Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan van Gerrit

Gestart door GHN-Marklin zaterdag 22 september 2012, 20:30:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan van Gerrit
GHN-Marklin
gast

Baan van Gerrit
Vandaag ben ik begonnen aan mijn Marklin baan. Ik heb niet zo heel veel ruimte. Ik kan een  L-baantje kwijt van 284 bij 290cm.
De bedoeling is om een 4 sporig station aan te leggen met wat rangeermogelijkheden. Ik hoef niet zonodig loc's aan- en af te koppelen. Ik zet gewoon een complete trein op een opstelspoor en laat een andere weer tevoorschijn komen. In de rubriek baanplannen ontwerpen heb ik al een paar keer een baanplan ingedient. Ik kom er achter dat het baanplan telkens voor verbetering vatbaar is. Mogelijk komt zoiets nooit af en is het nooit perfect. Het laatste baanplan (die ik in dit topic zal laten zien) heeft alle mogelijkheden die ik denk nodig te hebben.

Naast de beperkte ruimte heb ik nog een aantal andere hindernissen. De baan kan niet verrijdbaar opgesteld worden. Ik moet dus vanaf de voorkant overal bij kunnen. Aan de zijde van 284cm heb ik zelfs te maken met een schuin dak. Het aantal niveaus blijft dus beperkt tot maximaal twee.

Vorig jaar ben ik al wel eens bezig geweest met een redelijk groot schaduwstation maar nadat de plaat voor de volgende verdieping gelegd werd kon ik nergens meer bij. Dit dus maar weer afgebroken  :(

Het is straks de bedoeling om alles via koploper te gaan besturen.

Hieronder dus het baanplan..
Re: Baan van Gerrit
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Gerrit
Hallo Gerrit,

Leuk dat je je plannen hier bekend maakt, volgens mij heb je in dit baan ontwerp niet de mogelijkheid om te keren als je eenmaal uit het groene gedeelte komt ( keerlus ) of zie ik dit nu verkeerd ?

Als je met koploper / itrain aan de slag gaat dien je hier gelijk rekening mee te houden ( blokken, melders enz. ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan van Gerrit
GHN-Marklin
gast

Re: Baan van Gerrit
Vandaag heb ik nieuwe platen gehaald. Alles passend laten maken en de rails grofweg uitgelegd. Zie de foto.
Voordat ik verder kan moet ik nog wel even een paar extra wissels scoren.  :)
Re: Baan van Gerrit
GHN-Marklin
gast

Re: Baan van Gerrit
Hoi Peter,
aan het keren heb ik wel gedacht. Dit kan via spoor1 (dit is het spoor dat direct langs het station loopt)
Via de 'hosenträger' kom ik dan via de 2x 24712 slanke wissels weer op de buitenbaan terecht. Ik kan dan kiezen voor spoor 1 t/m 4 op het station.

Ik heb moeten kiezen om het keren enkel via spoor1 te laten lopen. als ik dit via meer sporen zou laten gaan dan kost dat net te veel ruimte en dit gaat ten koste van mijn opstelsporen.

Treinen die rechtsom rijden kan ik weer laten keren via dezelfde 'hosenträger'. naar spoor 1. of via spoor 1, achteruit naar een opstelspoor etc. Kortom rangeren en keren in beide richtingen gaat allemaal via spoor 1. Spoor2 en 3 zijn voor personentreinen en spoor4 voor doorgaande goederentreinen. Althans dat is het globale plan.


Groet Gerrit
Re: Baan van Gerrit
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Gerrit
Je hebt helemaal gelijk Gerrit,

Op die manier is het mogelijk.

Succes met de bouw.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan van Gerrit
GHN-Marklin
gast

Re: Baan van Gerrit
Wie kan mij helpen met de volgende vraag: Het groene deel (het stijgende en dalende spoor dus) tussen de beide wissels is 384cm lang. Moet ik daar twee blokken van maken of volstaat één blok :help: Voor de duidelijkheid het is dus een enkelspoor waar in beide richtingen wordt gereden.

In de regel zal er boven een trein staan die vertrekt zodra een volgende trein arriveert maar in situaties dat er twee of geen treinen boven staan zouden er dus twee treinen vlak na elkaar kunnen vertrekken.

