Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

zelfbouw verkeerslichten

Gestart door sn00zerman woensdag 13 april 2011, 20:47:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zelfbouw verkeerslichten
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
zelfbouw verkeerslichten
Hoi allemaal,


Enige tijd geleden heb ik een verkeerslichtmodulesturing (wat een woord, dit lever zekere dubbelwoordwaarde op bij scrabble) gebouwd.

Op de print is plaats voor relais, voor aansturing van Faller Car System rijtuigen.
Tevens kan er een schakelaar aan, om de verkeerslichten op "oranje knipper" te zetten.
Deze sturing is niet alleen voor verkeerslichten, maar ook voor voetgangerslichten.

Ondertussen heb ik ook m'n doosje met zelfgefreesde messing onderdeeltjes voor deze verkeerslichten teruggevonden.

Zo heb ik een handvol onderdelen. Links de "plaat" waar de verkeerslichten in moeten, in't midden het "bakje" dat achterop de verkeerslichten moet,
"platte" versie, maar voorzien van plooilijnen.
Rechts dan uiteindelijk een geplooid bakje ...

En zo ziet een uiteindelijk gemonteerd verkeerslicht eruit:

De lichtkappen zijn gemaakt van krimpkous, dat schuin is afgesneden.

De palen zelf, zijn een beetje ingeslepen, zodat het "bakje" een stukje in deze paaltjes zit gesoldeerd, om zodoende de dikte
van dit "bakje" wat te camoufleren.


Ik heb ondertussen al één gewoon paaltje klaar, alsook een paaltje met hangend verkeerslicht boven de straat.
Ik gebruik 2 verschillende soorten messing buisjes.
In België althans, zijn de vrijstaande verkeerslichten uit een dunnere buis opgebouwd, met onderaan een dikker voetje.
Bij verkeerslichten met hangende verkeerslichten boven, is het onderste deel opgebouwd uit dikkere buizen, en het bovenste stuk uit dunnere buizen.
Er moeten wel nog voetgangerslichten aan deze palen !

groen / geel / rood beeld:






Het geheel is configureerbaar voor eender welk verkeerslichtenstelsel.
Dit kan door een configuratie-printje aan te sluiten op de verkeerslichten print, waarop een klein LCDtje zit, en wat drukknopjes.
(dit moet ik nog in mekaar solderen)
Daarmee is alles tot op de milliseconde instelbaar !



groeten,
Kris
Re:zelfbouw verkeerslichten
Ze zijn gaaf Kris. Als ik hier naar kijk komen er wel wat vragen in me op. De meest belangrijke is hoe je de verschillende polen (draadjes) door de paaltjes heen krijgt weggewerkt zonder ook sluiting te veroorzaken. linuxer sr. is bezig met het maken van lantaarnpalen voor over de baan maar bovengenoemde vormt toch wel wat problemen. Ik gebruik nu koperlakdraad. Is er wat beters??
Re:zelfbouw verkeerslichten
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:zelfbouw verkeerslichten
Eens zoeken op "Kinar wire". Dat is geïsoleerde draad die meestal gebruikt wordt om bevoorbeeld MODchips in consoles te solderen.
Is niet goedkoop, ik betaal bijna 2 euro per 10 meter !
Gelukkig heb je het ook in allerlei kleuren, voor m'n "echte" verkeerslichten. (dit is maar een prototype), ga ik zowieso verschillende kleuren gebruiken,
zodat ik die verkeerslichten ook als setjes of kitjes kan aanbieden aan mensen bij ons op de modelspoorclub (en andere geïnteresseerden)

Die messing buisjes zijn héél dunwandig. binnendiameter 2 mm, buitendiameter 2,5 mm.
In zo'n 2 mm binnendiameter, krijg ik met gemak 8 van die draadjes door.
Het messing buisje zelf, gebruik ik als +pool.

Verder zijn de -polen van de leds, afgeknipt tot tegen de LED, en daaraan is die Kinar wire gesoldeerd.
van de rode LED, buig ik de +pool om, en soldeer die tegen de +polen aan van de andere 2 LEDs.
Het geheel zit "gekneld" tussen de "box" en de "frontplaat", waardoor die +pool automatisch contact maakt met het messing.
In de achterplaat van de "box", zit een gaatje geboord, waar de draadjes door kunnen.
Waar de box aan het messing buisje vast zit, is het buisje half weggeslepen, zodoende zit de box een stuk in het messing buisje.
Dit is dan met 2 klemmetjes vastgezet, waarna dit aan mekaar gesoldeerd is.
Vervolgens de frontplaat met 2 klemmen vastgezet op het geheel, en vervolgens de frontplaat tegen de box gesoldeerd.

