Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bahnhof Nordstadt - De sneltrein komt!

Gestart door MatthiasD woensdag 31 oktober 2012, 23:37:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bahnhof Nordstadt - De sneltrein komt!
Hallo mensen, even voorstellen: Matthias, 28 jaar en na de 2e verhuizing eindelijk weer eens ruimte om een modelbaan op te bouwen. Laatste keer is meer dan 10 jaar terug..typische speel baan: grote houten plaat met daarop de rails, wat lukraak geplaatste huisjes en elke week een ander baanplan.
Nu wil ik t dan toch iets 'serieuzer' gaan aanpakken, een vaste baan op meerdere niveau's met voldoende mogelijkheden om 3 treinen tegelijkertijd te kunnen laten rijden zonder op elkaar te knallen.
Na flink wat te stoeien met WinTrack blijkt dit toch nog vrij lastig te zijn om de beschikbare ruimte (3 meter lang, max 2 meter breed), t wordt een U vorm die aan 1 kant 1,75m breed wordt en aan de andere kant 2m met daartussen 1x1m ruimte om te bewegen. Zo is alles nog net binnen handbereik.
Een eerder plan (rechthoek) bleek te groot, je komt niet overal bij. Toch vervelend als er een keer iets gebeurd. Zodoende een stukje eruit.
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Leuk om weer te beginnen, ik herken dat wel!  :D

Misschien een aardig idee om een plaatje van je baan te posten, krijgen we een idee... 8)
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Een 2e postje voor de foto's :)
De gebruikte rails zijn Märklin M rails, ik vind dit gewoon fijne rails en bovendien heb ik daar nog behoorlijk voorraad van. Er wordt alleen met stoom gereden omdat ik de gewoon mooier vind, diesel/elektrisch doet me niks. Tijdsperiode zal dus ongeveer jaren 40/50 van de vorige eeuw zijn, maar ik denk dat ik net doe alsof de 2e wereldoorlog er niet was, hoef ik geen tanks in de straten neer te zetten (al zou dit wel interessante mogelijkheden geven mbt neergestorte vliegtuigen ed). Er moet een berg(je) in met het liefst iets van een kasteel/burcht en wat water. Ik heb een joekel van een stationsgebouw, maar daar zou ik een hele stad omheen moeten bouwen, die ga ik dus denk ik niet gebruiken, liever een groot dorp met wat kleine industrie.
De bedoeling is dat het geheel analoog gestuurd gaat worden, dit wordt nog een hele uitdaging, vooral ook omdat ik totaal geen seinen heb en ook geen kennis van die dingen (heb inmiddels wel iets opgedaan dankzij een paar hulpzame pagina's en t seinenboekje van Märklin).

Nog even geduld, moet eerst 2 posts hebben, dan komen er plaatjes!
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Nou zou t moeten lukken met de plaatjes! Als fotoemmer ook meewerkt, komen ze er nu op:





Het schaduwstation zal bereikt worden via een klimspiraal, nog even zien hoe laag dat moet komen te liggen, staat nu op -160mm, misschien dat ik er nog een winding bij moet doen om er goed bij te kunnen bij eventuele problemen. Tevens moet ik er nog onderdoor kunnen om bij de achterkant van de baan te kunnen komen (staat iets van de muur dankzij een schoorsteenkanaal precies in het midden van de muur, heeft ook als voordeel dat ik zo 2 'mangaten' achter de baan krijg).
Er zitten in totaal 4 keerlussen in zodat de treinen op de 2 hoofdbanen ongestoord hun rondjes kunnen draaien zonder dat het echt lijkt dat ze rondjes rijden, alleen op t schaduwstation is t even puzzelen, maar er zijn mogelijkheden genoeg. Hopelijk is hier met bezetmeldingen/automatische wisselbediening iets te regelen.

Verder nog een plaatje van een baan zoals ik m vorig jaar alvast op zolder uitgelegd had: (helemaal achteraan t reeds vermelde station)



Niet echt ideaal met dat schuine dak, bovendien vond ik dat t dorpje erg 'opgesloten' zat in de baan, bij t nieuwe plan kan ik een weg maken met evt een rivier ernaast die ongehinderd de baan verlaat.
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Dag Matthias.
Van harte welkom op ons gezellige en leerzame forum.
Erg leuk om weer te herstarten en dat met je eigen "oude" Märklin materiaal te kunnen doen.
Mooi dat je gelijk een baanplan hebt, hier kunnen de forumleden dan op "schieten" en krijg je vaak goede tips.

