Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...

Gestart door todi dinsdag 06 november 2012, 06:38:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Hallo allemaal,

Ik heb hier nu een paar dagen rond gelezen en zo. Heb erg veel opgestoken ook. Echter dit maakt mijn beslissing alleen maar moeilijker :).
Probleem is dat ik niet weet wat ik nodig heb en waar ik mee kan beginnen. Zonder straks weer opnieuw te moeten beginnen.
Ik ben er wel uit dat ik uiteindelijk digitaal wil gaan rijden. Ik wil echter wel ook hele hoop zelf doen .... bezig zijn dus.
Nu is dat niet zo moeilijk zo te lezen. Wat ik wel mis is een duidelijk schema van zaken die nodig zijn om te beginnen met een baan al dan niet digitaal. Wel allerlei stukjes maar geen "handleiding". Beetje te begrijpen maar wel lastig. Mijn situatie....
In bezit van Mrails met wat schakelmateriaal. Genoeg om schaduw plaat te maken bijv. Heb een digitaal testlokje uit startset. En intussen een trafo met een rijregelaar (digitaal) voor 4 verschillende treinen. Ook heb ik koploper7.5 en scarm op me pc staan. Ik vraag me nu af wat heb ik meer nodig om treinen en baan aan het werk te krijgen.
Nu lees ik vanalles over CU ESU terugmelders massadetectie decoders enz enz. Kan iemand mij vertellen wat ik eruit moet filteren en wat ik mee moet nemen om te kunnen starten ?

Het kan zijn dat ik niet direkt antwoord trouwens. Dat is niet omdat ik niet wil maar omdat ik vandaag heel misschien opgenomen moet worden voor operatie. Als dat (hopelijk) gebeurt ben ik een week of wat zeker uit de running. Mijn excuus hiervoor alvast :)
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Hoi,

tsja, ik kan me je situatie goed voorstellen. Als je vanuit het niets met de hobby begint, lijkt het erg ingewikkeld allemaal.

digitaal rijden kun je zo uitgebreid maken als je wil. je kunt het simpelweg op deze manieren doen:

-alleen loks voorzien van decoders. Besturen met een delta-trafo (4 locs maximaal) of een ms1 of 2. Wissels kun je dan met de hand bedienen, of gewoon electrisch met schakelkastjes.

-loks en wissels voorzien van decoders. Verder alles standaard. besturen met bijvoorbeeld een ms2 (kun je locs en digitale wissels mee sturen) of wellicht een cs1 of 2.

-digitaal, met bezetmeldingen e.d. Dit is qua bouwen veel werk, maar straks ook eenvoudig te sturen. je besturingseenheid weet namelijk precies, waar welke trein zich bevind op de baan. Besturen met cs2 of ecos

-besturen met pc. Hiervoor heb je dus een programma als koploper nodig. Volledige baan voorzien van bezetmeldingen. het kost wat, maar je hebt ook wel wat.

Van die laatste 2 heb ik zelf helaas wat minder kennis. Misschien dat anderen kunnen aanvullen, wat je hier precies voor nodig zult hebben.

Maar als je er nog heel weinig van weet, zou ik als ik jou was, beginnen met een eenvoudig baantje uit catagorie 1 of 2. Je kunt dan leren omgaan met digitaal. Evt een decoder zelf inbouwen in een loc, en ervaring opdoen. De overstap naar catagorie 3 of 4 kan altijd nog.

En anders ben je altijd welkom, om bij mij een keer te komen kijken, en kletsen over het een en ander. Kan ik je een beetje wegwijs maken.

Roy
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Je zou om te beginnen ook eens een compleet boek (of blad) kunnen kopen "Beginnen met (Marklin) Digitaal". Ook Modelleisenbahner en MIBA hebben dergelijke bladen (weliswaar in het Duits).
Dat zijn vaak goede bronnen.

(Het blad Digitale Modellbahn is helaas minder geschikt voor de beginner).

John
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Hoi Roy,

Dank je voor je reactie en uitnodiging/aanbod. Ik zou daar graag gebruik van maken ter zijner tijd. Eerst vandaag ziekenhuis en resultaat afwachten. Probleem is dat ik een maand zoet ben met revalideren dus het is moeilijk plannen. Ik ben wel al weer wat wijzer geworden van je. Grote vraag is eigenlijk meer hoe dat een volledige digitale baan er uit ziet kwa hardware. Wat heb ik nodig om begin te maken of wat is perse nodig en dergelijke vragen. Als voorbeeld:
Een programma terugmelders maar bijv ook de vraag heb ik een soort van interface nodig en zo ja wat is dat dan. Kan dat alleen met een Intellibox of kan ik dat ook met een ander ding, bijv iets van zelfbouw of ander ding. Dergelijke zaken spelen het meest.

Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Citaat van: VT601 op dinsdag 06 november 2012, 08:25:13
Je zou om te beginnen ook eens een compleet boek (of blad) kunnen kopen "Beginnen met (Marklin) Digitaal". Ook Modelleisenbahner en MIBA hebben dergelijke bladen
John

Dat is inderdaad een goeie optie. Wel aan gedacht maar nog niet op pad voor geweest. Iets wat ik zeker ga doen thanks :)
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Ton

Even een aanvulling op de antwoorden en jouw vragen. Een interface zit geïntrigeerd in de centrale`s van ESU CS1 en 2 ende marklin CS2.
De ESU centrale kan samenwerken met het programma koploper en de marklin centrale niet.

Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Citaat van: feerden op dinsdag 06 november 2012, 09:04:12
Ton

Even een aanvulling op de antwoorden en jouw vragen. Een interface zit geïntrigeerd in de centrale`s van ESU CS1 en 2 ende marklin CS2.
De ESU centrale kan samenwerken met het programma koploper en de marklin centrale niet.



alleen de cs2 werkt niet met koploper, de cs1 wel.
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Beste Ton en Anja,

Is Den Bosch bereikbaar vanuit jullie deel van Braboland?

Groet, Anne W
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Hangt er een beetje van af of je beetje geduld hebt of niet.

Als je er geen hebt koop je een (te) dure centrale Ecos, Marklin, .. maakt niet uit.
Als je er wel hebt (geduld), wacht je op de nieuwigheden 2013 want M gaat met "iets" nieuws komen, maar is nu nog grotendeels fabrieksgeheim.
Ik heb zeer onlangs heel nuttige info gekregen vanuit M zelf, maar mag (uiteraard) nog niets verklappen.
Probleem van M is dat ze eerst af willen van hun stock centrales.
Aan u de keuze.

Als het u een hulp mocht wezen : ik bestuur nog met een "oude" 6021 maar ga nu zeker wachten op ...

Guy
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Zelf ben ik, nu 69, een dik jaar geleden voor het eerst van mijn leven begonnen met de treinen hobby. Ik heb mijn licht opgestoken en veel hulp gehad op de modelspoorclub waarvan ik lid ben geworden. Ik rijd digitaal en gebruik het programma Koploper en dat werkt perfect.
Mijn advies: zoek een modelspoorclub in de buurt.
mvg,
John
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Hoi Ton,

Welkom bij dit forum.

Beginnen is inderdaad lastig. Als je met M-rails wilt beginnen is massadetectie bijna geen optie, want dan moet je alle rails aanpassen en 1 railstaaf scheiden van de rest. Wat overblijft, is stroomdetectie of schakelrailsjes. Deze kun je beiden aansluiten via terugmelders. Dit kan S88(n) zijn direct op de ECoS 1/2, de CS 1/2 of een Intellibox. Een andere optie is terugmelders via LocoNet. Daarnaast moet je de wissels allemaal digitaal aanstuurbaar maken, b.v. d.m.v. een decoder of via LocoNet.

Qua programma is KopLoper goed, maar redelijk komplex. Een eenvoudiger programma is iTrain, wat sneller te begrijpen is. Het is hier mee mogelijk om met het programma te rijden, maar om ook enkele loks met de hand te besturen.

Resumerend heb je dus een centrale (ECoS, CS of IntelliBox), diverse terugmelders, wisselaansturingen en een computerprogramma nodig.

Er is niet 1 tekening te geven, omdat een ieder het op een andere manier aansluit met verschillende soort apparatuur.

Ik geef soms workshops vlak bij Den Haag, maar ik begrijp, dat dit op dit moment niet aan de orde is. Je mag hier altijd een kijkje komen nemen en dan kan ik het een en ander in detail uitleggen.

Groet,
Bert
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Joh, gewoon beginnen, tafel maken, railplan, rails leggen, en... ondertussen beursen clubs en winkels bezoeken en ze allemaal de oren van de kop vragen.. dan kom je er zeker... succes..
Rob
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 06 november 2012, 10:08:40
Hangt er een beetje van af of je beetje geduld hebt of niet.

Als je er geen hebt koop je een (te) dure centrale Ecos, Marklin, .. maakt niet uit.
Als je er wel hebt (geduld), wacht je op de nieuwigheden 2013 want M gaat met "iets" nieuws komen, maar is nu nog grotendeels fabrieksgeheim.
Ik heb zeer onlangs heel nuttige info gekregen vanuit M zelf, maar mag (uiteraard) nog niets verklappen.
Probleem van M is dat ze eerst af willen van hun stock centrales.
Aan u de keuze.