Deze vraag is nogal cruciaal omdat het antwoord bepaald of ik een derde S88 decoder wel of niet nodig heb.

Met dank alvast voor het juiste antwoord.

Met groet
Gerrit
Re: Baan van Gerrit
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan van Gerrit
Ik zou er twee blokken van maken want die zijn wel ieder ca. 1.90m maar je moet wel een dead-lock voorkomen. Even wat blokken vooruit laten zien..

groet,
Michiel
Re: Baan van Gerrit
GHN-Marklin
gast

Re: Baan van Gerrit
Michiel, bedankt voor je reactie. Ik houd er met de planning rekening mee dat dit 2 blokken zullen worden.
Groet, Gerrit
Re: Baan van Gerrit
PaulB
gast

Re: Baan van Gerrit
Beste Gerrit,

Ik merk dat jij net begonnen bent met het bouwen van jouw baan. Succes, ik zal het met interesse volgen. Dus plaats veel foto?s en hoe je het maakt etc ... Ben benieuwd.

Groet, Paul
Re: Baan van Gerrit
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Baan van Gerrit
heeft geen enkele zin om er 2 blokken van te maken.Je hebt toch steeds een deadlock nodig.Is verspilling van terugmelders.Heeft eigenlijk alleen nut als je de wisselstraat vlugger zou willen vrijgeven.Maar dat kan ook simpel door een virtuele melder in koploper.
Re: Baan van Gerrit
GHN-Marklin
gast

Re: Baan van Gerrit
Vandaag, na een deel van de plaat te hebben gelegd, begonnen met de experimentele aanleg van de helling. Ik heb gelijk een eerste knelpunt. Ik had eigenlijk bij de bochtwissel naar links willen beginnen maar, ik merk dat de rails dan ietwat getorst worden en neigen om naar buiten toe iets lager te liggen dan aan de binnenzijde. Dit is best wel te verklaren maar voor de treinen ziet dat er straks toch vreemd uit. Morgen maar weer eens verder puzzelen. Voor de helling heb ik een plank gezaagd van 16cm breed en 1,8cm dik. Misschien ligt de oplossing er in om aan het begin- en straks aan het eind van de helling met dunner materiaal te werken. Dat het treinverloop op de helling straks vlekkeloos loop is cruciaal. Dus geen ontsporingen en geen losschietende wagons die de achterkant van je locloods er uit rammen  :D

Zie 2e foto bij de rode pijl. Zie je gelijk het schuine dak waar ik héél erg rekening mee moet houden.

Ik heb overigens besloten om het spoor naar boven dubbelsporig uit te voeren. Ik kan dan 5 blokken maken van ieders ruim 2 meter. Ik verwacht dat de treinen dan straks minder op elkaar hoeven te wachten en heb dan minder last van deadlocks. (dat klinkt toch onheilspellend)
Re: Baan van Gerrit
GHN-Marklin
gast

Re: Baan van Gerrit
Gisterochtend nog even gestoeid met de helling. Ik ben er uit :idea:. Ik heb het begin van de helling laten verzinken in de bodemplaat. Tevens heb ik besloten om in de bocht waar de rails liggen en deze toch licht gaan torsen geen bochtwissels toe te passen. :idea: Ik heb het railplan een beetje aangepast en kan nu slankewissels gebruiken. Omdat 1 foto meer zegt dan 1000 woorden, hierbij drie foto's van het voorlopige resultaat. Hoef ik geen 3000 woorden te typen. :D

Ik heb gelijk de blauwe geluidsisolatie gelegd. Ik moet nog wel even kijken hoe je nu rails een beetje fatsoenlijk van steentjes o.i.d. kan voorzien. Tevens moet de rand van de helling nog worden afgewerkt. Maar eerst moet het volgende uitgevoerd.

  • Een trafo op de rails aansluiten en kijken of een loc naar boven en naar beneden wil rijden.
  • Een start maken met de aanleg van de ringleiding (spanning en massa)
  • Rails doorslijpen (althans aan de onderzijde  :) en massadetectie aanleggen i.v.m. blokbezetmelding
  • Zorgen voor extra bekabeling voor de seinen, verlichtingspunten e.d.