Veel plezier op ons forum en de treinbaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Citaat van: MatthiasD op woensdag 31 oktober 2012, 23:51:27
Ik heb een joekel van een stationsgebouw, maar daar zou ik een hele stad omheen moeten bouwen, die ga ik dus denk ik niet gebruiken...

Dag Mathias,

Niet akkoord, hier heb je het al :-)
Grapje, je doet het natuurlijk zoals je wilt, en ik vind je baanplan zoals je het nu presenteert heel interessant, maar wat ik wil aanhalen is dat 'een grote stad bouwen' helemaal niet nodig is, je kunt je 'bedienen' van een van de prachtige achtergrondplaten van bijvoorbeeld Jowi en enkel het stationsgebouw plaatsen voor die plaat. Dat geeft ook de indruk van een grote stad achter het station en dat bespaart je veel ruimte, veel bouwtijd en veel geld :-)
Zet eens zo een plaat in je Wintrack baanpan en bekijk dat dan eens in 3D, dag en nacht verschil!

Tip over het gepresenteerde plan: je kunt in Wintrack elementen op de voorgrond brengen en naar de achtergrond plaatsen, dat zou je eens moeten veranderen in de spiraal, nu lijkt die net verkeerd om te liggen, de onderste rails zie je boven de bovenste. Idem voor de brug, die ligt nu gedeeltelijk onder de sporen waar de brug eigenlijk overheen gaat. Rechts klikken op een element (1 per 1) en dan kiezen 'naar voorgrond' of 'naar achtergrond' en je plaatjes zullen er veel beter uit zien.

Groeten,

Franky
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Dank voor de plaatjes, zowel het plan als de foto's. Leuk hoor.
Ik snap alleen even niet hoe ik de tekening moet zien.aar heb je volgens mij rechts de spiraal staan. ik neem aan dat die naar beneden gaat, maar op de foto zie ik links een railspiraal en die gaat volgens mij omhoog...

Maar je hebt een mooie ruimte. Volgens mij ben je met dit schuine dak nog spekkoper in vergelijking met sommige andere zolders...  :D
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Bedankt voor de reacties/tips. Ik heb er nog even mee gespeeld (als je in WinTrack ook treinen kon laten rijden had je helemaal geen grote kamer meer nodig, computer zou genoeg zijn! Goed voor urenlang plezier en frustratie dat programma) en in ieder geval de brug wat aangepast, peilers staan weliswaar niet goed, maar dat komt in t echie wel goed. Verder nog wat extra opstelsporen gecreeërd, hier kan ik een lokloods kwijt met water- en kolenvulstation(s). De lokomotief zou zijn wagons dan kunnen afkoppelen op 1 van de sporen links, naar de andere kant rijden en evt vervangen worden. Ik heb ook gedacht aan een draaikrans maar a) die heb ik niet en b) wordt dat krap met de ruimte boven die klimspiraal.

Om iets meer 'stad' kwijt te kunnen denk ik eraan om links van het station een tunnel onder het spoor te maken, zodat daar ook wat bebouwing kan die tevens bereikbaar is voor de kleine mensjes. De brug zou dan gedeeltelijk onderbouwd kunnen worden met evt weer een tunnel eronderdoor etc.



Eigenlijk zit ik te popelen om te beginnen met bouwen, maar wil dit toch eigenlijk ook weer niet doen voor ik het plan goed op papier heb om het later niet te hoeven afbreken.

Nu een vraagje over de aansturing. Ik wil dit eigenlijk analoog gaan doen, maar is dat überhaupt wel een beetje te doen? Belangrijkste punt is hierbij het schaduwstation. Omdat hier de treinen van 2 richtingen over 2 verschillende sporen binnen kunnen komen moeten de opstelsporen dus in 2 richtingen geblokkeerd worden (wissels omzetten) als er een trein op staat zodat een andere binnenkomende trein er niet tegenaan rijdt.

Is het jullie trouwens ook al eens opgevallen dat het verdomd lastig typen is als er een kat op je handen gaat liggen?


@Ernst: de klimspiraal gaat naar beneden, is inderdaad slecht te zien in 2D, hierin is WinTrack niet bijzonder gebruiksvriendelijk.
De zolder gaat niet gebruikt worden voor het modelspoor, hij staat inmiddels vol met zooi die ik elders in huis niet wil zien (waarom bewaar ik het eigenlijk?!) Hier een plaatje van de te gebruiken ruimte:

Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Hallo Matthias,

Welkom op het forum en wat leuk dat je je hobby weer nieuw leven gaat inblazen.
Je keuze voor M-rails en het analoog rijden vind ik natuurlijk niet de verkeerde keuze ;)

Je kleine station komt mij bekend voor. Veel succes en ik ben benieuwd naar je vorderingen.

