Al ben ik al een aantal jaren overgeschakeld van H0 naar G - tuinspoor, toch blijft die kleinere schaal mij beroeren en heb ik nog een ganse verzameling van dit materieel.
Ik heb ook veel met bovenleiding gewerkt, omdat er toen ook nog geen digitaal bestond en zo krijg je dan ook die extra stroomkring, zoals mijn naamgenoot Lucien (Locje 23) vertelde.
Bij het zien van de foto's van onze collega Minto Tighfield, valt mijn mond gewoon open ! ... wauw ! ... gewoon schitterend, buitengewoon, prachtig ... van harte proficiat, chapeau !!!
Als goede raad voor patrick zou ik toch willen meegeven, dat het toch aan te raden is om bij aanleg van een bovenleiding toch ook de tunnels en verborgen gedeeltes of verdekte stations ervan te voorzien, al zijn het dan maar enkele opstelsporen van alle beschikbare.
Of je plaatst al bovenleiding op plaatsen waar je na afwerking echt niet meer bij kunt en op andere plaatsen kan je ze dan nog later bijplaatsen indien gewenst en indien je er dan "toch" gebruik wil van maken ... want je kan altijd van idee veranderen en dan is alles snel aangepast.
Zoals al gezegd is, een zelfgebouwde bovenleiding in de verdekte gedeelten is ideaal, gemakkelijk gemaakt en weinig onkosten.
Wat ik ook nog toegepast heb in het verleden ... indien je een E-loc wil laten rijden van een ander merk dan Märklin, dan is dat meestal ook een 2-rail gelijkstroom uitvoering.
Die hoef je dus niet om te bouwen of aan te passen met sleepkontakt, die kan gewoon omgeschakeld worden op bovenleiding en met een extra gelijkstroomvoeding via deze bovenleiding rijden ... zonder enige aanpassing of ombouw.
Is het toevallig een goedkopere uitvoering ( zoals bvb de vroegere Lima of Jouef modellen ) dan hoef je enkel de imitatie panto's te vervangen door functionele en één draadje van de motor naar de panto's door te verbinden en je kan rijden ... zo eenvoudig !
... dus een functionele bovenleiding is altijd mooi meegenomen ... je hebt dan toch al zoveel moeite gedaan om ze volledig te installeren ( ... en aan te kopen ) ... waarom ze dan niet gebruiken !
Ik heb zelfs vroeger op mijn analoge baan nog de test gedaan om de Locs te voeden via de sporen ( sleepcontact ) en de de verlichting van personenwagens via een panto op de bovenleiding te laten werken, want bij de D-trein restauratie rijtuigen ( DB) en ook de Zwitserse versie stonden al panto's, dus hoefde ik enkel de rijtuigen met één draadje door te verbinden, de metalen wagens zorgden voor de verbinding met de rail ... en dat werkte prima en ondertussen bleef de verlichting ook branden terwijl de trein op een onderbreking (stroomloos gedeelte ) stond, dus bij wijze van spreken een voorloper van de voordelen van het digitale systeem.
( Het kon ook omgekeerd, de loc met de panto's rijden en de wagens met een sleepcontact ... maar in dit geval ben je wel beperkt tot E-locs, terwijl het eerste systeem ook kan toegepast worden op diesels en stomers en moet je ook de onderbrekingen voor seinen e.d. tussen de bovenleiding steken )
Patrick alvast veel succes gewenst met de bouw !