Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Kittel DW800 ombouw.

Gestart door Riny maandag 21 mei 2007, 19:10:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kittel DW800 ombouw.
Hier in het kort de ombouw van een Delta Kittel DW800 naar de Märklin 60760.

Het interieur is voor onze Jonny zodat hij kan zien dat dit de door mij overgenomen Kittel is.


De 60760 paste net mooi in het bakkie op de voor grond.
(camera heeft op een verkeerd punt scherp gesteld maar het is te zien.



De bedrading kon mooi door de vrijgekomen gaatjes.



Hier staat hij dan, klaar om weer te gaan rijden.



Hier even zonder flitser. (stilstaand)

EDIT: nog even vergeten te melden:
Zoals jullie kunnen zien op de eerste foto zit er nogal een grote ski onder de Kittel.
Het probleem met deze grote ski's is dat wanneer ze over een wissel gaan er een moment is van geen contact, dus haperend over de wissels en kruisingen.

Het volgende heb ik gedaan en het is opgelost.
Ik heb de ski ietsjepietsie hol gedrukt zodat als hij over het middelpunt van de wissel of kruisingen een "schommel" neiging krijgt.

Werkt perfect en geen problemen meer.

Re: Kittel DW800 ombouw.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Kittel DW800 ombouw.
Wat een ontzettend leuk sympathiek treintje! Kende het model niet, leuke aanwinst, Riny! :-)

Helt-ie nou iets voorover of is dat een vertekend beeld op de foto?

En wat de sleper betreft (neem aan dat je dat bedoelt met "ski"), het blijkt inderdaad zeer nauw te luisteren allemaal. Sleper beetje te bol of te hol en je hebt problemen op wissels. Schroefje steekt ietsje uit en je hebt sluiting of de loc tilt zichzelf op wissels met de wielen van de rails. :?

Laatst had ik een te holle sleper van een rijtuig die tegen een puntcontact aan liep, het eerste puntcontact ná een wissel. De sleper duikt dan naar beneden maar deze dook te ver om nog over dat eerste puntcontact heen kunnen te glijden.
Knal, acute full stop - niet fijn...! Gelukkig was ik met de hand aan het testen. Als je dat met een rijdende trein gebeurt heb je een soort Eschede...

Kortom, algemene tip: Bij dat soort problemen eerst heel kritisch naar de stand, vorm en bewegingsvrijheid van de sleper kijken!

Martijn
Re: Kittel DW800 ombouw.
Ik heb dit lokje ook. Bij mij rijdt hij wel perfect over wisels en dergelijke, maar gaat de sleper bij een bepaalde snelheid ratelen.


Dit is de versie van de kittel uit 1995 trouwens.


Re: Kittel DW800 ombouw.
Citaat van: Acido op dinsdag 22 mei 2007, 10:36:07
Helt-ie nou iets voorover of is dat een vertekend beeld op de foto?

Dit komt inderdaad door de vertekening van de foto.
Voor de rest is hij keurig vlak op de rails.

Wat het sleper probleem betreft, dit dient proefondervindelijk aangepast te worden.
Op mijn site heb ik bij "Tips & Trucs" een uitleg hier over geplaatst.

Citaat van: Davy op dinsdag 22 mei 2007, 12:02:01
maar gaat de sleper bij een bepaalde snelheid ratelen.

A: Dan rij je te hard en dat moet jij toch weten.
B: Het is vooral in de bochten dat je de sleper hoort, tenminste bij mij.

Nog even het wissel en kruising probleem.
Volgens mij kan dit aan de pucco hoogte liggen van jouw M-rails welke waarschijnlijk iets hoger zijn in de wissels/kruisingen dan bij de C-rails.
Re: Kittel DW800 ombouw.
Hallo Riny.
Heb je deze decoder gewoon op de motor aangesloten die er in zat of heb je er ook een nieuwe motor ingezet ?
Ik heb namelijk zoals ik je toen verteld heb nog een 3423 (Wismar railbus) en hier zit namelijk dezelfde motor in (volgens mij).
Ik zou deze dan ook kunnen ombouwen ?
Ik had gedacht bij de Kittel dat er niet genoeg ruimte in de trein zat voor een digital decoder.
Maar ik begrijp dat het goed gelukt is, superrr.
Ik moet dan de 3423 ook maar gaan ombouwen.
Succes met je verdere projecten er zitten trouwens leerzame tips bij.
Nu ben ik niet zo weg van de rijeigenschappen van de door jouw gebruikte decoder, weet je toevallig ook een goed alternatief van ESU of een ander merk ? (de decoder moet zo klein mogelijk blijven)

Groeten Jonny.
Re: Kittel DW800 ombouw.
Citaat van: Jonny op dinsdag 22 mei 2007, 13:11:25
Heb je deze decoder gewoon op de motor aangesloten die er in zat of heb je er ook een nieuwe motor ingezet ?

**********************************************************

Nu ben ik niet zo weg van de rijeigenschappen van de door jouw gebruikte decoder, weet je toevallig ook een goed alternatief van ESU of een ander merk ? (de decoder moet zo klein mogelijk blijven)

Beste Jonny,

Ik heb de decoder gewoon op de originele motor aangesloten.
Dit is namelijk een gelijkstroom motortje.

Wat de rijeigenschappen betreft van 60760 kan ik niet echt klagen.

Bij mijn volgende ombouw zal ik richting de MFX gaan omdat ik door mijn voorraad decoders heen ben.
Andere merken pas ik niet toe ik gebruik alleen de originele combinatiesets van Märklin.

Op het forum zitten mensen die je over andere type decoders meer kunnen vertellen dan ik bijv. "Freak" (Peter) neem van mij aan dat hij weet waar hij over praat en als je zijn intructies opvolgt komt het allemaal 100% goed.

Mochten er nog bepaalde vragen zijn dan hoor ik dat wel.
Re: Kittel DW800 ombouw.
Ik vind het een heel mooi modelletje dit :) Toevallig laatst ook op eBaY langs zien komen, alleen wel een ander kleurtje volgens mij.

Kan niet goed inschatten hoe de kap erop gaat. Zit er onder de schoorsteen loze ruimte in het model :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Kittel DW800 ombouw.
Op MP wordt nu (vandaag) ook een Kittel aangeboden.