Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Kerstbaantje - Rails schoongemaakt

Gestart door C-Brian zondag 28 oktober 2012, 16:13:18

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Kerstbaantje - Rails schoongemaakt
Hallo

Ik heb mijn ouders over kunnen halen wat oude m-rails, wissels en wagonnetjes + een 3029 te kopen om tijdens kerst zijn rondje te doen bij de kerstboom :D

Maar wat is een kerstbaantje zonder landschap? Dat past niet bij de sfeer..
We hebben besloten om stukken landschap op houten platen te maken, zodat we ze overal op de vloer neer kunnen zetten en iedereen kan aan zijn/haar eigen werken, maar ook aan anderen.

Ik heb alvast een start gemaakt, en besloten een klein bergje te maken (en meteen experimenteren met gips, waar ik nog nooit eerder mee heb gewerkt)
Foto's:


Het frame, het gaas wordt vastgezet met een nietpistool


Close-up van het nietje


Bedekt met kranten (de kranten gingen niet van tevoren in het mengsel, omdat ik nog uit eten moet en ik heb mijn handen liever schoon


Een mengsel van houtlijm, water en wat stukjes wc-papier (dat laatste tegen het vloeien)

De berg staat nu in de schuur te drogen en wordt er volgende week uitgehaald, en hopelijk kan dan het gips erop (zaterdag ben ik al bij de Gastendag, maar zondag ben ik vrij)

Hopelijk heeft dit jullie interesse gewekt en kijken jullie uit naar volgende updates :)

PS: Ik vergeet steeds om foto's te maken tijdens het bouwen, zal ik in het vervolg beter doen
Re: Kerstbaantje
Lid sinds: 2008

offline
Re: Kerstbaantje
Hoi Brian.

Ik ga je draadje zeker volgen.
Een leuk idee vind ik.

Tony
Re: Kerstbaantje
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Kerstbaantje
al een leuk begin
wat zijn de afmetingen van je berg?

gr john
Re: Kerstbaantje
C-Brian
gast

Re: Kerstbaantje
Tony, bedankt!

John, de afmetingen zijn 38 x 46 cm
Re: Kerstbaantje
musictrain
gast

Re: Kerstbaantje
Ja leuk idee. En omdat het losse delen zijn makkelijk op te bergen. Net als een module baan.
Re: Kerstbaantje
C-Brian
gast

Re: Kerstbaantje
Inderdaad  :idea:
Re: Kerstbaantje
musictrain
gast

Re: Kerstbaantje
Vergeet de Preiser kerstman niet he  :) Deze is los verkrijgbaar.
Re: Kerstbaantje
C-Brian
gast

Re: Kerstbaantje
Hmm, die kende ik nog niet :P
Re: Kerstbaantje
musictrain
gast

Re: Kerstbaantje
Ik heb hem al 2 jaar thuis  :) Er is ook een kerstvrouwtje.
Re: Kerstbaantje
wesleycockerill
gast

Re: Kerstbaantje
Leuk brian! Wil ik ook wel, maar de hond aast op alles wat beweegt :?
Re: Kerstbaantje
ruudkim
gast

Re: Kerstbaantje
begint leuk te worden denk ik, ook ik ben met een kerstbaan bezig(standaart vd kunstkerst gebruikt voor de berg)
suc6 verder en plaats maar foto,s

Groet Ruud
Re: Kerstbaantje - Het gipsen is begonnen!
Ik heb zojuist een start gemaakt met het gipsen! Het mengen en het aanbrengen ging eigenlijk heel makkelijk, wegens een scheurtje in de zak is helaas mijn hele schoen onder het poeder komen te zitten, gelukkig had ik oude schoenen aan gedaan :-)
Straks (over een halfuurtje) ga ik details aanbrengen


Het overgebleven gips, eerst was het ongeveer een halve emmer vol :-)


Het gips aangebracht op de berg, alles keurig zoals in het stappenplan is beschreven

Huh? Welk stappenplan?


