Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanontwerp Aigle

Gestart door Opazwitserland zaterdag 03 november 2012, 16:26:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Ha Paul,

Je bent altijd welkom, maar ja: ondanks maar 88 km is het toch nog bijna 1,5 uur rijden. Zou ook bij jou wel eens om het hoekje willen komen kijken!
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Joepie de scheidingswand is vandaag geplaatst.  De tunnelboringen naar de eerste kamer kunnen volgende week van start gaan.  6x4m bij om te sporen (-de trap).
Warme groeten van op de zolder.
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hey Paul,

Tunnelboringen  :warning:??? Dat wordt een interessante!! Heb jij een TBM in je bezit gekregen??  :-) In dat geval maak je ons wel heel erg nieuwsgierig.......

Maar alle gekheid: hoe staat het met je vorderingen?
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Zoals ik al zei ik moest eerst nog een wand dicht maken.  Ben nu volop bezig om mijn sporenplan aan te passen aan de bijgekomen ruimte en dan kan ik de tunnel (gaten) maken om van de ene kamer naar de andere te sporen.  Zo snel mijn sporenplan klaar is zal ik het even meezenden, want ik zit met nogal wat vragen.
Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Hoera, hoera, hoera. De drie tunnelboringen zijn achter de rug de zuidkant en de noordkant bereikten elkaar rond 14 uur vandaag.  Berner oberland is vandaag verbonden met Valais doormiddel van zes mogelijke sporen de hele hoogvlakte van Berner Oberland ligt klaar om te ontginnen.  Oef............
Nu een mooi plan maken......
Stop ermee voor vandaag

Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Awel Paul,

Gefeliciteerd met de doorbraak!!! Zo rap had een TBM het niet geflikt! Jammer dat er van de 'ontmoeting van BE en VS' niets is vastgelegd  :-( :-( :-(
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo,

De ontmoeting tussen BE en VS is niet vastgelegd.  Het was ook te emotioneel....  De huidige werken en de mogelijkheden achteraf zijn wel op foto vastgelegd.

MVG
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Tja Paul,

Daar word ik zelfs stil van ............. ik proost van hier op de doorbraak met een Bärner Chrüter.

Eindelijk een tipje van de sluier opgelicht: dat beloofd wat!

Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Ben mijn baanplan aan het bewerken.  Dit is voorlopig een ruwe schets.  Ik ben geen as met anyrail.  Het geeft een idee hoe het twee deel er moet uitzien.  De hoogtes zitten verkeerd op het plan maar ik stuur het toch maar even mee.
Hete groeten
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Nieuwe poging om het mee te sturen
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Zo dan Paul, dat ziet er flink uit!!

Maar man: je moet toch wel spontaan slootjes maken daar op die hete zolder met al dat gezweet!

Ik ben hem maar weer gauw ontvlucht: veel en veel te heet. Misschien straks; was met de wisseltruc bezig ....

Overigens: nog gefeliciteerd met je kleinzoon: heb je hem nog kunnen vermaken???
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk

Heb mijn kleinzoon zeker kunnen bezighouden.  Alleen wil hij altijd zoveel mogelijk rollend materieel op de sporen.  Nadien moet ik dan alles weer opbergen.  Het was inderdaad te heet op zolder.  Ben op de laptop in alle koelte aan het puzzelen geweest aan het sporenplan.  Heb bewondering voor jouw bovenleidingswerken.
Buitengewone fotos en hulpmiddeltjes.
Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Dank je Paul,

Gelukkig is een modelspoorbaan geen aangenomen werk dus hoeft niet meteen af te zijn.

Ik ben even de afmetingen kwijt van jouw baan: hoe groot is zo'n blokje op je tekening: dan krijgen we beetje meer beeld bij.

Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Zo'n blokje is 50x50cm.
Groetjes
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Citaat van: Opazwitserland op dinsdag 18 juni 2013, 22:47:06
50x50cm.
Dat is bepaald geen klein zoldertje.  :P
Als ik zulke tunnels boor, rijdt mijn trein door de zonnebank van de buren.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Jan Willem,

Wij hebben gelukkig geen buren,  de trein kan nog een eindje verder doordenderen.
Mvg

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo

Vanop de warme zolder.  Heb voor het eerst een stukje ballasten en roesten geprobeerd.  Vond het meevallen.  Alleen zal dat werkje enkele maanden in beslag nemen.  Hier bij het kleine werkstukje.
Groetjes
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Zo Paul, vandaag voor het eerst je topic gelezen, je gaat goed. Zo is de Zwitsepedia van Henk toch nuttig, kom je makkelijk bij alle CH-fans terecht!
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Kees,

Zo is dat. Erg makkellijk en boeiend en zo vinden we mekaar en mekaars ideeen.
Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Ben vandaag wat op zolder bezig geweest.  Heb een tafel bijgemaakt. De lengte in de tweede kamer is nu bijna 4 m.
Heb wat hoogteverschillen aangebracht en heb een eerste tunnelportaal als proef gemaakt.  Voeg wat fotos bij.
Groetjes
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Dat gaat lekker zo Paul! niet verkeerd dat je zo de bruikbare ruimte kunt vergroten. Heb je dat portaal van klei gemaakt? Of is dat gips?
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Heel stilaan worden de contouren zichtbaar. In ieder geval gaat jouw NEAT geen jaren duren: de tunnelbouw heb je mee!

Zelf gemaakt portaal?
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk en Kees,

Het portaal heb ik gemaakt van hout bekleed met klei.  Is nog maar een probeersel maar vond het toch al geslaagd. Henk NEAT gaat mijn begrip te boven. Ik ben maar een Vlaming he :) :) :).
Groetjes
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hey Paul,

Je bent niet een volle Vlaming, maar een halve zwitser!  ;) ;) :D

NEAT = zie http://de.wikipedia.org/wiki/Neue_Eisenbahn-Alpentransversale

Je zult vast wel eens van deze tunnels gebruik gemaakt hebben.

Je portaal zo uit het handje! Dat is weer eens iets anders dan mallen gebruiken. Mooi opzetje.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Inderdaad door deLotschberg basistunnel zijn we al een paar keer gespoord. Zo zijn we weer wat wijzer geworden en inderdaad zijn half Vlaming en half Zwitser.  Binnen 14 dagen zitten we er weer.
Groetjes

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Paul,

Dat bedoel ik nou Paul. Je hebt groot gelijk om weer even naar de heimat te gaan. Jammer dat je spoorbaan niet mobiel is  :(  ;)

Groeten,
Henk
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Citaat van: Opazwitserland op donderdag 20 juni 2013, 09:02:49
Wij hebben gelukkig geen buren ...
Naar zo'n stulpje ben ik ook nog op zoek.
Maar dat gaat me mijn pensioen kosten.
Dan maar wel buren en iets minder rails.

Succes met je baan. Die gaat mooi worden.

Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Jan Willem,

Bedankt voor je aanmoediging, maar het gaat nog wel enkele jaartjes duren vrees ik. Niks moet .
Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Dennis1984
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Opa Paul :P,

Goed om te zien dat hier weer een Zwitsers bouwproject aan het ontstaan is. De boorsnelheid tussen jouw twee delen ligt in ieder geval hoger dan die van de Gotthard Base Tunnel, dus dat biedt perspectief voor de toekomst.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Denis,

Ik ken in Zwitserland een tunneltje waar ze al minstens 26 jaar aan bezig zijn.  Hoop dat mijn project iets sneller gaat anders komt het nooit goed.  Maar ik ben mijn kleinzoon goed aan het opleren en hoop daarmee dat het project nog veel langer loopt.  Bedankt voor de aanmoediging.
Mvg
Paul (den opa) :D :D :)
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo,

Heb tijdens het weekend rails en bovenleiding besteld. Hoop het een van de dagen te ontvangen dan kan ik gaan oefenen voor het bouwen van de bovenleiding. Heb ook met veel aandacht het filmpje bekeken dat Peter op de Zwitserse pagina van Henk had geplaatst.  Dat filmpje heeft mij aan het denken gezet. Waar ik met station Aigle begonnen was en dan eigenlijk met metrisch spoor moest doorgaan voor de verbinding met Aigle ea, maar er geen enkele locomotief te vinden is die ik daarvoor kan gebruiken, zou ik nu SBB en BLS willen samenvoegen.  Klopt niet helemaal met opzet van Aigle, maar waarom ook niet?  Of moet het meer met de werkelijkheid overeenkomen ? Wat denken jullie ervan.  Ik zal wel wat moeten aanpassen qua bochtenwerk omdat ik voor het berggedeelte geen rekening heb gehouden met lange treinstellen en langere wagons.
Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Paul, ik ben van mening dat de modelbaan met name aan je eigen verwachtingen moet voldoen. Ik bouw iets met een "Zwitsers" tintje. Is nergens op gebaseerd zal ik maar zeggen. Als je een voorbeeld gebruikt, mag je ook kijken naar de mogelijkheden die je geboden worden en aan de hand daarvan aanpassen. Want: niemand kan de werkelijke maten van het voorbeeld op zijn baan nabouwen! Dus ik zeg: ga ervoor!
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Waarvan akte Kees!!!!

