Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanontwerp Aigle

Gestart door Opazwitserland zaterdag 03 november 2012, 16:26:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Dag Paul,

Ik probeer je te bereiken op SKYPE maar mislukt steeds. Kan ik je even praten over je baanplan. Ziet er op zich aardig uit maar je kunt nog meer spoorruimte winnen namelijk en ik haak daarbij aan op de opmerking van Arjan. Hij heeft zeer zeker een punt.

Ga jij vanuit je ontwerp uit van de grote bogen 2241 en 2251 en slanke wissels??
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Arjan en Henk,

Met de wissels hebben jullie gelijk.  Die had ik maar gewoon er bij geplaatst.  Voor het verlengen ga ik nog even bekijken. 
Henk, ga je even skypen.  Bedankt voor het meedenken
Re: Baanontwerp Aigle
Spoorman
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Overweeg eens één spiraal toe te passen i.p.v. twee. De ruimte die je bespaart geeft je de mogelijkheid langere opstelsporen te maken.

Daarnaast is het handiger eerst je gewenste baan welke in het zicht ligt te ontwerpen en dan te zien hoe het eronder moet worden. Dit voor optimaal gebruik van de ruimte en bereikbaarheid.

Gr, Ben.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Ben,

Eigenlijk had ik het niet door dat het ook met een spiraal kon.  Maar je hebt gelijk. Het voordeel van twee spiralen is dat geen enkele trein snel terug op de hoofdbaan komt. De bereikbaarheid in de spiralen is ook een beetje mijn zorg.  Ik wil zo weinig mogelijk onder tafels kruipen.  Het basisconcept van de eigenlijke baan heeft al wel vorm. Ga volgende dagen nog wat puzzelen, maar het is duidelijk dat ik dit keer niet te snel van stapel mag lopen om niet in dezelfde fouten van de eerste opzet te trappen.  Bedankt
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hierbij een nieuwe (snelle) schets van het schaduwstation, maar nu met maar een klimspiraal (die kan best nog verbetert worden met wat rechte stukken zodat het stijgingspercentage zo laag  mogelijk wordt gehouden.)    Schiet maar op de pianist .....
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Ben wat bezig geweest met het nieuwe ontwerp.  Het begint nu vastere vormen aan te nemen.  Is voor mij moeilijk om in niveaus te tekenen met anyrail.  Je moet het zo zien dat vanuit Station Aigle een nevenspoor vertrekt naar Leysin en Bex.  Zoals het in werkelijkheid ook is.  Deze sporen gaan in stijgende lijn boven de twee spiralen te komen liggen.  Met de seinen die er voorlopig op staan moet je geen rekening houden.  Die zijn er voorlopig maar wat lukraak opgezet.  Hierbij de drie niveaus
Re: Baanontwerp Aigle
Spoorman
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Plaatje erbij om in de sfeer te komen. :D



Gr, Ben.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Heerlijk Ben. Voel daar dadelijk weer thuis.  Mooie foto :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hi

We weten nog niet waar naar toe met onze vacantie maar als ik dit zo zie weet ik het niet meer.
Naar de zolder of toch naar de realiteit......
Trouwens interessant baan ontwerp.

groet
Harald
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
En wat te denken van die heerlijke wijnen die uit die streek komen??  :P
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hi

Op onze zolder maar ook op locatie kan ik die heerlijke wijnen nuttigen.
Ik weet het nog steeds niet dus maar terug naar dit topic.

groet
harald
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Ben vandaag met het eerste deel van het onderstel van de tafel begonnen, dit gedeelte waar de twee schaduwstations komen.  Zal trachten morgen een foto te plaatsen.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
De eerste vijf onderstellen gemaakt.  Gebruik gemaakt van lamellen verbindingen en houtlijm.  Zit vrij stevig.  Nu op de treinkamer de ruimte vrij maken om het geheel te gaan monteren.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Vandaag de ganse dag bezig geweest met alles inpakken en wegzetten.  Ook begonnen met de spoorafbraak.
Gaat allemaal langer duren dan ik vermoede.
Hoop voor we in verlof vertrekken toch een eerste basis te hebben.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Goedemorgen Paul,

Wat me opvalt is dat we bijna allemaal wel een keer de baan afbreken omdat het niet naar tevredenheid is. Ook ik heb met pijn in mijn hart mijn vorige baan afgebroken, maar je leert er een hoop van. De baan die ik nu alweer een jaartje of 5 aan het bouwen ben voldoet bijna aan mijn wensen. Er komen nog wel wat veranderingen maar geen grote sloopklussen. Mijn advies is Paul voordat je met de scenery gaat beginnen, hoe leuk dat ook is, ga eerst goed proefrijden en als alles naar tevredenheid is de scenery.

