Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  3D bergen in Wintrack
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: 3D bergen in Wintrack  (gelezen 2796 keer)

C-Brian

  • Gast
3D bergen in Wintrack
« Gepost op: dinsdag 30 oktober 2012, 20:08:36 »

Hallo allemaal

Ik wil mijn baan graag wat aankleden in Wintrack. Een deel van mijn toekomstige baan komt onder een berg en dat wil ik graag ook zo hebben in Wintrack. Nu heb ik geen idee hoe ik dat moet doen en ik heb al door het forum gezocht maar alleen dit gevonden, waar ik niets van snap (ik werk met Wintrack 8 volledige versie in het Engels).

Heeft iemand een duidelijke uitleg (De Duitse handleiding in het programma is voor mij ook onbegrijpelijk :?) over hoe je bergen maakt in Wintrack?

Alvast bedankt

C-Brian
Gelogd

GHN-Marklin

  • Gast
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 13:45:19 »

Brian,

Hoe je bergen maakt in Wintrack? Je zou kunnen beginnen met een gedeete van je spoor als tunnelsectie te defiinieren. aan de voor- en achterkant een tunnelportaal toe te voegen en het gedeelte boven de tunnel komt zomaar zo'n 10cm omhoog. Ik werk zelf met een Engelstalige versie van Winrack.

Teken eerste eens een ovaal in Wintrack. Selecteer dan b.v. het rechtse gedeelte van de ovaal. Hierna met rechtermuisklik en optie display. Tunnel sectie aangeven. In 3D vieuw heb je dan een berg van 10cm hoog.

Groet
Gerrit


Gelogd

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 13:54:51 »

en hogere bergen:

  • insert-->free hand line
  • teken een lijn, die straks een bepaalde hoogte krijgt in je landschap. (dus bijvoorbeeld een lijn, die op 20cm hoogte komt)
  • op het laatste punt van de lijn dubbelklik je, ipv enkel klikken. Je krijgt dan een menu te zien
  • in het laatste tabblad van het menu, kun je de hoogte van die lijn, in 3D aangeven.Doe
Doe dit een paar maal, met verschillende hoogtes. Je kunt dan je berg vorm geven. Zie het als hoogtelijnen in een wandel/fietskaart.

Roy

GHN-Marklin

  • Gast
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 13:58:29 »

Hey Roy,

Thanks!! Ik heb ook weer wat geleerd :O
Gelogd

C-Brian

  • Gast
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 17:14:18 »

Bedankt Roy!

aan de voor- en achterkant een tunnelportaal toe te voegen en het gedeelte boven de tunnel komt zomaar zo'n 10cm omhoog.

Als ik tunnelpoorten ingeef zijn deze niet zichtbaar?
Gelogd

C-Brian

  • Gast
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 17:20:30 »

Geprobeerd maar werkt niet, ik krijg enkel een vreemd randje van 2 cm breed en 1 cm hoog langs de rand van de baan.. Heeft het iets te maken met in welke laag je werkt?
Gelogd

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 17:47:56 »

Nee. maar je moet een vorm tekenen. niet alleen een lijn. beste gaat het, als de vorm ook sluitend is. (dus begin en uiteinde verbinden)


Roy

C-Brian

  • Gast
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 17:50:29 »

Begin en uiteinde zijn verbonden en vervolgens 'ingekleurd' met de bovenste groene kleur uit het rijtje, daarna naar 3D gegaan en hoogte op 15 gezet. Ik heb de berg voor een test ook even zwart gemaakt om te kijken wat er nou precies zichtbaar was van de berg, maar dat ziet er heel vreemd uit 8o het spoor zit boven de berg  :thumbdown:
Gelogd

GHN-Marklin

  • Gast
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 18:27:13 »

Brian,

Je moet de tunnelpoorten invoegen net tussen een rail die zichtbaar is een een rail die je als tunnelsectie wil gebruiken.
Ik stuur je wel een simpel Wintrack bestand die e.e.a. duidelijk moet maken.


Gerrit
Gelogd

GHN-Marklin

  • Gast
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 18:34:52 »

Brian,

Hierbij enige informatie; hoe je een tunnel maakt in Wintrack.
In het eerste plaatje zie je dat er een ovaal is getekend. De rode rails zijn geselecteerd en deze worden via "rechtermuisknop, display" als tunnel getypeerd.

 
« Laatst bewerkt op: woensdag 31 oktober 2012, 21:32:19 door GHN-Marklin »
Gelogd

GHN-Marklin

  • Gast
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 18:42:36 »

Het resultaat is dan als in plaatje2.