Vriendelijke groet,

Henk163
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Leuk hoor M rails en analoog.

Tony
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Tussendoor even een ander projectje (nieuwe trap naar zolder), maar ondertussen nog druk aan t plannen voor de baan. Ik zit n beetje in mn maag met de aansturing van het schaduwstation. Inmiddels heb ik het plan al veranderd zodat de 2 sporen onafhankelijk kunnen keren ipv dat 1 van de 2 de ander kruist bij het keren.
Hierdoor wordt de aansturing al heel wat eenvoudiger denk ik. Zal eens vraagje stellen in het aansturing forum

Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Plannen voor de baan weer eens veranderd! Ik ben vandaag begonnen met het bouwen van de klimspiraal naar het schaduwstation. Voor mij geen draadeinden (veel te kostbaar en erg veel werk) gewoon een paar hoekijzertjes en wat latjes, gaat wel goedkomen. Alleen voor de koppeling van de afzonderlijke stukken hout moet ik iets speciaals maken, heb ik al in mn hoofd zitten.
Helaas geen foto's van dit alles aangezien mijn camera is overleden :(

Tevens gister bij de kringloop een aangename verrassing: Märklin M-rails en wagons + loks! Prijs leek niet geheel verkeerd, dus meegenomen.
Thuis het hele zaakje uitgepakt en gesorteerd, sommige spullen moeten wel stokoud zijn naar t gewicht te oordelen, weinig plastic veel gietijzer/staal.
Buiten diverse rails, 3 elektrische wissels 3601 (oud nummer?) zaten er 2 rijdende kranen 6804 bij, 2 stoomloks 3029 en 1 elektrische lok CE800 6302 (groen).
Volgens deze pagina zou die lok al bijna 60 jaar oud zijn! Zou dit kloppen?


Tevens nog een 10VA trafo en diverse goederenwagons, meeste met plastic bovenbouw maar metalen frame.

Natuurlijk gelijk de loks getest en ze doen het alle 3 na een beetje schoonmaakwerk aan de sleper. Wat wel opvalt is dat ze alle 3 bij het wisselen van de rijrichting een sprongetje naar voren of achteren (afhankelijk van de rijrichting) maken! Is dit een defect of is dit normaal bij oudere loks?

Verder zit ik met spanning te wachten op een zending schakelrails en een zending seinen met baanovergang, verlichting en ander spul, lang leve Ebay!!
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Dag Matthias.

Om het sprongetje bij het omschakelen te verhelpen moet je dit eens lezen. :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid'
Dank voor de link Erik, bij gelegenheid eens kijken of die loks omgebouwd kunnen worden naar t nieuwe relais.

Hierbij wat plaatjes van t nieuwe plan, schaduwstation wordt dubbel uitgevoerd (2 niveau's), plek zat om treinen weg te zetten zo, ook voor de toekomst mocht ik een andere bovenbouw willen. De klimspiraal rechts gaat naar een 2tal keerlussen.



Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid', plannen weer veranderd :P
Daar ben ik weer, de plannen zijn weer eens veranderd. Ook te zien in dit draadje.
Ik heb het berggedeelte alvast opgebouwd om de stijgingen te testen, lijkt goed te gaan op een paar ontsporingen door slechte/niet goed liggende rails na, zal toch nog wat rails erbij moeten kopen. Zaterdag eens kijken in Houten :)

Ik heb vanmiddag mn nieuwe camera in ontvangst mogen nemen van de postbode dus er zijn weer plaatjes.



Gedeelte van het rollend materieel:



Tevens laatst bij de Xenos een leuke vondst gedaan. Mijn opa heeft vroeger voor mij kistjes gemaakt om de locomotieven in op te bergen. Nu zag ik bij Xenos theekistjes liggen van ongeveer hetzelfde formaat voor 2 euro! Daar kun je natuurlijk niet veel voor knutselen dus gelijk maar een paar meegenomen om de 3 nieuwe locs in op te bergen. Alleen nog bekleden met schuimrubber en dan zijn ze perfect.





Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid', plannen weer veranderd :P
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid', plannen weer veranderd :P
Dag Mathias.

Da's al een mooie sleep met Old Skool koelwagons! :thumbup:
En die houten kistjes zien er mooi en degelijk uit, prima om zo de ontbrekende OVP te vervangen.
Voor wat betreft het bergtraject: bedenk je dat als je industriespoor toepast (5120), er geen lange
wagons en locs op kunnen rijden! Tevens zou ik proberen te eindigen met 1x een 'normale' bocht
(5100) + 1x een ½ bocht (5101) om 1x industriebocht te vervangen + 1x een ¼ bocht (5102),
opdat het bergstation niet exact evenwijdig of juist haaks ligt met de rest van de modelbaan.
Tevens is het aan te raden om zoveel mogelijk maximaal 60° van een bocht in zicht komt.
Het is natuurlijk geen 'must' maar gewoon een paar tips :wink:
Hiermee zal de scenery wat realistischer overkomen.

