Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baanontwerp Aigle

Gestart door Opazwitserland zaterdag 03 november 2012, 16:26:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
bij Willies Modelbouw Center in Eindhoven en het ziet er zo uit:
hoofdloep
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Bedankt Kees, ik ga erachter,
Mvg
Slaapwel
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Heb vandaag zitten prutsen aan mijn baanplan om te weten wat ik met het derde deel wil doen.
Het is een een beetje wanordelijk omdat ik niet zo'n expert ben met de hoogtes.    Het lijkt een beetje een wirwar.  Maar ik denk dat het klopt.  Het laatste stuk is vooral het schaduwstation dat iets lager komt te liggen.  Een hogere parade met de Bietchthalbrug en twee paradesporen onderaan voor de rest veel bergen en scenery.  Derde fase in sporen zal nog even moeten wachten.
Warme groeten
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Heb blijkbaar het plaatje niet mee verzonden.  Probeer het opnieuw
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Paul, vraagje: zie ik het nu goed dat je van het Bietschtal paradespoor in Aigle niet op de rest van de baan kan komen? Of mis ik ergens wissels? Ik zie trouwens dat Raclettestein trots in het plan is opgenomen!  :D
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Kees,

Je hebt gelijk.  Omdat oorspronkelijk de stopsporen in Aigle metrisch waren om naar Leysin ea te sporen.
Nadien heb ik dat idee opgeborgen.  Moet dat toch nog even bekijken.  Alvast bedankt voor het meedenken,
Groetjes
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Ben nog even aan het wijzigen geweest aan mijn sporenplan.  Heb de sporen voor de Bietchthalbrug ontdubbeld; zowel in de zichtzijde als in de verborgen zijde.  Dan geeft het de indruk van een dubbelspoor te zijn en kunnen treinen in de twee richten over de brug, wat realistiser lijkt.  Op station Aigle heb ik een verbinding gemaakt zodat treinen nu in de beide richtingen op het doorgangsspoor kunnen.  Het enige wat nu eigenlijk niet kan is het spoor voor het station van Aigle.  In werkelijkheid loopt dat inderdaad echt door de stad en de straten, maar het is nooit de bedoeling dat daar lange goederentransporten doorrijden.  Moet toch nog even doordenken vrees ik.  Niet echt naar het sporenleggen kijken.  Voor mij is dit eerder een schematische voorstelling.
MVG
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Kon het toch niet laten heb mijn eerste portaal gesoldeerd, enkel de kader op de grootst mogelijke breedte. Ik heb nu maar goed 3 mm tussen loc en mast.  Is wel in recht stuk. Ik vrees dat dit toch een beetje krap is en dat ik een andere opstelling moet uitwerken.  Is wel een heel gepriegel en veel denkwerk, maar met het grote voorbeeld van Henk moet dit lukken. Zal voor na Zwitserland zijn.  Alles staat hier klaar voor vertrek zondag.
Groetjes

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Paul, trek anders ff een fotootje, dan kunnen we zien hoe het uitvalt met het portaal. Verder alvast veel plezier gewenst in CH!
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Kees,

Heb ik gedaan. Kijk even mee
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Paul, het spoor langs de buitenkant bedienen met een enkele mast en de sporen in de wisselstraat met een klein portaal. Het verdient aanbeveling een  "masten en dradenplan" te maken voor je baan, zodat je vooraf kunt bepalen dat alles logisch wordt opgebouwd. Met name de draden over de kruisende sporen in een wisselstraat vergen enig denkwerk om logisch verloop te krijgen. Heb je het S* Bauanleitung boek al thuis? Daar kun je veel vinden over het plannen van masten en portalen op een baan naar Zwitsers voorbeeld.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Kees

Je hebt honderd procent gelijk, maar eigenlijk kon ik het gewoon niet laten even een portaal te proberen.
Ga rustig uittekenen hoe het eventueel kan.  Alvast bedankt voor het meedenken. Het boek van Sommerfeldt heb ik in huis, anders zou ik er zelfs niet durven aan beginnen. 
Groetjes
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
OK Paul. Het portaal is overigens wel netjes gelukt!
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Goede eerste start Paul,

Maar wat je al stelt: de masten staan te dicht op de rails.
Advies: gebruik de montagemal #158 waarmee je ook de hartafstand van de mast tot hart rail bepaalt. Een onmisbaar ding!!!

Stationsgebieden en emplacementen worden volledig onder de dwarsverbindingen gezet. De dwarsoverspanning op jouw foto's kunnen max 5 sporen overbruggen.

Wisselstraat is een ander en ingewikkeld hoofdstuk waar je niet lichtzinnig over moet denken. Als je van vakantie terug bent, wil ik wel op een zaterdag een ritje naar Geel aan wagen om je op weg te helpen. Is dat een idee Paul?
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Zou schitterend zijn. Als we terug zijn maken we er werk van. Ik vrees dat ik nog veel uitleg nodig heb.
Alvast bedankt.
Groetjes
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Citaat van: Opazwitserland op vrijdag 12 juli 2013, 21:18:12
Als we terug zijn maken we er werk van. Ik vrees dat ik nog veel uitleg nodig heb.