Nou dit dus ;) Het is een geprint bericht van iemand hier op het forum, klik hier voor het bericht :)
Re: Kerstbaantje - Het gipsen is begonnen!
En na ongeveer een halfuur het in shape brengen met een plamuurmes. Over ongeveer een uur kan ik dan de laatste details aanbrengen :D

Foto's:


Een beetje gladstrijken


De overloop van de berg naar de grond moet natuurlijk vloeiend zijn ;)


Resultaat


Close-upje ;)
Re: Kerstbaantje - Het gipsen is begonnen!
hallo hoe ver ben je nu met je kerst baantje?
ben echt benieuwd

Gr. Ruud
Re: Kerstbaantje - Het gipsen is begonnen!
Hallo Ruud

Momenteel staat de berg te drogen in de schuur, overmorgen zal er denk ik weer aan gewerkt worden ;)
Re: Kerstbaantje - Het gipsen is begonnen!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Kerstbaantje - Het gipsen is begonnen!
Hoi Brian,

Ben benieuwd, heb zelf ook plannen voor een kerstdorp, maar dit zal moeten wachten tot volgend jaar.....
Succes!
Re: Kerstbaantje - De berg heeft een kleurtje!
Hallo allemaal

Na een lange week drogen was het gips eindelijk hard. Toen ben ik snel doorgegaan met de volgende stappen in het stappenplan :)
De foto's:


De berg


De berg na het bijvijlen en bewerken


Beginnen met het kleuren


Een tijdje later. De kleuren zijn wat oranje omdat de batterij van de camera bijna leeg was ;)


De berg is ongeveer deze kleur(foto is helaas niet scherp)


Nog een foto van het resultaat

Volgens weekend gaat de tweede kleur erop ;)
Re: Kerstbaantje - De berg heeft een kleurtje!
Hey Brian

Erg mooi geslaagd die berg
Maar hoe ga je de kerst baan zelf dan maken? en hoe ga je die berg erin verwerken?

Mvg Danny
Re: Kerstbaantje - De berg heeft een kleurtje!
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Kerstbaantje - De berg heeft een kleurtje!
Hoi Brian

ziet er al goed en proffesioneel uit ben benieuw naar het uindresulaat :D

Frank
Re: Kerstbaantje - De berg heeft een kleurtje!
Danny, bedankt! Het 'baantje' is gewoon wat sporen op de grond en op een paar plaatsen platen met scenery (zoals deze met de berg). Zo kan ik alles makkelijk opbergen ;)

Frank, bedankt :)
Re: Kerstbaantje - De berg heeft een kleurtje!
oke

Dat is idd wel handig ja ;)
Veel succes met de rest van de bouw

Mvg Danny
Re: Kerstbaantje - De berg heeft een kleurtje!
@ Brian, dankzij je linkje heb ik dit topic "ontdekt".

Je berg ziet er helemaal niet slecht uit en ik ben benieuwd hoe die gaat worden. Succes met de bouw en de verdere afwerking ervan.
Re: Kerstbaantje - Rails schoongemaakt
Bedankt Gerard!

Vandaag heb ik alle rails schoongemaakt. Natuurlijk is daarna ook even gereden :D
De rechten en de wissels zijn prima, op 1 rechte na waar soldeer op zit, de soldeer zit tegen de rail en vlakbij de puco, en via via komt er dan sluiting (waarschijnlijk door de sleper)
Ik ben alleen niet tevreden over de bochten, de loc heeft daarop gewoon amper of geen contact, overal 8o In Houten dus even naar wat bochten kijken ;)

Wat me opvalt is dat de loc (3029) nogal ratelt, is er een manier om hem wat sneller te krijgen?
Re: Kerstbaantje - Rails schoongemaakt
Hey Brian

Zou je eens een foto willen maken van een bocht met goed beeld op de lipjes,spoorstaven en puco s
En over de loc : Beetje olie doet wonderen
Zo ook bij mijn v 60 laatst , Robert deed er wat naaimachineolie op en hij reed weer als een zonnetje

Mvg Danny
Re: Kerstbaantje - Rails schoongemaakt
Ik zit tijdelijk zonder olie (mag ook op het lijstje voor Houten :-))
Ik heb een willekeurige gepakt:



Re: Kerstbaantje - Rails schoongemaakt
Roest is de oorzaak zie ik al wel :)
Ik maak mijn m rail meestal schoon met wasbenzine en als dat niet werkt met roco railgum of schuurpapiertje

Mvg Danny