Groeten,

Erik.

Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid', plannen weer veranderd :P
Hoi Erik,
Dank voor de tips. Ik heb het een beetje aangepast, een opstelspoortje daarboven leek me ook wel leuk. Ik kan het geheel wat aan het zicht onttrekken door er een bos omheen te zetten. Verder wil ik niet teveel 'tunnelen', er zitten al veel tunnels in en het is ook mooi als je de trein weer eens kan zien. Ik zit er nog wel aan te denken om een gedeelte stad boven het spoor te zetten om dit toch nog wat te verstoppen, maar even kijken hoe dat uitpakt icm het schuine dak (zit helemaal links).
Wat betreft de lange treinen: er komt daar op de berg alleen een kleine lok met een paar personenwagons te rijden, eventueel wat klein goederentransport voor de maandelijkse boodschappen van de kasteeldame (en als ze is wezen shoppen in de grote stad :P)

Het leek me trouwens wel leuk om de onderste gele boog in de berg (die nu nog geheel zichtbaar is) te verstoppen achter open arcaden, zodat je een leuk doorkijkje krijgt, bovendien kan ik de berghelling dan wat minder stijl maken wat weer realistischer is.
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid', plannen weer veranderd :P
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid', plannen weer veranderd :P
Dag Matthias.

Je hebt precies begrepen wat ik bedoelde! :thumbup: 'k was bang dat het niet geheel over zou komen . .
Citaat van: MatthiasD op dinsdag 08 januari 2013, 23:30:16
Het leek me trouwens wel leuk om de onderste gele boog in de berg (die nu nog geheel zichtbaar is) te verstoppen achter open arcaden, zodat je een leuk doorkijkje krijgt, bovendien kan ik de berghelling dan wat minder stijl maken wat weer realistischer is.
Goed idee, die arcaden! Biedt meerdere voordelen zoals je zelf ook al aangaf :thumbup:
Het sporenplan van het bergtraject ziet er ook prima uit, zo met een keerlus. Goed bezig.

Groeten,

Erik.
Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> het bouwen is begonnen!
Vandaag eindelijk begonnen met bouwen, de klimspiraal zit erin en ik heb een begin gemaakt met het schaduwstation.
De klimspiraal moet aan de binnenkant nog wel ondersteund worden en voorzien worden van de bekende blauwe isolatie.
Alvast wat rails gelegd om te zien of t ook allemaal past en om te zien wat er nog gezaagd moet worden, tot nu toe gaat het goed B) Ik heb mezelf beloond met een goudgele pretcilinder >:-D



Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> het bouwen is begonnen!
Hallo Matthias,

Mooi begin van de spiraal, wat is het hellings percentage nou?

Ook een leuk idee om je schaduw station te maken met bocht wissels  :)

Ga zo door ik ga dit volgen.

Gr Einte
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> het bouwen is begonnen!
Hoi Einte,
Hellingspercentage is ergens tussen de 3 en 4%. 90mm per omwenteling (ruimte tussen de niveau's is 80mm).
De bochtwissels zijn een beetje noodzaak, ik kreeg t op een andere manier niet netjes ingepast met voldoende lengte.
Alleen nog iets verzinnen voor valbeveiliging..
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> het bouwen is opnieuw begonnen!
Zo, dit topic weer eens tot leven wekken.
Ik was niet tevreden met de opzet van de baan en t hele zaakje heeft dus een tijdlang stll gelegen.
Ik heb besloten om de baan wat te verkleinen zodat ik een logeerbed kwijt kan, toch wel praktisch als er eens een logee is :P
De spiraal zinde me ook niet met z'n steile hellingen dus die gaat ook op de schop.
De afgelopen dagen ben ik aan het prutsen geweest met het schaduwstation, de seinen zijn nu allemaal aangesloten en werken ook nog. De schakelrelais liggen aan het begin van de sporen zodat er sleper op stil kan komen te staan (getest met de langste trein die ik heb). De wissels aan het begin van het schaduwstation schakel ik met schakelrails die na de stopsecties geplaatst zijn, een vertrekkende trein zet dus de wissels naar dat spoor toe goed. Helaas kom ik nog een paar schakelrails te kort, die komen op de boodschappenlijst.
Als je dan zo aan het prutsen bent blijkt al gauw dat je toch behoorlijk veel draadjes nodig hebt voor die 3 spoortjes.. Ik ben nog op zoek naar de bekende boekbinders om de bedrading te bundelen, bij de Marsman, Bruna, Hema en BoekenVoordeel hadden ze ze niet..heeft iemand een goede tip? De drukwinkel was helaas dicht, ik heb zo'n vermoeden dat zij ze wel hebben :idea:

