Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouwen Lux reinigingswagon

Gestart door Ferdi zondag 14 oktober 2012, 15:30:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Ombouwen Lux reinigingswagon
Beste mensen,
Gisteren op de beurs de enig Lux reinigingen wagons die er waren gescoord.
Helaas zijn deze twee wagons voor tweerail.
Ik wil ze graag ombouwen voor C-rails. Een sleper lukt wel, de decoder ook, maar hoe sluit ik het aan?
Moet ik voor beide wagons een sleper en decoder aansluiten (het zijn geen stroomdoorvoerende koppelingen)? Of is het handiger ook stroomdoorvoerende koppelingen te maken en ze samen te laten rijden? Ik neem aan dat een eenvoudige functiedecoder genoeg is? Ik heb nog een 6096 liggen, een Uhlenbrock 75.400 en een Uhlenbrock 76.900.
De stofzuiger Lux D-4520 heeft twee draden naar de decoder (groen en geel op de foto) en zwart en rood op de decoder naar de wielstellen. Kan deze decoder er helemaal uit? En hoe sluit ik dan de draden aan op de nieuwe decoder? Of moet ik de oude laten zitten en de nieuwe erbij zetten?
De railreiniger D-49324 heeft drie batterijen (waarvoor dienen deze?) met een blauwe draad aan de decoder, ook weer zwart en rood aan het wielstel en groen en geel aan het motortje. Dezelfde vragen: hoe sluit ik welke draad aan op de nieuwe decoder en ik neem aan dat de oude decoder ook blijft zitten.
Graag maak ik gebruik van uw expertise!
Fotoverslag volgt als alles duidelijk is.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
de motortjes trekken niet zoveel stroom.Bij mij draaien de drie motortjes (stofzuiger,railsslijper en pukoslijper) op de start stop schakeling.Ik heb het opgelost met draadkoppelingetjes.Er staat ergens een ombouw op internet.Zoek mss eens umbau lux wagon.

link foto
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Ik heb de combi-versie voor 3-rail.
Tussen de zuiger en de slijper lopen bij de combi-versie 2 draadjes. Er zit maar 1 decoder in: de slijper staat op een licht-uitgang (F0 en omschakelen voor aan-uit), de zuiger staat op de "rijspanning", hoe hoger ik de snelheid draai, hoe harder hij zuigt.

De batterijen zijn er waarschijnlijk voor dat hij doordraait op zeer vuile stukken.

Groet, Paul
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
De accu dient voor spannings onderbreking.

Zover ik het nog weet mag het motortje niet meer dan 6 volt zijn.

Kennis alleen van 2 rails toepassing.

Bij toepassing van decoder de twee rails voeding losweken en door functie decoder laten schakelen.
Willem
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Citaat van: Ferdi op zondag 14 oktober 2012, 15:30:10
Een sleper lukt wel, de decoder ook, maar hoe sluit ik het aan?
Moet ik voor beide wagons een sleper en decoder aansluiten (het zijn geen stroomdoorvoerende koppelingen)? Of is het handiger ook stroomdoorvoerende koppelingen te maken en ze samen te laten rijden? Ik neem aan dat een eenvoudige functiedecoder genoeg is? Ik heb nog een 6096 liggen, een Uhlenbrock 75.400 en een Uhlenbrock 76.900.

2 slepers en stroomvoerende koppelingen, 2 polig is mijn oplossing. Schoonmaken en poetsen doe je niet zo maar, en over het algemeen heb je daar slecht of minder goed contact, dus lekker veel afnamepunten helpen.

Citaat van: Ferdi op zondag 14 oktober 2012, 15:30:10
De stofzuiger Lux D-4520 heeft twee draden naar de decoder (groen en geel op de foto) en zwart en rood op de decoder naar de wielstellen. Kan deze decoder er helemaal uit? En hoe sluit ik dan de draden aan op de nieuwe decoder? Of moet ik de oude laten zitten en de nieuwe erbij zetten?
De railreiniger D-49324 heeft drie batterijen (waarvoor dienen deze?) met een blauwe draad aan de decoder, ook weer zwart en rood aan het wielstel en groen en geel aan het motortje. Dezelfde vragen: hoe sluit ik welke draad aan op de nieuwe decoder en ik neem aan dat de oude decoder ook blijft zitten.