groeten Martin,
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Martin,

Gelijk heb je, het doet pijn, maar ik besef dat als ik het nu niet doe ik er achteraf erg veel spijt van krijg.
De twee jaar dat ik nu terug bezig ben heb ik zoveel geleerd van alle forummers dat ik lessen moet trekken en de ervaring die ik nu heb gebruiken om minder fouten te maken.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Twee uurtjes tijd gehad om verder af te breken.  Alle elektronica en rails zijn opgeborgen.  Het hoekdorp is afgebroken.  De puinhoop is niet te overzien.  Zal morgen een foto plaatsen.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Heb het definitieve baanplan van de schaduwstations nu.  Hierbij niveau -2.  Niveau -1 komt dan in spiegelbeeld.  Moet alleen nog is narekenen of ik voldoende lengte heb om de hoogte naar het volgende niveau te halen.  Hoeveel centimeter moet ik volgens jullie minstens laten tussen elk niveau ?  Als 10 cm voldoende is, moet 17,8 cm overbruggen met de hoogte van de module inbegrepen (de dikte van de module is 7.8 cm).  Ik begin een beetje te vrezen dat dat voldoende is.  Voor de twee schaduwstations hoop ik zaterdag in Houten wat sporen en wissels te sprokkelen.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Heb snel zitten rekenen.  Het moet lukken.  Heb ongveer 8 meter om te stijgen.  Aan 3 % kom ik dan op 24 cm stijging.  Voldoende om 15 à 16 cm over te houden tussen de bakken.  Lijkt mij voldoende.  Of niet ?
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Paul,

Dat zou neerkomen op 3 cm / meter stijging. Meer dan ideaal zou ik zeggen. Neem maar eens een lat van een meter en schuif er eens een blokje onder van 3 cm. Je zult zien.

Märklin houdt als norm 5-6 mm stijging per 18 cm aan. Je voldoet dus goed aan de norm. Maar aan het begin geleidelijk op en afbouwen.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo,

Vandaag vreselijk hard gewerkt aan de treinkamers.  Vorige werkplaats afgebroken en in de eerste treinkamer geïnstalleerd.  In de andere alles weggehaald, vloer gerepareerd muur even gemaakt.  Het zweet stond in mijn schoenen.  Bijgevoegd wat werkfoto's.  Zweet mee
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Kijk je uit met zweten Paul??? Je moet straks nog op vakantie!!  :D :P

B.t.w.: waarom is die bovenste foto zo klein??
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hoi Henk,

Ik doe iets fout met het verkleinen in paint.  Soms teveel.  Ik dacht meer foto's mee te zenden maar het lukte me niet.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Paul, hoe groot zijn je foto's origineel van de camera (Mb??).

Foto's invoegen zoals wij dat doen is aan een maximum aantal van 5 gebonden. Grootte niet meer dan 350Kb per foto.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hoi Henk,

Had het zo gedaan, maar er zat waarschijnlijk nog een grote tussen.  Zijn normaal foto's van ongeveer 5mb.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Stuur mij eens een foto via mail van 5Mb Paul, als je wilt.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Voorlopige opstelling van de onderbouw van de tafel geplaatst.  Zal aan de zijkanten wat moeten wijzigen aan het sporenplan vermoed ik.  Ik kom vrijhoog uit aan de schuine kant.  Maar het lukt wel denk ik
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
En met deze helper erbij gaat het nog vlotter.
(een fiere opa)
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Heel netjes Paul! En je kleinzoon helpt je maar wat graag zie ik!!

Hoe hoog staat je frame nu??
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Henk,

De bovenste tafel komt op 106 cm.  Ik hou dan 60 cm over om onder te tafel door naar de achterkant te kruipen. Moeilijk maar lukt wel.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Zitten al een tijdjein Italië en vandaag een lichte regendag en dan begint het te kriebelen om aan sporen te werken.  Ben ik een uitzondering??? :P :P :P
Re: Baanontwerp Aigle
Aliebengalie
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Wat misschien de regen betreft wel...... :D
Na enkele zeer warme dagen is inmiddels de temparatuur hier naar de 25/28 graden gezakt.
Er staat een lekker briesje hier , wat eindelijk zeer aangenaam is....stukken beter dan gisteren.
En tja wat het kriebellen aangaat.....lekker met de baan bezig , doe dat bijna elke dag met heel veel plezier.

Mvg: Alex
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Zitten na Italie terug op onze honk in Zwitserland.  Voor ons vertrek had ik snel snel nog wat foto's gemaakt van het onderste schaduwstation.  De hele tafel is met scharnieren bevestigd zoadt ik ze kan draaien en niet onder de tafel moet werken voor alle draadwerk.  het kriebelt hier om verder te kunnen doen.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Dat ziet er al mooi uit Paul! Kom maar gauw naar huis om te knutselen ;-)

Hoe is het weer daar nu??
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Paul !

