Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen

Gestart door marklinrijder woensdag 17 oktober 2012, 17:33:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Beste forumleden,
volgende maand begin ik met de bouw van een nieuwe baan
ik heb de bedoeling om in een latere fase ook bovenleiding te plaatsen,(wat ik voorheen nog nooit heb gedaan), is er iemand die weet hoe ik het beste de voorbereidingen zou kunnen treffen in verband met de bergen en schaduwstation, moet ik daar ook bovenleiding in plaatsen of niet  en hoe moet het dan, want later is dit waarschijnlijk bijna onmogelijk om daarin nog te werken, (de bergen en, of het schaduwstation)
is er iemand op het forum die mij hierbij iets verder kan helpen
Mvg,
Patrick
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hoi Patrick,

Bekijk het draadje van Yeoman of Wijbe eens. Die hebben mooie oplossingen.

Succes

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hoi Patrick,

Zelf zou ik geen bovenleiding plaatsen in je schaduwstation. Bovenleiding is meer ter decoratie tegenwoordig en je ziet het vaak toch niet in je schaduwstation. Scheelt bovendien weer veel geld daarbij. Waar je dan wel rekening mee moet houden is enerzijds het hoogteverschil tussen twee boven elkaar liggende lagen met rails. Als je zo'n 9 à 10 cm verschil tussen de bovenzijde rails en onderzijde bovenste laag aanhoudt, dan kun je er makkelijk met locs met volledig uitgeklapte panto onderdoor rijden. Op die plekken waar je benedenverdieping de zichtverdieping "ontmoet" (bijvoorbeeld aan het einde van je spiraal of helling), moet je dan wel een 'Panto-vanger' maken: een stukje omhoog gebogen metaaldraad bijvoorbeeld, dat de panto onder de bovenleiding geleidt. Hier op het forum zijn vast meerdere voorbeelden van zo'n vanger te vinden.

Groet, Marc 

Ps. Kijk bijvoorbeeld eens in de volgende draadjes: 

Bovenleiding in tunnel

Pantovanger

 
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hallo Patrick,

Het schaduwstation zou ik niet van bovenleiding voorzien. Maar de treinen moeten er dan wel met de pantografen omhoog kunnen rijden. Vanaf dat ze op het zichtbare nivo zijn moeten de pantografen dus worden opgevangen.
Bij de bouw van een berg moet je er dus bij de aanleg van het traject door de berg al rekening mee houden. De bovenleiding moet er definitief in voor je berg dicht is.

Zelf heb ik het op deze manier met een pantovanger in m'n tweede berg gedaan. Een stuk verder staat de aanhechting van de messing staaf door de tunnel aan de bovenleiding.

Succes!

groet, Michiel
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Ik heb wel bovenleiding in mijn schaduwstations, zij het dat deze zelfgemaakt is. Kost erg weining en heeft grote voordelen bij e-locs.

Ik heb de sleper doorverbonden met de pantograven. Daarmee heb ik zeer goede stroomafname. Baanvak scheidingen zijn simpel te maken evenals de aansluitingen (bij mij althans).

Het is extra werk, maar zeer behulpzaam.

Zo heeft ieder een opvatting.  ;) :D
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Leon, Michiel, Marc en Olav
echt hartelijke dank voor de uitleg, nu zie ik weer de bomen daar het bos :) :) :)
met deze info kan ik alweer een stuk verder :-)
Mvg,
Patrick
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
En wat ga je met de info doen Patrick?  :)
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Olav,
wat bedoel je, wat ga je doen met de info,
ik ben nog niet begonnen met de baan, dat is maar voor volgende maand, als ik terug thuis ben, heb het momenteel zeer druk, maar in november kan ik er tegen aan gaan, ik heb mijn vorige baan volledig afgebroken,(3 jaar werk naar de vaantjes) deze stond in de garage, maar nu heb ik een verwarmde kamer van ongeveer 4m bij 4m tot mijn beschikking, op de eerdere modelbaan had ik nooit gewerkt met bovenleiding, maar dat zou ik nu wel doen in een latere fase
Mvg,
Patrick
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Goed punt Lucien!

