Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 3734 Rij probleem

Gestart door smit zaterdag 03 november 2012, 19:37:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3734 Rij probleem
Ik heb vandaag een marklin 3734 SBB Re4/4 II Digital gekocht
Alleen deze is digital en wil er analoog mee gaan rijden
Als ik alle dip switches in stelt zoals in het boekje staat gaan hij wel rijden (hier staat bij voor alle bedrijfssoorten)
Maar dan doet de verlichting het niet.Als ik deze verzet doet het licht het wel maar rijd hij niet
Weet iemand wat ik hier aan kan doen
Of wat de goed instelling van de switches is zo dat hij het bij doet

MVG Smit
Re: Marklin 3734 Rij probleem
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3734 Rij probleem
Hallo Smit,

Ik denk niet dat de verlichting bij analoog bedrijf automatisch brandt onder het rijden.
Volgens mij zit er een digitale decoder van het Moterola-formaat I in. (6090 C90)
(loc komt uit 1995-2000) (lok heeft speciale decoder volgens tekening)
Decoders van het Moterola-formaat II voeren iig wel hun verlichting bij analoog bedrijf.

Maar als in het boekje staat dat de verlichting ook brandt bij analoog bedrijf onder het rijden,
zou het ook zo moeten zijn.

Gr. Marcel
Re: Marklin 3734 Rij probleem
Marcel bedankt voor je antwoord
Moet dit niet digitaal worden ingeschakeld
Het is maar een vraag
Ik heb hier hee ervaring mee met digitaal
De lok is te mooi om hem weer weg te doen

Groeten smit
Re: Marklin 3734 Rij probleem
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3734 Rij probleem
Loc (lees decoder) luistert alleen naar digitale signalen op een digitale baan, wanneer ze door het stuurapparaat worden uitgestuurd.

Als je lok op een conventionele baar rijd, worden de signalen niet ontvangen, en de decoder reageert alleen volgens de default instellingen.

En helaas is dat bij Moterola I : verlichting standaard uit bij conventioneel bedrijf.
Even gepikt uit een stukje van Kappa:
Voor alle duidelijkheid, alleen bij de oude C80/C90 decoders geld dat F0 in analoog bedrijf uit staat.
Dit zijn decoders die alleen Motorola oude verstaan en de chip 701.13 (niet de 701.17) aan board hebben.


Je kan wel de verlichting via een 2e functiedecoder* laten schakelen. Deze functiedecoder kan je zo instellen, dat verlichting bij conventioneel bedrijf gewoon brandt, en met de rijrichting wisselt. En je hebt later, mocht je overgaan op digitaal bedrijf, meer lichtmogelijkheden, dan normaal beschikbaar is.
* ESU  52620, ca 17,= in aanschaf, op beurzen.

Ook kan je je onderstel uitwisselen met een delta-uitvoering. Echter, deze heeft wel een 3-polige motor.
Dit kan verschil in rij-eigenschappen geven.
(als ik die heb, wil ik dat gratis voor je doen. De mijne is dan niet meer origineel, maar de 5-polige motor maakt dat weer goed)

Gr. Marcel

(persoonlijk zou ik een decoder bijplaatsen. Prijs op aanvraag)