Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

diode truc

Gestart door lou maandag 22 oktober 2012, 19:32:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
diode truc
lou
gast

diode truc
Goede avond,

Ben weer reeds een tijdje aan de sla nijn baan weer op te bouwen. Voordat ik aan de definitieve baan begin heb ik een testovaaltje gelegd.

Ik wil nu de diodetruc toepassen c.q. testen. ik heb een jaar of wat geleden een 200 tal diodes gekocht. N5408 MIC. Ik neem aan dat deze diodes hiervoor geschikt zijn.

Ik heb als volgt aangesloten: om EEN terugmelding te testen.. 1 diode genomen. deze voorzien van een draad die naar de gezamenlijke massa gaat en een draad die ik heb samengevoegd met de draad die reeds is aangesloten op de terugmelder.
Zonder de aansluiting werkt de bezetmelding correct. met diode blijft de melder op bezet staan.

Ik heb de wiki en de vele draadjes doorgenomen, en in mijn optiek is de aansluiting juist. Ik gebruikt een LDT bezetmelder. En gebruik op dit moment rocrail. Ik heb de draad, die naar de melder gaat aan de zijde van de diode gesoldeerd die, gemerkt is met een ring, zoals ook op de afbeeldingen is te zien.

Waar maak ik een vergissing of zijn de diodes niet geschikt??

m.vrgr.

Lou
Re: diode truc
Freak
gast

Re: diode truc
Hallo Lou,
Citaat van: lou op maandag 22 oktober 2012, 19:32:45
N5408 MIC. Ik neem aan dat deze diodes hiervoor geschikt zijn.
Een 1N5408 is geschikt.

CiteerIk heb als volgt aangesloten: om EEN terugmelding te testen.. 1 diode genomen. deze voorzien van een draad die naar de gezamenlijke massa gaat en een draad die ik heb samengevoegd met de draad die reeds is aangesloten op de terugmelder.
Zonder de aansluiting werkt de bezetmelding correct. met diode blijft de melder op bezet staan.
Heb je de diode op de juiste manier aangesloten ?.



De diode komt met de kathode (grijze band) aan de zijde van de terugmelder.


Mvg,
Peter
Re: diode truc
Spoorman
gast

Re: diode truc
Plaatje helpt?



Gr, Ben.
Re: diode truc
lou
gast

Re: diode truc
Ben, Peter,

Bedankt, zal e.e.a morgen testen. Ik heb het idee dat ik het goed heb gedaan. Zal eens een nieuwe  diode proberen, misschien te warm geworden met solderen??!!

Gr. Lou
Re: diode truc
Freak
gast

Re: diode truc
Citaat van: lou op maandag 22 oktober 2012, 19:32:45
Ik heb de wiki en de vele draadjes doorgenomen,
http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:diode-truc-terugmelding&s[]=diodetruc
Daar stond het schema al in


Citaat van: lou op maandag 22 oktober 2012, 22:18:01
Bedankt, zal e.e.a morgen testen. Ik heb het idee dat ik het goed heb gedaan. Zal eens een nieuwe  diode proberen, misschien te warm geworden met solderen??!!
En meet de diode ook in beide richtingen eens door. Meet je in beide richtingen een lage weerstand, dan is de defect.

Mvg,
Peter
Re: diode truc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: diode truc
Peter,

Kan ook zijn dat je in beide richtingen niets meet.  ;)

Ook dan defect.

Overigens zou het ideaal zijn als de meter ook een "diode" mogelijkheid heeft. Weet je meteen de drempelspanning.
Re: diode truc
Freak
gast

Re: diode truc
Citaat van: Olav op dinsdag 23 oktober 2012, 09:30:29
Kan ook zijn dat je in beide richtingen niets meet.  ;)
Bij laagvermogen diodes wel ja  ;)

Mvg,
Peter
Re: diode truc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: diode truc
Knip oogje terug.  ;)

Ook hoog vermogen diodes zoals ik zelf heb gemeten.

Als er maar genoeg "gebakken" wordt.  :D
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: diode truc
Beste Lou,

Welke LDT melders gebruik je?

Groet, Anne W
Re: diode truc
lou
gast

Re: diode truc
Anne: Littfinsky RM-dec-88-O


Ik heb heel weinig verstand van elektronica. Ik meet met een multimeter op de diodestand aan een zijde 5.16 v , als ik de contact pennen omdraai meet ik niets.


Gr. Lou
Re: diode truc
Freak
gast

Re: diode truc



Mvg,
Peter
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: diode truc
Beste Peter,

Wij hebben bij de MSG onder de Silberberg Strecke ook zo'n LDT terugmelder hangen met optocouplers, bij (gelukkig slechts) één van de melders heeft een Märklin Railbus (weinig wielen met massa) wel eens problemen.

Ik ben wel eens bezig geweest met de diode tussen meld railstaaf en massa railstaaf maar kon dat niet werkend krijgen, ik krijg nu het idee dat het ook niet kan werken als je het niet volgens jouw schakeling doet.

Klopt mijn idee?

Beste Lou,

Wat voor spanning meet je tussen de meldrailstaaf en de massarailstaaf zonder de diode?

Als je inderdaad de "O" hebt staan in je type van de terugmelder, dan verder goed naar Peter/Freak luisteren denk ik.

Groet, Anne W
Re: diode truc
Freak
gast

Re: diode truc
Beste Anne,

Citaat van: Anne W op woensdag 24 oktober 2012, 22:21:57
Ik ben wel eens bezig geweest met de diode tussen meld railstaaf en massa railstaaf maar kon dat niet werkend krijgen, ik krijg nu het idee dat het ook niet kan werken als je het niet volgens jouw schakeling doet.
De diodetruc voor een betere "railmassa" staat los van het gebruik van een terugmelemodule.