Met de electra red ik mij wel, daar heb ik inmiddels met gelijkvloerse testbanen wel ervaring mee.
Ik heb wel eens gelezen dat er muurtjes e.d. van gips worden gegoten. Wie weet er moe je zo'n mal kan maken :help:
Om de rail verder af te werken, moet je dan eerst polystyreen plaatjes tussen de rails leggen en kun je dan steentjes leggen :help:
Miischien moet ik voor de railafwerking eerst maar een een proefopstelling maken en wat ervaring op doen, maar als iemand mij een beetje op weg kan helpen dan houd ik mij van harte aanbevolen.
Re: Baan van Gerrit
GHN-Marklin
gast

Re: Baan van Gerrit
In de afbeelding hieronder het baanplan zoals ik het nu in gedachten heb. Ik werk van achteren naar voren. momenteel ben ik dus bezig met de helling van het groene gedeelte. Het blauwe gedeelte kom onder het niveau van het station te hangen. Dit wordt een smal gedeelte zodat ik er ondanks de beperkte hoogte van de plaat (slechts 60cm ruimte) toch bij kan.
Re: Baan van Gerrit
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Gerrit
Hoi Gerrit,

Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om de wissels in het rechte gedeelte te leggen, mijn ervaring is dat vooral dalende treinen nog al eens last hebben van wissels.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan van Gerrit test van de helling is geslaagd.
Zojuist de helling geprobeerd met een loc en een aantal wagons. De helling is akkoord bevonden. BR86 kon zonder horten of stoten op en neer rijden. Het treinverloop over de slanke wissels ziet er ook prachtig uit. Ook met lange rijtuigen blijft de trein één lijn en verplaatst zich niet als een ratelslang over de spoorbaan. Tot dusver dik tevreden! :D
Re: Baan van Gerrit
GHN-Marklin
gast

Re: Baan van Gerrit
Zo nu de test met de helling goed gegaan is, is het goed om een plan te maken waar de blokken exact moeten komen. Ik heb dit met kleuren aangeven in het Wintrack bestand. In totaal komen er in het station met rangeergedeelte 7 blokken en in het bovenste deel van de baan komen er nog eens 5.
De sporen met de lichtgele kleur wou ik niet bekend maken in Koploper. Hier kan ik wat scenery plaatsen. B.v. een locwerkplaats en een losperron. Deze sporen zijn volgens mij sowieso te kort om echt op te kunnen rijden.
Blok01 = Spoor1 van het station wordt 1,9 meter lang. Dit blok moet in 2 richtingen bereden kunnen worden.
Blok02 = Spoor2 (zie blok01)
Blok03 = Spoor3 (zie blok02)
Blok04 = Spoor4 is 1,2 meter lang. Van hieruit moeten treinen achteruit het rangeer gedeelte kunnen bereiken. Ik twijfel eerlijk gezegd nog of dit spoor wel twee richtingsverkeer moet worden. Het blok is immers kort en het scheelt twee wisselaandrijvingen met aansturing.
Blok05 = Rangeerspoor1 wordt 1,5m lang
Blok06 = Rangeerspoor2 wordt 1,4m lang
Blok07 = Rangeerspoor3 wordt 1,3m lang
Blok08 = 1e eenrichtingsverkeer helling wordt 1,8m lang
Blok09 = 2e eenrichtingsverkeer helling wordt ook 1,8m lang.
Blok10 = 3e helling en wordt 1,9 lang
Blok11 = 4e helling (feitelijk begint het spoor hier al weer te dalen) en wordt 1,75m lang
Blok12 = 5e helling (laatste blok in de afdaling) heeft een extra lange stopsectie en is 2m lang

Ik heb nu de volgende vragen:
a) Is deze blokindeling nog ergens voor verbetering vatbaar?
b) Zouden jullie op spoor4 van het station wel of niet tweerichtingsverkeer toestaan?
c) Is er in koploper misschien nog een mogelijkheid om toch iets met het lichtgele gedeelte te doen?
d) In de kleur donkergroen heb ik aangegeven waar ik spanning en massa denk aan te moeten sluiten. Is dit voldoende?

Ik moet nog verder nadenken over de keerlus die links van het station naar beneden loopt. Ik heb dit deel van het blokkenplan dan ook buiten beschouwing gelaten.