Bij voorbaat graag gedaan Paul; die afspraak staat! Wanneer denk je terug te zijn? Tot eerste week september moet ik nog werken: daarna tot eind september vakantie. Bestemming nog steeds onbekend.

Alvast heel veel plezier in CH en succes met de aanleg van P-plaats!!!
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Rond 8 augustus terug in Belgie. Hou je op de hoogte van de P werken. Werk ze nog  :| : :D
Zal wat fotos plaatsen van de heliwerken.
Groetjes
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Toppie!!

Het zijn echte luchtkunstenaars daar met die heli's!!

Ik ga zo met Tom naar H.I.P. Goede reis en  ............. werk ze daar  ;) 8o
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hier komen we morgen uit de tunnel.  Goppenstein dan zijn we bijna thuis.
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Zoals beloofd.  Air Glacier in aktie.  Spektakel gegarandeerd.
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Allemaal,

Gaan morgen een tochtje maken richting Visp en Brig en dan hogerop richting Furkapas.
Als iemand wat fotos nodig heeft van die regio (stations, emplacement, bovenleiding....) . Geef een seintje vandaag.  Met veel plezier ga ik ze maken en zend ze toe.
Hete berggroeten (36 gr in schaduw)
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Ha Paul,

Dat is dan wel heel erg heet in Zwitserland! Goed voor de druiven!!

Je mag van de portalen nog eens een paar goede close-ups maken en de dwarsverbindingen. Er zijn diverse varianten merk ik. Met Ć©Ć©n ga ik aan de slag aan de hand van de foto die je hier hebt geplaatst.

Veel plezier en hou je hoofd koel!

Groeten,
Henk
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Gaan we voor zorgen
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hoi Paul,

mooie foto van dat tunnelportaal. Misschien een domme vraag maar waar zijn die "gaten" boven het portaal eigenlijk voor?

Groetjes, John
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Welke gaten bedoel je John? In de overspanning? Of de staander op het portaal?
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hoi Kees,

nee, ik bedoel die gaten boven het tunnelportaal.

Groetjes, John
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
O die! Naar mijn weten zijn die bedoeld om de weerstand in de tunnel voor de luchtverplaatsing rond een rijdende trein bij het inrijden te verminderen. In Kandersteg zitten er (geloof ik) ook 3. De portalen zijn ook bij de aanleg aan beide zijden verlengd ter voorkoming van schade door lawines.
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hoi Kees,

aha, op die manier. Bedankt voor de info :thumbup:

Groetjes, John
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Zit nog in Zwitserland en heb vandaag station Aigle (alleen dat gedeelte) afgeprint en samengeplakt om de bovenleiding is te kunnen uittekenen, dan blijf ik bezig
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Is het nu slecht weer dan Paul?

Hier is het nu snikheet!
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Nee Henk het is hier vandaag 37 gr schaduw geweest.  Was niet buiten te komen. In de chalet was het draaglijk en dan bein ik daar maar aanbegonnen.
Ondertussen ben ik er achtergekomen dat Webshop Het Spoor in haasrode Belgie Sommerfeldt heeft of snel kan leveren.  Had maandag een bestelling geplaatst en ze kon vandaag al worden opgehaald.
Zitten ondertussen terug op terras, zeer aangenaam nu,
Groetjes
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hey dat is toppie Paul. Is dat ook in je buurt???

Ik was op jacht gegaan naar specifieke onderdelen van de, jawel NMBS #507!, om een zwitsers portaal te bouwen. De eerste 2 zijn klaar, maar wil er nog meer gaan bouwen denk ik.

#507 niet alleen gebruikt als 'hƤngestĆ¼tze', maar ook om OP het portaal te plaatsen voor het doorvoeren van telefoondraad of voedingsdraden.  Totaal heb ik nu dus 3 varianten SBB/BLS-portalen, dank zij jouw foto's.

In Nederland is #507 lastig tot niet verkrijgbaar: Sommerfeldt heeft betriebsferien. Ik kwam terecht bij www.HSTVerhaegen.be en die heeft volop voorraad. Die zijn nu extra onderweg. De mastschellen #064 zijn wel geplaatst bij Sommerfeldt: week 34 uitleveren. Dat zijn ook meteen de goede, uit #198 hou je teveel over wat verder niet bruikbaar is.

Ik kijken of vanavond de foto's geplaatst kunnen worden. Het zal je aanspreken!

