Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 60942/60962 decoder

Gestart door Treinofiel woensdag 24 oktober 2012, 22:38:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 60942/60962 decoder
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Marklin 60942/60962 decoder
Beste mensen,

Een vraag over de Marklin 60942/60962 decoder.

In de manual van deze decoders staat op pagina 4 in de alinea "Technical information" het volgende regeltje:
      - Current load for motor and AUX 5/6 ≤ 1.1 amps

Dit doet mij vermoeden dat er een tweede motor aansluiting zit op een AUX5/6 aansluiting ??? Mede het woordje and in dat regeltje zette mij aan het denken.
Of is AUX5/6 een andere benaming voor de motoruitgangen van de decoder?
En als die extra motor aansluiting er is waar zit die dan op de decoders?
Kan me zo voorstellen dat deze niet op de 60962 zit die maar een 8-polige NEM stekker heeft maar wel op de 60942 met z'n 21-polige NEM stekker.
Voordat jullie beginnen te roepen: de hoeveelheid pennetjes van de NEM-stekker heeft niets met de fysieke aansluitmogelijkheden van de decoder te maken: ja, dat begrijp ik ;-)

Wie kan hier iets zinnigs over roepen?
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Citaat van: Treinofiel op woensdag 24 oktober 2012, 22:38:51
In de manual van deze decoders staat op pagina 4 in de alinea "Technical information" het volgende regeltje:
      - Current load for motor and AUX 5/6 ≤ 1.1 amps

Dit doet mij vermoeden dat er een tweede motor aansluiting zit op een AUX5/6 aansluiting ??? Mede het woordje and in dat regeltje zette mij aan het denken.
Of is AUX5/6 een andere benaming voor de motoruitgangen van de decoder?
Het is de maximale belasting van motor en AUX 5/6 samen.
Voorbeeld: is de belasting van de motor 0.8A, dan mag AUX 5/6 nog met max. 0.3A belast worden.

Mvg,
Peter
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Hallo Peter,

Toch twijfel ik hierover nog...

Ik heb eens even de nederlandse handleiding erbij gepakt van de decoder en daar staat in:
   - Belasting motor resp. AUX 5/6 ≤ 1.1 amps
terwijl in de regel erboven staat:
   - Belasting AUX + licht (gezamenlijk) ≤ 300 miliamps

In die laatste regel staat er dus expliciet (gezamenlijk) achter; waarom staat dat dan niet bij de regel over de motorbelasting en AUX5/6 ?
Blijf toch vermoeden dat die decoders een soort van "undocumented feature" hebben in de vorm van een tweede motor uitgang op AUX5/6.
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Hoi Treinofiel,

Duitsers zijn niet sterk als het om Nederlands gaat en dit soort fouten kost weleens een decoder.

Dus wees niet eigenwijs en geloof nou eens niet,dat je zowel voor de motor als voor de uitgangen,dezelfde stromen tot je beschikking hebt,want dat is niet zo bij deze decoders.

Je vermoeden is dus onjuist.

Het is simpelweg een taalfout meer niet.

En als je het niet gelooft,neem dan maar de proef op de som............

Dat gaat je dus geld kosten :(

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Ok, zal niet meer eigenwijs zijn....  ;)

Maar waarom ik me dit afvroeg is het volgende.
Ik sta op het punt om een 3346 (dubbele 236 met 2 motoren) te digitaliseren met een 60962 decoder en twee 5* motor ombouwsetjes.
Maw als de decoder geen twee motoruitgangen heeft ga ik de twee motoren beide op de standaard motor uitgang aansluiten.
Ergens hier op het forum las ik in een andere draadje dat dit zou moeten kunnen omdat de opgenomen stroom van 5* motoren ver onder die 1,1 amps blijft.
En daardoor zou het mogelijk moeten zijn om er twee op aan te sluiten.
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Hoi Treinofiel,

Nu komt de aap uit de mouw,en ik vermoedde al zoiets.