Niets aan toe te voegen aan deze 2 zinnetjes ...

Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Bedakt Kees en Henk. 
We gaan de baan lichtjes aanpassen en dan gaan we ervoor.
Bedankt

Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
 
Hallo,

Heb vandaag iets gedaan wat ik eigenlijk dadelijk had moeten doen toen ik de tweede ruimte in gebruik nam.  Orde in de wanorde scheppen.  Heb een hoek als werkplaats ingericht (met beperkte middelen).  Ben er tevreden over. Foto bijgevoegd.
:D :D :D :D :D
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Niets is vervelender dat je naar gereedschappen moet zoeken waarvan je weet dat je het 'ergens' hebt.

Mooi geordend Paul  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Mooie en nette werkplek lekker makkelijk je spullen pakken werk stukken lekkerder. :thumbup:
Je werkplek is een voorbeeld voor mijn werkplek in de toekomst bedankt Paul. :P
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Zo zou het er bij mij ook uit moeten zien..... vindt mijn vrouw  :D
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Bedankt voor de aanmoedigingen.  Ben twee dagen aan onze kust geweest en bij thuiskomst vind ik de levering van 20 meter spoor en 8 wissels.  Daarboven op de eerste bovenleiding van Sommerfeldt.  Had vorig weekend de internetshop van Vleugels gevonden en al 8 portalen en wat andere spullen.Ben benieuwd of het gaat lukken. Ik vrees wel dat het weekend te warm wordt om gaan te prutsen.
Mvg

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hey Paul, Vleugels heb je gevonden: gebruik gemaakt van de lijst??

Dat brengt mij op de volgende vraag: zijn er in België internet-shops die zwitsers spul inclusief S* voeren?? Er zijn tenslotte ook Vlamingen op het forum!

Kun jij je voelsprieten eens uitzetten?
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo,

Vanmiddag even bij Olaerts gepasseerd voor wat kleine railstukken.  Heb nu het tweede station voorlopig uitgelegd, maar zit met een flinke kortsluiting.  Wordt prutsen, het is er nu te warm zal voor een andere keer zijn. Moet ook nog een naam vinden voor het tweede station.
Hete groeten uit de Kempen

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Paul, vervelend een kortsluiting! Al enig idee waar het vandaan komt? Een suggestie voor het tweede station: Raclettestein!  :D
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Kees,

Ik vermoed dat er ergens een railkontakt geplooid zit. Raclettestein klinkt niet slecht.  Klinkt in elk geval lekker,

Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Ben vandaag een paar uur zoet geweest met te zoeken achter de kortsluiting.  Heb ze uiteindelijk gevonden. Oef was zweten :-( :-( :D. Kan eindelijk terug rondtoeren.  Kan nu stilletjes van het derde en vierde station gaan dromen.
Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Mooi zo Paul! Was het inderdaad een verbogen railcontact? Of lag er een ijzerdraadje op de rails?
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Kees,

Was inderdaad een verbogen railkontakt.  Lang zoeken en stukken terug losgemaakt.  Vond het toch niet en dan de CSI techniek toegepast. Met een zaklamp alle kontakten overlopen en dan zag ik het plots.
Bedankt voor her medeleven.
Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
CSI techniek..... gewoon goed kijken bedoel je!!  :D
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Zo is het Kees, maar ik zie niet zo goed meer en overbelichting helpt dan wel  :P :
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Ik ook niet meer, heb gisteren een hoofdloep met lampjes gekocht met twee lenzen en een telelensje zodat ik weer goed kan "priegelwerken" .
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Kees,

Waar heb je dat gevonden en hoe ziet dat eruit.  Zoiets wil ik ook wel,

Mvg
Paul