Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

br 44

Gestart door wally zaterdag 27 oktober 2012, 23:29:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
br 44
Lid sinds: 2011

offline
br 44
hallo allemaal! heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen dat mijn br 44, mfx wat schokkerig optrekt vanuit stilstand!? heb tandwielen al gesmeerd. 
Wally
Re: br 44
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: br 44
Citaat van: wally op zaterdag 27 oktober 2012, 23:29:31
hallo allemaal! heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen dat mijn br 44, mfx wat schokkerig optrekt vanuit stilstand!? heb tandwielen al gesmeerd. 
Wally

Kan diverse oorzaken hebben , vuile wielen, vuil anker en slechte koolborstels, decoder, om er maar een paar te noemen

FF binnenin kijken en poetsen......

Gr, Jan
Re: br 44
Lid sinds: 2011

offline
Re: br 44
bedankt voor je reactie Jan! ik heb alle wielen pas gereinigd en heb er een nieuw sleepcontact onder gedaan.
ik zal toch eens naar de koolborsteltjes kijken!
br 44
Lid sinds: 2011

offline
br 44
Hier nog een keer over de br 44.
heeft iemand ervaring met koolborstels vervangen van deze loc? (waar moet ik op letten bijv
         Wally

Re: br 44
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: br 44
Het lijkt er op dat je slecht electrisch contact hebt.
Dat kan zich uiten in de vorm van:
1)  vuile rails, wiellenzen; (komt door te royaal smeren)
2)  verzadigde aandrijflijn door overdadig smeren. Hierdoor kan het sleepcontact niet meer voldoende geïsoleerd aan het frame zitten, omdat olie tussen de onderdelen is gekomen.
3)  Vervuild anker. Met name de koperen vlakken waar de koolborstels langs schuiven. De isolatiespleetjes dienen schoon te zijn. het kan gebeuren dat deze oa door overmatig smeren vol lopen met slijpsel en olieresten, zodat hier ongewenste elektrische verbindingen ontstaan.

Resumé:  Met beleid vettigheid verwijderen, met bv. een wattenstaafje, lichtjes bevochtigd met wasbenzine.

Succes!

Marcel
Re: br 44
Lid sinds: 2008

offline
Re: br 44
Kijk eens naar de verlichting van de lok, als die ook mee knippert in het ritme van het slechte lopen dan hapert de stroomtoevoer.

Anders kunnen het toch goed de koolborstels zijn ofwel de aandrukkracht die ze krijgen van de veertjes, de over gebleven lengte enz. enz.

Re: br 44
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: br 44
Citaat van: huub op zondag 28 oktober 2012, 10:22:43
Kijk eens naar de verlichting van de lok, als die ook mee knippert in het ritme van het slechte lopen dan hapert de stroomtoevoer.

Anders kunnen het toch goed de koolborstels zijn ofwel de aandrukkracht die ze krijgen van de veertjes, de over gebleven lengte enz. enz.
Ik heb hetzelfde probleem na het ombouwen van een diesellok. Zit nieuwe motor en koolborstels in. Kan het ook zijn dat de koolborstels even goed in moeten slijten? De koolborstels worden na mij inziens goed aan gedrukt.
Re: br 44
Lid sinds: 2008

offline
Re: br 44
Citaat van: brietdijk op zondag 28 oktober 2012, 10:52:25
Ik heb hetzelfde probleem na het ombouwen van een diesellok. Zit nieuwe motor en koolborstels in. Kan het ook zijn dat de koolborstels even goed in moeten slijten? De koolborstels worden na mij inziens goed aan gedrukt.

Je zou eens kunnen proberen door de lok op "bokken" te zetten (zodat ie voor je neus blijft staan) en dan laten lopen.
Je kan met een saté-prikker of zo iets eens voorzichtig op de koolborstels drukken om te kijken af het dan beter gaat.
Je kan ook wel met een schroevendraaiertje prikken maar dan moet je wel oppassen dat je geen sluiting maakt !

Ik heb dat ook wel vaker gehad dat een lok niet wil starten en bij een tik naast de lok op de tafel zelfs dat ie even contact maakt en weer rijdt. Totdat het weer mis is.

En dan kan het probleem uit een geheel andere hoek komen, met een nieuwe motor bedoel je een nieuw anker en magneet denk ik ?
Als dat niet fatsoenlijk loopt kan je het ook nooit goed krijgen, dus eerst de mechanische problemen verhelpen.

O ja, koolborstels inslijten is volgens mij niet nodig, maar wie weet ?
Re: br 44
Lid sinds: 2011

offline
Re: br 44
hallo allemaal! nnog bedankt voor alle reacties! heb naar koolborsteltjes gekeken en ze zijn wel een eindje op, dus ik ga die alvast vervangen! maar wanneer zijn ze nu eigenlijk echt niet goed meer?    gr Wally