Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

HSI-88/S88 met Arduino: bouw bezetmelders gestart

Gestart door Lokkie zondag 04 november 2012, 21:06:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: HSI-88/S88 met Arduino: Het werkt
Je zou ook de TIP122 kunnen gebruiken, dat zijn Darlingtons die normaal voldoende stroom aan kunnen om een spoel van een wissel te sturen.
Re: HSI-88/S88 met Arduino: Het werkt
Ik ben geinteresseerd in die arduino. Is het mogelijk om een bloksysteem te laten functioneren zonder compu op basis van bezetmeldingen? Waar vind ik meer info? Is er een website waar een soort van uitleg te vinden is?
Re: HSI-88/S88 met Arduino: Het werkt
Citaat van: doef op donderdag 31 januari 2013, 20:54:27
Ik ben geinteresseerd in die arduino. Is het mogelijk om een bloksysteem te laten functioneren zonder compu op basis van bezetmeldingen? Waar vind ik meer info? Is er een website waar een soort van uitleg te vinden is?

Hallo,

Jha dat kan! Door een ingang te laten lezen door de Arduino kan je bijvoorbeeld een andere uitgang op hoog/laag zetten.
Dus je trein rijdt over de meldstaaf geeft contact aan de ingang die gelezen wordt en de Arduino schakelt een andere uitgang met een sein of relais in.
Zelf pas ik dit ook toe om complete rijwegen te maken zodat de trein ook wissels, ... kan bedienen. Zelfs wachttijden zijn mogelijk, wat met een CS ofzo NIET mogelijk is enkel met de PC. Maar de Arduino kan dat wel :)

Ik heb ook een overweg met servo's en die gaan ook door de Arduino worden bedient :)


groeten Dylan
Re: HSI-88/S88 met Arduino: Het werkt
Ha Dylan,
Klinkt erg tof. Ik ga me er eens in verdiepen. Het lijkt erop dat ik op eze manier enigszins betaalbaar (zonder dure centrale) en zonder computer vrij vergaande automatisering kan doorvoeren. Erg interessant. Onderzoekje waard! :thumbup:
Re: HSI-88/S88 met Arduino: Het werkt
Hallo "Doef".

Enkele linkjes :
(1) hier vind je alles "aan de bron" en zelfs toegang tot een heus forum gewijd aan Arduino.
http://www.arduino.cc/

(2) verdere experimentjes met Arduino in "treinverband".   (vanaf NUL tot waar we nu staan...)
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39263.0

(3) mijn eigen vorderingen met "randapparatuur" en sturing
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32080.msg753084#msg753084
(even naar beneden scrollen om resultaten te zien)

Re: HSI-88/S88 met Arduino: Het werkt
dank! :thumbup:
Re: HSI-88/S88 met Arduino: Het werkt
Ben nieuw op dit forum en nieuw met Arduino en werk met G-Spoor (ook nog eens buiten, maar niet met dit weer) ;-) Heb nog niet het hele forum verkend maar zag dat jullie ook met de Arduino bezig zijn in combinatie met digitaal rijden. Ik zie wel een heleboel mogelijkheden om Arduino daarvoor in te zetten. Net de code van lokkie even snel bekeken (waarvoor nog dank) en denk het principe door te hebben en ik zal er mee aan de slag gaan. Aan mijn kant geen koploper maar train controller van Freiwald. Als ik het aan de praat heb zal ik het rapporteren.

Wel heb ik de decoder aan de praat gekregen via DCC. Deze eer is niet aan mij, maar aan Kevin Snow van MynaBay. Lees verder zijn artikel maar eens op zijn website. Daar heeft hij stap voor stap uitgelegd hoe het e.a. moet en is heel gemakkelijk te volgen.
http://www.mynabay.com/arduino/14-arduino/dcc-monitor/14-arduino-dcc-monitor

Wat ik zelf gewijzigd heb omdat ik op G-Spoor werk, is de R1 weerstand die zit tussen het DCC signaal en de Octocoupler van 1K naar 2K. Wat betreft de software. Ik heb een Arduino Due die net iets anders is de Arduino Uno. Belangrijkste wijziging is de Interrupt Pin. Deze Interrupt wordt gebruikt om wijziging in het signaal op te vangen en daardoor te kunnen registeren. Bij de Uno is dat standaard 0 en de poort die gebruikt wordt in 2, maar bij de due moet je dit bewust opgeven. Ik heb dit nummer dus veranderd van 0 naar 2.

Verder heb ik een functie (die gemarkeerd was als debug-status) verwijderd, omdat deze een foutmelding gaf bij het compileren en ik, zover ik dit kon zien, nog niet gebruikt werd in de library of de voorbeeld code zelf. Dit was een functie die een 'human readable code' terug gaf.

Ik zal deze draad volgen en mijn eventuele bevindingen rapporteren en delen.

Groetjes,
Guus
Re: HSI-88/S88 met Arduino: Het werkt
Ik ben ook bezig met de DCC code alleen is het nog niet af...


groeten Dylan
Re: HSI-88/S88 met Arduino: voortschrijdend inzicht
Hoi,

Na het "koffertje project" werd het weer de hoogste tijd voor dit project.

Na nog eens alles bekeken te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het op een andere manier ga opzetten. :O
De nieuwe aanpak wordt 8 of 16 bezetmelders per printje en deze te koppelen via de i2c bus met een Arduino.
Per printje gebruik ik een ATtiny85 microcontroller en 2 of 3 parallel naar serieel schuifregisters.
Dit is het schema wat ik in gedachten heb:





Onderdelen:
D1  - D16: 1N5408
D17 - D32: 1N4148
R1  - R24: 10K
U1  -  U3: 74HC165N
U4       : ATtiny85

Twee schuifregisters worden gebruikt voor de bezetmelder en de derde voor het instellen van het (i2c) adres en het aantal bezetmelders (8 of 16).

