Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanontwerp Aigle

Gestart door Opazwitserland zaterdag 03 november 2012, 16:26:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Heb mijn eerste voorlopige baanontwerp klaar. Het middenstuk is het station van Aigle in Zwitserland.  In feite zouden de stopsporen in het midden allemaal HOm moet zijn.  Het is metrisch spoor richting Leysin ea.  Dat durf ik echter niet aan.
Met de twee cirkels in het miden wil ik hoogte brengen zodat dat spoor 40 cm boven de rest komt.  Het hele spoor ligt eigenlijk in twee kamers.  Het bovenste was in eerste instantie als schaduwstation voorzien, maar ik denk dat ik dat als een echt station moet uitwerken.  Biedt nadien veel meer mogelijkheden.  Het onderste deel met de draaischijf is eigenlijk een soort van museum om mijn stoomtreinliefde te kunnen botvieren. Ik ga trachten het baanontwerp mee te zenden.  Laat jullie commentaar maar komen....

Groetjes

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Ronald69
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Paul,

Omdat niet iedereen AnyRail heeft kun je het plan zichtbaar maken door:
Kies bestand --> exporteren als --> plaatje --> selecteer gehele plan --> opslaan.
En met elk willekeurige plaatjes uploader kunh je het plan zichtbaar maken.

Grt, Ronald.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Ronald,

Bedankt voor de tip. Heb dit even gedaan en wou het als jpg sturen maar het bestand is iets te groot.  Zal trachten het in twee stukken de doen.
Groetjes

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Tweede poging om het zichtbare plannetje mee te sturen als jpg

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Ik heb ondertussen het stuk van het station en het stoomtreinstuk in mekaar gezet.  Heb alleen voorlopig een doorverbinding gemaakt en het bovenstuk afgesneden.  De tweede kamer is voor later.  Heb ook één opstelspoor minder in het station en de spiralen heb ik ook nog niet gemaakt.  Heb ze even hoger gelegd..  Het enige probleem voorlopig is dat de spiralen te dicht bij de andere sporen gaan komen zodat de twee bergen die op de tafel komen te steil (te recht) worden in het begin.  Ga trachten één van volgende dagen wat constructiefotos bij te voegen.

Groetjes

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo,

Ben volop aan het werk geweest.  Sporenplan toch wat aangepast.  Wissels op decoders aangesloten.  Alles rijdt en schakelt.  Wou wat fotos meesturen maar die zijn te groot.  Ga eens uitvissen hoe ik dat kan oplossen.
Ga nu ook trachten twee spiralen te bouwen.

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo,

Heb mijn sporenplan aangepast.
De perrons zijn nu breder geworden.  Heb deze ook op de tafel al aangepast.  We kunnen al een beetje rondtoeren.
De spiralen moet ik nog maken.  Wou die toch 40 à 50 cm boven de tafel brengen om dan in het midden een grote brug te kunnen plaatsen.
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Baanontwerp Aigle
ziet er al netjes uit :D

Frank :D
Re: Baanontwerp Aigle
Mr. Marklin
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Paul,

Begint er al aardig op te lijken, kijk uit dat klimspriraal niet te snel stijgt  max. 3%

Succes bij de verdere bouw van je baan.

Groet
Arie
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo,
Besef dat klimspiraal wat krap is omdat ik de 2210 bochten moet gebruiken om eruit te komen, maar ik denk wel dat het lukt.
Alvast bedankt voor de reacties,
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo,

Ik tracht een eerste foto mee te sturen.  Ik krijg ze blijkbaar niet klein genoeg,

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo,

Werken liggen even stil nu zit veertien dagen in Zwitserland.  Ben vanmorgen nog door Aigle gereden met de trein.  Mijn oppervlakte is eigenlijk wat klein en ik twijfel nog altijd om voor de lokale lijnen metrisch spoor te gebruiken.  Zal er nog maar is rustig over nadenken nu.

Groetjes
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Heb bijna de ganse winter in Zwitserland gezeten en kan nu terug beginnen te bouwen.
Heb mijn eerste terugmelddecoder aangesloten. Deze geeft nu op de display van de ecos een rood vakje aan op elk terugmeldpunt.  Blijft dit gewoon rood ?Ik heb zo de indruk dat er niks gebeurt. Ik dacht dat op het seinbord te zien zou zijn als er een trein op passeert .  Of ben ik verkeerd ? Tweede vraag : hoe kan ik de seinen beinvloeden met de terugmelddecoder ?
Misschien stomme vragen maar als neofiet is het mij niet altijd allemaal duidelijk.

