Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

3D bergen in Wintrack

Gestart door C-Brian dinsdag 30 oktober 2012, 20:08:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3D bergen in Wintrack
C-Brian
gast

3D bergen in Wintrack
Hallo allemaal

Ik wil mijn baan graag wat aankleden in Wintrack. Een deel van mijn toekomstige baan komt onder een berg en dat wil ik graag ook zo hebben in Wintrack. Nu heb ik geen idee hoe ik dat moet doen en ik heb al door het forum gezocht maar alleen dit gevonden, waar ik niets van snap (ik werk met Wintrack 8 volledige versie in het Engels).

Heeft iemand een duidelijke uitleg (De Duitse handleiding in het programma is voor mij ook onbegrijpelijk :?) over hoe je bergen maakt in Wintrack?

Alvast bedankt

C-Brian
Re: 3D bergen in Wintrack
GHN-Marklin
gast

Re: 3D bergen in Wintrack
Brian,

Hoe je bergen maakt in Wintrack? Je zou kunnen beginnen met een gedeete van je spoor als tunnelsectie te defiinieren. aan de voor- en achterkant een tunnelportaal toe te voegen en het gedeelte boven de tunnel komt zomaar zo'n 10cm omhoog. Ik werk zelf met een Engelstalige versie van Winrack.

Teken eerste eens een ovaal in Wintrack. Selecteer dan b.v. het rechtse gedeelte van de ovaal. Hierna met rechtermuisklik en optie display. Tunnel sectie aangeven. In 3D vieuw heb je dan een berg van 10cm hoog.

Groet
Gerrit


Re: 3D bergen in Wintrack
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: 3D bergen in Wintrack
en hogere bergen:


       
  • insert-->free hand line
  • teken een lijn, die straks een bepaalde hoogte krijgt in je landschap. (dus bijvoorbeeld een lijn, die op 20cm hoogte komt)
  • op het laatste punt van de lijn dubbelklik je, ipv enkel klikken. Je krijgt dan een menu te zien
  • in het laatste tabblad van het menu, kun je de hoogte van die lijn, in 3D aangeven.Doe
Doe dit een paar maal, met verschillende hoogtes. Je kunt dan je berg vorm geven. Zie het als hoogtelijnen in een wandel/fietskaart.

Roy
Re: 3D bergen in Wintrack
GHN-Marklin
gast

Re: 3D bergen in Wintrack
Hey Roy,

Thanks!! Ik heb ook weer wat geleerd :O
Re: 3D bergen in Wintrack
Bedankt Roy!

Citaat van: GHN-Marklin op woensdag 31 oktober 2012, 13:45:19
aan de voor- en achterkant een tunnelportaal toe te voegen en het gedeelte boven de tunnel komt zomaar zo'n 10cm omhoog.

Als ik tunnelpoorten ingeef zijn deze niet zichtbaar?
Re: 3D bergen in Wintrack
Geprobeerd maar werkt niet, ik krijg enkel een vreemd randje van 2 cm breed en 1 cm hoog langs de rand van de baan.. Heeft het iets te maken met in welke laag je werkt?
Re: 3D bergen in Wintrack
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: 3D bergen in Wintrack
Nee. maar je moet een vorm tekenen. niet alleen een lijn. beste gaat het, als de vorm ook sluitend is. (dus begin en uiteinde verbinden)


Roy
Re: 3D bergen in Wintrack
Begin en uiteinde zijn verbonden en vervolgens 'ingekleurd' met de bovenste groene kleur uit het rijtje, daarna naar 3D gegaan en hoogte op 15 gezet. Ik heb de berg voor een test ook even zwart gemaakt om te kijken wat er nou precies zichtbaar was van de berg, maar dat ziet er heel vreemd uit 8o het spoor zit boven de berg  :thumbdown:
Re: 3D bergen in Wintrack
GHN-Marklin
gast

Re: 3D bergen in Wintrack
Brian,

Je moet de tunnelpoorten invoegen net tussen een rail die zichtbaar is een een rail die je als tunnelsectie wil gebruiken.
Ik stuur je wel een simpel Wintrack bestand die e.e.a. duidelijk moet maken.


Gerrit
Re: 3D bergen in Wintrack
GHN-Marklin
gast

Re: 3D bergen in Wintrack
Brian,

Hierbij enige informatie; hoe je een tunnel maakt in Wintrack.
In het eerste plaatje zie je dat er een ovaal is getekend. De rode rails zijn geselecteerd en deze worden via "rechtermuisknop, display" als tunnel getypeerd.

