Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanontwerp Aigle

Gestart door Opazwitserland zaterdag 03 november 2012, 16:26:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanontwerp Aigle
Paul

Dat zou wel kunnen helpen een paar bolletjes visserslood boven de sleper in de wagon waar de sleper zit.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Jørg,  aan zoiets dacht ik,  toch nog even afwachten en niks overhaast doen.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hoi Paul,

Gewoon los gewicht er in leggen en kijken wat er gebeurt.......

Grtz Tony
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Goedeavond Paul,

Jammer dat het mooie treinstel nog niet lekker over de baan wil rijden. Als het echt niet wil lukken zou ik de importeur eens om raad vragen ik ga ervan uit dat je niet de enige bent met dit treinstel op een Marklin baan.

mvg Martin
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Martin, ik geef het nog niet op hoor😜rustig laten bezinken😛
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Paul,
Indien alles goed gegaan is in het opmeten, dan twijfel ik er niet aan, dat je de raad van Jørg kan gaan opvolgen en er telkens een klein stukje in de wagon kan leggen. Dan net zo lang iets proberen, totdat jij vindt, dat jouw 'nieuwe' treinstel het schaduwstation kan gaan opzoeken. Kost wat tijd, maar dan heb je ook een goed resultaat bereikt.
We horen en lezen het wel!
In elk geval veel suk6 op jouw baan.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Heerlijk.  Hij rijdt en hij rijdt goed.  Zondag op bezoek geweest bij Henk  en die zag dadelijk dat er wat fout zat met de sleepers. Maandag thuis dadelijk getest en ja hoor liep al behoorlijk, maar elke fout aan de sporen haalt het stel eruit, want daar gaat het fout.  Gisteren en vandaag alle problemen bekeken en deze namiddag proefrijden.  Met vijf locs en het Regionstel in iTrain gedurende een half uurtje gereden zonder noemenswaardige problemen. Zalig .... Met dank aan Henk.  Waar ik nog wel aan denk is het stel iets te verzwaren zodat hij nog iets stabieler rijdt.
Kom nu ook tot de vaststelling dat ik drie locs op adres 3 heb zitten.  Nog wat zoeken om dit op te lossen.
Zit ook met een drietal locs waar problemen aan zijn, ik vrees dankzij mijn kleinzoon, maar dat neem je er met plezier bij. :) :)
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Paul,
Geweldig om dit van jou te vernemen. Fantastisch man; het is dus een weekend waard geweest om het probleem op te lossen. Dan is  veel rijplezier juist op zijn plaats. Fijn dat jij van Henk weer wat geleerd hebt. Nu maar weer lekker gaan rijden van jouw nieuwste aanwinst; rijdt als een zonnetje over de baan en dat was de bedoeling van jouw aankoop.
Veel rijplezier toegewenst.
:thumbup: :thumbup:
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Fijn zo Paul dat alles naar wens is nu!

Tja en je kleinzoon: misschien toch maar voorlopig aan wat robuuster materiaal?? :D  Stel je niet voor dat je laatste aanwinst naar de Alpen wordt verwezen.  8o

Als er niet mee uitkomt Paul met heradresseren: bewaar dan even je geduld. Over anderhalve week heb je evt hulp.
Re: Baanontwerp Aigle
Paul

Bijzonder fijn dat het opgelost is met je laatste aanwinst.
Zo een prachtig treinstel mag en kan niet op je baan ontbreken.
Dat herprogrammeren van die loc's gaat wel in orde komen.
Veel rijplezier verder.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Citaat van: Opazwitserland op dinsdag 18 augustus 2015, 19:54:22
Heerlijk.  Hij rijdt en hij rijdt goed. 

He gelukkig Paul,

Ik vond het al een beetje vreemd. Ik heb zelf de Liliput 133951 (Glarner Sprinter)en die rijd zelfs in de R1 bocht en R1-spiraal met 2,5% naar boven zonder problemen. Nou heb ik wel C-rails en jij K-rails. Dit maakt voor het finetunen wel een verschil. Net wat je zegt, elke oneffenheid haalt ie eruit. Maar mooi dat het treinstel nu goed rijdt. Is een prachtig stel. Ik ben er zelf ook nog steeds erg blij mee.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Joachim ,
Was inderdaad raar.  Maar hij rijdt nu echt mooi. Is een plezier deze op de baan zien rijden. Ik kijk nog uit naar de Zwitserse dubbeldekker van Liliput.  De prijs houdt mij nog wel even tegen, maar nu deze het goed doet zal hij nog wel volgen. :P
Jørg ,
Ben even bezig geweest met andere adressen, maar dan viel de Region Alps weer uit.  Laat het even rusten.
Henk,
Ik heb nog wel even geduld hoor....
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Paul, gelukkig dat het nu goed rijd.
Geniet er van en ben benieuwd straks naar het resultaat van de snelheidsmeting.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Citaat van: Opazwitserland op dinsdag 18 augustus 2015, 23:09:39
Joachim ,
Ik kijk nog uit naar de Zwitserse dubbeldekker van Liliput.  De prijs houdt mij nog wel even tegen, maar nu deze het goed doet zal hij nog wel volgen. :P
Henk, Ik heb nog wel even geduld hoor....