Omdat Patrick in zijn onderschrift had staan dat hij een CSII heeft, was ik er automatisch vanuit gegaan dat hij wel digitaal zou rijden. Maar door overal bovenleiding te monteren en die 'analoog te maken', zou je inderdaad nog mooi je oude analoge E-locs kunnen gebruiken. Maar mogen de digitale E-locs dan wel met hun panto's de bovenleiding raken?

Groet, Marc
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Beste Lucien (lokje23) en marc
eigenlijk is het een beetje mijn fout dat marc op deze manier geantwoord heeft, ik had moeten vermelden in mijn vraag, als de bovenleiding bedoeld is om analoog of digitaal te rijden, maar marc jij hebt goed gezien dat ik op csII rij, de bovenleiding is alleen bedoeld zou zijn om de baan mooier te maken, ikzelf denk dat deze toch een toegevoegde waarde heeft

vriendelijke dank om me toch de juiste uitleg te geven,(tonen) hoe ik best de voorbereiding doe om later de bovenleiding er bij te voegen
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Patrick,

Bovenleiding wordt om 2 redenen aangelegd :
a. het is functioneel en er wordt via de panto's stroom afgenomen.
b. het wordt aangelegd zonder functie alleen omdat dat natuurgetrouw is als je met e-loc's rijdt.

In het 1e geval heb je geen keus en moet je over de hele baan bovenleiding aanleggen, ook in bergen en schaduwstations.
In het 2e geval worden vaak de panto's met een dun stukje nylondraad vastgezet op een bepaalde hoogte,
zodat ze de bovenleiding net niet raken. Dan hoef je geen bovenleiding te monteren in schaduwstations en bergen, maar feitelijk ook
geen pantovangers.

edit : typefout verbeterd.
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Ik heb geen idee welke bovenleiding je wil gebruiken maar houd er bij de aanleg van je baan dan wel rekening mee dat bvb Märklin bovenleidings masten onder je rails komen met hun voetjes.
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
In mijn (schijnbaar onzichtbaar) topic, kun je zien hoe ik dmv messing 4mm rondstaf, messing schroefjes en pantovangers, mijn bovenleiding gemaakt heb.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32893.0

Roy
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hallo Alfons, Johnny en Roy
bedankt voor de belangstelling en de informatie, Roy, ik heb even gekeken naar de foto´s en vind dit wel tof gedaan :thumbup:
Mvg,
Patrick
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hallo Roy,
de staafjes van messing, kan je dat solderen of moet je dat lassen, ik vind het echt een prachtige oplossing
grtjs,
Patrick
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Messing is een legering van koper en zink. Is prima te solderen.
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Inderdaad. Wel met een kleine brander doen, want de gemiddelde soldeerbout heeft te weinig vermogen voor zoiets.

Roy
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Beste forumleden
ik heb nog een vraagje in verband met de bovenleiding
wie heeft ervaring hiermee
wat raden jullie aan, qua merk, ik zou het liefst de bovenleiding nadien plaatsen zonder doel deze te gebruiken voor stroom toevoer, ik heb begrepen van Johnny dat ik dan zeker geen marklin mag nemen, omdat volgens hem de voetjes van de masten al bij de opbouw onder de rails moeten zitten
is er iemand die mij nuttige info daar over kan verschaffen
dank bij voorbaat
grtjs,
Patrick
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Patrick,

Later inbouwen geeft altijd beperkingen, zoals het monteren in bv. tunnelingangen etc. Daar kun je dan verrekt slecht bij, maar alles is op te lossen.
Je kunt bovenleiding van alle merken gebruiken, afhankelijk van wat je wil en welk tijdperk/thema je hebt.
Rij je bv. Nederlands en gebruik je de M-bovenleiding, dan klopt dat natuurlijk niet. Neem je dat voor lief, maakt het niet uit.
De M-bovenleiding is nogal grof vind ik persoonlijk en als hij toch geen functie heeft en je de panto's niet tegen de draad doet, dan kun je met fijnere draden af. Bv. Sommerfeldt of Vollmer (mooi, maar ook niet goedkoop).
Een alternatief is misschien Hobbex (klikken). Masten kosten bv. ? 13,00 de 10 en die hoef je niet onder de rail te klikken. Ik ken alleen hun draden niet. Ze bieden wel een assortiment ( bv. spanners) waarmee je het heel realistisch kunt maken.
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
hallo lokje 23 (lucien)
zeer zeker heb ik hier wat aan, hoe meer informatie ik binnen krijg, hoe beter er later kan gewerkt worden
ik ben echt zeer tevreden met de info die hierop wordt gepost
nogmaals dank aan allen voor de uitleg, Lucien, als ik je zo mag noemen, of andere forumleden, hebben jullie geen foto´s van hoe je de bovenleiding hebt geplaatst, zou ook altijd welkom zijn
Mvg,
Patrick
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hallo

Hierbij enkele foto's van de wijze waarop ik mijn Märklin/Viessmann bovenleiding heb geplaatst.

