Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

S88 en koploper

Gestart door staal donderdag 15 november 2012, 12:54:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
S88 en koploper
Lid sinds: 2011

offline
S88 en koploper
Hallo,

Ik heb hier een testovaaltje liggen, alleen het lijkt erop dat ik de s88 niet aan de praat krijg. er staat een wagon (met lampje) op het stukje spoor. Maar geen melding in testprogramma van Koploper. Nu las ik dat ik ook de bruine draad op de T moet aansluiten van s88, dat heb ik gedaan, maar nog geen melding, alleen gaat het lampje van de wagon zwakker branden en begint er het een en ander te zoemen, dus dat lijkt me niet goed.

Wat zou ik verkeerd doen?

ps de railstaven zijn goed gescheiden.

Vincent
Re: S88 en koploper
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: S88 en koploper
Vincent

Het lijkt er op dat je op stroomdetectie werk maar daar is de S88 niet voor gemaakt.
De S88 schakelt tegen de T (Bruine draad)
Re: S88 en koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: S88 en koploper
Hoi Piet, ik heb hier een Tams met een booster, er loopt een kabel (met het witte kabeltje rechts) van de s88 naar de Tams (en dus niet naar de booster)
Re: S88 en koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: S88 en koploper
Hoi Fred, ik heb een groene draad (s88) op de binnenste spoorstaaf op de buitenste heb ik de bruine en in het midden de rode. haal ik nu dingen door elkaar heen?
Re: S88 en koploper
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: S88 en koploper
Vincent je moet een verbinding maken van de bruine draad naar de T van de S88
Re: S88 en koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: S88 en koploper
dat heb ik gedaan, maar dan begint er het een en andere te zoemen en dat lampje in de wagon begint veel zwakker te branden en ietwat te knipperen.
Re: S88 en koploper
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: S88 en koploper
Vincent zit de groene draad wel aan het onderbroken spoorstaaf
Re: S88 en koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: S88 en koploper
in dit topic :  link
Re: S88 en koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: S88 en koploper
Ja, zo zit het aangesloten,  ik heb een blok voor de zekerheid losgehaald en daarop heb ik hetzelfde probleem  :-(

ps, de bruine draad die aan de T zit mag toch wel aan de bruine draad van de ringleiding liggen?
Re: S88 en koploper
Citaat van: staal op donderdag 15 november 2012, 12:54:14
Ik heb hier een testovaaltje liggen, alleen het lijkt erop dat ik de s88 niet aan de praat krijg. er staat een wagon (met lampje) op het stukje spoor. Maar geen melding in testprogramma van Koploper. Nu las ik dat ik ook de bruine draad op de T moet aansluiten van s88, dat heb ik gedaan, maar nog geen melding, alleen gaat het lampje van de wagon zwakker branden en begint er het een en ander te zoemen, dus dat lijkt me niet goed.

Wat zou ik verkeerd doen?

Hoi Vincent

Wat je verkeerd doet is de bruine draad aansluiten op de T van de S88. Dat hoeft helemaal niet.
Het kan zijn dat het lampje te zwak is, gebruik je stroomdetectie? dan moet je er minimaal een lok opzetten, die trekken meer stroom en egeven daardoor een betere terugmelding.

groeten van teunis
Re: S88 en koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: S88 en koploper
Hoi Teunis,

Ik heb het voorbeeld van Riny gebruikt, en dat is volgens mij massadetectie? http://www.modelspoorh0.nl/

Re: S88 en koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: S88 en koploper
heb je koploper ook laten weten dat je een S88  hebt aangesloten ?
Re: S88 en koploper
Lid sinds: 2006

offline
Re: S88 en koploper
Wat heeft Koploper hier nu mee te maken, aan de hand van het hele verhaal is en wordt het gewoon verkeerd aangesloten. Waarschijnlijk zal een foto van de situatie meer verklaren dan de eerder geschreven teksten.
Re: S88 en koploper
Citaat van: Sprinter op donderdag 15 november 2012, 15:13:43
Wat heeft Koploper hier nu mee te maken, aan de hand van het hele verhaal is en wordt het gewoon verkeerd aangesloten. Waarschijnlijk zal een foto van de situatie meer verklaren dan de eerder geschreven teksten.

