Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid

Gestart door Wijbe zondag 28 oktober 2012, 20:03:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Goeieavond,


In een sikje een Zimo MX620 ingebouwd. Motor draait alleen achteruit, draai je hem vooruit draait de motor niet. De decoder geeft dan een tikkend geluid.

Een andere decoder in het sikje, en alles doet het wel goed.

Mijn vermoeden, de decoder is kapot. Betreft een gerepareerde decoder, had verwacht van Zimo dat hij nu wel helemaal goed zou zijn...
Re: Zimo MX620 kapot?
dalmvis
gast

Re: Zimo MX620 kapot?
Hallo Wijbe,
Ik denk dat je pech hebt. Ik had hetzelfde, stuurde de decoder op (return brief op de Zimo site) had de decoders op de Dortmund Messe gekocht. Geen bon.  Verzendkosten was het enige wat het me heeft gekost. Duurde wel erg lang meen ik 5 weken.  Nieuwe software hadden ze erop gezet. Maar hij deed het.. Als ik het zo lees moet je hem weer opsturen. Wel echt balen, zeg! Grt, Arthur
Re: Zimo MX620 kapot?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zimo MX620 kapot?
Dit was er eerder mee gebeurd. Heb wel bon van winkelier van reperatie. Als ik het verhaal erbij geef verwacht ik deze keer wel 'gratis' reperatie.

Het stomme is alleen dat ik het defect niet begrijp. Waarom rijd hij wel acteruit, maar bij vooruit een 'tikkend/kortsluitend' geluid.
Re: Zimo MX620 kapot?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zimo MX620 kapot?
Piet,

Die had ik meteen al geprobeerd, had gehoopt dat dat ging werken.
Re: Zimo MX620 kapot?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zimo MX620 kapot?
Hoi Piet,

Zal het de volgende keer er even bij zetten. :)

Verder de handleiding van de Zimo nog eens doorgenomen. Zie geen CV waarde die dit kan oplossen. Het tikkend/kortsluitend geluid doet me toch aan een defect denken.
Re: Zimo MX620 kapot?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zimo MX620 kapot?
De decoder nog niet opgestuurd. Maar mijn andere sikje, die inmidels zo ongeveer een jaar met deze decoder rijd. Rijd sinds vandaag niet meer achteruit, wederom een tikkend geluid uit de decoder. Nu ben ik toch erg benieuwd wat er mee aan de hand is.....
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Een wilde gok, kunnen deze decoders de baanspanning wel aan?
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Wijbe, je rijdt er toch niet af en toe analoog mee? Deze decoders kunnen niet tegen de hogere spanning van de omschakelpuls.

Mvg, Johan
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Nope, hebben alleen gereden op de ecos. 17V.

De ene decoder deed het meteen al niet na een ombouw, de andere heeft nu driekwartjaar perfect gedraait. Tot vandaag. Of dit nu aan het feit kan liggen dat ze gerepareerd zijn lijkt mij van niet. Functieuitgangen doen het overgins allemaal perfect.

Morgen het sikje maar eens openhalen, en de decoder eens grondig inspecteren of er ergens een componentje naar de @$@3 is.

Het idiooste is dat ze vooruit gewoon perfect rijden. Reset maakt trouwens niks uit (CV8=8).

Krijg toch een beetje hekel aan deze Zimo decoders.... Toch maar twee mini-lopi's bestellen?  :?
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Wijbe, hoe reageert de decoder als je de motor aansluitdraden omkeert?
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Precies andersom.
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Zo te lezen is één van je motor-uitgangen naar de eeuwige jachtvelden.

Mvg,
Peter
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Tja er ligt nu een brandende vraag op mijn lippen.........

Hoe heb je die uitgangen dan opgeblazen?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Moet je wel grof geweld gebruikt hebben, Zimo decoders zijn beveiligd voor sluiting en overbelasting.

Mvg, Johan
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Ja Johan,maar zijn de motoruitgangen dat ook?
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Ik zou nog een keer heel goed controleren of er geen verbinding bestaat tussen de motoraansluitingen en de contactveren van de stroomafname op de wielen links/rechts.
Bij een Sik zit dat heel dicht op elkaar. 

