Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanontwerp Aigle

Gestart door Opazwitserland zaterdag 03 november 2012, 16:26:12

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
We zijn hier dit keer niet zo lang.  Tot 9 maart.  Maar op 19 maart zijn we toch weer terug.  We kunnen het niet laten. Iets nodig Kees ? ;) :) :)
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Sjonge Paul,

Jullie zijn meer 'Eingewanderte Schweizer' dan Belgen! Dat jullie ervan genieten hoeven we niet te vragen. Hebben jullie sneeuw daar?

Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Sluiten vanavond de winter af in onze Zwitserse thuis.  Morgen terug naar België. Heb me wat kunnen bezig houden met de treinhobby.  Hoop nu volgende weken wat aan de grote baan te kunnen werken.
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Goede reis terug. Ben benieuwd naar je voortgang aan de baan in België.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Kom nu net voor het eerst je topic tegen. Wat een prachtig begin. Het hoekje bij de tunnelportaal ziet er goed uit, net als de huisjes. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Een goede terugreis gewenst!
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Bij onze thuiskomst werden we door de muziekkapel van het dorp verwelkomt
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Dat is pas leuk thuiskomen zo Paul!!

Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Wat een geweldig ontvangst, de Harmonie van Knupfelstein voor de deur als je thuis komt.
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Wat zie ik nu? Kom jij per helikopter thuis??
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Ik was ook al verrast Kees, we weten de helft nog niet van Paul denk ik ;-)
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Verdorie ze hebben het toch weer gezien zeker! :o) :o) :o)
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Tja Paul, er ontgaat ons kennelijk niets  :D  Valt niet mee he iets heimelijk te doen  :P

Maar fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn op honk  :thumbup:

Ga overigens morgen niet naar Houten. Waag het er nog maar niet op nu.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Rust maar goed uit Henk.  Zie je zeker volgende week?
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Zeker en vast zie je mij volgende week! Leuk !!
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Zit een beetje met de handen in mijn haar.  Sinds enige tijd zijn er al wat wissels via decoder op de ecos aangesloten.  Alles werkte mooi.  Nu ik al een tijdje met de scenery bezig ben zijn er drie die de geest hebben gegeven.  Het zijn nieuwe wisselaandrijvingen van Marklin.  Als ik ze losmaak van het geheel en uittest werk een kant wel de andere niet.  Het kan toch niet zijn dat deze aandrijvingen al de geest hebben gegeven.  Ik heb ze wel ondersteboven gemonteerd in de tafel.  Had ooit ergens gelezen dat ik san iets moest doorsolderen in de aandrijving.  Dat heb ik niet gedaan.  Begin er sterk aan te denken om andere aandrijvingen te monteren.  Servo ??   Weet iemand raad.
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Paul, welkom bij de club van eigenaars van kapotte wisselaandrijvingen.... Zie dit artikel in de wiki hoe het doorverbinden van de eindafschakelingen werkt.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Kees, bedankt voor het meedenken en de link.  Ik zit echter met k-rails en die ziet er wat anders uit.
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
oops, mijn fout!
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Dag Kees,

Het artikel verwijst naar de aandrijvingen 74490 van de C-rail. Het binnenwerk van de aandrijvingen nr 7549 van de K-railwissel ziet er iets anders uit, maar kent helaas dezelfde problemen als de aandrijvingen 74490. Paul heeft dus 7549 (nieuwe versie).

Ik heb nog het ouder type onder het tafelblad hangen en functioneren nog steeds zonder problemen.

Ik zal eens meezoeken waar beschreven staat hoe deze door te bevinden. Er moet vast iets zijn ....

Re: Baanontwerp Aigle: Eindafschakelingen Märklin 7549.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle: Eindafschakelingen Märklin 7549.
Dag Paul,

Ik heb het een en ander gevonden over de aandrijving 7549 oude EN nieuwe generatie. Via de website van http://forum.miniatur-wunderland.de/digital-software-f10/endabschaltung-bei-weichen-entfernen-t4611.html kom ik bij de meest zeggende: 
http://www.reiner-rapp-weinstadt.de/4956.html?*session*id*key*=*session*id*val*

Weliswaar in het Duits, maar dat is voor jou geen probleem. Kom je er niet uit, neem er een mee zaterdag a.s. Dan kunnen we eens zien wat we ter plekke voor je kunnen doen!