Re: 3D bergen in Wintrack
GHN-Marklin
gast

Re: 3D bergen in Wintrack
Het resultaat is dan als in plaatje2.

Hierna klik je op de railverbinding tussen de normale- en de tunnel rail. Hier zie je dan een klein rood streepje.
Zie het derde plaatje bij de rode pijl
Hierna klik je op "symbols general" bij de groene pijl
Re: 3D bergen in Wintrack
Bedankt! Ik ga het zo even proberen
Re: 3D bergen in Wintrack
GHN-Marklin
gast

Re: 3D bergen in Wintrack
Omdat het enkelspoor betreft kies je nu 1tunnel.
De tunnel wordt nu getekend als in afbeelding 4.
Let op het is belangrijk dat de tunnelportaal zo getekend wordt dat de boog van de portaal over de tunnelrails wijst.
Soms wordt de tunnelportaal verkeerdom getekend. Je moet dan de portaal 180 graden draaien. Dit doe je door de de tunnelportaal te selecteren, hierna rechtermuis klik. één van de opties is dan turn 180 graden.

Hierna zie je dat via 3D view je eerste berg is getekend. Zie plaatje 5

De achterste tunnelingang ziet er nu knullig uit, maar dat komt omdat daar nog geen poortje is getekend.

In de laatste bijlage vind je het Wintrack bestand van deze prachtige baan. De 2e tunnelportaal heb ik ingetekend, goed gedraaid en iets verchoven.

Hopende je met dit verhaal op weg te hebben geholpen.

Groet
Gerrit
Re: 3D bergen in Wintrack
Gerrit, enorm bedankt!

Ik heb de hoek ook maar wat aankleding gegeven..
Re: 3D bergen in Wintrack
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re: 3D bergen in Wintrack
Nu we het toch over de 3D bergen in Wintrack hebben,
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de stijgingen en dalingen die met de rails zijn gemaakt maak ook in 3D te zien zijn?
Ik weet wel hoe er meerdere niveaus komen, maar de rails in 3D blijft nogal plat.

Re: 3D bergen in Wintrack
Je moet dat definiëren op welke hoogte elke rail ligt.



groeten Dylan
Re: 3D bergen in Wintrack
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: 3D bergen in Wintrack
staat al diverse malen beschreven op dit forum. even de zoekfunctie gebruiken dus.

Roy
Re: 3D bergen in Wintrack
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re: 3D bergen in Wintrack
Citaat van: minitreintje op donderdag 01 november 2012, 09:28:10
Je moet dat definiëren op welke hoogte elke rail ligt.

Okee, dus elke rail apart?
Want ik kan bij Display onder 3D-profile hoogte en upgrade instellen,
maar als ik dan naar 3D ga, ligt de rails nog net zo plat

Citaat van: Roy op donderdag 01 november 2012, 09:36:27
staat al diverse malen beschreven op dit forum. even de zoekfunctie gebruiken dus.

Roy


Ja weet ik, maar aangezien er bij meer draadjes naar de zoekfuncie wordt doorverwezen, en het uiteindelijke nuttige (denk ik) draadje in het archief staat, kon ik het niet vinden. Ik heb wel een hoop gevonden over hoe het zou moeten, maar op die manier lukt het bij mij niet.
Re: 3D bergen in Wintrack
GHN-Marklin
gast

Re: 3D bergen in Wintrack
Rails een andere hoogte geven gaat als volgt:
a) Selecteer de rails die een afwijkende hoogte moeten krijgen
b) Nu via display 3d-profile de hoogte ingeven. Let op dit geef je in mm in. Dus 10cm is 100. :warning:
c) Hierna de knop 'set' indrukken.

Hierna geeft 3D view een keurige driedimensionale weergave, die draai- en kantelbaar is. Wat een prachtige applicatie is dat toch dat Wintrack :favorite:

Dit heeft niets te maken met Layers!! Hoewel het natuurlijk wel handig is om het lagere deel van het sporenplan op layer 2 of 3 te tekenen.

Zie in de 6e afbeelding het tastbare bewijs. Over tunnels is al zo veel gesproken in dit topic. Ik heb nu een brug ingevoegd.  8o

Als het er in 3d weergave toch plat uit blijft zien dan adviseer ik om 3d height aan te zetten. Per rail wordt dan de absolute hoogte zichtbaar. In afbeelding 7 de instructie hoe je dit aanzet. Het brugspoor ligt in mijn tekening dus op 110mm hoogte en het andere op 0mm