Cor
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Zelf heb ik het vermoeden ook dat 1 van die motoruitgangen naar de eeuwige jachtvelden is.

Maar hoe in vredesnaam kunnen die dingen kapot gaan. Een kortsluiting zou dit niet eens even veroorzaken, aangezien die Zimo's goed beveiligt zijn.

De ene decoder gaf meteen het probleem na inbouw, de andere begeeft het dus na driekwart jaar. Beide met een sikje.... De tip van Cor bekeken, en absoluut daar geen problemen mee.

Nu zijn beide decoders ook gerepareerd naar hetzelfde probleem, zie dit topic en foto klik. Kan het desbetreffende onderdeel er iets mee te maken hebben?
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Hoi Wijbe,

Hoe heb je deze sik op 3-rail omgebouwd?

Was dat al zo ,of heb je het laten doen?

Zelf heb ik namelijk ook zoiets dergelijks gehad,met een V200 van roco voor 3-rail,die de ene kant op perfect reed,maar de andere kant op begon de decoder te roken.

Dit kwam door een plat schijfje,wat tussen de sleper en het aansluitcontact ervan zat,en dat bleek na onderzoek een diode te zijn.

Meet gewoon alle verbindingen,of er toch niet iets van die strekking,in de verbindingen zit.

Anders zou ik het je niet kunnen verklaren.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
De sik is zo simpel vreselijk te digitaliseren, daar kan niks fout gaan.

Sik omgebouwd volgens Huib Maaskant

Verder een sleper plaatsen, dus een paar draden anders aansluiten.

Verder rijd hier nog een Sik, echter met een Kuehn decoder. (Die had ik nog liggen, die is er ingekomen nadat de Zimo defect bleek te zijn) Geeft totaal geen problemen. Ik zoek het toch echt in de decoder.
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Als je de decoder soldeert bij inbouw en functie draden, is je soldeerbout geaard? Ben jij geaard aan de soldeerbout? Is de werkplek geaard?

Mvg, Johan
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Nope, maar zou dit voor grote problemen zorgen? Dan zou een dergelijk defect als dit veel vaker langskomen op diverse forum's. Ik zie zelden iemand die 'geaard' soldeert?
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Nou mijn soldeerdbout is altijd geaard. Die ene keer dat ik dat niet deed was de Uhlenborck decoder defect voorval al jaren geleden
Van een Zimo MX64 heb ik 1 functie uitgang na veranderen ook defect heb ik opgelost met extra functie te gebruiken en mappen
Sinds die soldeer ik altijd geaard aan de pols
Vraag Peter (Freak) maar eens, schade kan ook later naar boven komen, hoeft niet meteen.

Soldeerbout aan aarde zou ik zo wie zo aanraden aan iedereen.

Mvg, Johan
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Citaat van: Wijbe op zondag 09 december 2012, 17:15:10
Nope, maar zou dit voor grote problemen zorgen? Dan zou een dergelijk defect als dit veel vaker langskomen op diverse forum's. Ik zie zelden iemand die 'geaard' soldeert?
Een halfgeleider kan hierdoor zodanig beschadigd raken dat deze na enkele minuten, maar ook na enkele jaren pas uitvalt. E.e.a. is afhankelijk van de veldsterktes tussen de geleiderbanen.
Voorkomend lees/hoor je dan ?En de decoder heeft normaal gewerkt, nu hield hij er opeens mee op?

Beschadiging door ESD



Mvg,
Peter
Re: Zimo MX620 - Wil niet meer achteruit rijden, tikkend geluid
Aan de ene kant denk ik, van het is wel vergezocht. Waarschijnlijk kan de ene decoder er beter over dan de andere. Aan de andere kant, regelmatig als ik bijvb de kraan aanraak krijg ik een 'schokje'. Oftewel ik ben regelmatig 'geladen'.

Nu heb ik wel een ESD-mat liggen, in de toekomst dit toch maar gaan gebruiken.

Zimo van de week maar eens mailen met hun bevindingen, en of ze gerepareerd kunnen worden. Ben in iedergeval eigenlijk niet van plan nogmaals reperatiekosten te gaan betalen.