Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Is dit een loc. decoder

Gestart door wl60telw donderdag 01 november 2012, 14:22:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Is dit een loc. decoder
wl60telw
gast

Is dit een loc. decoder
Beste forumleden.
Is iemand die me kan vertellen of dit een decoder is en zo ja, welke.
Eerst iets over mezelf. Ben 66 jaar en altijd een "analoge rijder" geweest maar ga over op digitaal.
Vindt het allemaal niet zo makkelijk na het lezen van de vele topics maar wordt er wel veel wijzer van.
Het is ook de bedoeling om een aantal analoge locs om te bouwen en misschien is dit onderdeeltje
(zie foto's) een begin. Als het om een decoder gaat, kan ik deze niet terug vinden bij dit forum (wiki)
Aan de ene kant zitten 6 draadjes, groen-blauw-grijs-geel-rood-bruin.
Aan de andere kant zitten 2 witte draadjes gesoldeerd.
Is er iemand die me wegwijs kan maken en eventueel een een eenvoudig schema heeft. (ben zelf een leek op electronica gebied) Vooral de 2 witte draden is voor mij een vraagteken.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Wim
Re: Is dit een loc. decoder
Het lijkt op een wat oudere Uhlenbrock decoder voor Märklin motoren. De 2 witte draden gaan dan naar de veldspoel van de motor (de 2 verschillende aansluitpunten) en de verbinding van de veldspoel naar het contactplaatjes van de motor moet dan los gemaakt worden.
Blauw en groen gaan dan naar de 2 verschillende contactplaatjes op het "motorschild" (het zwarte dekplaatje met de borstels (vierkante koolstofborstels of de ronde koolstof/koper borstels) rood is de aansluiting van de middelleider en bruin de massa. geel en grijs zijn de voor en achter lichten.
Misschien dat hier nog 'n handleiding kan vinden maar dat wordt wel even zoeken.

Succes ermee.

==> effe gezocht, het is waarschijnlijk 'n Uhlenbrock 75200.
Re: Is dit een loc. decoder
Hallo Sjabbules, bedankt voor je reactie.
Ik ga er mee aan de slag. Proberen in ieder geval.
Wim
Re: Is dit een loc. decoder
Lid sinds: 2007

offline
Re: Is dit een loc. decoder
Re: Is dit een loc. decoder
Bedankt Henk, Sjabbules had me hier al op gewezen.
In ieder geval bedankt voor je reactie.

gr. Wim