Eventueel mag je altijd foto's plaatsen, dan kan ik eens zien hoe ik dat zou doen :-)


groeten,
Kris
Re:zelfbouw verkeerslichten
chester2203
gast

Re:zelfbouw verkeerslichten
Ziet er geweldig uit Kris. Ben nog lang niet zover maar tegen die tijd kom ik misschien wel bij je op de lijn voor
die Verkeerslichten Kan me nog herinneren dat ik zelf in het verleden op soort gelijke wijze sein paaltjes maakte echter gebruikten we voor de mastjes de leeggeblazen messing vulling van een pen. Gaf een enorme zooi....
Ik kwam ze laatst tegen zal wel eens een foto maken en plaatsen.
Groet Frans
Re:zelfbouw verkeerslichten
dat is knap gemaakt kijk al uit naar het vervolg

mvg niKo
Re:zelfbouw verkeerslichten
Ziet er leuk uit!

groeten minitreintje/Dylan
Re:zelfbouw verkeerslichten
Is dit printje ook niet te gebruiken voor verlichting bij het spoor of schakelt het printje echt tussen het kruisend verkeer?

anders heb ik wel intresse in een schema-tje.

mvg Mark
Re:zelfbouw verkeerslichten
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:zelfbouw verkeerslichten
Mark,

Wat bedoel je met "verlichting bij het spoor" ?
Wil je seinen gaan aansturen ofzo ?
Er zit zelfgeschreven software in de controller die op deze print zit, het is een "piece-of-cake" om die software aan te passen :-)

Hoe zou je die willen gebruiken ?
Het ding "spreekt" geen DCC of Motorola formaat ofzo, maar kan eventueel wel aangestuurd worden met drukknoppen ofzo.
(die je dan eventueel aan een relais-decoder kan aansluiten ofzo)

Maar als je DCC of motorola seinen wil, kan ik eventueel ook wel iets op maat bouwen :-)
(Ik heb namelijk al "ontdekt" dat de modelspoor-electronica voor mij een grote voldoening geeft, soms zelfs meer dan bouwen aan m'n baan)


groeten,
Kris
Re:zelfbouw verkeerslichten
Sorry voor mijn laate reactie, ik ben niet erg vaak op dit forum aanwezig.

Graag zou ik wel een simpele aansturing willen voor mijn seinen inderdaad.
met 3 punts verlichting DCC aangestuurd.

weet dan dat ik niet helemaal op het juiste forum zit.

Ben zelf actief met perron randjes, de prints daarvan.
geeft mij ook veel voldoening.

Mvg Mark

Re:zelfbouw verkeerslichten
Hallo Mark,

en sorry Kris dat ik zo inbreek in jouw draadje. Het is leuk te volgen hoe die verkeerslichten gebouwd wordt.

Wat jij wil is gewoon een simpele seindecoder voor jouw DCC systeem. Deze zijn al te koop bij diverse leveranciers. Seinen staan bij een digitale baan bijna altijd gewoon voor de sier en mooi te wezen. Dus zonder aanpassingen aan de baan doet het sein niets.

Het is leuk als Kris voor jouw een apart printje gaat ontwerpen. Maar ik denk als je eens goed rond kijkt en bijvoorbeeld hier eens kijkt voor wat meer info. En dan kan beslissen of je toch niet voor een standaard product gaat of dat je Kris vraagt om iets voor jou te ontwikkelen.

Groeten Ronald.
Re:zelfbouw verkeerslichten
Hallo Mark,

Citaat van: MC op zaterdag 21 mei 2011, 09:14:03
Graag zou ik wel een simpele aansturing willen voor mijn seinen inderdaad.
met 3 punts verlichting DCC aangestuurd.
Kijk dan ook eens hier.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23003.0

Handleiding: http://www.kuehn-digital.de/pdf/WD10_de_a.pdf
En als je de handleiding in het Nederlands wil kan ik je die ook bezorgen.

Mvg,
Peter
Re:zelfbouw verkeerslichten
Deze had ik inderdaad nog niet gevonden. Zal rond blijven speuren voor iets goedkopere varriant.

Bedankt voor de links mannen
Re: zelfbouw verkeerslichten
flyingdocter
gast

Re: zelfbouw verkeerslichten
Hallo Mark,

Las over je verkeerslichtmodule:waar kan ik die bestellen ? Wil er zelf ook een gaan maken.

Bedankt alvast.

Groet,
Jacques
Re: zelfbouw verkeerslichten
Hallo Jacques

De maker van de verkeerslichtmodule heeft zeer spijtig zijn account opgezegd (wegens gezondheidsredenen is hij niet meer actief en volgens mij zijn bedrijf (wat de printjes maakt) ook niet/weinig).

Desalniettemin, hij heeft veel schema's van zijn projectjes op zijn site staan, er is een kans dat het schema daar staat..
Re: zelfbouw verkeerslichten
Aliebengalie
gast

Re: zelfbouw verkeerslichten
Zeer zeer spijtig allemaal.

Je kan ev is bij conrad kijken , die heeft ze ook .

Ook de mastjes etc hebben ze kant en klaar , en volgens mij ook nog in bouwpakket....

Mvg: Alex