Als het u een hulp mocht wezen : ik bestuur nog met een "oude" 6021 maar ga nu zeker wachten op ...

Guy

Ik denk dan aan ziets als de Roco Z21..... :O
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Hallo iedereen,

Zoals je altijd zal zien.... denk je wat tijd te hebben en zet je een draadje op, krijg ik oproep van het ziekenhuis pffff.
Dus ik volg op dit moment vanuit het ziekenhuis de boodschappen maar ben niet in staat om te reageren op een manier die wenselijk is. Kortom ik lees wel en reageer ook MAAR dit kan wat langer duren....
In ieder geval ALLE mensen alvast bedankt voor jullie reakties, en zal ook zeker e.e.a. mee nemen in mijn overwegingen :)
Hopelijk kan ik snel weer wat langer reageren....tot aan die tijd mensen vraag ik wat begrip en tijd.

Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Beste Ton en Anja,

Sterkte daar in het ziekenhuis, meestal heeft het ook een voordeel: er wordt meestal ook iets "gerepareerd".

Groet, Anne W
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Wij, ik denk dat ik dat wel kan zeggen, wensen je allereerst veel sterkte bij het herstel van je behandeling. Dit is het belangrijkste nu.

En ter ontspanning kan je dan veel lezen en lezen en lezen...
Ben je weer thuis weet je heel goed wat je wilt en waar op te letten met de treinen!

Beterschap!

Willem E.
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 06 november 2012, 10:08:40

Ik heb zeer onlangs heel nuttige info gekregen vanuit M zelf, maar mag (uiteraard) nog niets verklappen.


Natuurlijk. :thumbup:

"Ik-weet-iets-wat-jij-niet-weet-maar-ik-mag-er-niet-over-praten-want-dan-weet-jij-ook-wat-ik-weet-en-dan-ben-ik-niet-meer-de-enige-die-iets-weet-en-kan-ik-niet-meer-geheimzinnig-doen". :(

Gr, Ben.
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 06 november 2012, 10:08:40
Hangt er een beetje van af of je beetje geduld hebt of niet.

Als je er geen hebt koop je een (te) dure centrale Ecos, Marklin, .. maakt niet uit.
Als je er wel hebt (geduld), wacht je op de nieuwigheden 2013 want M gaat met "iets" nieuws komen, maar is nu nog grotendeels fabrieksgeheim.
Ik heb zeer onlangs heel nuttige info gekregen vanuit M zelf, maar mag (uiteraard) nog niets verklappen.
Probleem van M is dat ze eerst af willen van hun stock centrales.
Aan u de keuze.

Als het u een hulp mocht wezen : ik bestuur nog met een "oude" 6021 maar ga nu zeker wachten op ...

Guy
Ohww.....klinkt heel spannend!!!!is er een tijdsindicatie gegeven vanuit Duitsland, ze zijn nogal "puncktlich" in dld zit eigenlijk te wachten om een cs2 te kopen maar wachten dus?...::)))

edit wakkie: quote gerepareerd.
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
JacobBakker,

Als je echt even kunt wachten ...
Normaal wordt "het" voorgesteld op Nurnberg 2013.
En de prijs ervan ligt gevoelig lager dan de toestellen die we tot nu toe kennen.
Wat mag ik nog verklappen ?
Momenteel worden er op CS2 bij bepaalde winkels kortingen gegeven (einde reeks ?)
Dus aan u de keus.

Guy

PS : ik ga wachten
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Hoi Guy,

Tja.....als mensen met veel ervaring in deze fascinerende hobby dit melden.....wie ben ik dan..???:::))) maar dat marklin wat moet/gaat doen is helder als je e.e.a beetje volgt, hier en sowieso op internet. Wanneer is dat Nürnberg 2013?

Gr.

Jacob

edit wakkie: quote verwijderd. Is gehele vorige bericht.
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Nurnberg is eind januari - begin februari.
Staat op mijn (ooit) todo lijstje, maar is helaas (en dan nog in de winter) zo ver hé.

Guy
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Nürnberg 2013 ===> klik
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 06 november 2012, 10:08:40
Hangt er een beetje van af of je beetje geduld hebt of niet.

Als je er geen hebt koop je een (te) dure centrale Ecos, Marklin, .. maakt niet uit.
Als je er wel hebt (geduld), wacht je op de nieuwigheden 2013 want M gaat met "iets" nieuws komen, maar is nu nog grotendeels fabrieksgeheim.
Ik heb zeer onlangs heel nuttige info gekregen vanuit M zelf, maar mag (uiteraard) nog niets verklappen.
Probleem van M is dat ze eerst af willen van hun stock centrales.
Aan u de keuze.

