Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?

Gestart door Lange trein maandag 29 oktober 2012, 13:04:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
Hallo,
Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een lot wagonnetjes, waaronder deze:
http://www.mijnalbum.nl/Album=INU7AUEB
Nu is mijn vraag: zijn dit weldegelijk Märklin wagonnetjes? Zo ja uit welk jaar?
De rongenwagens zijn uit geperste plaat gemaakt en wat mij doet twijfelen is het feit dat aan de onderkant de merknaam en de vermelding West-Germany, niet ingeperst zijn. Alleen de kraanwagen heeft een deel van de merknaam opgedrukt.
Op het kraanhuis staat wel het logo van dit merk.
Bij het lot wagonnetjes, zaten er ook een 314 (BP) en een 320. Deze zijn van rond de 1950 dacht.
Kan iemand mij wat info geven over deze 3 wagonnetjes.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
ben niet zeker, de rongenwagens zaten in startset M heb er ook zo enkele rond jaren 60 ???

Mvg
Jos
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
Dag Jos,
Bedankt voor je reactie.
Dus toch van het merk (mogen we eigenlijk de merknaam voluit opnemen in onze teksten?), ik vondt die er zo 'goedkoop' uitzien in vergelijking met ander materiaal van rond diezelfde periode.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
Citaat van: Lange trein op maandag 29 oktober 2012, 13:30:35

Dus toch van het merk (mogen we eigenlijk de merknaam voluit opnemen in onze teksten?), ik vondt die er zo 'goedkoop' uitzien in

Tuurlijk, dat gedoe met die ** is ook nergens voor nodig, maar goed, ieder zijn hobby.....  Dus gewoon:

Marklin
Fleischmann
Roco
Mehano

etc.


Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
Hallo,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik had in zoveel draadjes al kweetnie hoeveel onder de mom van asterixen (nooit geen obelixen >:-D) verborgen merknamen gelezen dat ik liever eerstde vraag stelde.
Bij deze is me dit nu duidelijk.
Iemand nog info over de wagonnetjes?
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
die rongenwagens zaten ooit in een doos  samen met loc.3029 met 2assen(er bestond ook een 3assertje), transo en 8 industriesporen eind jaren 60 van vorige eeuw !
Groeten Peter ;)
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
De kraanwagen ken ik niet. De rongenwagens zijn van het merk Antex, ooit een B-merk van Märklin. Ze werden geleverd in een set met een 2 assig stoomlokje. Dit lokje kwam ook in het Märklin programma voor als drieasser.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
Hoi

De kraanwagen is een 366 uit 1953.

De rongenwagens zijn inderdaad ANTEX, maar zaten ook in märklin startsetjes voor de nederlandse markt.
Deze hebben dan in het onderstel meestal (niet altijd!)  ook de merknaam ingestanst.

Bart
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
Hallo,
Hartelijk dank voor jullie uitleg en verduidelijkingen. :thumbup:
Hierbij heb ik weer wat bijgeleerd: ik heb nu 3 wagonnetjes van ca. 1952-1953 in mijn verzameling (314, 320 en de 366) en 2 Märklin-Antex van de jaren 60.
Op onderstaande link heb je wat foto's van de 320. Hij ziet er niet al te best uit, je zou zeggen dat hij bewerkt is met heel grof schuurpapier en het paddestoelachtig onderdeel aan de onderzijde doet dienst als sleper. Je hebt er alleen geen gedacht van hoeveel kabaal deze maakt op de M-rails. Dit wordt zeker een vitrine model, samen met zijn leeftijdgenootjes.
http://www.mijnalbum.nl/Album=QD8S4RC6
Met vriendelijke groet,
Denis
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
Mooi zo'n set heb ik hier staan compleet in de doos met rails en transformator.

mvg,

kees-jan
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
Dag Kees-Jan,
Heb je daar wat foto's van?
Groeten,
Denis
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
ja maar dat wordt morgen.
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
Citaat van: Lange trein op maandag 29 oktober 2012, 22:51:17

Hij ziet er niet al te best uit, je zou zeggen dat hij bewerkt is met heel grof schuurpapier en het paddestoelachtig onderdeel aan de onderzijde doet dienst als sleper. Je hebt er alleen geen gedacht van hoeveel kabaal deze maakt op de M-rails.


Hoi

Het is ook niet de bedoeling dat je met de paddestoel over puntkontakten gaat raggen  :D Deze wagen is nog uit de 'voor puko" tijd. Er was toen dus nog een echte derde rail in het midden i.p.v.de ons welbekende puntjes.

Het grove is omdat de wagen van een magnesiumlegering gemaakt is. Dit roest onder de lak als de wagen erg vochtig ligt. Verder niet druk om maken. Het hoort bij de leeftijd moet je maar denken.

Oh ja, het is geen 320, maar een 320S. Dezelfde wagen als een 320, maar dan met sluitlicht.

Bart
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
Dag Bart,
Bedankt voor de verduidelijking. Ik dacht al dat er iets niet klopte met die paddestoelsleper. Alle afbeeldingen die ik gevonden had op het net, gaven een wagon weer met sleper. Wil dit dan zeggen dat hij ouder is dan 1952-1953?
Het is niet zo duidelijk te zien, maar op de flank van de wagon staat weldegelijk 320 gedrukt en dat heb ik ook ingegeven om te zoeken op Google afbeeldingen.
Bij de gevonden afbeeldingen waren er modellen die puntgaaf waren, maar ook die hetzelfde aspect hadden als de mijne.
Is dit te restaureren, of beschouw ik het als de charme van het oude wagonnetje?
Of erger, moet je het beschouwen als zinkpest, dat steeds maar terug komt en op de lange duur de volledige wagon zal slopen?
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
Hoi

Je wagentje heeft remblokimitaties, en een paddenstoel, is dus uit 1952  :D
Voor 1952 zaten de remblokken er nog niet op.

De puntkontakten verschenen in 1953, en toen werd ook de sleper aangepast (skisleper)

Restaureren is mogelijk, maar is waarschijnlijk duurder dan de waarde van de wagen. Ik zou hem lekker zo laten.
Het is gewoon corrosie, geen zinkpest. Erg druk hoef je je dus niet te maken.
Het toevoegsel 'S' staat alleen in de catalogus. Op wagens staan deze toevoegingen nooit.

Bart
Re: Zijn deze wagonnetjes weldegelijk M*?
Prachtig hoeveel ik in een paar antwoorden bijgeleerd heb.
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Denis