Groetjes,

Minto Tighfield :)
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hallo Minto Tighfield,
enorm prachtig zeg, tot in de puntjes uitgevoerd, hoe kan je het zo mooi maken, ik sta versteld
is deze bovenleiding allemaal van viessmann, volgens ik zie is er veel aan details gewerkt
echt mooi
Mvg,
Patrick
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Dat zijn foto's om bij weg te dromen. :-(
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Mooie beelden Minto! Wellicht zou ik gras inzaaaien in de binnenbocht bij de afspanmast maar het  ziet er top uit.
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Al ben ik al een aantal jaren overgeschakeld van H0 naar G - tuinspoor, toch blijft die kleinere schaal mij beroeren en heb ik nog een ganse verzameling van dit materieel.
Ik heb ook veel met bovenleiding gewerkt, omdat er toen ook nog geen digitaal bestond en zo krijg je dan ook die extra stroomkring, zoals mijn naamgenoot Lucien (Locje 23) vertelde.

Bij het zien van de foto's van onze collega Minto Tighfield, valt mijn mond gewoon open ! ... wauw ! ... gewoon schitterend, buitengewoon, prachtig ... van harte proficiat, chapeau !!!

Als goede raad voor patrick zou ik toch willen meegeven, dat het toch aan te raden is om bij aanleg van een bovenleiding toch ook de tunnels en verborgen gedeeltes of verdekte stations ervan te voorzien, al zijn het dan maar enkele opstelsporen van alle beschikbare.
Of je plaatst al bovenleiding op plaatsen waar je na afwerking echt niet meer bij kunt en op andere plaatsen kan je ze dan nog later bijplaatsen indien gewenst en indien je er dan "toch" gebruik wil van maken ... want je kan altijd van idee veranderen en dan is alles snel aangepast.
Zoals al gezegd is, een zelfgebouwde bovenleiding in de verdekte gedeelten is ideaal, gemakkelijk gemaakt en weinig onkosten.

Wat ik ook nog toegepast heb in het verleden ... indien je een E-loc wil laten rijden van een ander merk dan Märklin, dan is dat meestal ook een 2-rail gelijkstroom uitvoering.
Die hoef je dus niet om te bouwen of aan te passen met sleepkontakt, die kan gewoon omgeschakeld worden op bovenleiding en met een extra gelijkstroomvoeding via deze bovenleiding rijden ... zonder enige aanpassing of ombouw.
Is het toevallig een goedkopere uitvoering ( zoals bvb de vroegere Lima of Jouef modellen ) dan hoef je enkel de imitatie panto's te vervangen door functionele en één draadje van de motor naar de panto's door te verbinden en je kan rijden ... zo eenvoudig !
... dus een functionele bovenleiding is altijd mooi meegenomen ... je hebt dan toch al zoveel moeite gedaan om ze volledig te installeren ( ... en aan te kopen ) ... waarom ze dan niet gebruiken !

Ik heb zelfs vroeger op mijn analoge baan nog de test gedaan om de Locs te voeden via de sporen ( sleepcontact ) en de de verlichting van personenwagens via een panto op de bovenleiding te laten werken, want bij de D-trein restauratie rijtuigen ( DB) en ook de Zwitserse versie stonden al panto's, dus hoefde ik enkel de rijtuigen met één draadje door te verbinden, de metalen wagens zorgden voor de verbinding met de rail ... en dat werkte prima en ondertussen bleef de verlichting ook branden terwijl de trein op een onderbreking (stroomloos gedeelte ) stond, dus bij wijze van spreken een voorloper van de voordelen van het digitale systeem.
( Het kon ook omgekeerd, de loc met de panto's rijden en de wagens met een sleepcontact ... maar in dit geval ben je wel beperkt tot E-locs, terwijl het eerste systeem ook kan toegepast worden op diesels en stomers en moet je ook de onderbrekingen voor seinen e.d. tussen de bovenleiding steken )

Patrick alvast veel succes gewenst met de bouw !
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hallo Lucien,
dank voor de mooie uitleg
en verder veel succes met je tuinspoor
Mvg,
Patrick
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hallo

Hier nog een paar foto's met bovenleidingen op mijn modelbaan. De bovenleiding is niet functioneel; slechts ter verfraaing i.v.m. het bezit van een hoeveelheid E-locs.