Kun je meten?
Meet dan eerst de stroom die 1 motor opneemt,vermenigvuldig die voor het gemak met 2(als je zeker wilt zijn doe je dat ook bij motor 2).
Eventueel ook beide motoren samen.

Hiervoor zul je de meter in het circuit op moeten nemen van je motor,want dit werkt anders dan spanning meten.
Dus de sleper op de meter aansluiten ( gaat het best met krokodillenbekjes),en dan van de meter naar de motor,en van de motor naar de massa.

Ook bij de multimeter zul je de snoeren moeten veranderen naar de stroommeting.
Een van de meetsnoeren in de common aansluiting,de andere in die waar 10A boven staat.
Niet dat je 10A gaat meten ,want het is de zekering die tot 10 A gaat,en aangezien je voor die motor dat niet nodig hebt speel je op safe.

Mocht het zo zijn dat de motoren dus beneden die 1,1 ampère blijft,dan kan je overwegen die twee motoren via 1 decoder te sturen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Daarboven zou ik bij deze meting de motoren eens belasten door ze mechanisch (met je vingers of zo  :P) af te remmen; dat geeft weer een heel andere stroom door de motors; een flink stuk hoger.......

grv Huub
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Je kan gewoon de 2 motoren parallel aansluiten op de decoder.

Zorg er eerst voor dat de motoren mooi lopen,
dwz sluit een gelijkspanningstrafo aan op de koolborstels
en kijk of ze alletwee ongeveer hetzelfde toerental hebben

sukses
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Rolf,

Het is mogelijk om de twee motoren parralel aan te sluiten, maar dan trekken ze ook twee maal de stroom van een. Als je ze echter in serie aansluit trekken ze gewoon de normale stroon van +/- 200  250 mA. Kom volgende week zaterdag maar kijken in Den Bosch dan zal ik het je laten zien. Doordat de max snelheid bij Märklin altijd erg hoog is, lopen twee motoren in serie toch nog redelijk snel. Ik heb het allemaal uit geprobeerd en in serie voldoet het beste.

gr. Aad
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Hallo Aad,

Helaas ben ik volgende week zaterdag hoogstwaarschijnlijk niet in de gelegenheid om naar Den Bosch te komen.

Kun jij uitleggen of middels een schema/tekeningen laten zien hoe ik 2 motoren in serie op 1 decoder dien aan te sluiten?

Bij voorbaat dank!
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Het advies van Aad is opgevolgd en het werkt !!!
Logischerwijs lopen de motoren nu inderdaad zachter maar dat is voor deze dubbele BR 236 (diesel) geen probleem; juist goed zo.
Vrij simpel dus; ik zal er a.s. weekend wel eens een foto van maken en plaatsen.

Bedankt Aad voor de tip/uitleg!
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Werkt in serie de lastregeling nog wel goed, Aad ?
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 60942/60962 decoder
Ik zou ze gewoon parallel aansluiten, lijkt me idd beter voor de lastregeling.
Bij een serie schakeling, halveert de spanning over de motor en daardoor ook het vermogen dat per motor geleverd kan worden.
In parallel bepaalt de maximale stroom het vermogen, maar aangezien per motor max 400mA wordt gebruikt, zal dit geen probleem zijn.
Re: Marklin 60942/60962 decoder / ombouw 3346 (dubbele BR 236)
Afgelopen weekend aan het experimenteren geslagen.

Nadat ik de motoren in serie op de decoder had aangesloten, liepen ze aanvankelijk goed.
Maar toen merkte ik dat als een der beide motoren (loks) weerstand ondervind, de andere motor hier ook onder te lijden heeft; logisch agv de serieschakeling.

Daarom heb ik de boel omgegooid en de motoren nu parallel op de decoder aangesloten.
En eerlijk gezegd lopen de motoren nu naar mijn gevoel veel beter.
Inmiddels heeft de lok al minstens 2 uur op een rollenbank staan draaien en ook al wat rondjes gemaakt zowel met als zonder sleep en hij blijft goed lopen; sterker nog: de verschillen tussen de 2 motoren wordt hierdoor steeds kleiner.