012, 22:38:09
Ik heb de wielen idd naar 14 mm geperst

Die van t laatste rijtuig lopen idd niet echt soepel en ga er nog naar kijken

T punt is dat de motor wagen vrijwel geen grip krijgt en sputterd met optrekken

Kan hier nog wel een filmpje van maken evt

En reed-ie wel goed in originele 2-rail-toestand?
als de motorsputtert denk ik aan slechte stroomvoorzieningen....

Willem
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
dennisvandijk
gast

Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Hoe de trein origineel reed weet ik helaas niet

Maar hij loopt nu niet meer uit de rails want heb de wagons tijdelijk verzwaard met m12 moeren om te testen en het werkt goed

Alleen krijgt het stuurrijtuig bijna geen grip op de rails

Is het mogelijk om er antislip bandjes op de krijgen of zullen er wielen voor bestaan want het wiel schuurd over de rails

En het is "duwend " beter te rijden dan trekkend want dan blijft hij staan

K ga nog wel proberen er iets gewicht uit de wagons te halen om te proberen
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
dennisvandijk
gast

Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
bij deze de filmpjes die ik even heb gemaakt van de thalys

trein rijd opzich heel mooi



dit bedoelde ik met het bonken van de wielen

met de motor is niet veel mis qwa aansluitingen

de wielen krijgen trekkend geen grip op de rails



duwend is dit probleem veel minder


hoop dat hier iemand is met de oplossing
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Klinkt niet al te best, zo te horen is er meer aan de hand. :(

Voor zover ik weet heeft de motorbak een dubbele cardan: werkt die wel goed, worden er 4 assen aangedreven?
Beetje vet kan geen kwaad trouwens.

Zitten er wel antislipbandjes op de wielen? Of zie je groeven erin ten teken dat er bandjes horen te zitten?

Gr, Ben.
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Citaat van: dennisvandijk op maandag 24 december 2012, 10:23:42
bij deze de filmpjes die ik even heb gemaakt van de thalys

trein rijd opzich heel mooi
weggehaald
dit bedoelde ik met het bonken van de wielen

met de motor is niet veel mis qwa aansluitingen

de wielen krijgen trekkend geen grip op de rails

weg!
duwend is dit probleem veel minder

weg!
hoop dat hier iemand is met de oplossing

Hallo Dennis,

In het eerste filmpje hoor ik wat bonken als de trein nog in de bocht rijdt. Op de wissel niets meer.
Nu kan het zijn dat het geluid niet synchroon loopt in het filmpje. Waar bonkt het nu precies?
En dan is het m.i. beter om eens te testen of de wielen goed lopen over het wisselpuntstuk als je andersom over de wissel gaat, de bocht in, niet rechtdoor. Heb je ook bochtwissels? Die zijn het meest kritisch.

Het doorslippen duidt er toch op dat de rijtuigen toch teveel weerstand geven door niet echt soepel lopende assen.
Kijk hier nog een goed naar. Vooral de stuurstand!
Bij mij gaf al veel verbetering, maar zeker nog niet perfect, het wegvijlen van de nokjes in het afsluitplaatje van het draaistel. En nog wat dieper een geultje erin. Zo dus:


Succes!
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
dennisvandijk
gast

Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Op de wissels e.d gaat perfect

Het gaat mij alleen om het optrekken dan staat hij te stuiteren en komt amper vooruit

Slipbandjes zitten er niet op en zitten ook geen groeven voor in de wieltjes

Als hij eenmaal gang heeft dan gaat het goed

Het is puur het optrekken
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Ook de mijn Thalys heeft geen antisipbandjes, maar ook niet het slipprobleem.
Nou wel als ik ineens volgas geef.... :D
Als de motorwagen alleen optrekt  hoe gaat het dan?
Test daarna met 1 tussenwagon, dan met 2, en dan met de stuurstand.
Zo zie je wanneer het probleem begint.

Een pasklare oplossing is er niet...
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Hier heb ik een Wisselstroom versie van de Mehano Thalys.
Deze heeft wel degelijk anti slipbanden waarmee mijn 8-delig treinstel moeiteloos optrekt.
De mooiste oplossing is natuurlijk groeven in je wielen (laten) slijpen of anders eerst maar eens
proberen om de aangedreven bak te verzwaren.

Cor
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Citaat van: Brenner op dinsdag 25 december 2012, 15:39:42
Hier heb ik een Wisselstroom versie van de Mehano Thalys.

Alle waarde voor zijn geld .....  ;)

.... Je hebt er vast geen ..... ? 15,00 .... voor betaald.....  :O

.... En dan neem je 'de ongemakken' wel voor lief  O:-D .

Groeten

Jan
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
Citaat van: Brenner op dinsdag 25 december 2012, 15:39:42
Hier heb ik een Wisselstroom versie van de Mehano Thalys.
Deze heeft wel degelijk anti slipbanden waarmee mijn 8-delig treinstel moeiteloos optrekt.
De mooiste oplossing is natuurlijk groeven in je wielen (laten) slijpen of anders eerst maar eens
proberen om de aangedreven bak te verzwaren.

Cor

Ik weet dat die assen bestaan, maar kom er nu nog maar eens aan...
Een handige hobbyist met een draaibankje zou hier nog een leuk handeltje van kunnen maken.
Helaas nog niet tegengekomen...

Willem E.