Als het u een hulp mocht wezen : ik bestuur nog met een "oude" 6021 maar ga nu zeker wachten op ...

Guy

Hallo,

de geruchten lopen als sinds april, bovendien heeft marklin al is vaker heel lang gedaan om een product wat na 2 jaar zelfs nog niet goed doorontwikkeld is op de markt te zetten.

http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst22256_New-60216-CS3-Next-Year.aspx

Eerst zien en dan geloven, dit geldt overigens ook voor de prijs, alle elektronica wordt eigenlijk goedkoper, alleen bij Marklin duurder,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
helaas is Marklin de laatste jaren veel beloven en weinig geven laat de zotten in vrede leven.Maw een vrij duur CS2 (900 euro in totaal) en vrij dure decoders.Updates volgen zeer langzaam en je zit vast aan hun systeem.Was vroeger ook zo'n fan maar ben overgestapt naar ESU.Een fantastisch toestel ,de ecos, en met de nieuwkomende software ondersteund het nagenoeg alle standaarden.Aanschafprijs 575 euro alles inclus.325 euro minder dan de marklin centrale en voorbereid op de toekomst.
Zelfs als doorgeefluik is het een makkelijke centrale omdat je alles kan installeren en makkelijk afregelen.
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Volgens mij egint dit draadje te verzanden....
Wellicht beter een nieuw topic openen?
Moderator?
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Hallo,

[modpet op]
Normaal gesproken zou ik beginnen met vegen, maar dan blijft er weinig van het topic over.
Is het niet verstandiger om een beetje on topic te blijven met tips en ideeën hoe te beginnen(of wat je zelf gebruikt) in plaats van de speculaasdoos te openen en wachten tot iemand komt met een besturingsapparaat wat met stemgeluid te bedienen is?
Op het moment dat je welk besturingsapparaat koopt, loop je het risico dat je op enig moment "achter" gaat lopen.
[modpet af]

Ik gebruik zelf nog gewoon de intellibox in combinatie met het programma Koploper. Voldoet voor mij prima. Sterker nog: mocht mijn intellibox het ooit begeven, dan zal ik terugschakelen naar de meest goedkope en simpele oplossing, zolang er maar een interface beschikbaar is.

Probeer eerst eens na te gaan wat je wil bereiken(ruimte, aantal rijdende loc's) en wat je financiële mogelijkheden zijn. Het heeft weinig zin om de meest uitgebreide centrale aan te schaffen als je diorama's wil bouwen.

Groetjes

willie
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
WIllie , draait al warm :D
Helemaal gelijk ,

zelf rij ik (nog)met koploper en 6021/6051 voldoet nog prima, waarom zo'n dure centrale om te beginnen,
Kijk en lees goed om je heen voor ge begint,

Gr, Jan
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Sorry als ik hier voor sommigen teveel van het onderwerp heb afgeweken.
Ik had alleen de nobele bedoeling te waarschuwen vooraleer een (te) dure centrale te kopen, een 2-tal maand te wachten om te zien of M effectief met iets revolutionairs naar buiten komt.
Mijn reacties op dit thema stoppen dan ook hier.

Guy
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Citaat van: guyremgabdel op woensdag 07 november 2012, 23:38:51
Sorry als ik hier voor sommigen teveel van het onderwerp heb afgeweken.
Ik had alleen de nobele bedoeling te waarschuwen vooraleer een (te) dure centrale te kopen, een 2-tal maand te wachten om te zien of M effectief met iets revolutionairs naar buiten komt.
Mijn reacties op dit thema stoppen dan ook hier.

Guy

Sorry..ook
Re: Hoe te beginnen met zulke veelzijdige hobby...
Hallo allemaal,

Alle bedankt voor jullie bijdrages. Ik denk dat ik eruit ben.
Ik ga een baan maken met daarin een combi van 2rail en 3rail, wat zowel analoog en digitaal wordt aan gestuurd. Dit zal een hele uitdaging worden maar dat maakt het juist leuk.
Uiteraard zal ik waarschijnlijk veelvuldig op jullie terugvallen, en hoop dan ook dat dat niet tevergeefs zal zijn.
De echte start zal als alles goed gaat per 1 januari 2013 zijn. Tot die tijd ga ik zaken verzamelen die nodig zullen zijn en een hele hoop lezen, lezen en lezen. En dan mag lezen gezien worden als uitzoeken en ontwarren van de info. Uiteraard zal de komende operatie op 21 nov, pfff ja ik weet het het duurt langer dan verwacht, maar goed gedult is een schone zaak. Mocht ik dus niet direct antwoorden dan zal de operatie daar de oorzaak van zijn.

Met vriendelijke groeten,
Ton