Hoi

Nu Koploper laat geen terugmelding zien. Dat kan van alles zijn als oorzaak. Jouw conclusie is duidelijk, maar mij niet

mvg teunis
Re: S88 en koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: S88 en koploper
als hij in koploper niet heeft ingesteld dat er S88 aanwezig zijn dan zal hij testen tot in de eeuwigheid zonder ooit een aanduiding te krijgen.Dan mag zijn S88 nog goed zijn aangesloten.
Re: S88 en koploper
Lid sinds: 2006

offline
Re: S88 en koploper
CiteerMaar geen melding in testprogramma van Koploper

Daarvoor hoef je verder geen melders aan te maken in koploper bij digitale onderdelen.
In het testprogramma kun je aangeven hoeveel melders met 16 contacten je wil testen. Zelfde geldt voor het testen van wissels en loks daar hoef je helemaal niets voor in te voeren als je gebruik maakt van het TestProgramma. Gewoon een kwestie van kennis van zaken meer niet.
Re: S88 en koploper
Freak
gast

Re: S88 en koploper
Hallo Vincent,

Sluit eerst eens de terugmeldmodule(s) aan op je centrale.
Geef bij je centrale het aatal terugmelders op.
Sluit een ingang aan op de omgekeerde T en kijk vervolgens bij de centrale in het menu moduletest of daar de ingang veranderd.

Mvg,
Peter
Re: S88 en koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: S88 en koploper
Hallo Heren,

Bedankt voor het meedenken, alles zit goed aangesloten en ik heb net het testprogramma van koploper werkend gekregen. Het blijkt dat je in de Tams ook een S88 moet opgeven (en dat terwijl er in de handleiding van de Tams niets over geschreven staat) maar doordat Peter zei dat ik in de centrale het aantal terugmelders moest vermelden kwam ik hierop.

P.s. de bruine draad is nu niet aangesloten en het werkt, als ik de bruine draad aan de omgekeerde T bevestig krijg ik kortsluiting. Waar dient die bruine draad aan de S88 dan voor? Is dat het verschil van massa en stroomdetectie?

Allemaal bedankt,

Vincent
Re: S88 en koploper
Freak
gast

Re: S88 en koploper
Citaat van: bossie op vrijdag 16 november 2012, 13:05:43
De omgekeerde T is er voor om bij het gebruik van reedschakelaars de gemeenschappelijke massa van de schakelaars te verbinden.
De massa-aansluiting is op de terugmeldmodule ook intern aangesloten op massa die in verbinding staat met de centrale-massa, en dus ook de railmassa.

CiteerAls je nu sluiting krijgt dan zit er ergens een rode en een bruine draad verwisseld, lijkt mij.
Dit lijkt waarschijnlijker.

Citeer
Ik heb op mijn baan ook deze aansluiting een keer aan de bruine aangesloten en dat werkte gewoon.
Op aanraden van Wim Ros heb ik dat toen weggehaald, maakte helemaat niets uit in de werking.
Ligt er maar net aan met welk merk/type centrale je werkt. De ECoS 1 en 2 of CS1R hebben een galvanisch gescheiden S88-bus. Hier moet je weldegelijk de massa (omgekeerde T) van de terugmeldmodule met de railmassa verbinden, anders werkt het niet de terugmedling niet goed.

Mvg,
Peter
Re: S88 en koploper
Freak
gast

Re: S88 en koploper
Citaat van: bossie op vrijdag 16 november 2012, 15:04:01
En kan allerlei raare stroomlussen veroorzaken.
Er loopt een klein stroompje van ingang van het IC naar de massa van het IC. Hoe korter de bedrading, des te kleiner de lus.
Laat je de stroompje lopen via de rails, centrale, (band)kabel e.d. wordt de lus alleen maar groter.
Lees maar eens een boek over digitale ontwerptechnieken en EMC, wordt e.e.a. duidelijk.


Mvg,
Peter