Paul, als dat de dubbeldekker is die Lilipuit nog moet gaan leveren: dan is de kans zeer groot dat ie NIET komt. De chinezen hebben de prijzen dusdanig omhoog geschroefd, dat Liliput het zelf ook niet meer leuk vindt. Er gaan geruchten dat Liliput de productie weer naar Europa wil gaan halen.......

Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Henk,
Het is de 133930 en die is al leverbaar. 
Tom,
Heb voorlopig de maximum snelheid aangepast en dan gaat het al fijn.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanontwerp Aigle

Fijn dat het probleem opgelost is, Paul  ;)

Grtz Tony
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Vanmorgen nog een tijd aan finetunen geweest.  Was weer een wisselaandrijving doorgebrand.😤😤😤😤
En wat bleek de Region Alps reed rond zonder één antislipband.  Die waren allemaal verdwenen, behalve eentje die zwiepte wat rond.  Lang gepriegeld om er nieuwe op te leggen, maar nu rijdt hij nog beter. Ik vermoed dat er van in den beginne al iets mis was met die antislip. Opgelost oef😋😋
Re: Baanontwerp Aigle
Paul

Na veel tegenwind toch goed gekomen, veel plezier met het treinstel.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Jij hebt een dure hobby zo Paul: de ene spoel na de andere doorbranden  :P 
Wat is daar de oorzaak van??? Eindcontacten waren allemaal doorgesoldeerd of ?????????????

En dan ook nog de slipbandjes verdwenen. Goed dat je nog en dat het treinstel nog beter rijdt  :thumbup: :thumbup:

Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Henk,
Die wisselspoelen beginnen mij echt de keel uit te hangen, alles loopt prima en dan krijg je om de haverklap wel ergens een probleem :-( :-(
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hoi Paul

Voor het doorbranden is dit misschien een oplossing
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54553.msg949850#msg949850

Ik heb hetzelfde probleem, maar ik vervang ze door servo's

Mvg
Koos
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Paul,
Ik lees, dat jij al een beetje op een 'anti-slip-kursus' bent geweest met een heel goed resultaat. Vanaf nu loopt alles weer op 'rolletjes' (als jij maar zorgt dat er slipbandjes om blijven zitten).
Heel veel rijplezier met dat prachtige treinstel.
:thumbup:
Re: Baanontwerp Aigle
stafmarklin
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Paul, fijn te horen dat het probleem opgelost is. Veel plezier met je prachtig treinstel.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Er zijn zo van die momenten waarop je denkt ik hang de hobby aan de haak.  Vandaag is zo'n dag.
Vanmiddag wil ik rustig gaan verder finetunen en wat blijkt.  Vier wissels reageren niet meer.  Zoeken ....
Decoder werkt niet meer.  Decoder vervangen,  een wisselspoel doorgebrand.  Wisselspoel vervangen. Ok.
Op een. Andere plaats een wisselspoel doorgebrand.  Reserve is opgebruikt....... :-( :-(
Ik snap het echt niet meer.👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿
Re: Baanontwerp Aigle
zendesigner
gast

Re: Baanontwerp Aigle
denk dat je toch beter eens kijkt naar de OC 32 met servo combinatie paul.  We leven met je mee.

Bart
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Of de decoders van Rosoft, probleemloos.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Mogelijk al een gedeeltelijke oplossing.  Bijna alle wissels stonden in iTrain op 200ms. Kan dit te weinig zijn zodat ze soms niet in gang geraken en dan oververhit worden.  Ik heb ze nu op de voorgeschreven 250 ms gezet.  Ben benieuwd. :?
Re: Baanontwerp Aigle
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hoi Paul,

250ms. Is de juiste tijd, wel raar dat ze steeds bij jou doorbranden, bij mij rijd de baan al 6 jaar en ( even afkloppen ) en er is nog nooit een aandrijving kapot gegaan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Paul: het doorbranden van de spoelen kan ook nog een andere oorzaak hebben: als je de spoelen apart van voeding voorziet, dan kan 16V wel eens aan de lage kant zijn.