Geniet ze en neem een lekker biertje of frisse Fendant van me!
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk en anderen,

Ben vandaag ijverig bezig geweest.  Na een nachtje slapen bleek ik toch niet te moeten herbeginnen.  De muurproblemen zijn opgelost.  Kwam gewoon doordat het spoor ergens vastlag.  Heb ook een daling kunnen inzetten en heb eigenlijk de hele tafel in stukken gezaagd.  Met een aantal verstevigingen is het gelukt.  Ziet er voorlopig goed uit.  Hoop dat ik deze week tijd vind om de tafel af te werken.  Voeg wat fotos bij
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hey Paul,

Dus de daling werkt! Maar goed dat je hebt ontdekt waar de rails 'wrong'. Scheelt je een hoop werk. Ben benieuwd naar verdere verloop, letterlijk en figuurlijk.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Heb vandaag wat kunnen verder bouwen.  We kunnen al terug rondrijden.  De kleinzoon kontent en ik nog meer.  Hoop morgen nog wat te kunnen werken en dan kan ik wat fotos plaatsen.
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
OK, dan wachten we nog even af....  :D
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo,

Vanmorgen vroeg uit de veren.  Heb hard gewerkt en alles ligt voorlopig op niveau en rijdt.  Het schaduwstation (de derde fase zal nog even moeten wachten.  Wil nu eerst de eerste fase Aigle volledig elctronisch gaan afwerken, dan de bovenleiding samen met de scenery.  Volgende week weer even weg en dan nog een weekje tussenin voor we terug naar Zwitserland vertrekken.  Hoop in die week toch nog wat rond te krijgen.  Een aantal snelle beelden van de werken.
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
zozo, 3 gaten in de gipswand! Dat wordt een interessant project! Altijd leuk als het weer rijdt na werkzaamheden. Succes!
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo,

Vorige week de elektronica gedeeltelijk in orde gebracht voor station Aigle.
Zitten nu weer in Zwitserland.  Ga hier en daar nog wat ideeen opdoen en fotos nemen.
Groetjes vanuit de bergen

Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Ons verblijf zit erop in Zwitserland.  Drie weken terug naar Belgie.  Hoop redlijk wat aan de baan te kunnen werken.  Heb tijdens ons verblijf in de bergen veel gelezen en opgezocht.  Ga die dingen proberen in praktijk te brengen.  Hoop dat het lukt want in Belgie staat ook weer heel wat op het programma.
Hou jullie op de hoogte.
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hey Paul,

Fijn dat je weer veilig op honk bent. Ik heb nog even naar je laatste foto's op je topic gekeken: dat ziet er al aardig goed uit en zeker met de 'mangaten'.

Hoop binnenkort weer wat meer tijd vrij te kunnen maken om ook weer aan de knutselerij te gaan. Eerst bij een aantal wagons wisselstroom assen plaatsen die ik voor de vakantie heb weten te bemachtigen door gelijkstroomassen in te ruilen met gesloten beurs.

Viel na mijn vakantie gelijk op mijn werk met mijn neus in de boter ....... direct weer stevig aanpakken geblazen.
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Vandaag eindelijk wat kunnen werken aan de sporen.  Heb een paar kronkelende bochten vervangen door flexrails.  Loopt nu veel beter, maar er is nog veel werk aan.  Ga soms veel te onbezonnen te werk en moet dan achteraf wijzigen.
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Citaat van: Opazwitserland op woensdag 02 oktober 2013, 23:25:03
Hallo allemaal,

Vandaag eindelijk wat kunnen werken aan de sporen.  Heb een paar kronkelende bochten vervangen door flexrails.  Loopt nu veel beter, maar er is nog veel werk aan.  Ga soms veel te onbezonnen te werk en moet dan achteraf wijzigen.
Paul

Rustig aan Paul, komt allemaal goed. Anders steek ik nog een keertje over naar Belgiƫ. ;) ;)
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Hoi Paul,

waarom haal je die gipswand er niet helemaal uit?

Groetjes, John
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo John,

Goeie vraag, maar die gipswand staat tegen een trap en die weghalen zou niet echt vooruitgang betekenen. Nu ga ik de andere kamer binnen langs de achterkant van die trap.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo allemaal,

Heb eindelijk de eerste rotswand gebouwd.  Het is een proefje van ongeveer 1 meter.   Hier en daar moet ik nog wat details bijwerken, maar ik vind het resultaat zelf al redelijk bevredigend.  Zie een aantal van jullie zaterdag waarschijnlijk in Werkendam.  Kijk uit naar het opdoen van wat ervaring.
Foto zegt meer als woorden.  Hierbij een poging.
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Citaat van: Opazwitserland op woensdag 09 oktober 2013, 17:36:56
Hallo allemaal,

Heb eindelijk de eerste rotswand gebouwd.  Foto zegt meer als woorden. 
Paul

Hey Paul, dat heb jij mooi voor elkaar gemaakt!!!! Lessen van Tomhas gehad stiekum??? ;-)

Tot zaterdag!

P.S.: heb je de soldeerolie al ??
Re: Baanontwerp Aigle
Opazwitserland
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Hallo Henk,

Bedankt voor de aanmoediging.  Ik heb nog steeds geen soldeerolie van Sommerfeldt.  Mogelijk nog deze week. Kijk uit naar zaterdag.
Groetjes
Paul
Re: Baanontwerp Aigle
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Baanontwerp Aigle
Ik heb zaterdag een extra flesje bij me. We hebben nog wat over te steken  ;) dus spaar je de moeite om op zoek te gaan.
Re: Baanontwerp Aigle
keeszondag
gast

Re: Baanontwerp Aigle
Paul, van harte gefeliciteerd!! Maak er, ondanks het weer, een mooie dag van!! :D :D