Hierna klik je op de railverbinding tussen de normale- en de tunnel rail. Hier zie je dan een klein rood streepje.
Zie het derde plaatje bij de rode pijl
Hierna klik je op "symbols general" bij de groene pijl
Gelogd

C-Brian

  • Gast
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 18:49:52 »

Bedankt! Ik ga het zo even proberen
Gelogd

GHN-Marklin

  • Gast
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 18:57:31 »

Omdat het enkelspoor betreft kies je nu 1tunnel.
De tunnel wordt nu getekend als in afbeelding 4.
Let op het is belangrijk dat de tunnelportaal zo getekend wordt dat de boog van de portaal over de tunnelrails wijst.
Soms wordt de tunnelportaal verkeerdom getekend. Je moet dan de portaal 180 graden draaien. Dit doe je door de de tunnelportaal te selecteren, hierna rechtermuis klik. één van de opties is dan turn 180 graden.

Hierna zie je dat via 3D view je eerste berg is getekend. Zie plaatje 5

De achterste tunnelingang ziet er nu knullig uit, maar dat komt omdat daar nog geen poortje is getekend.

In de laatste bijlage vind je het Wintrack bestand van deze prachtige baan. De 2e tunnelportaal heb ik ingetekend, goed gedraaid en iets verchoven.

Hopende je met dit verhaal op weg te hebben geholpen.

Groet
Gerrit
« Laatst bewerkt op: woensdag 31 oktober 2012, 21:33:55 door GHN-Marklin »
Gelogd

C-Brian

  • Gast
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 20:28:12 »

Gerrit, enorm bedankt!

Ik heb de hoek ook maar wat aankleding gegeven..
Gelogd

Marklin5

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Ludmilla.
    • Burgstein
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 01 november 2012, 09:18:03 »

Nu we het toch over de 3D bergen in Wintrack hebben,
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de stijgingen en dalingen die met de rails zijn gemaakt maak ook in 3D te zien zijn?
Ik weet wel hoe er meerdere niveaus komen, maar de rails in 3D blijft nogal plat.

minitreintje

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Portfolio website
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 01 november 2012, 09:28:10 »

Je moet dat definiëren op welke hoogte elke rail ligt.



groeten Dylan
Gelogd
Belgische Modulebaan H0 met CS 1R + MS 1 en ontwikkelaar van TrainDuino (Arduino).

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 01 november 2012, 09:36:27 »

staat al diverse malen beschreven op dit forum. even de zoekfunctie gebruiken dus.

Roy

Marklin5

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Ludmilla.
    • Burgstein
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 01 november 2012, 10:17:07 »

Je moet dat definiëren op welke hoogte elke rail ligt.

Okee, dus elke rail apart?
Want ik kan bij Display onder 3D-profile hoogte en upgrade instellen,
maar als ik dan naar 3D ga, ligt de rails nog net zo plat

staat al diverse malen beschreven op dit forum. even de zoekfunctie gebruiken dus.

Roy


Ja weet ik, maar aangezien er bij meer draadjes naar de zoekfuncie wordt doorverwezen, en het uiteindelijke nuttige (denk ik) draadje in het archief staat, kon ik het niet vinden. Ik heb wel een hoop gevonden over hoe het zou moeten, maar op die manier lukt het bij mij niet.

GHN-Marklin

  • Gast
Re: 3D bergen in Wintrack
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 01 november 2012, 17:00:55 »

Rails een andere hoogte geven gaat als volgt:
a) Selecteer de rails die een afwijkende hoogte moeten krijgen
b) Nu via display 3d-profile de hoogte ingeven. Let op dit geef je in mm in. Dus 10cm is 100. :warning:
c) Hierna de knop 'set' indrukken.

Hierna geeft 3D view een keurige driedimensionale weergave, die draai- en kantelbaar is. Wat een prachtige applicatie is dat toch dat Wintrack :favorite:

Dit heeft niets te maken met Layers!! Hoewel het natuurlijk wel handig is om het lagere deel van het sporenplan op layer 2 of 3 te tekenen.

Zie in de 6e afbeelding het tastbare bewijs. Over tunnels is al zo veel gesproken in dit topic. Ik heb nu een brug ingevoegd.  8o

Als het er in 3d weergave toch plat uit blijft zien dan adviseer ik om 3d height aan te zetten. Per rail wordt dan de absolute hoogte zichtbaar. In afbeelding 7 de instructie hoe je dit aanzet. Het brugspoor ligt in mijn tekening dus op 110mm hoogte en het andere op 0mm
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 november 2012, 17:45:19 door GHN-Marklin »
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.66 seconden met 24 queries.