Bij de Hema hadden ze wel leuke kerstverlichting. 2,50 voor 50 lampjes, niet duur :important: Hier kan ik mooi het schaduwstation mee verlichten :idea:





Nu de onderbouw anders wordt zal ook het baanplan aangepast moeten worden, ik heb al diverse alternatieven bedacht maar nog niet iets waarvan ik helemaal happy wordt, dit zal ik even in de baanplannen afdeling plaatsen.
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> het bouwen is begonnen!
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> het bouwen is begonnen!
En hoe wil je bij de rechter bovenhoek, komen? Met name je schaduwstation

Mvg
Koos
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> het bouwen is begonnen!
Hoi Matthias.
Leuk om te zien dat je weer verder gaat! :thumbup:
Baanbouw met M-rails blijft prachtig om te zien.
Boekbinders hebben ze bij de betere kantoor winkels en vaak ook bij winkels waar je in kunt laten binden.
Dus bij de drukwinkel zal het wel lukken.

De plaat met aansluiting naar de klimspiraal (zoals Ernst ook al vroeg) zal nog wel van plaats veranderen?

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> het bouwen is begonnen!
De klimspiraal komt rechtsonder, waar nou die 2 luidsprekers staan. De binnenste boog (5100) is het dalende spoor en de buitenste (5200) stijgend. Zo kom ik mooi uit met de stijgingspercentages. Tevens komt er links nog een mangat, dit ga ik pas zagen als de rest van het schaduwstation er ook ligt. Zo heb ik nu eerst nog een beetje ruimte om te spelen/testen. Rechtsboven is een 'gat' te zien. Er staat namelijk een schoorsteen tegen de muur aan. Die zorgt links en rechts dus voor vrije ruimte achter de baan. Hier kan ik tussen klimmen in geval van nood. Het is niet ideaal, maar de beschikbare ruimte is nou eenmaal niet grandioos.

Je kunt zien dat ik rechts niet helemaal uit kom met het middelste steunpootje, hier moet ik denk ik maar een hap uithalen of een boog omheen leggen. Alhoewel ik dat laatste nog niet zo zie zitten.
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
Daar zijn we weer, de afgelopen tijd toch weer aan t knutselen geweest met baanplannen en het schaduwstation. Het schaduwstation is nu betriebsbereit en getest. Boekbinders heb ik uiteindelijk ook gevonden bij een webshop en voor weinig gelijk een doos van 100 stuks gekocht, dat zal wel genoeg zijn.  >:-D
Wel is gebleken dat van de 6 loks die ik heb er maar 2 fatsoenlijk rijden, groot onderhoud is dus noodzakelijk.

Met hulp van andere forumleden tot een leuk en praktisch baanplan gekomen dat ook nog eens relatief eenvoudig te bouwen is.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53052.0



Het topic heb ik voorlopig maar even vernoemd naar het station dat in mijn bezit is, uiteindelijk moet dit wat anders worden in vakwerk maar voorlopig houden we het hier bij

Ik heb het later nog iets aangepast naar dubbelspoor, dit geeft me iets meer rijmogelijkheden. Bovendien vind ik het realistischer.
Ik weet nog niet precies in hoeverre ik het ga automatiseren. Het schaduwstation werkt automatisch en de keerlus wordt ook automatisch (komt een stopsectie in zodat deze ook werkt als mini schaduwstation). Of het station ook automatisch wordt is dus nog even de vraag. Er komen zowieso van die mooie armseinen in B)

De eerste vorderingen (...) zijn inmiddels gemaakt, eerst een stukje los gelegd om te kijken of t ook allemaal werkt zoals ik het wil inmiddels het eerste stukje klimmende spoor (los) gelegd, klein win momentje :D



Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
De baan vordert gestaag, het schaduwstation is bijna volledig aangesloten. Ik heb een plankje geknutseld voor de trafo's en een tijdelijke keerlus gelegd. Ik ben nu aan het testrijden met mijn zorgenkindje:



Ik heb in totaal 5 van deze wagons, 3 met korte koppelingen van de DB en 2 met gewone koppelingen van de DR. Helaas neigen ze alle 5 tot af en toe ontsporen. De lok rijdt overal prima overheen maar bij de wagons blijft volgens mij het draaistel achter de koppeling plakken met ontsporing als gevolg. Is hier wat aan te doen?

