Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Draaischijf 7286 omgebouwd met decoder van Sven Brandt reageert te vaak.

Gestart door Trainz4Fun donderdag 25 oktober 2012, 19:04:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf 7286 omgebouwd met decoder van Sven Brandt reageert te vaak.
Hallo Allen,

Afgelopen weekend heb ik mijn draaischijf 7286 omgebouwd met een draaischijfdecoder van Sven Brandt. http://www.digital-bahn.de/bau_ds/drehsb.htm
De ombouw is zeer voorspoedig verlopen en al gauw draaide hij alweer lekker rond.
Ook het programmeren waar ik enorm tegenop zag was uiteindelijk een makkie.
De schijf is nu te bedienen via iTrain en ook het automatisch rijden van routes over de schijf is totaal geen probleem.
Ik was dus helemaal blij en vrolijk schakelde ik de rest van het verkeer op mijn baan in.
iTrain stelt een route in..... zet een paar wissels en een sein om en plots draait de draaischijf terug naar spoor 1?!? 8o
Na wat nader onderzoek blijkt dat bij het schakelen van sommige wissels naar gebogen toestand en seinen naar stand rood de schijf daar op reageert en altijd naar spoor 1 gaat.
Dit gebeurd niet alleen via iTrain maar ook wanneer ik het sein of wissel via mijn ecos schakel.
Ik heb dit geprobeert op te lossen door de schijf opnieuw te programmeren onder andere adressen en de verzorgingspanning op een aparte trafo aan te sluiten maar het probleem blijft zich voordoen.
Weet iemand wat hier aan de hand is en hoe ik dit eventueel op kan lossen? :-(

De wissels worden gestuurd door een Switchpilot van ESU(DCC) en de seinen door een magneetartikeldecoder van Littfinski(Motorola).

Grtz
Feike (Trainz4Fun)
Re: Draaischijf 7286 omgebouwd met decoder van Sven Brandt reageert te vaak.
Hallo Feike,

Welke versie van de draaischijfdecoder gebruik je? Degene voor DCC of voor Motorola protocol ?
Je zou je centrale tijdelijk in kunnen stellen dat ie alleen het protocol uitstuurt waar de draaischijf controller voor bedoeld is
terwijl je de controller opnieuw programmeert.

Als dat niet helpt, de PIC opnieuw flashen voor DCC als ie Motorola is of opgekeerd.
Als dat dan nog niet helpt eens een mailtje naar Sven aan wagen.

Cor
Re: Draaischijf 7286 omgebouwd met decoder van Sven Brandt reageert te vaak.
Hallo allemaal!

Het probleem is al opgelost!
Ik heb een mail naar de verkoper van de decoder (Gerd Boll) gestuurd en deze antwoorde vrijwel direct.
Mijn fout was dat ik alleen de sporen die in gebruik zijn heb geprogrammeerd in de decoder. Dit was ik namelijk ook gewend bij de originele draaischijfdecoder van M* die ik eerst gebruikte.
Nu heb ik elke spooraansluiting geprogrammeerd en alles werkt nu perfect.
Ik ben dolblij nu het allemaal werkt want dit is toch wel wat anders dan 'even' een locomotief ombouwen...
Toch kan ik de ombouw erg aanraden en de service van Gerd Boll is perfect!

Grtz
Feike (Trainz4Fun)
Re: Draaischijf 7286 omgebouwd met decoder van Sven Brandt reageert te vaak.
Citaat van: Trainz4Fun op zaterdag 27 oktober 2012, 19:26:12

Mijn fout was dat ik alleen de sporen die in gebruik zijn heb geprogrammeerd in de decoder. Dit was ik namelijk ook gewend bij de originele draaischijfdecoder van M* die ik eerst gebruikte.
Nu heb ik elke spooraansluiting geprogrammeerd en alles werkt nu perfect.


Hoi Feike,

Wat wordt hier precies bedoeld? Ik heb al een aantal draaischijf ombouwtjes gedaan met deze decoder en toch alleen de gebruikte aansluitingen op de schijf worden geprogrammeerd.



Gr, Ben.
Re: Draaischijf 7286 omgebouwd met decoder van Sven Brandt reageert te vaak.
Hoi Ben,

Inderdaad dacht ik dat de decoder alleen op de bestaande spooraansluitingen geprogrammeerd hoefde te worden net zoals jij dat ook gedaan hebt, maar wanneer ik bepaalde wissels of seinen op mijn baan schakelde dan draaide de draaischijf automatisch naar spooraansluiting 1.
Ik begrijp het probleem zelf ook niet helemaal maar de oplossing die Gerd Boll mij heeft gegeven werkt wel.
Gisteren heb ik nog een keer geprobeerd om de schijf op alleen de gebruikte aanslutingen te programmeren en direct ging het weer fout dus gauw de boel terugzetten en niet meer aankomen.
De enige reden die ik kan verzinnen is een verschil in de firmware op de decoder....
Ach..... zolang het maar werkt ben ik blij en blij ben ik zeker met de ombouw! :D
Nu alleen nog een keer een andere motor met lastregeling en geluid.
Weet je toevallig waar ik de geluiden van een draaischijf voor een ESU Loksound kan downloaden?

Grtz
Feike
Re: Draaischijf 7286 omgebouwd met decoder van Sven Brandt reageert te vaak.
Geen idee, ik denk dat er met de Esu programmer een geluidsprofiel is samengesteld vanuit de bibliotheek en dat die is geladen.

Gr, Ben.
Re: Draaischijf 7286 omgebouwd met decoder van Sven Brandt reageert te vaak.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Draaischijf 7286 omgebouwd met decoder van Sven Brandt reageert te vaak.
Geluidsdecoder met het juiste geluid kon gewoon besteld worden.

Gr. Mars