Op dit forum nog het volgende gevonden: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41199.0
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Bedankt voor de link, maar ik bezit allemaal splinternieuwe aandrijvingen van het typt 975491.  Daar zegt de link die je aangeeft voorlopig nog niks van.  Ik ga ze zaterdag meebrengen.  Het probleem is zolang ik met een dergelijk probleem zit durf ik niet echt verder werken, om nadien niet alles terug te moeten afbreken.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
We gaan het zaterdag zien bij het openmaken Paul.

Heb je ze allang?? Aankoopbon? Zonodig aanspraak op garantie maken.  Vooralsnog kom ik geen probleemvragen tegen over 75491: wel 7549. Ben benieuwd wat de verbeteringen zijn volgens M*.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Vandaag de raad gekregen alle wisselspoelen door te solderen .  Als je digitaal werkt zou je dat best altijd doen.  Waarom verkoopt Marklin zoiets ?  Heb het dadelijk uitgetest en inderdaad het werkt.  Raar.  Je koopt dus iets van ongeveer 20 euro en je moet daar dan dadelijk beginnen aan te sleutelen.

Zaterdag bij HIP geweest voor de scenery workshop.  Heerlijk.  Bedankt Tom.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Mooi zo Paul,

Welke spoelen? 7549 of de 75491? Ik zal je gevraagde reparatie uitvoeren in de hoop dat ze het allemaal gaan doen.

Je krijgt bericht ;-)
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Henk het gaat over de 75491.  Voor de andere geldt dat ook.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Ok ik heb beide varianten ook van je onder handen.

Gaat goed goedkomen Paul!

Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Mooi zo Henk, dat is tof dat je Pau weer op weg helpt. Vraag van andere orde: wanneer ga je weer naar Zwitserland Paul? Ik heb iets gevonden wat ik in CH wil kopen....
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Ha Kees,

Ken je het liedje 'we zijn er op wereld voor elkaar, voor elkaar, te helpen nietwaar' nog? ;-)

Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Een poging gedaan voor mastbevestiging voor een tunnel.  Lijkt mij geslaagd.  Nog wat schaafwerk.
Ik zit met een probleem.  Hoe verleng je die lakdraden ??  Heb er geen flauw benul van. Hoe doe je de lak er best af? Verwarmen?  De draden mogen ook niet te dik worden op die plaats.  Graag raad.
Dank bij voorbaat.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Paul,

Lakdraden laten zich nauwelijks tot niet verlengen: daar zijn ze in feite te dun voor EN te kwetsbaar voor.

Een beste oplossing de draden door het tafelblad laten zakken. Ik heb gebruik gemaakt van gedraaide IC-voetjes en daar de stekkerverbindingen mee gemaakt.

Kijk eens op mijn topic Paul: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42842.msg855449#msg855449  en verder. Wedden dat je daar antwoord op je vraag vindt??

Zo niet: ik lees het dan graag van je.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Bedankt voor de reactie.  Je draadje had ik al gezien, voor het linkse sein is dat geen probleem.  Die drade zijn lang genoeg om door de tafel te kunnen.  Met jouw systeem kan dat perfect.  Het sein in het midden zijn de draden niet lang genoeg.  Als ik het goed begrijp vervang ik deze draden best door langere.  Zullen is een poging wagen, moet eerst nog lakdraad gaan zoeken.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Heb de lakdraad kunnen vervangen.  Maar de lakdraad die ik had is wat dik.  Welke dikte gebruiken jullie.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Paul,

Ik gebruik lakdraad van 0,1 en 0,15 mm.
Die van 0,1 haal ik van een oud 3-polig anker. Daar zitten meters op.
De 0,15 heb ik bij conrad gekocht (nr. 242532)
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Bedankt Arjan. Ga even kijken bij Conrad.  Hier bij ons in de buurt vind ik niet zo dadelijk een shop.
Ga ook mijn ophanging nog wat wijzigen.  Best leuk.  Met dank aan Henk die op dat vlak het grote voorbeeld blijft.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Paul,

Ik heb zelf, en inmiddels meerdere onder ons, lakdraad van 0,015 mm gekocht bij http://www.miniatuura.nl/prestashop/index.php?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=lakdraad&submit_search=Zoeken

Ik gebruik de kleuren Rood, Groen, en Oranje (voor de ledjes) en zwart voor massa.  Ze staan ook op de beurs in Houten.

Ik wil ze wel voor je aanschaffen en gelijkertijd overhandigen met de gerepareerde spoelen (of je moet zelf nog naar Houten gaan op 3 mei).

Het is prima lakdraad!

Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Henk,

Ga morgen nog even zoeken in de buurt naar de lakdraad. Als ik niks vind hoor je het. Alvast bedankt voor de spoelen... Ze werken toch niet allemaal terug ?
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Ik ga met de spoelen vanavond een aanvang maken. Zondag wordt het slecht weer: ook ideaal. Na het weekeind weet je of alles weer naar behoren werkt!

Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Vandaag wat bezetmeldingen in orde gebracht.  Ga vanavond nog even door.  Krijg er weer echt plezier in.
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Mooi zo Paul, ben benieuwd naar de voortgang. De seinen vind ik al super, ik heb ze nog niet aan portalen gemaakt. Waar we PB's over hebben verstuurd loopt nog, ik heb wat detailfoto's van de stuurstand gevraagd voordat ik beslis. Ik hou je op de hoogte, in ieder geval super dat je dit eventueel wilt doen :thumbup:!
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Heb nu de drie doorgangsporen met 10 terugmeldingen.  Ik begin me nu af te vragen hoe ik dit aan de seinen moet koppelen en echt blokken te maken zodat de trein stopt.  Zal me nog is moeten verdiepen in de gebruiksaanwijzing van de Ecos.  Alhoewel ik daar niet echt iets van terug vind.
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Je gebruikt toch iTrain Paul? Of ben ik in de war? Heb je al decoders voor de seinen?
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Nee Kees,  gebruik nog geen itrain.  Ik begin te vermoeden dat het niet anders kan. Dacht het eerst enkel met Ecos te doen.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Paul,

Dan maar gauw inschrijven voor de iTrain cursus van oom Tom ;-) Je lichtseinen gaan niet verder dan vier-licht. Er zijn diverse decoders op de markt. Ik zelf zal t.z.t. voor de OC-32 gaan. Spreekt me al met al nog het meeste aan.

Fijne Pasen !

Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Ook een mooie paasweekend. Ik heb een drie decoders van litfinski,  werken goed, maar je hebt een decoder nodig voor een sein met vier hoofdlichten en vier voorseinlichten.  Veel te duur.  De optie met de oc32 heb ik ook al een tijdje op zicht.  Kan je voor mij de lakdraad meebrengen van Houten, als je gaat op begin mei.
Zit op dat ogenblik in het bergland. Zie je wel in Wommelgem.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Ik zal ze mee (laten) brengen Paul, komt goed.

Litfinsky en QDecoder leveren prima decoders maar hebben beiden hetzelfde euvel: erg duur. Wat ik van OC32 heb begrepen, dat je alle pins kunt benutten.

Ik spreek je !
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Klopt heren, ik gebruik al een OC32 voor de seintjes, een kind kan de was doen en er is ook nog dat bijzondere duidelijke topic over de aansluiting van Ben. Dus daar op focussen is niet verkeerd. De OC kan alles aansturen, van wissels, overwegen en seinen via servo's naar lichtpunten. En communiceert probleemloos met iTrain.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Citaat van: Has-bls op vrijdag 18 april 2014, 08:08:27
Zondag wordt het slecht weer: ook ideaal. Na het weekeind weet je of alles weer naar behoren werkt!

Hey Paul,

Het weer was hier wat stukken beter als eerst opgegeven maar dat heeft me er niet van weerhouden om je spoelen na te lopen en de eindafschakelingen te verwijderen. 

Het is bij alle spoelen gelukt om ze weer aan de praat te krijgen. Je hebt mij in feite 3 varianten gegeven die het niet meer deden:

7549 (eerste productie versie met de halfronde cilinderdeksel), 7549 (vernieuwde productie plat deksel, eindafschakelingen met 3 pootjes elk) en de nieuwste 75491 (eindafschakelingen met 2 pootjes), alsmede 975491, ook met 2 pootjes.

In alle gevallen, dus ook bij de meest nieuwe versie, moeten die eindafschakelingen er echt wel uit bij digitaal bedrijf. Waar die vernieuwde constructie volgens Märklin in zit ..... ???

Voor het overbruggen / doorverbinden van de contactjes heb ik verkoperd metaaldraad gebruik van 0,5 mm: 

Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Lijkt wel vakwerk :thumbup:
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Tom, Henk,

Tom je schrijft : lijkt wel vakwerk.  Dit is vakwerk.  Bedankt Henk.
Op de gastendag in Wommelgem wil ik even overleggen met een aantal van jullie over de Oc32.
Alvast bedankt.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Graag gedaan Paul,

Bleek met name bij de 7549 (nieuwe generatie), 75491 en 975491 een kleine moeite! Zo gepiept.

Ik stuur je nog gewone mail .... ;-)