Met dank alvast voor jullie reacties.

Gerrit
Re: Baan van Gerrit
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Gerrit
Hallo Gerrit,

Ik heb net pas tijd gevonden om jou draadje te lezen  :oops:

Ik denk dat het geen probleem is om blok 4 in twee richtingen te kunnen bereiden, bevalt dat niet dan kun je dit makkelijk aanpassen in koploper.

Koploper is zeer uitgebreid en kan zeker iets met het licht gele gedeelte, als je de lengte van je blokken en treinen op geeft zal hij hier iets mee doen als het tenminste in dat blok past.

Spanning en massa kun je niet genoeg hebben, zelf zou ik iets meer punten gebruiken.
Hier zit ongeveer iedere meter een aansluiting.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan van Gerrit
GHN-Marklin
gast

Re: Baan van Gerrit
Hoi Peter,

Bedankt voor je opmerkingen. Een paar extra aansluitrails maken is het werk niet! Ik ga jouw advies zeker toepassen.
Spoor 4 maak ik tweerichtingverkeer. Hier kunnen straks enkel treinen rijden met een maximale lengte van zo'n 110cm.
Over het 1e spoor wil ik nog even nadenken. Als koploper weet dat in dit spoor een wissel zit dan is spoor 1 ook beperkt tot de kortere treinen.

Ik heb nog een compleet andere vraag:
Ik heb een 52VA trafo een 6021 besturingsunit en een 6015 interface.
Stel een trein heeft een vermogen nodig van 12VA dan kan deze trafo dus maximaal 4 treinen tegelijkertijd aansturen. Zeker als er ook nog S88 en K83 decoders aangestuurd moeten worden.
Is er ergens een parameter in koploper waar je kan instellen max 4 treinen actief of is er een andere oplossing. Ik heb ook nog wel twee 32VA transformatoren en zou 1 hiervan voor de wissels kunnen gebruiken, maar ik weet niet of dit zomaar kan in combinatie met de 52VA trafo. Volgens mij levert deze set het digitale signaal maar hoe komt dit signaal ook bij de 32VA transformatoren?

Groet
Gerrit
Re: Baan van Gerrit
Spoorman
gast

Re: Baan van Gerrit
Citaat van: GHN-Marklin op vrijdag 05 oktober 2012, 20:40:45

Is er ergens een parameter in koploper waar je kan instellen max 4 treinen actief of is er een andere oplossing.


Yep, hier:



Gr, Ben.
Re: Baan van Gerrit
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Baan van Gerrit
Gerrit,

Je hebt 1 of meerdere boosters nodig ;)
Re: Baan van Gerrit
GHN-Marklin
gast

Re: Baan van Gerrit
CiteerJe hebt 1 of meerdere boosters nodig
Prima! Ik heb er nu een 52VA trafo bijgekocht en ik heb een DELTA control kunnen scoren. Deze zou je als booster moeten kunnen gebruiken. Ik snap dat ik de spanning (midden leider dus) moet isoleren en dan 2 sectie's heb. De middenleiders van de twee secties mogen onder geen beding met elkaar verbonden worden heb ik begrepen, anders blaas je de boel op :-( Maar, wat nu als een loc met de sleper over de railverbinding rijdt waar de sectiescheiding onder ligt? Dan maakt de sleper toch contact met beide secties?
Hoe lossen jullie dit op? Ik zit zelf te denken aan een geisoleerd stuk van zo'n 30cm. Als de loc hierop rijdt maakt de middenleider nog contact met het de achterliggende sectie. Zodra de voorwielen van de loc het geisoleerde stuk is gepasseerd gooit een relais, die op zijn beurt wordt geschakeld door een stukje massadetectie vlak na het geisoleerde stuk de spanning om naar de voorliggende sectie. Volgens mij kleven aan mijn denkwijze twee nadelen; 1) dit werkt niet bij een duwtrein. 2) dit werkt enkel bij éénrichting verkeer.