Tevens zit ik eraan te denken om het hele zaakje op zwenkwieltjes te zetten, lijkt me toch wel handig voor noodgevallen.

Het baanplan is ook weer eens wat aangepast (waarom ook niet >:-D) de keerlus die eerst op -90mm lag is nu verhuisd naar boven, er ligt nu meer spoor in het zicht, het aantal tunnelportalen is hetzelfde gebleven en ik kan de bebouwing wat mooier plaatsen. Tevens zou ik nu misschien wat kunnen doen met het carsystem van Faller, lijkt me ook wel leuk, in de berg in de hoek zou dan een keerlusje komen. Eerst maar even wat inlezen etc, het lijkt in ieder geval simpel genoeg :)



Tot slot nog een paar inspiratiefoto's, de eerste 4 zijn niet van mij, de rest heb ik afgelopen in Fritzlar (Hessen, DE) gemaakt:



































Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
Mooie foto's! Nu weet ik eindelijk ook hoe ik precies die putdeksels moet gaan plaatsen op mijn baan :)
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
Ik ben blij dat je er iets aan hebt Henk! Succes met die putdeksels  :thumbup:

De baan vordert gestaag, niet veel fotowaardig, ik ben nu de helling naar niveau 0 aan het maken. Plankje zagen, vol plakken met isolatie en weer wachten...etc.

Om mijn scenery-skills (....) wat te testen heb ik besloten een mini diorama te knutselen. Kan ik mooi het een en ander uit proberen.
Doel is om diverse dingen te proberen:
- vastlijmen van rails met houtlijm of kit;
- ballasten van rails;
- gras zaaien;
- berg(je) bouwen;
- bomen knutselen.

Een stukje resthout was snel gevonden. Gauw isolatie erop geplakt en er een stel afgekeurde rails op gelegd.
Eerst met houtlijm vastgeplakt, maar toen ik de spantjes voor de berg aan het plankje aan t prutsen was liet de lijm alweer los! Toen maar met acrylaatkit vastgeplakt. Conclusie: houtlijm werkt prima zolang je er met je tengels af blijft >:-D



Toen ben ik eens op zoek gegaan naar geschikte ballast. Dit kun je natuurlijk kopen, maar ons bent zuunig. Dus ben ik in de tuin gaan kijken naar de ton met brekerzand die ik nog over had van een bestratingsproject. Hier maar eens wat van in een schaal gedaan en op de kachel gezet om te drogen.
Toen het droog was heb ik het gezeefd met een gewone huis, tuin en keuken zeef. Leuk klusje, iedereen die niet baas in eigen huis is kan ik aanbevelen dit buiten te doen O:-D Nu had ik een bak met fijn zand en een bak met grof zand. Dit was me nog te grof, maar ik had geen grovere zeef. Gelukkig vond ik nog ergens zo'n anti-vliegenroosterkoepel die je over je eten kunt zetten, deze bleek zeer geschikt!
Dit hield ik over:


Volgens mij heel acceptabel. Dus een klodder houtlijm langs de rails en de steentjes erop. Toen met de vingers een beetje modelleren (aan de achterkant is dit beter gelukt, die deed ik dan ook als laatste).



Later heb ik nog wat houtlijm verdund (ongeveer 60-40 denk ik) met water en er bovenop gedruppeld, dit droogt nu nog.

Toen het bomen project, ik heb een heel handige tang die ik normaal gesproken gebruik voor het aanbrengen van borgdraadjes op bouten en moeren van de motorfiets. Hij blijkt ook heel geschikt voor het twisten van boompjes :D
De eerste resultaten zijn nog niet helemaal je van het maar het komt wel goed denk ik. Ik zag zojuist een paar goede tips in dit topic van EKdesign en die ga ik zeker gebruiken!

Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
Hallo Matthias,

Dat kan een leuk diorama worden, ben wel benieuwd hoe je baan is gevorderd.
Dus wel een paar foto's graag  :P

Gr Einte
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
Dag Matthias.