Wat jij decoder noemt hier is een spanningsregelaar en de batterijen zijn accu's om de slijper igv vuile rails nog een poosje door te laten draaien zodat je rails schoongepoetst wordt. Verder zit er een relais op (staat 'Gunther' op). Verder zitten op beide spanningsregelaars draadbrugjes, wat er op duid dat je waarschijnlijk vrij eenvoudig er een decoder tussen kan plaatsen. Gezien de koellichamen op de regelaars lijkt het me verstandig het in en uitschakelen met een relais te doen ( heb ik zelf ook zo gedaan). De decoders die je voorstelt zijn allemaal bruikbaar. Ligt eraan hoe gek je het wilt maken. Ik heb beide voorzien van een eigen decoder, motoraansluitingen op de motortjes, en een relais in 1 van de motoraansluitingen geactiveerd door een functie uitgang.


Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Heren,
Dank voor jullie bijdrage. Zo kom ik langzaam verder.
Ik kan geen site vinden waar de ombouw beschreven staat (Johnny).
Voor ik met het echte werk ga beginnen nog een paar vragen:
De functiedecoder ga ik inbouwen en zal die met stroomdoorvoerende koppelingen voor beide apparaten gebruiken.
Op beide wagons zet ik een sleper. Betekent dat dat ik twee rode draden aan de sleper bevestig? Die van de nieuwe decoder en van de spanningsregelaar die reeds in de wagon zit? Of heeft die geen eigen stroom nodig? Of krijgt deze het (hoe?) van de nieuwe functiedecoder?
Dan kan ik de slijper op F0 zetten (aan/uit) en de stofzuiger op de rijspanning. Zijn dat extra draadjes die ik van de decoder naar de stofzuiger/slijper soldeer of kan ik ongestraft de gele en groene draad van de spanningsregelaar afhalen en aan de nieuwe decoder solderen (bedoel je dat Willem)?
Ik begrijp niet wat de draadbrugjes zijn waar de decoder 'tussen' geplaatst kan worden (Wasmi).
Nog een vraag: hoe worden de accu's (rechargeable) opgeladen?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
ferdi,
je mag de mijne wel bekijken om vervolgens je eigen lux om te bouwen, je kunt hem zelfs in je woonplaats komen bekijken(volgende week, deze week is de gezelligste school van nederland met vakantie)
groeten
jan
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Citaat van: Ferdi op maandag 15 oktober 2012, 09:18:00
Ik kan geen site vinden waar de ombouw beschreven staat (Johnny).

Kijk eens hier of daar.

Groet,
Ronald
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Hallo Ronald,
Dank voor de links, precies wat ik zocht.
Volgende vraag: ik heb de sleper eronder gezet met een doorvoerende koppeling (foto 1).
Daarna een Esu Lokpilot 3.0 eraan, zoals op foto 2: bij de zwart en rood de Esu tussengezet en de blauw en groen (motor) op de spanningsregelaar. De stofzuiger heeft het heel even gedaan op de baan, maar alleen in stilstand (wel met de snelheid voluit). Zodra ik de wagon bewoog, stopte hij ermee. Hij deed het nog een paar keer, maar is nu definitief gestopt. Wat kan dat zijn? Ik hoop niet dat de decoder of de stofzuiger opgeblazen is! Heb ik zaak correct aangesloten?
Volgende vraag: de grijze en zwarte draad van de stroomdoorvoerende koppeling kan ik aansluiten op F0 en ?.
Waar moet ik hem aansluiten op de spanningsregelaar van de slijperwagon (foto 3)?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Op het Stummi forum las ik dat de nieuwste generatie Lux Railzuigers is uitgerust met een "metaal vanger"
Als jouw railzuiger daar niet van is voorzien, kan je hem nutuurlijk wel zelf upgraden.

Gewoon een zo groot mogelijke Neodynium magneet aan de onderzijde van de bak / in de bak zodat alle
verloren schroefjes/palletjes/buffers/veertjes van de rails getild worden en zo geen kortsluiting kunnen veroorzaken.

Cor
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Beste mensen,
Ik kom steeds een stapje verder.
Het is overigens een lokpilot V4.0. Als ik grijs en oranje (van de motor) aansluit op de stofzuiger, loopt hij met de snelheid mee. Echter: hij zuigt nauwelijks! Bovendien zuigt hij alleen in de vooruit modus. Achteruit zuigt hij niet. Is dat logisch?
De slijper wagon begint meteen te draaien nu ik een sleper eronder heb gezet. Als ik de rode en zwarte draad verwissel door de grijze en zwarte van de koppeling en naar de decoder aansluit met blauw (gezamenlijke +) en violet (F2), dan doet hij niets. Als hij het wel zou doen, kan ik dan de sleper er weer onder vandaan halen? Of moet ik hem anders aansluiten? Iemand een idee?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Beste mensen,
De volgende foto op heb ik stummi gevonden. Je ziet rechts onder de gele en witte draad naar de andere wagon gaan om aan de decoder aan te sluiten. Vergeleken met mijn foto, zie ik niet welke twee aansluitpunten ik moet gebruiken. Deze zitten op mijn versie van de Lux slijpwagen niet op?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Citaat van: Ferdi op woensdag 17 oktober 2012, 15:14:34
Het is overigens een lokpilot V4.0. Als ik grijs en oranje (van de motor) aansluit op de stofzuiger, loopt hij met de snelheid mee. Echter: hij zuigt nauwelijks! Bovendien zuigt hij alleen in de vooruit modus. Achteruit zuigt hij niet. Is dat logisch?
Dat lijkt me logisch, De ene kant op zal hij zuigen, de andere kant op.................. blazen!  :)

