Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?  (gelezen 1785 keer)

Roy

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?
« Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 09:34:16 »

Hallo,

ik stuur al mijn wissels aan met servo's. Maar wat ik me afvraag. Waarom heeft een slanke kruiswissel 2 aandrijvingen nodig, en een normale kruiswissel maar 1? En hoe doen jullie dit. 1 servo verbinden met beide aandrijvingspunten van de wissel. of 2 servo's?

Roy

Der Rheingold

  • Gast
Re: slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 16:28:27 »

Dag Roy,

Ik gebruik zelf ook nogal veel van dit soort wissels. Voor elke (hand-)hendel is een electrische aansturing nodig. Deze wissel kan vier(!) verschillende rijrichtingen aangeven. Beschouw het maar als twee gewone wissels aan elkaar. En dus betekent dit twee servo-aandrijvingen.

Henk
Gelogd

ArjanM

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 20:31:30 »

Roy,

Ik gebruik ook twee aandrijvingen per wissel. Behalve voor de ene die ik heb omgebouwd tot enkele kruis wissel. Daarvoor heb ik een contructie bedacht om beide kanten in één keer om te zetten. Dit zou je ook voor een DKW kunnen gebruiken.


Voor alle duidelijkheid: je ziet het hier op z'n kop, dit is de onderkant. Het hele koperen plaatje schuift heen en weer. Ik heb er een sleufje in gemaakt en daar zit een schroef door. De twee andere koperen plaatjes hebben een messing buisje aangesoldeert. Hierdoor loopt de steldraad die kort na het buisje met een hoek van 90 graden door de bodemplaat naar de wisseltong gaat. Dit zit inmiddels bijna 2 jaar en nog nooit een storing gehad. Terwijl dit wel een wissel is die veelvuldig wordt geschakeld.
 
het hele verslag staat hier
Gelogd
Grt.
Arjan

Bouwverslagen van mijn baan: klik

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 03 november 2012, 11:31:44 »

Waarom heeft een slanke kruiswissel 2 aandrijvingen nodig, en een normale kruiswissel maar 1?
Dat is een verbetering van M* ten opzichte van de normale kruiswissel!
Tenminste als je kijkt naar het gebruik van kruiswissels in het echt.
Het ding ligt standaard goed, en hoeft weinig omgeschakeld te worden.

Er lag er eentje in het Amsterdam Muiderpoort traject. Komende vanuit de tuin (Watergraafsmeer)  reden nachttreinen kruisend over de wissel, komend vanuit Amsterdam CS naar de tuin afslaand. Stoptreinen reden er kruisend over.  Eigenlijk werd hij dus gebruikt als een halve Engelsman.

Inmiddels is deze constructie vervangen door een vaste kruising en aparte wissels. De kruiswissel bleek uiteindelijk toch te storingsgevoelig.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 november 2012, 11:34:01 door Jan22 »
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: slank kruiswissel (k) aandrijven met servo. waarom 2?
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 03 november 2012, 20:45:20 »

De kruiswissel bleek uiteindelijk toch te storingsgevoelig.

Vermoed eerder te duur in onderhoud.

Mvg, Johan
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.02 seconden met 24 queries.