Groetjes,

Minto Tighfield :)
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hallo,
hier willen we echt meer van zien, zoveel oog voor detail, zoals ik al eerder zegde, ongelooflijk mooi
dank voor het plaatsen van deze mooie foto´s
grtjs,
Patrick
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hallo

Wel vooruit dan, nog een paar foto's van het leven áchter de bovenleidingsdraden.

Groetjes,

Minto Tighfield :)
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hallo

Hier is het vertrek van de NS 1211, onder de bovenleidingsdraden te zien. Helaas een regie foutje; pantograaf staat niet omhoog.

Groetjes,

Minto Tighfield :)
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Citaat van: marklinrijder op vrijdag 19 oktober 2012, 13:51:34
Beste forumleden
ik heb nog een vraagje in verband met de bovenleiding
wie heeft ervaring hiermee
wat raden jullie aan, qua merk, ik zou het liefst de bovenleiding nadien plaatsen zonder doel deze te gebruiken voor stroom toevoer, ik heb begrepen van Johnny dat ik dan zeker geen marklin mag nemen, omdat volgens hem de voetjes van de masten al bij de opbouw onder de rails moeten zitten
is er iemand die mij nuttige info daar over kan verschaffen
dank bij voorbaat
grtjs,
Patrick

Hallo Patrick,

Ik gebruik zelf zowel Viessmann, Sommerfeldt en de oude M* bovenleiding (omdat ik daar nog heel veel van had). Die oude M* bovenleiding ziet er natuurlijk niet uit en op termijn wil ik die nog vervangen door Viessmann. Persoonlijk vind ik om te zien de Viessmann bovenleiding het mooist, dit omdat de mat lichtgrijze draden het minst opvallen. Sommerfeldt is echter wat degelijker, maar daarbij moet je de draden wel aan de masten solderen. Ik rij digitaal en gebruik de bovenleiding alleen als decoratie op de zichtbare stukken. Bij de tunnelportalen zitten met een veer afgespannen aanloopstukken. Ik rij altijd met de pantograaf tegen de draad en dit functioneert goed.

Naast de treinen rijden er op mijn baan ook trams op hun eigen spoor. Voor de trams heb ik een eenvoudige enkeldraads bovenleiding zelf gebouwd (hier en daar gecompleteerd met Sommerfeldt masten). Deze bovenleiding gebruik ik wel voor (digitale) stroomtoevoer. Hierdoor kunnen de (eigenlijk 2 rail) trams ook met massadetectie werken. Ook dit functioneert uitstekend. Kijk voor foto's even hier http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7586.300

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Citaat van: fonzo999 op vrijdag 19 oktober 2012, 14:25:21
Patrick,

Later inbouwen geeft altijd beperkingen, zoals het monteren in bv. tunnelingangen etc. Daar kun je dan verrekt slecht bij, maar alles is op te lossen.
Je kunt bovenleiding van alle merken gebruiken, afhankelijk van wat je wil en welk tijdperk/thema je hebt.
Rij je bv. Nederlands en gebruik je de M-bovenleiding, dan klopt dat natuurlijk niet. Neem je dat voor lief, maakt het niet uit.
De M-bovenleiding is nogal grof vind ik persoonlijk en als hij toch geen functie heeft en je de panto's niet tegen de draad doet, dan kun je met fijnere draden af. Bv. Sommerfeldt of Vollmer (mooi, maar ook niet goedkoop).
Een alternatief is misschien Hobbex (klikken). Masten kosten bv. ? 13,00 de 10 en die hoef je niet onder de rail te klikken. Ik ken alleen hun draden niet. Ze bieden wel een assortiment ( bv. spanners) waarmee je het heel realistisch kunt maken.