Koen
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Decoder al goed geprogrammeerd? Vmax staat waarschijnlijk laag.
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Beste mensen,
De stofzuiger werkt met de Lokpilot V4.0. Ik ga hem eerst eens testen. Ik heb inderdaad CV5 op 64 gezet. De zuigkracht is niet veel meer toegenomen, maar ik ga het eerst eens proberen.
De slijper werkt prima zonder decoder. Hij krijgt stroom van de rails. Dat betekent ook dat ik hem niet aan/uit kan zetten en hij meteen begint zodra je hem op de rails zet.
Ik heb (na advies van jullie) besloten de slijper toch met een eigen decoder toe te rusten. Dus de stroomdoorvoerende koppeling er weer afgehaald.
De decoder 6096 doet het (getest op de decoder tester) op adres 3. Ik wil de slijper op functie 1 aansluiten. Ik heb (zie foto) de rode (sleper) en zwarte draad (massa) van de slijper aangesloten op de decoder en de oranje draad (massa F1) en de zwarte draad linksonder (F1) aangesloten op de wagon. Als het ware de decoder er tussen gezet.
Helaas: het werkt niet.
Wat is er mis met deze aansluiting? Of zie ik iets anders over het hoofd?
Vriendelijke groeten,

Ferdi.
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Beste mensen,
Ik heb nog geen oplossing voor de decoder van de slijper.
Toch maar zonder decoder op de baan gezet, achter m'n 1835.
De set werkt prima. De slijper gaat tekeer zodra hij op de baan staat. De stofzuiger zet ik op volle snelheid en zuigt na een half rondje al een hoop stof op (zie foto). Sommige (grotere) stukjes laat hij liggen (bijv. zaagsel). Het spreekt voor zich dat ik dat natuurlijk met een echte stofzuiger weghaal, maar het was voor het experiment.
De slijper wordt echter wel enorm heet na een half rondje voluit draaien. Ik ben zelfs bang dat de plastic omhulsel gaat smelten! Is dat normaal? Of komt dat omdat er geen decoder tussen zit, waardoor ik de ronddraaisnelheid eventueel zou kunnen aanpassen?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
bij mij staan alle motoren gewoon parallel met elkaar.Ik heb een stofzuiger met start/stop schakeling en daar heb ik alles aan verbonden via doorverbindingen tussen de wagons.Zo is het ook bij de originele set.Op de stofzuiger zit tevens de batterij backup.
Probeer gewoon een je slijper parallel te zetten op de uitgang van je decoder.Bij de lopi is blauw de gemeenschappelijke plus voor alle functies (die niet met massa in verbinding staan).
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Hallo Johnny,
Heb je een foto van de aansluiting? Zoals je in dit draadje kunt lezen heb ik ook wat zitten stoeien met stroomdoorvoerende koppelingen, maar is de aansluiting van de slijper met de stofzuiger nog niet gelukt.
Ik zou zeer geholpen zijn met wat advies.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Ferdi,

Als je cv5 op 64 hebt staan is dit nog best laag? De maximale waarde van CV5 is 255. Oftewel, hij moet een stuk harder kunnen zuigen.
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Ferdi ,ik probeer morgen foto's te maken van de volledige set.
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Citaat van: Wijbe op donderdag 01 november 2012, 19:56:46
Ferdi,

Als je cv5 op 64 hebt staan is dit nog best laag? De maximale waarde van CV5 is 255. Oftewel, hij moet een stuk harder kunnen zuigen.
Dank Wijbe,
Inderdaad, CV 5 op 255 en hij zuigt veel harder!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouwen Lux reinigingswagon
Ferdi, hierbij enkele foto's zoals het bij mij goed werkt.

ik heb wel een pukoslijpwagon met start/stop schakeling.Van daaruit vertrekken gewoon een rood en zwart draadje op de motor naar de andere beide motoren.De massaverbinding laat ik wel op de andere wagons





Bij deze foto zie je de doorverbinding.De elektronica is buitenspel gezet en de oranje en grijze draad afgekoppeld.