Ik heb inmiddels in een proefopstelling ervaren dat de spoelen beter omgaan bij een hogere spanning: 18V - 20V. Ze klappen dan echt om.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Goedemorgen Paul,

Vervelend dat het maar niet wil lukken met de wisselspoelen. Dat is ook de reden dat ik overgestapt ben op servo bediening. Ik had ook een stuk of 25 aandrijvingen en telkens weigerde er dan wel eentje. Maar dat de aanstuurtijd op 200 ms stond kan volgens mij niet de oorzaak zijn van het doorbranden. Ze branden door als er constant een stroom doorheen gaat. Paul ga eens kijken naar een servo of de aandrijving van Viessmann is ook een servo maar dan vergelijkbaar wat montage betreft net de wisselspoelen van de k-rail.

groeten Martin
Re: Baanontwerp Aigle
Citaat van: oosterom op zaterdag 22 augustus 2015, 10:24:47
Maar dat de aanstuurtijd op 200 ms stond kan volgens mij niet de oorzaak zijn van het doorbranden. Ze branden door als er constant een stroom doorheen gaat.
Klopt, een wisselaandrijving brandt door indien er te lang (enkele seconden) een stroom door de spoel loopt.
Enkele oorzaken kunnen zijn:
De decoder krijgt geen afschakelopdracht.
De decoder krijgt wel een afschakelopdracht maar verwerkt deze niet.
De uitgang van een decoder blijft ? hangen? waardoor er continu een stroom door de spoel blijft lopen.


Mvg,
Peter
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Martin,
Ben wat aan het zoeken naar het viessmann systeem, maar vind alleen een systeem voor c-rail en niet voor k-rail?
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hi Paul,

Genoeg info en ideeën te vinden voor even Googlen op: "K-rail servo"
b.v.  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14728.msg253519#msg253519

groet
Harald
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Paul, denk dat het toch iets is met de decoders want soms gebeurt er niets en dan ineens heb je weer ellende.
Wij gebruiken voor de Velsenbaan decoders van Rosoft met Märklin aandrijvingen en K-rails, geen aandrijving die doorbrandt.
Re: Baanontwerp Aigle
Het beste is zoals Harald en andere aangeven, ga over op Servo-aansturing.
Maar als je het bij gewone K-wisselaandrijnving wilt houden dan neem dan een DR4018 van Digikeijs. Geschikt voor 8 wisselaandrijvingen, tijd instelbaar, enz.
Prijs ? 32,49 voor 8 wissels (= ? 4,06 per wissel).
Bij ANW zelfs voor ? 29.25 (= ? 3,66 per wissel). 

Voor alle mogelijkheden van de DR4018 zie: http://www.digikeijs.nl/dr4018-schakel-decoder.html


Mvg,
Peter
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanontwerp Aigle
En zet er een flinke DC voeding op.
Met wat extra beschikbaar vermogen wordt er krachtig omgeschakeld.

Robin
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Dat denk ik dus ook Robin.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Bedankt allemaal voor het meedenken.  Ik ga één en ander proberen en hou jullie op de hoogte. De litfinski decoders kunnen tot 24 volt DC krijgen.  Even dat uittesten als eerste.  De rest zal voor later zijn.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Deze loc van Roco kwam hier binnenrijden om mij te troosten :P
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Vast wel Paul; 't is een aardige lok op eerste gezicht  :P :P  :thumbup: :thumbup:
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanontwerp Aigle

Leuke troostloc, Paul  :thumbup:

Ik geloof dat ik hier ook een verdrietje voel opkomen............ :P

Grtz Tony
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Laat je tranen gaan Tony :P :P en hopen maar >:-D
Re: Baanontwerp Aigle
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Doe mij ook maar een troost loc  :P

Veel plezier ermee Paul.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanontwerp Aigle
Paul

Mooie aanwinst, ik heb dezelfde als troost gekregen(gekocht).  >:-D
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Mooie lok Paul :thumbup:, veel plezier ermee.

Groet Herman
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Veel rijplezier toegewenst Paul met je mooie loc. :thumbup:
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Paul,
Ik vermoed dat ik toch iets verkeerd doe, want ik hoef eigenlijk niet getroost :-(  te worden. Daar 'verman' ik mij tegen, maar hoe krijgen jullie dat voor elkaar, dat die locs speciaal bij jullie komen binnenrijden? Is een heel groot raadsel! >:-D
Is jullie in elk geval erg gegund, want het ziet er prachtig uit en rijdt als een zonnetje (denken we erbij).
Heel veel rijplezier op jouw baan! :-)
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Vandaag een paar uur aan het fine-tunen van iTrain.  Er is nog veel werk aan.  Heb toch een hele tijd automatisch kunnen rijden.  Alleen gebeuren er soms nog voor mij onverklaarbare dingen.  Moet mij toch nog verder verdiepen in iTrain een vervolmakingscursus dringt zich op :P
Deze week ga ik me nog verder verdiepen, dus niet echt grote dingen te malden
O ja voorlopig blijven de wisselspoelen het doen, vingers gekruist houden
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Tracht mijn seinen in iTrain aan te sturen. Op de Ecos luisteren ze maar in iTrain lukt het niet echt. Puzzelen ......
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baanontwerp Aigle
@ Paul,
Houdt moed en geeft het niet op. Ik vermoed, dat jij er in het aanstaande weekend vast en zeker uitkomt. Wij zullen jou niet lastig gaan vallen. Rust kan een heel goede remedie zijn; brengt de 'hersenen' weer in toppositie. Ik leef met jou mee en kan helaas geen oplossing aandragen.