Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

KNRM Arie Visser klasse 1:87

Gestart door r.bles maandag 29 oktober 2012, 11:53:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
Maar weer eens een serieuze update!!
Ik ben verder met de tube!
Met de boormachine heb ik een draaibank geïmproviseerd en heb ik de rondjes die ik uit 1,5mm plaat geknipt heb rond gemaakt en uiteindelijk een serie in diameter afnemend.


Dit heb ik op een draadeind gemaakt en overtrokken met 2 lagen styrene.


Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
 @citaat Inventief. :thumbup:
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
Heb gister op mijn werk weer wat kunnen doen aan de tube.
Rechts zitten nu ook de schijfjes op en links is wat verder bekleed.

Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
 :thumbup: :important:
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
Ik heb vanavond eindelijk weer wat gesoldeerd en geëxperimenteerd met ic's om een leuk knipper patroon te krijgen.



Ook maar een filmpje dan!!

https://www.youtube.com/watch?v=U5aPXORXDOI
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
Mooi gedaan :thumbup:
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
In de tijd gezien een lang draadje, maar alles behalve langdradig!
Knap werk.
Grtz, Arjan
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
Heel mooi gemaakt. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
Dank julie wel!!
Ja langdradig is het zeker!
Ik hoop hem dit jaar af te maken! (kan helaas niks beloven!!)  :|

Maar wel een kleine update ik heb een motortje op de kop getikt
Het is alleen 100rpm ipv 80, maar goed volgende keer maar eens proberen met een weerstand of dat invloed heeft.


https://www.youtube.com/watch?v=LXVR06gEDf0
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
 @citaat Weer een stap voorwaarts naar een prachtig model. :thumbup:
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
Een weerstand zal wel warm worden motor regelen door stroom te beperken is niet meest effectief. Kan je misschien beter de spanning proberen te verlagen door diodes er tussen te zetten elke diode is ongeveer 0,5 Volt verlies.
Of mocht je het makkelijker instelbaar willen maken met een dc step down converter werken. Hoeft vanuit China niet duur te zijn (bijvoorbeeld deze).
Maar is natuurlijk ook beetje afhankelijk van de spanning welke wordt gebruikt of het toegepast kan worden.
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
 @citaat: Ook een diode moet zijn verlies kwijt als warmte. Het toerental terug brengen kun je niet realiseren door de spanning te verlagen. Overweeg een tandwieloverbrenging 5 : 4. Is met twee tandwieltjes, twee assen en een U-profiel wel te maken.
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 05 mei 2018, 09:02:43
Het toerental terug brengen kun je niet realiseren door de spanning te verlagen.
M'n analoge treintje ging harder of zachter rijden door de spanning te verhogen/verlagen met de regeltransformator.
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
 @citaat: Dat klopt, Wim. Mijn fout. Ik had in plaats van spanning vermogen moeten schrijven. Maar de regeltransformator was ook altijd warm.
Blijft niet onverlet, dat ik niet graag in een kunststof omgeving een warmtebron zou willen hebben, waarvan het gevolg niet bekend is.

Maar wederom, wie ben ik?
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
Bedankt mannen voor de input! Die tandwielen zijn zeker te overwegen!!
Een diode of zenerdiode heb ik ook over gedacht. Die zou evt buiten de boot kunnen. Ook heb ik nog de optie om een 5V circuit naast de 12V in de scenery en in de vitrine te maken en dan een 6V 50rpm motor te kopen. Maar die zal te langzaam draaien. Als ik het goed heb onthouden stond in de specs van Simrad dat deze 80rpm draaien. Nu draait hij 100rpm.
Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
Ik heb de decals geprobeert en de groene lamp wat donkerder gemaakt met groene lampenverf. Mischien toch met blauwe moeten doen. later nog maar eens proberen.
De motor heb ik toch vervangen voor een met 50rpm





Na een tijdje zoeken naar geschikte krimpkous, kon ik weer een stukje verder.
Tijdens het verwarmen gebeurde het onvermijdelijke, waar ik al voor vreesde: De styrene smolt onder de krimpkous.


De schade herstelt en door voor poging 2!! Nu is de styrene iets tegen de warmte beschermt door de autoplammuur.


Re: KNRM Arie Visser klasse 1:87
De eerste voetlichten zijn gemonteerd, deze komen uiteindelijk rondom.



De eerste Uhlmann stoelen zijn ook een feit, er komen in totaal zes in.