Alphons,

Sommerfeldt kan je wel degelijk gebruiken met panto's tegen de draad.  :)

Patrick,

Mijn bovenleiding in de "ondergrondse" delen heb ik gemaakt van 1mm lasdraad. Als dit goed schoongemaakt wordt met wasbenzine is dit prima te solderen. De "dwarsverbindingen" heb ik gewoon van hout gemaakt. Op de lasdraad soldeer ik een dwarsverbinding die door het hout gaat. Daarboven een halve kroonsteen (als er geen draad aan hoeft) of een hele (om een draad voor spanning aan vast te maken).

Isolatie is simpel, twee draden naast elkaar die elkaar overnemen.

Qua oxidatie heb ik geen problemen. Qua slijtage, die er wel is, kan ik zeggen dat deze minimaal is.

Kosten, circa 1 euro de meter bovenleiding (per spoor).
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hallo Aldert en Olav,
dank voor het plaatsen van de info, als ik Aldert goed begrijp is viessmann voor mij een aanvaardbare keuze
Olav, in verband met het plaatsen van bovenleiding in de tunnels, bergen, schaduwstations, heb ik begrepen van jou en andere forumleden, dat je het best werkt met pantovangers, als je deze toch niet gebruikt voor stroom toevoer
Mvg,
Patrick
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Patrick,

Ik heb niets gezegd over panto vangers.  :D
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Beste Patrick

Als je kiest voor Viessmann/Märklin is het raadzaam je te verdiepen in het boekwerk van Viessmann. Dit document ligt in de betere modelspoorwinkels ter inzage.
Uiteraard kun je het ook zelf aanschaffen. In dit document vind je alles over de aansluiting en het plaatsen van de bovenleiding met duidelijke plaaten in kleur.
Het behandeld twee methoden; de eenvoudige en de meer professionele "expert"-methode. Ik heb dit boek ook gehanteerd bij het bouwen van mijn bovenleiding en daartoe werd ik in de gelegenheid gesteld de voor mij relevante pagina's te copieeren. Ik kan je dat document van harte aanraden. Persoonlijk rij ik niet met de pantografen tegen de bovenleidingsdraden aan maar ongeveer 1 á 2 mm eronder.
Succes met je keuze en de eventuele bouw. Mocht je vragen hebben of detailfoto's willen zien, ik hoor/lees het wel.

Met vriendelijke groet,

Minto Tighfield :)

Hieronder voorbeeld van een "aanpasstuk" en een "Bogenabzug"
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Als ik die foto's zo zie begin ik te twijfelen aan mijn beslissing om geen wasdraad op mijn baan toe te passen. Maar ik heb tot nog toe geen elektrische loc's. :(
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Beste Olav,
sorry, foutje van mijn kant
grtjs,
Patrick
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Beste Minto Tighfield,
als ik er aan begin,(bovenleiding) zal ik jou zeker nog eens contacteren, wat het boek of document betreft, is dit ook te vinden op google , heeft het ook een titel.
Nogmaals dank voor alle info :) :) :)
Mvg,
Patrick
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hallo Patrick

Ja het document heeft ook een naam:
Verzamelband bovenleiding HO, Viessmann artnr 4190.

Ps Ook dit enkelspoor is van bovenleiding voorzien.

Succes,

Minto Tighfield :)
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Hoy Minto,
mooie baan heb je , ben je al lang bezig
zal het document even opzoeken
dank
grtjs,
Patrick
Re: bovenleiding plaatsen in schaduwstation en de bergen
Bovenleiding maakt het toch allemaal "af" en zeker indien ze zo gedetailleerd wordt, zoals we hier op die foto's te zien krijgen van Minto Tighfield ... ze is niet functioneel, maar dat is er niet aan te zien !

Dit is ook voor mij een probleem bij mijn tuinbaan, in het schaduwstation dat in het tuinchalet ligt zou het perfect gaan, maar buiten zijn er andere "praktische" problemen, zodat ik er voorlopig maar niet ga aan beginnen.
De laatste tijd is mijn voorkeur meer en meer naar Amerikaanse treinen aan het gaan, dus meestal diesel en stoom, dus is ook de bovenleiding niet meer zo direct noodzakelijk ... een gelukkig toeval zou ik zeggen !