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Mr. Marklin
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Beste Paul,

De terugmelddecoder mag niet niet rood blijven, dan lekt er stroom. Dit betekent dat de melder niet goed is. Er gebeurt inderdaad niets, omdat je een switchpilot nodig hebt,
die de seinen bediend. Een terugmelddecoder doet niets anders dan melden dat daar een trein rijdt. Als er iets moet gaan gebeuren dien je dit in de rijwegen aan te geven,
en te programmeren.

Mvg
Arie
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Arie,

Bedankt voor je reactie. Dat van die rijwegen begin ik stilaan wel te begrijpen, maar zover ben ik dus nog niet.  Dat van de lekstroom begrijp ik helemaal niet.  Het is een spiksplinternieuwe terugmeldmodule van littfinski rm 88 N Opto.

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Baanontwerp Aigle
klimspiraal met 2210 is gegarandeerd ontsporingen.Zelfs met goederenwagonnetjes getrokken heb je daar problemen in.Laat staan met een personenwagen.Heb hier zelfs met 2221 problemen met sommige passagierswagens.
Re: Baanontwerp Aigle
Mr. Marklin
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hoi Paul,

Als het goed is gaat het rode punt uit als de trein het terugmeldpunt is gepasseerd, zoniet dan deugd de bezetmelder niet, dat is wat ik bedoel.
Ik twijfel er niet aan dat de s88 niet goed zou zijn.
De betzetmelder lekt stroom als de teugmelder steeds rode streepjes blijft detecteren.

Mvg
Arie
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Arie,

Het lekprobleem is opgelost. Ik had de aansluitkabel van de s88 in de in gestoken en blijkbaar was dat fout.
Werkt nu perfect.

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Mr. Marklin
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Oke blij te horen

Mvg
Arie
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal

Zit weer even met de handen in mijn haar.  Heb twee wisseldecoders van littfinski aangesloten.  Werkten prima,  ben mijn derde decoder aan het installeren en nu gaat de voedingstrafo na een minuut in veiligheid.
Kan verdorie niet vinden waar.  Kan het zijn dat een van de wisselspoelen een kortsluiting geeft?
Ondertussen luistert men eerste decoder niet meer naar mijn centrale.  Hopelijk is ze niet stuk.
Heeft er iemand een advies ?

Koude groeten,

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo,

Een probleem is opgelost. De trafo was stuk, was nog een oude ,maar blijkbaar heeft hij toch de geest gegeven. Zal opnieuw moeten beginnen.
Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo

Ben een nieuwe trafo gaan halen.  Sluit alles mooi aan en alleen decOder twee doet het. Decoder een die het voordien wel deed reageert niet meer.  Decoder drie die nieuw is reageert ook niet.
Het spookt even voor mij.

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Mr. Marklin
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hoi Paul,

Hoeveel bezetmelders gebruik jij dan. Ongeveer 48 t.w. 3x16 is dit juist. Zo ja waar haal je je voeding vandaan. Via een aparte trafo? Volgens mij is dan een trafo van 10 amp. te weinig!!!!!!!
Een bezetmelder vraagt om de trein te detecteren ongeveer 250 milliamp.

Mvg
Arie
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Arie,

Het ging in deze niet om de terugmeldmodules, maar om wisseldecoders.  De nieuwe trafo is een marklin van 60VA. Deze voedt voorlopig 2 terugmeldecoders en 3 wisseldecoders. Ben nog wat aan het zoeken geweest en wisseldecoder 2 kan ik zonder problemen programeren 1 en 3 lukken niet. Als ik op het programmeerknopje van decoder 1 of 3 druk gebeurt er gewoon niks. Heb het nu even laten rusten.
De voedingsspanning en de digitale spanning zijn op alle decoders ok.
Alvast bedankt voor het meedenken
Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo,

Het blijft een beetje spoken.  Decoder 2 en 3 werken normaal.  Bij decoder 1 werkt alleen adres 2 normaal, adres werkt niet en adres 3 en 4 geven een puls maar de wissel schakelt niet door.  Heb de wisselaandrijvingen getest en die werken perfect.

Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Ondertussen begint de electronica te werken en zijn alle decoderproblemen opgelost via twee andere topics.
Zal trachten een van de volgende dagen nog is een foto mee te sturen.  Veel vorderingen zijn er aan de baan nog niet te zien, maar de seinen werken en dat is voor mij al heel wat.

Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hoi Paul misschien verkeert geupload?
Ik zie namelijk alleen maar een kruisje  ;)

Mvg
Frank
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Frank,

Je hebt gelijk.  Ik slaag er maar niet in een foto mee te sturen.  Doe waarschijnlijk (nee zeker iets verkeerd).
Lukt niet echt.  Mijn fotobestanden zijn te groot.  Ik moet een middel vinden omdeze te reduceren.
Mvg

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Citaat van: Opazwitserland op woensdag 08 mei 2013, 20:12:08
Hallo Frank,

Je hebt gelijk.  Ik slaag er maar niet in een foto mee te sturen.  Doe waarschijnlijk (nee zeker iets verkeerd).
Lukt niet echt.  Mijn fotobestanden zijn te groot.  Ik moet een middel vinden omdeze te reduceren.
Mvg

Paul

Grote fotobestanden kun je croppen (comprimeren of te wel verkleinen) met het programma PAINT. Dat is standaard aanwezig op elke windows PC.  Klik (als je rechtshandig bent) met je RECHTER muisknop op de foto. Een lijstje wordt geopend en daar zie je tussenstaan "OPENEN MET" en kies vervolgens voor PAINT.

In het lint (werkbalk) onder Tabblad 'Start' zie je de optie Formaat Wijzigen. Klik daarop en het hulpvenster 'Formaat Wijzingen en Hellen' wordt getoond. Hierin kun je OF het aantal pixels terugbrengen OF het percentage wijzigen.

Foto's van ca 1Mb breng ik terug tot 25% wat over het algemeen uitkomt op 270Kb voor een foto. Daarmee voldoet ie aan de eis om te kunnen uploaden naar dit forum.

Ik heb er voor de duidelijkheid een printscreen bijgevoegd. Lukt het nog niet? Geef even aan waar het niet goed is gegaan; we helpen je zo goed als het kan.

Succes!!
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo,

Volgende poging. En alvast bedankt voor alle hulp.  Eeen wonderbaarlijk forum.
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Tof!!! Welk merk seinen gebruik jij Paul???
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Het zijn Schneiderseinen Zwitsers model.
Tof om je hulp.  Ik zit in dit digitale computertijdperk soms met mijn handen in het haar.
Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Ach Paul,

Het digitale tijdperk heeft zelfs voor mij nog verrassingen! Maar fijn dat ik je op weg heb kunnen helpen. Ik heb zelf een paar Schneiderseinen (dwerg) en de rest is van het al lang ter ziele gegane merk KYODO (voorheen LEMACO).

Persoonlijk vind ik Schneider aan de grove kant: KYODO en Alphamodell zijn meer het fijne werk. Ik ben een beetje verwend misschien ....
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Gelijk heb je dat de aplhaseinen veel mooier zijn, maar de prijs ook...dacht ik.
Met je uitleg over de fotos zal ik in de toekomst nog wat meer fotos kunnen zenden.
Duizendmaal dank
Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Mooie foto :thumbup: zo te zien NL seinen? :D

Mvg
Frank
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
@ Frank: dit zijn echt Zwitserse seinen!

@ Paul: een supermerk voor Zwitserse seinen en -bruggen is wel deze: http://www.microscale.ch/fotogalerie/index.html Daar praat je ook over een superprijs .............. :(
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Oeps even vergeten dat dit een zwitserse baan is :-)
ach fouten maken is menselijk toch? :P

Mvg
Frank
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Haloo,

Heb nu het systeem voor fotos beet.  Hierbij onze eerste Zwitserse chalet en een stukje van de electronica.
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
@ Frank: ontsporen doen we allemaal wel eens. Maakt niet uit.  8o

@ Paul: mooi dat het je lukt. Nu kunnen we massaal genieten van je plaatjes. Keep on!
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Zit weer even in Zwitserland en dan heb ik tijd om wat te puzzelen.  Heb op bijgevoegd plannetje de terugmeldingen aangebracht.  Zijn dit er voorlopig voldoende of moet ik er meer aanbrengen.
Groeten vanuit de bergen

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Dag Paul,

Ik kan je helaas nog niet helpen met deze vormen van digitale technieken. Dat gaat de volgende stap worden. Maar heb je al eens bij Marc-lin gekeken en geinformeerd??

Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Zit een beetje met de handen in het haar.  Ben thuis gekomen en wil de baan verder afwerken en station Leysin nu op hoogte brengen.  En wat blijkt eigenlijk kan ik zelfs met de gaten die ik voorzien had zeer moeilijk bij de andere kant van de tafel.  Had het eigenlijk kunnen voorzien maar dacht het
beter te weten.
Ofwel moet ik van nul beginnen met een nieuw ontwerp, ofwel moet ik de andere kamer er dadelijk bijnemen, maar dat is een hele onderneming om die klaar te maken.
Even laten bezinken.
Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hey Paul,

Heb je een lieve en begripvolle vrouw?? Geen kinderen meer thuis?? Dan heeft ze vast begrip voor de impasse waar jij in zit en mag je uitbreiden met nog een kamer erbij.  ;) 8o

Maar opnieuw ontwerpen terwijl je al zo gevorderd bent!? Zie je echt geen kans de gaten zodanig te maken dat je er alsnog bij kunt?

Als je helemaal opnieuw gaat ontwerpen één advies: pas de open-raam constructie toe.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Heb een zeer begripvol vrouwtje en de kinderen zijn uit huis.  Alleen aan de andere ruimte is veel werk.  De ruimte is 6x4 meter en biedt dus enorm veel mogelijkheden,  misschien moet ik dit toch eerst doen.  Dat van de open raamstructuur heb ik pas begrepen als ik al een tijdje bezig was.  Eerst nadenken en dan pas doen is voor onze hobby wel erg belangrijk.
Groetjes

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Nou Paul,

Ik zou het weten als er mag overstappen naar de andere ruimte. Maar ....... ter overweging: misschien kan het huidige ontwerp met wat aanpassingen zijn plekje vinden in de nieuwe ruimte???!!!

Soort van modelspoorbaan-recycling  :-)
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Het is niet de bedoeling dat deze baan uit de huidige ruimte gaat.  Zou ook niet mogelijk zijn, heb er nooit modules van gemaakt en de deur.... Maar deze kan blijven en alleen station leysin en nog een ander station verhuizen dan naar de andere ruimte.  De achterkant van de tafel zijn dan alleen doorgangssporen. Ga morgen is een kostenberekening maken van de verbouwing die nodig is.  Ik breek het echt niet graag af.
Het probleem is dat ik soms wat ongeduldig ben en teveel te snel ineens wil doen.  Zo zit ik met de bovenleiding in mijn kop zoals je in jouw draadje al wel gezien hebt.
Bedankt voor het meedenken
Mvg

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hoi Paul,

het is maar goed dat je nu inziet dat een goede bereikbaarheid een must is. Het zou nog veel pijnlijker zijn als je al bergen en zo gebouwd hebt.

Probeer eens iets te ontwerpen in de vorm van een "hondebot". Dit geeft heel veel mogelijkheden.

Groetjes, John

PS: het aantal terugmeldingen wat je per blok nodig hebt is mede afhankelijk van de software die je gaat gebruiken.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Heb gisteren alles is rustig bekeken en ga de ruimtenu al bij in gebruik nemen.  Woensdag start ik met de eerste werken.  Moet eerst nog een scheidingswand bij plaatsen en dan een gat ik de kamermuur maken....
Alleen blijven de echte spoorwerken nu weer wat liggen.
Hou jullie op de hoogte,

Mvg
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Je maakt ons nieuwsgierig en we blijven je volgen Paul.

Bij mij ligt het eventjes in zoverre stil, dat ik met de bovenleiding in een bocht aan het klieren ben, waar ook nog eens draden elkaar moeten kruisen enz.

Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Zou is tot bij jouw moeten komen kijken voor ik aan die bovenleiding begin.  Zit voorlopig nog te wachten op het boekje van Sommerfeldt.  Dordrecht is wel niet bij de deur.  Zit zelf in Geel Belgie. Klieder maar even door
Mvg
Paul