Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baanplan en een beetje hulp nodig

Gestart door mexflex woensdag 24 oktober 2012, 10:17:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan en een beetje hulp nodig
Ik ben bezig met het maken van een baanplan, maar ben nog niet tevreden.
Ik werk met m-rails, want hier heb ik veel van liggen. Besturing wordt analoog.
In het baanplan heb ik nog geen rekening gehouden met seinen e.d.

Wat ik nu nog mis is een opstelplaats voor mij treinen en iets van een keerlus.

Heeft 1 van jullie een ideeen om het baanplan leuker te maken?
Het ontwerp is nog niet geheel klaar, maar het wintrack bestand zit erbij.
Re: Baanplan en een beetje hulp nodig
Hallo mexflex

Dat rondje vond ik een beetje vreemd :? Dus ik heb er een keerlus van gemaakt, dit stukje spoor gaat dwars door het landschap dus daar is vast wel wat leuks bij te verzinnen :)

PS: als je wintrack bestand wil, zeg je het maar ;)
Re: Baanplan en een beetje hulp nodig
Hoi Mexflex,
Brian heeft al een aanzienlijke verbetering aangeleverd. Wellicht kan je overwegen om:
a) 3 dimensionaal te denken. Dus een hoogte verschil te creëren.
b) misschien toch wat wissels uit de 5200 serie te gebruiken. De sporen in de 5100 serie liggen altijd zo ver uit elkaar. Een andere opties is om de 22,5 graden wissels te gebruiken. Deze zijn ook in R1 radius en de sporen liggen dan zeker in een station mooi dicht bij elkaar.
c) In het plan van Brian kan je nu al in één richting keren. Op het tweede niveau zou je een schaduwstation kunnen maken waar de treinen de andere kant op kunnen keren.

Je krijgt dan een iets afwisselender trein verloop.

Voor de rest vind ik het een mooi plan.

Groet
Gerrit
Re: Baanplan en een beetje hulp nodig
heb ook even met je meegedacht.

Is dit wat??



Re: Baanplan en een beetje hulp nodig
Beste iedereen,

Bedankt voor het meedenken hier heb ik echt wat aan.

@Hendrik Marklin heb je misschien voor mij het wintrack bestand hiervan want dit plan vind ik er erg leuk uitzien.
Re: Baanplan en een beetje hulp nodig
Hoi Mexflex,

Voor beide ontwerpen geldt dat als je eenmaal uit de keerlus komt je nooit meer je trein kunt omdraaien behalve door om te lopen of achteruit te rijden.
Mijn vraag is wil je op een nivo blijven rijden of zou er een schaduw station onder kunnen komen? Als je dat wil kun je tot genoeg opstel sporen voor je treinen komen.
Wil je dat niet en wil je alles op een nivo laten dan wordt het lastig om tot goede opstel sporen te komen.

Groetjes Peter.
Re: Baanplan en een beetje hulp nodig
Peter,

Ik zie in het laatste plan 3 keerlussen.
Je kan daar echt van alle kanten een lus nemen en de andere kant op verder rijden.
Soms moet je alleen even naar de andere kant rijden voordat je het begin van de keermogelijkheid hebt bereikt.

Ik vind plannetje van Hendrik Marklin veel mogelijkheden bieden.Je kan in diverse hoeken zelfs nog een aansluiting van een helling richting schaduw station maken.

Mvg, Robin
Re: Baanplan en een beetje hulp nodig
Dit ziet er leuk uit zeg! Mooie aanpassingen gedaan. Hoe is het formaat nu bij de laatste plannen?
Hopelijk komen er nog meer goede ideeen uit de bus, want ben zelf ook flink aan het zoeken, dus spiek lekker mee met dit draadje.
Succes hiermee!
Re: Baanplan en een beetje hulp nodig
Ik gok hetzelfde formaat als het eerste plan. 122x305
Re: Baanplan en een beetje hulp nodig
Het formaat valt iets kleiner uit, maar dat is geen probleem dat geeft wat ruimte voor andere zaken.
Ik zit nu nog met M-rails, want ik heb heel wat gekregen van een Kennis en wil dit ook blijven gebruiken, maar moet nog wel wat uitbreiden qua rails.

Een Schaduwstation is op zich wel een idee alleen zit ik even met de vraag hoe ik dat dan het beste kan doen? Alles ophogen of juist naar beneden gaan?
Re: Baanplan en een beetje hulp nodig
Hoi mexflex

Dat ligt aan wat je voor onderbouw hebt. Als je een open frame hebt kan je daar makkelijker het schaduwstation op leggen en dmv verticale spanten die je tegen de overdwarse spanten van het open frame aan schroeft maak je de verhoging voor het volgende niveau.

Als je een grondplaat hebt (bijvoorbeeld een standaard plaat van 250 x 122) dan wordt het wat lastiger om een volgend niveau op te stellen, want je hebt geen goede verbinding zoals met een open frame. een optie daarvoor is om met draadeinden te werken, en ergens aan voetjes te komen die je in het hout kan schroeven (ik meen dat Johan, ofwel Blausee-Mitholz, ze had ontworpen).
Re: Baanplan en een beetje hulp nodig
Een moer onder en een moer boven een houten plaat zetten hem ook stevig vast.

Ik heb zelf alleen nog maar een schaduw station staan met in de lengte 2 spanten.
Daar komt de bovenbouw in 3 delen los op te staan.
`Heb je alleen wel extra hoogte nodig. Je kan een platte boven verdieping prima op draadeindes plaatsen.
Mocht je verder de hoogte in willen kun je spanten plaatsen.
Gewoon veel spieken bij anderen.Zie je vast een systeem wat je bevalt.

Robin
Re: Baanplan en een beetje hulp nodig
Ik ga eens "afkijken" bij andere forumleden, want een schaduwstation lijkt me wel wat.

Moet ik alleen ergens nog aan m-rails kunnen komen, iemand nog een idee waar dat te verkrijgen is. Ik kijk wel eens op marktplaats etc, maar is er ergens een webshop waar jullie ervaring mee hebben, waar dat nog enigszins te verkrijgen is?
Re: Baanplan en een beetje hulp nodig
Heb nog wel wat liggen vooral elec wissels, kruising en rails hoeveel nog in goede staat (?!?) ligt in een doos op zolder kan ik je over twee weken wel zeggen. Stuur maar een pb als je het wil overkopen. Je kan ook gewoon alleen een overgangrails kopen voor bv K of C rail. Groet, Paul
Re: Baanplan en een beetje hulp nodig
Ik kan je nog wel aan een partij M-rails en wissels helpen.
Ik heb toevallig net een MP adv. aangemaakt.
http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m612168474-super-veel-marklin-rails.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Als het wat voor je is dan hoor ik het wel!

Met groet
Gerrit