Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

3013 met een kapotte "versnellingsbak"

Gestart door HdW maandag 05 november 2012, 22:54:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3013 met een kapotte "versnellingsbak"
Geacht forum,

Ik heb misschien al een jaar geleden een defecte 3013 via MP gekocht. De verkoper had terecht aangegeven dat de motor niet helemaal goed liep. Nadat ik de loc geopend had bleek dat alle tandwielen versleten zijn. De loc had zeer veel kilometers gemaakt.
Goed, bij Ritter gekeken wat ik aan tandwielen kon bestellen: dat waren er maar twee van de vier. Die heb ik dus "in laten vliegen". Bij aankomst echter van de tandwielen bleek dat een as niet paste (Ritter heeft die expres een maatje groter gemaakt, omdat naar verwachting het lager uitgesleten zou zijn). Toen liep het herstelproject dus vast: Ik had geen gereedschappen om de diameter van de as te verkleinen of het lagerhuis uit te boren. De loc heeft daarna maanden uit elkaar gelegen. Onlangs kreeg ik echter een adres door van een instrumentmaker. Ik heb hem mijn probleem uitgelegd. Vervolgens heeft hij dus het lager uitgeboord en de twee andere tandwielen opnieuw gemaakt. Het geheel heb ik opnieuw ingebouwd: de loc beschikt nu over een compleet vernieuwde versnellingsbak. Daarna is de loc gedigitaliseerd met een 60944 en een Lopi 4.0. Inmiddels heb ik al wat oude generatie locs horen lopen: Deze gereviseerde 3013 loopt als een "zijtje". Dit met dank aan een instrumentmaker die enorm veel moeite heeft gedaan om het mechaniek weer prachtig te laten draaien.

HdW (Hans)
Re: 3013 met een kapotte "versnellingsbak"
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3013 met een kapotte "versnellingsbak"
Leuk!

Dan heb je een gouden adresje gevonden.  :D
Koesteren, die man!

Gr. Mars
Re: 3013 met een kapotte "versnellingsbak"
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: 3013 met een kapotte "versnellingsbak"
Hallo Hans,

mooi verhaal, veel plezier met je loc. Ik heb ooit de mijne in kogellagervet gezet omdat blijkbaar in het verleden de marges allemaal veel groter waren en die rijdt zonder onderhoud al vele jaren als een zonnetje, zonder onderhoud,

Maar goed ik denk met een Lopi4 dat hij nog veel regelmatiger rijdt dan nu de mijne, tja zoals jouw lokje tikt, kan ik niet tegen een instrumentenmaker op.

met vriendelijke groet,

Walter