Wie of wie heeft een passende oplossing :help:
Re: Baan van Gerrit
GHN-Marklin
gast

Re: Baan van Gerrit
Vandaag heb ik een kast gebouwd waar de electra in wordt gemonteerd.
De kast moet onder de baan passen en is daarom 60cm hoog . De kast is 80cm breed en 30cm diep. Achter deze kast heb ik een ruimte gelaten van 15cm waar ik strak de PC in kan laten zaken. Bovenop deze kast komt straks ook mijn programmeerspoor, de 6021 controler  en de interface.

Als alles straks klaar is dan komen er deurtjes voor de kast. Ik laat dit nu nog even achterwege. Als je vaak in- en achter de kast moet zijn dan zitten deurtjes alleen maar in de weg.

Het aantal trafo's is als volgt:
52VA trafo die straks via een DELTA booster het bovendeel van de baan gaat voeden.
32VA trafo die via een DELTA de dubbelspoors klimspiraal gaat voeden.
32VA trafo t.b.v. de voeding van het schaduwstation. Hier moet nog een DELTA booster voor gescoord worden.
2x een TRIX gelijkstroom trafo voor twee afzonderlijke licht kringen.
52VA trafo voor de voeding van de interface, de K83 decoders en het programmeerspoor.

De achterwand is gemaakt van 18mm spaanplaat. Hier kun je fijn in schroeven.

Enfin kijk zelf maar op de foto's.
Re: Baan van Gerrit
C-Brian
gast

Re: Baan van Gerrit
Hallo Gerrit

Je bent goed bezig! Ik ga dit zeker volgen! :thumbup:
Trouwens, om te zorgen dat een sleper geen contact maakt tussen 2 secties heeft Marklin een 'sleperwipper' ontworpen. Dit is een stukje plastic dat je tussen de 2 rails doet waar de sectie eindigt/begint. De sleperwipper heeft een driehoekige vorm, als een soort dak, zo word de sleper opgetild en als de sleper over het middelpunt is raakt hij de andere sectie
Re: Baan van Gerrit
GHN-Marklin
gast

Re: Baan van Gerrit
Vandaag heb ik lekker wat kunnen doen. Ik heb nog eens goed nagedacht over een schaduwstation. Dat wil ik eigenlijk toch wel graag. In verband met de geringe hoogte bleek dit vrijwel onmogelijk. De oplossing bij een schuindak zoals in mijn geval is even simpel als doeltreffend. Voor de baan op het onderste niveau reserveer ik 1,35 meter vanaf de achterwand. Voor het spoor er boven reserveer ik 1,20 meter vanaf de achterwand. 1,35 meter kan je met je armen tenzij je een Oerang Oetang bent never en nooit overbruggen. Dat hoeft en kan ook niet. Bij het onderste niveau moet je immers toch vanaf de onderzijde bij.

Ik heb nu een baan gelegd met 4 lange sporen (circa 3,5m) in het schaduwstation. Het is de bedoeling dat dit straks middels dynamische blokken 8 opstelsporen oplevert.

Ondertussen heb ik een PC van koploper voorzien. Ik heb gelijk maar versie 8.0 geinstalleerd. De 6021 centrale aangesloten en middels de interface kan ik nu via de PC een trein laten rijden. Vooralsnog in het testprogramma. Maar het gaat de goede kant op.
Re: Baan van Gerrit
GHN-Marklin
gast

Re: Baan van Gerrit
Op de foto's hierboven een totaal overzicht van de treintafel. Het spoor bij de balk ligt er ter test. Ik wil eerst mijn schadusstation 100% werkend hebben en zien dat alle treinen hier goed rijden.

Op de 2e foto zijn de 4 sporen van het schaduwstation te zien. Het voorste spoor is een retourspoor. Dit retourspoor kan ik in de testbaan niet meenemen. Maar ik ga deze wel bedraden etc. etc. In totaal ligt er nu iets meer dan 20 meter rails. Ik heb nu één spanningsaansluiting op de baan en de BR66 rijdt prachtige rondjes.

Op de 3e foto mijn 'transformator huisje' met PC en centrale. Zoals gezegd; "ik kan nu via het testprogramma mijn BR86 rondjes laten rijden.


Tot zover de update van vandaag.

Nog een boel te doen maar de winter is nog lang.........
Re: Baan van Gerrit
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Gerrit
Mooie update weer.
Ziet er knap uit.

Tony