Die Duitse waterwagen is een voormalig postrijtuig en die zie je vaak achter stoomlok 41 360 van Dampftradition Oberhausen. Vorig jaar mei is de SSN met deze waterwagen op stap gegaan naar Korbach. Lok 41 241 is ook van deze verrenging en staat sinds vorig jaar december op het SSN museumstoomdepot zonder tender.
Ondanks het Stalen D bagagerijtuig van het NSM die kan fungeren als
handige gereedschapswagen waarin je heel wat olie en smeerspuiten mee kan nemen is het het spoorwegmuseum tóch gelukt om de NS 3737 in een aantal jaren na een grootschalige revisie (waarbij de stoomketel is vervangen) letterlijk kapot te rijden. Het drijfwerk verkeerd niet meer een staat waarvan je zegt: 'Gôh, dat zit technisch goed in elkaar'. Dat is puntje één van een hele lange lijst van wat er mis. ZONDE!
De SSN heeft van het jaar een Belgisch bagagerijtuig gekocht. De plannen hiervoor zijn heel breed. Restaureren als bar rijtuig, als waterwagen (zoals onze Duitse collega's) of als plukrijtuig gebruiken aangezien draaistellen en dergelijke overeenkomen met onze luxe K1A rijtuigen. Altijd handig natuurlijk!
Wist je dat sommige clubs een extra tender mee nemen? Zo reed de 01 1066 afgelopen zaterdag van Emmerich via Arnhem en Hilversum naar Amsterdam met een tweede olie- en watertender. Oók een goed idee, ziet er alleen niet zo aantrekkelijk uit...
Een NS 3737 die Marklin uitbrengt lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Een BR 23 die Marklin uitbrengt is absoluut NIET verkeerd. Wordt bij mij met open armen ontvangen en het zou echt een aanwinst zijn in het programma van Marklin. Want valt het jullie niet op dat het aantal
neu-bau stoomlocomotieven in het Marklin programma ernstig beperkt is?