Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verlichting roco 1601 werkt niet goed

Gestart door bord vrijdag 02 november 2012, 16:09:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting roco 1601 werkt niet goed
Hallo allemaal

Sinds vanmiddag doet de verlichting van mijn roco 1601 het alleen nog maar als ik achteruit rij. Als ik naar vooruit schakel, doen zowel het rode als het witte sein het niet meer. Weet iemand waar dit probleem vandaan kan komen en hoe ik dit op zou kunnen lossen? Ik heb de decoder al wel terug naar de fabrieksinstellingen gezet, maar dit hielp niet.

Alvast bedankt

Rob
Re: Verlichting roco 1601 werkt niet goed
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Verlichting roco 1601 werkt niet goed
Draadje los ?

Haal de kap anders eens los of je dat kan zien.
Re: Verlichting roco 1601 werkt niet goed
Zit de decoderstekker er goed in?



De drie blauwe gaan naar de witte led's, de 2 rode naar de rode led's en het dunne zwarte draadje is de gemeenschappelijk plus. Is het zwarte draadje goed, niet afgekneld of zo iets?

Als je een multimeter hebt kun je alle ledjes vanaf het printje doormeten. Als dat allemaal goed is is wellicht een decoder uitgang defect.

Gr, Ben.
Re: Verlichting roco 1601 werkt niet goed
Ik heb de kap er nu af, en ik zie zo geen losse draadjes. Multimeter heb ik nu niet bij de hand, ik probeer vanavond de ledjes wel even te testen.
De stekker zit er volgens mij wel goed in, hij zit vast en alle puntjes zijn recht.

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties  ;)
Re: Verlichting roco 1601 werkt niet goed
En als de decoderuitgang defect is, kan ik er dan gewoon een willekeurige motorola decoder met nem stekker in steken?
Re: Verlichting roco 1601 werkt niet goed
Ja, dat kan. Esu, Zimo, Uhlenbrock enz.

Weet je wat er nu in zit, de originele decoder nog? Sommige decoders kun je "mappen" en dan kun je b.v. de groene draad gebruiken om je licht aan te sturen.

Gr, Ben.
Re: Verlichting roco 1601 werkt niet goed
Ik heb de originele decoder nog in zitten ja, geen idee wat voor merk dat is. kun je die ook mappen of heeft die geen extra functie daarvoor?
Re: Verlichting roco 1601 werkt niet goed
Nee helaas. Daar kun je niets mee behalve in een lok zetten die altijd één kant op rijdt.

Maar check de ledjes even vanavond, dan weet je meer. :)

Gr, Ben.
Re: Verlichting roco 1601 werkt niet goed
Oke, ga ik doen en als ze goed zijn kijk ik nog wel even wat ik ermee ga doen. Ik weet niet of ik het er voor over heb om een nieuwe decoder te kopen voor alleen de verlichting, hij rijdt toch meestal de zelfde kant op met ic rijtuigen.
Re: Verlichting roco 1601 werkt niet goed
Ik heb de leds getest, het lijkt wel of er een paar leds kapot zijn en de decoderuitgang het niet doet. Ik meet namelijk maar 0.7 volt over de leds als ze aan horen te staan.
Kan dat?
Re: Verlichting roco 1601 werkt niet goed
Geen idee. :) Je kunt denk ik beter ohms meten zonder spanning er op.
Re: Verlichting roco 1601 werkt niet goed
Ik heb de leds gewoon op diode stand gemeten, ik er anders zo wel even een uhlenbrock decoder in om te kijken of het dan beter werkt
Re: Verlichting roco 1601 werkt niet goed
Ik denk dat het alleen de leds zijn, ik heb er een uhlenbrock decoder uit een piko lok in gezet en hij doet nog precies hetzelfde. Nu dus denk ik nieuwe leds op het printje solderen, kan ik gelijk de witte leds vervangen door gele, maar eerst even wachten op mijn pakketje led's en weerstanden voor ik kan beginnen en dat duurt nog wel een week.
Re: Verlichting roco 1601 werkt niet goed
Als eerste: de stekker van de decoders moet er goed om in geprikt worden anders doen de LEDs niks en de motor loopt de verkeerde kant op. Zitten er lampjes in (dat is hier niet !) dan branden die wel.
LEDs zijn wel gevoelig voor verkeer om aansluiten ! Ze kunnen ook defect raken als ze verkeerd om zitten en bij spanningen van meer dan 5 Volt.

Als je 0,7 Volt meet, dan is dat niet voldoende om een LED te laten branden.
Logische stap is om dan de spanning over de weerstand EN de LED te meten zodat je zeker weet dat de LED ingeschakeld is.
Je meet dan aan de andere kant van de 680 Ohm weerstand.
Er zal wel zo'n 15  à 18 Volt of zo gemeten worden.
Is die spanning er wel, dan is waarschijnlijk de LED defect.

Om te zien hoe e.e.a. in elkaar zit, is dit tekeningetje misschien handig.
Je moet je dan even niet storen aan de kleurcodes van NMRA of ESU.

grv Huub