Ik geloof dat dit een mooi moment is om aan te haken, in jouw draadje  :P

Benieuwd hoe het verder gaat...Grtz  Tony
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Vermits het vandaag op onze berg geen denderend weer was ben ik wat spoorplan beginnen tekenen.  Heb station Aigle nu helemaal hertekend en De TPC lijnen in metrisch spoor gelegd, zoals het in werkelijkheid ook is en volledig los van het SBB net. Ik weet niet of het echt bruikbaar is, maar wou deze oefening toch is maken.  Het voordeel is dat ik tandrad zou kunnen inschakelen en zo op korte afstand veel meer hoogte zou kunnen maken.  Het is wat spielerei maar ik wil het jullie toch meegeven.  Het gehele plan, hoe onwaarschijnlijk het op sommige plaatsen overkomt is een bijna een copie van de werkeljkheid in Aigle
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
hierbij het plannetje
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Dat is geen plannetje maar een plan! :) Mooi om te zien en de hobby is toch ook Spielerei ;)
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Zo wauw Paul,

Je hebt toch vakantie????  :D :D  Dit ziet er mooi uit man. Ben juist benieuwd als de bouw echt gaat beginnen bij je. Het laat zich al wat raden .............  En je hebt hulp van je kleinzoon: die is er maar wat graag bij  :thumbup: :thumbup: 
Re: Baanontwerp Aigle
jakeman
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Leuk Paul,
ik ben zelf ook flink fan van zwitserse banen. Dit moet vast en zeker iets moois gaan worden. Succes!!

Groeten, Jake
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Gisteren een mooie rit gemaakt met de trein.  Aigle tot Les Diablerets met de maatschappij TPC;  Smalspoor. In het bedin los door de stad, nadien door de wijngaarden en dan door het woud. Een aanrader voor iedereen die in de buurt is.  De rit begint in Aigle op ongeveer 400 meter en eindigt in Les Diablerets op ongeveer 1200 meter.  Een rit van ongeveer 40 minuten langs adembenemende zichten.  Dit is één van de smalspoorlijnen die ik zou willen bouwen.  Alleen van de maatschappij TPC bestaan bijna geen modellen.  Fulgurex heeft er eentje uitgebracht, maar is ondertussen reeds uitverkocht.  Dit jaar brengen ze een nieuwe uit (aan Fulgurex prijs).  Ik tracht wat fotos mee te sturen.
Re: Baanontwerp Aigle
Grumpy XIII
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hey Opazwitserland,

Aigle - Les Diablerets is inderdaad een leuke.

Als je dan toch in de buurt bent, kan je ook eens Monthey (405 m) -> Champéry (1055 m) proberen. Volgt mooi het dal, en op sommige plekken wordt zelfs gebruik gemaakt van tandrad tractie. (En Monthey is slechts 1 afrit verder dan Aigle / Les Diablerets).
Misschien niet de spectaculaire zichten van het spoor naar Les Diablerts, maar je krijgt wel een ongelofelijk zicht op de "Dents du Midi". En als je graag wandelt, kan je "Galeries Défago (Champéry)" doen. Krijg je zicht op hoe het spoor loopt in de vallei ... Maar is wel stijgen ... staat wel te boek als "Familie Wandeling", maar een basis conditie is toch wel nodig.    ;)

Het "Swiss Vapeur Parc" in Le Bouveret is ook in de buurt, maar dat zal je zeker wel kennen ...

Groetjes van een andere Zwitserland fan   ;)
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Citaat van: Opazwitserland op dinsdag 29 juli 2014, 16:38:02
hierbij het plannetje
Hoi Paul,

Een mooi plan van het station.
Klein puntje van kritiek.
Het kopspoortje dat eindigt tegen het perron rechts, is dat niet wat kort?
Ik denk dat daar nu net een rangeerlocje past.
Wellicht kun je de wissels iets naar rechts verplaatsen, zodat dat spoortje iets langer wordt.
Voor de rest ziet het er heel fraai uit.

Groeten,
Ton.
Re: Baanontwerp Aigle
Paul

Ziet er knap uit .
Is het een kopij van een bestaand station.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Ton,

Je hebt uiteraard gelijk met dat kort kopspoortje.  De werkelijkheid in Aigle is effectief zo, ik snap de bedoeling ook niet echt. Alleen de wissels moeten omgekeerd staan.  Die had ik verkeerd geplaatst.

Hallo Jorg,

Het is inderdaad bijna een exacte copie van Aigle.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2014

offline
Re: Baanontwerp Aigle
dit is een prachtig ontwerp, geen spielerei!
groet,
Roel ;)
Re: Baanontwerp Aigle
Paul
Ik denk dat de bedoeling van het korte kopspoortje is dat daar een extra loc kan staan voor eventuele dubbeltractie  of voor extra grip in de winter of om er een sneeuwploeg te stationeren.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hoi Jorg,

Niet aan gedacht, maar dat zou best wel de reden kunnen zijn.
Re: Baanontwerp Aigle
Paul

Ja inderdaad de sneeuw is in Zwitserland goed vertegenwoordigd.
Altijd bereid om mee te denken.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo

Terug uit Zwitserland moest ik vrijdag even onder het mes.  De linkerarm ligt in de plaaster.  Kon weinig uitrichten.  Vandaag toch begonnen met het bedraden van schaduwstation 2.  Ondanks de handicap toch goed opgeschoten.  Hoop morgen met de hele bedrading klaar het zijn.  14 bezetmelders en 12 wissels.  Hoop dat alles juist zit van de eerste keer.  Zal morgen foto plaatsen.