Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?

Gestart door Roy woensdag 31 oktober 2012, 09:34:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?
Hallo,

ik stuur al mijn wissels aan met servo's. Maar wat ik me afvraag. Waarom heeft een slanke kruiswissel 2 aandrijvingen nodig, en een normale kruiswissel maar 1? En hoe doen jullie dit. 1 servo verbinden met beide aandrijvingspunten van de wissel. of 2 servo's?

Roy
Re: slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?
Dag Roy,

Ik gebruik zelf ook nogal veel van dit soort wissels. Voor elke (hand-)hendel is een electrische aansturing nodig. Deze wissel kan vier(!) verschillende rijrichtingen aangeven. Beschouw het maar als twee gewone wissels aan elkaar. En dus betekent dit twee servo-aandrijvingen.

Henk
Re: slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?
Roy,

Ik gebruik ook twee aandrijvingen per wissel. Behalve voor de ene die ik heb omgebouwd tot enkele kruis wissel. Daarvoor heb ik een contructie bedacht om beide kanten in één keer om te zetten. Dit zou je ook voor een DKW kunnen gebruiken.


Voor alle duidelijkheid: je ziet het hier op z'n kop, dit is de onderkant. Het hele koperen plaatje schuift heen en weer. Ik heb er een sleufje in gemaakt en daar zit een schroef door. De twee andere koperen plaatjes hebben een messing buisje aangesoldeert. Hierdoor loopt de steldraad die kort na het buisje met een hoek van 90 graden door de bodemplaat naar de wisseltong gaat. Dit zit inmiddels bijna 2 jaar en nog nooit een storing gehad. Terwijl dit wel een wissel is die veelvuldig wordt geschakeld.

het hele verslag staat hier
Re: slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?
Citaat van: Roy op woensdag 31 oktober 2012, 09:34:16
Waarom heeft een slanke kruiswissel 2 aandrijvingen nodig, en een normale kruiswissel maar 1?
Dat is een verbetering van M* ten opzichte van de normale kruiswissel!
Tenminste als je kijkt naar het gebruik van kruiswissels in het echt.
Het ding ligt standaard goed, en hoeft weinig omgeschakeld te worden.

Er lag er eentje in het Amsterdam Muiderpoort traject. Komende vanuit de tuin (Watergraafsmeer)  reden nachttreinen kruisend over de wissel, komend vanuit Amsterdam CS naar de tuin afslaand. Stoptreinen reden er kruisend over.  Eigenlijk werd hij dus gebruikt als een halve Engelsman.

Inmiddels is deze constructie vervangen door een vaste kruising en aparte wissels. De kruiswissel bleek uiteindelijk toch te storingsgevoelig.

Re: slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?
Citaat van: Jan22 op zaterdag 03 november 2012, 11:31:44
De kruiswissel bleek uiteindelijk toch te storingsgevoelig.

Vermoed eerder te duur in onderhoud.

Mvg, Johan