Als het goed is krijg ik komende week wat onderdelen binnen en kan ik een prototype maken.

Gisteren heb ik wel al een printje gemaakt om de ATtiny85 te kunnen programmeren:



Wordt weer vervolgd.

Gr.
René
Re: HSI-88/S88 met Arduino: voortschrijdend inzicht
Hoi,

Inmiddels de eerste ATtiny85 geprogrammeerd. :)
Dit gaat heel gemakkelijk met de Arduino, zie hier voor de handleiding.
Ik heb een kleine sketch geladen die wat ledjes laat knipperen:



En verstopt tussen de draadjes de ATtiny85:



Gr.
René
Re: HSI-88/S88 met Arduino: voortschrijdend inzicht
Ha die Rene, je bent me alweer een stapje voorm ik heb ook nog een stuk of 3  ATTINY85 "spinnetjes" liggen, klaar om wat simpele dingetjes mee te maken.  Het idee van een programmeerprintje is super, denk dat ik een stukje "shield print" zal opofferen hiervoor.  Alleen is de 85 met "maar" 6 kanalen beperkt om echt spectaculaire dingen mee te doen, behalve wat LEDjes of zo.   Je bent al snel door je inputs en outputs heen, maar toch zijn er fijne dingen mee te doen, zeker als je hem gaat koppelen aan andere IC's zoals ik bij jou zie in je ontwerp.
Re: HSI-88/S88 met Arduino: voortschrijdend inzicht
mensen die het ATtiny willen bestuderen : 
Re: HSI-88/S88 met Arduino: voortschrijdend inzicht
Hoi,

Even weer een kleine update.
Vandaag 12 ATtiny85 microcontrollers aangesloten op een Arduino. :O
Via de I2C bus kan ik berichten versturen naar en ontvangen van de ATtiny's.
Dit werkt super. :thumbup:
Binnen 8 milliseconden kan ik de 12 ATtiny's uitlezen en dat is snel genoeg om ze binnenkort te gaan gebruiken als S88 decoders.

Links Arduino, midden ATtiny's en rechts prototype S88 decoder:



Zodra een ATTiny een berichtje ontvangt gaat er een ledje aan:



Prototype S88:



Opzetprintje op Arduino, met led indicatie en buzzer:



De rode led gaat branden als er een storing is en dan krijg je ook een paar biepjes uit de buzzer.
De groene led gaat aan als er communicatie is met bv. Koploper en de gele led knippert als er communicatie is met de S88 decoders.
Dat was het weer voor vandaag. :)

Gr.
René
Re: HSI-88/S88 met Arduino: voortschrijdend inzicht
Fantastisch!

groeten Dylan
Re: HSI-88/S88 met Arduino: voortschrijdend inzicht
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: HSI-88/S88 met Arduino: voortschrijdend inzicht
Hoi René

Ik wou dat ik elektronica kennis bezat, maar vindt het geweldig zoals jij hiermee bezig bent, ik vindt het intressant op dit volgen, succes.

Mvg
Koos
Re: HSI-88/S88 met Arduino: voortschrijdend inzicht
Dylan en Koos bedankt. :)

Gr.
René
Re: HSI-88/S88 met Arduino: bouw bezetmelders gestart
De onderdelen voor 12 modules zijn in huis. :)



Het echte werk kan nu gaan beginnen. :O

Gr.
René
Re: HSI-88/S88 met Arduino: bouw bezetmelders gestart
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: HSI-88/S88 met Arduino: bouw bezetmelders gestart
Soldeerse !
En wel een beetje doorwerken vannacht, he?
Totdat je deze ogen krijgt,  8o dan mag je stoppen  :D
Re: HSI-88/S88 met Arduino: bouw bezetmelders gestart
Citaat van: Lokkie op zaterdag 01 juni 2013, 22:49:42

René,

Welke printplaten zijn dit, waar haal je deze vandaan (artnr.).

Veel solder plezier :D.

Gr.
Piwie
Re: HSI-88/S88 met Arduino: bouw bezetmelders gestart
@Wim:
Ik ben bijna klaar (met de eerste). :D

@Piwie:
Gekocht op eBay (klik).
Meestal binnen 2 weken in huis.

Gr.
René
Re: HSI-88/S88 met Arduino: bouw bezetmelders gestart
Even wat printbaantjes onderbreken:



Gr.
René
Re: HSI-88/S88 met Arduino: bouw bezetmelders gestart
René,

Bedankt voor de link :thumbup:.

Gr.
Piwie
Re: HSI-88/S88 met Arduino: bouw bezetmelders gestart
Ook een leuke site voor spullen is,

www.banggood.com

Gratis verzending en binnen 2 weken in huis.

Groeten Sander
Re: HSI-88/S88 met Arduino: bouw bezetmelders gestart
Leuk project, ik heb zelf inmiddels de componenten ook in bestelling staan. Ik ben wel benieuwd naar de code die is gebruikt
Re: HSI-88/S88 met Arduino: bouw bezetmelders gestart
Wil niet pesten, maar ik denk dat hier eenvoudigere oplossingen voor zijn, dit is geen HSI88 en zelfs niet een s88  :D
Re: HSI-88/S88 met Arduino: bouw bezetmelders gestart
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: HSI-88/S88 met Arduino: bouw bezetmelders gestart

@citaat2 Ik lees met interesse dit draadje.
Zelf heb ik ook deze oplossing gemaakt maar ben kwijt welke schets gebruikt wordt op de arduino mega. Ik haal dat  ook niet uit bovenstaande.


Alvast bedankt voor de reactie.


Robert