Ik kan iedereen aanbevelen om voor scenery-werk vooraf een teststuk te maken!
Goed dat jij dat ook inziet; het is bijzonder leerzaam om op deze wijze diverse
materialen te gebruiken en om te zien hoe het zich laat verwerken. :thumbup:
Acrylaatkit is een prima middel om de M-rails te fixeren: blijft enigszins
flexibel en is makkelijk overschilderbaar. Andere methode is met crepe- of
schilderstape. Dit is goed toe te passen als de rails van ballast wordt voorzien.
Voor het ballasten van M-rails heb ik aquariumzand gebruikt wat de goede
afmeting van de korrels heeft. Het aanbrengen en in model brengen wil heel
goed met een theelepeltje ...  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
Nostalgie die oude m-rail, ik heb er ook zat van maar dan vooral voor in de niet zichtbare gedeeltje. Oude glorie herleeft , de wagons uit post nr 18 daarvan heb ik er ook nog wel een paar van, voor die tijd (jaren 80) geweldig degelijk spul. Kijk je nu naar de fijne afwerking tegenwoordig ziet het er haast niet uit. Dat ik dat toen mooi vond en er als 10-12jarig jongetje van stond te kwijlen.

Ik ga je volgen...

Peter
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
Peter

De geschiedenis herhaald zich.
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
Yeap jorg, des te leuker wordt het hier.... oud en nieuw, jong en oud in een hobby die allen boeit, toch? :thumbup:

Peter
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
Bedankt voor de reacties. Peter, ik vind die oude 'meuk' juist wel leuk, dat blik doet toch wel degelijker aan als plastic en dat t niet heel realistisch is...dat vind ik niet zo spannend :)
Erik, de kit lijkt inderdaad beter te blijven zitten, maar ik vind de houtlijm prettiger werken, ik denk dat ik op de baan dan ook houtlijm ga gebruiken. Zolang je er niet aan gaat trekken blijft het wel zitten.
Inmiddels ben ik wat verder met het diorama. Ik ben eerst maar eens gaan shoppen bij ieders favoriete winkel: de Action. Daar heb ik wat acrylverf, kwastjes en een antislipmatje (58 cent, hoe krijgen ze t voor elkaar?!) gekocht.
Thuisgekomen een stuk van het antislipmatje afgeknipt en met een nietmachine op het diorama bevestigd. Ik heb er nog een paar stukjes ijzerdraad achter gestopt om het wat stevigheid te geven.



Ik had nog een emmertje gips staan, hier heb ik een beetje van gebruikt, ik denk dat het goudband is, ik ben er niet zeker van. Het is al wat ouder en dat merk je. Het klonterd een beetje en droogt volgens mij ook niet 100%. Volgende keer maar wat nieuws kopen.
Na de gips aangemengd te hebben en de stukken boomschors die al 2 jaar in de kelder klaar lagen te voorschijn getoverd te hebben ben ik aan de slag gegaan. Lekker smeren met een klein plamuurmes en toen wat stukken schors in het gips gedrukt. Nog een beetje gesmeerd en toen maar wachten tot het droog was...dat duurde nog best lang, 2 dagen!
Tijdens het gipsen ontdekte ik al snel een fout: ik had beter niet kunnen ballasten, nou kwam er gips op de ballast. Volgende keer even andersom doen dus.





Vandaag was het gips eindelijk droog dus ben ik aan de slag gegaan met zwarte acrylverf (klein beetje verdund met water) en het hele zaakje lekker ingesopt. Ook heb ik wat geoefend met vervuilen van de rails en ballast dmv dry-brushen. Het effect is niet onaardig, maar of ik dit op de baan wil toepassen weet ik nog niet. Voor het mooie moet er nog wat roest toegevoegd worden denk ik. Eerst even uitvogelen hoe je ook alweer bruine verf mengt :idea:

Als de verf droog is ga ik met grijs aan de slag, dat zal wel morgen worden denk ik, ik zag net ook op de foto dat ik een stukje vergeten ben...nog even bijwerken dus :P





Jammer dat ik er niet een mooiere foto van kon maken, lukt niet echt zonder flits.
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
Ha die Matthias.
Heerlijk wanneer ik jou zo lekker zie knoei......... ehhhh knutselen! :thumbup:
Na het leggen van de rails is het een geweldig mooi moment om met de eerste scenery te beginnen, een proefstukje of diorama is dan zeker aan te bevelen.
De voorbeelden van prachtige Duitse gebouwen laten zien wat allemaal mogelijk is.
Ziet er allemaal al héél leuk en hoopvol uit dus dat zal zeker gaan lukken.

Veel plezier en succes met baan- en scenery bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Nieuwe baan na jarenlange 'treinloosheid' -> Bahnhof Nordstadt
Ik mag graag prutsen Albert Jan, dus dat zit wel goed :D
Ook heb ik er altijd wel lol in om zelf iets te maken in plaats van kant en klaar te kopen.
Zo was ik vandaag bij de Intratuin om eens te kijken wat ze daar zoal hebben voor de hobby. Er zit hier in de buurt (Noordoostpolder) geen modelbouwwinkel, het is dus even zoeken naar andere leveranciers/alternatieven. De dichtsbijzijnde winkels zitten in Heerenveen en Zwolle, daar ga je dus niet even vlug heen.

Afijn, bij de Intratuin hebben ze een flink deel gewijd aan kerstdorpjes. Dit vind ik allemaal nogal kitscherig, maar er zaten wel een paar interessante zaken bij. Zo hadden ze een zwarte kiezel/strooisel dat volgens mij heel goed door kan gaan voor kolen in H0. Ook hadden ze loof (ietwat prijzig, klein zakje kostte 2,50) en de klapper: takjes! Die takjes zijn volgens mij zeer geschikt om bomen van te maken, moet alleen wel een verfje overheen, ze zijn erg bleek.
Ook gelijk wat ijzerdraad met ruwe coating aangeschaft.







Ik was van de week al bezig geweest om van ijzerdraad boompjes te maken (er is morgen een workshop in Zutphen, maar iemand was zo behulpzaam om alvast wat plaatjes op Marktplaats te zetten, hiervan heb ik al het eea afgekeken) en dit is best goed te doen. Gaat niet heel snel, maar je krijgt er wel leuke bomen van.
Ik heb een prutje van verf, houtlijm en zaagsel gemaakt om de bomen mee in te smeren maar dit hechtte niet zo geweldig, in het vervolg misschien eerst wat spuitlijm en zaagsel erop en daarna verven. Als alternatief heb ik dus dat gecoate ijzerdraad gekocht, hierop zou de prut ook veel beter moeten hechten.





Ook is de rotspartij lekker gevorderd. Een beetje grijze verf aangemaakt en met een redelijk grote kwast op de rotsen gesmeerd. Bleek toch dat je hier wel zuinig moet zijn met verf anders smeer je alle kieren dicht en dat was nou net niet de bedoeling :P



Toen dat opgedroogt was heb ik een stukje van een huishoudspons afgeknipt en hiermee voorzichtig wat witte verf gedrybrushed op de rotspartij, ik moet zeggen dat dit veel fijner werkt dan met een kwast en je krijgt er ook geen strepen van. Het is misschien ietwat donker geworden, de grijze verf had wel wat lichter gekund denk ik. Komt wel goed als er eenmaal gras gezaaid is. Dat heb ik helaas niet voorradig, moet ik nog verder naar zoeken :(

Als iemand op- of aanmerkingen, tips of hints heeft hoor ik het graag! Dat is ook een van de redenen dat ik alles hier zo uitgebreid plaats (en om serverruimte te bezetten >:-D) :important:



Wat is het toch met katten en modelbanen?!

Re: Bahnhof Nordstadt - De sneltrein komt!
Groot nieuws! De sneltrein komt naar Nordstadt :important:

Jarenlang reed de BR41 met een sleep personenwagons rond, totdat ik er recent achter kwam dat dit eigenlijk een goederenloc is. (zie ook: http://www.albert-gieseler.de/index.html)
Hier moest dus verandering in komen. Toen hier op het forum een BR18 aangeboden werd wist ik wat me te doen stond.
Kortom, een nieuwe aanwinst:



De wagons staan al te wachten bij het station:



Snel aankoppelen:



Kennismaking met de nieuwe collega:



En natuurlijk direct een paar rondjes gereden, erg mooie loc, ik ben er zeer blij mee :D

Dan is er nog nieuws omtrent het diorama. Het is af! De ijzerdraadboompjes zijn niet zo geslaagd. Ik had de takken voorzien van uitgeplozen filtermat (voor de afzuigkap) maar ik ben niet echt gelukkig met het resultaat. Ook heb ik een boompje gemaakt van een Intratuintakje, dit is wel leuk geworden. Misschien volgende keer iets grovere vlokken gebruiken.
Het gras heb ik geprobeerd overeind te trekken met de stofzuiger, dit gaat redelijk. Misschien de aanschaf van een grasovereindzetmachine toch overwegen, dat is iets voor de toekomst.




Re: Bahnhof Nordstadt - De sneltrein komt!
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Bahnhof Nordstadt - De sneltrein komt!
Hallo Matthias,

Dit zijn mooie loc's, bij rijd er ook een rond, met een gouden rand om de schoorsteen  :)

Gr Einte
Re: Bahnhof Nordstadt - De sneltrein komt!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bahnhof Nordstadt - De sneltrein komt!
Dag Matthias.

Mooie aanwinst heb je daar! :thumbup:
Er is mij ooit verteld als vuistregel dat bij locs met een losse tender
grote wielen werden toegepast voor hoge snelheid personentreinen en
kleine wielen werden toegepast voor hoge tractie goederentreinen.

Groeten,

Erik.