Mvg,
Peter
Re: diode truc
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re: diode truc
Hallo Allen,

Er is een topic waar dit diodeverhaal uitvoerig wordt besproken.
Ik heb erg goede ervaringen met deze toepassing en heb hiervoor ook een eenvoudige oplossing, als het gaat om het plaatsen van diodes.
Mijn probleem was het haperen van de locs op geisoleerde stukken.
Dat probleem is bij mij helemaal opgelost!
Dit is de link naar de topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3993.msg453304#msg453304
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: diode truc
Beste Peter en Lou,

De normale diodetruuk ter verbetering van het rijgedrag op meldrailstaven werkt niet bij een LDT terugmelder met opto-couplers (een "O" in de type aanduiding)

LDT heeft zelf daarvoor een oplossing, zie http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_898.pdf

Dit schema komt overeen met het schema van Peter, alleen Peter heeft ook pull-down weerstanden tussen de "melddraad" en railspanning (rood), hij zal daar een reden voor hebben, maar welke?

Groet, Anne W

Re: diode truc
Freak
gast

Re: diode truc
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op donderdag 25 oktober 2012, 09:40:05
De normale diodetruuk ter verbetering van het rijgedrag op meldrailstaven werkt niet bij een LDT terugmelder met opto-couplers (een "O" in de type aanduiding)
Ben je nu niet verwarring aan het zaaien ?.

CiteerDit schema komt overeen met het schema van Peter, alleen Peter heeft ook pull-down weerstanden tussen de "melddraad" en railspanning (rood), hij zal daar een reden voor hebben, maar welke?
Pull-down weerstanden ?. Waar heb jij het over ?.

Mvg,
Peter



Re: diode truc
Lid sinds: 2011

offline
Re: diode truc
Citaat van: Freak op donderdag 25 oktober 2012, 10:15:16
Pull-down weerstanden ?. Waar heb jij het over ?.

Dat staat in de kop van je plaatje in post#10
Re: diode truc
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: diode truc
Lou,

welke rails gebruik je ? Indien C rail dan moet je ze allemaal knippen onderaan.Als ze niet geknipt zijn dan verklaart dat waarom de stukken bezet blijven staan.
Re: diode truc
Freak
gast

Re: diode truc
Citaat van: Golfer op donderdag 25 oktober 2012, 10:45:57
Dat staat in de kop van je plaatje in post#10
Klopt, staat er inderdaad boven maar kan geen pull-down weerstanden zijn. Tekening is overigens niet van mij maar staat hier op het forum.

Mvg,
Peter
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: diode truc
De diodetruuk die Harry laat zien werkt op elke normale "märklin" type terugmelder, en zorgt er voor dat loks, als ze ter plaatse van een terugmeldrailstaaf even geen massa krijgen omdat er maar één massa railstaaf meer is, ze toch een beetje massa krijgen via de meldrailstaaf en dus even bewegen, meestal voldoende om weer op de normale manier weer massa te krijgen.

Bij de LDT terugmelders met optocouplers (een "O" in de typeaanduiding geeft het plaatsen van deze diode een kortsluiting omdat de LDT ook aangesloten is op de railspanning, het schema van LDT laat zien dat ze een diode plaatsen tussen de railspanning en de LDT, zodanig dat de negatieve component van de railspanning afgesloten wordt, er is dus zodoende alleen een positief component van de railspanning die op de meldrailstaaf staat en daarmee heeft de "diodetruuk" geen problemen.

Beste Peter,

Als het schema niet van jou is, weet jij per ongeluk wie de maker is en kun jij bedenken waarom die pull-down weerstanden er in zitten.

Groet, Anne W
Re: diode truc
Spoorman
gast

Re: diode truc
Citaat van: Anne W op donderdag 25 oktober 2012, 09:40:05

De normale diodetruuk ter verbetering van het rijgedrag op meldrailstaven werkt niet bij een LDT terugmelder met opto-couplers (een "O" in de type aanduiding)


8o

:)


Fotobron: Tilly.

Gr, Ben.
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: diode truc
Beste Ben en Lou,

Mooie foto en exact volgens het schema van LDT voor Opto terugmelders, de dunne diode is de diode in de verbinding tussen de railspanning en de LDT.

Lou, is het voor jou ook duidelijk zo?

Groet, Anne W
Re: diode truc
Freak
gast

Re: diode truc
Beste Anne,

Citaat van: Anne W op donderdag 25 oktober 2012, 17:00:02
De diodetruuk die Harry laat zien werkt op elke normale "märklin" type terugmelder, en zorgt er voor dat loks, als ze ter plaatse van een terugmeldrailstaaf even geen massa krijgen omdat er maar één massa railstaaf meer is, ze toch een beetje massa krijgen via de meldrailstaaf en dus even bewegen, meestal voldoende om weer op de normale manier weer massa te krijgen.
Nogmaals, zaai geen verwarring. De diodetruc staat los van detectie.

CiteerBij de LDT terugmelders met optocouplers (een "O" in de typeaanduiding geeft het plaatsen van deze diode een kortsluiting omdat de LDT ook aangesloten is op de railspanning
De optocouplers zoals deze bij de LDT gebruikt zijn anders geschakeld. Om deze te kunnen laten werken moet je een spanning aanbrengen. Dit kan zijn de spanning afkomstig van de baanspanning (vandaar de diode) of van een externe (gelijk)spanning.
Hierdoor kan een stroompje gaan lopen zodra de geïsoleerde railstaaf via een niet geïsoleerde wielas met de railmassa verbonden wordt. Dit kan dus door een locomotief maar ook door een gewone wagon. De wielassen mag je in deze dus verglijken met een schakelaar die de ingang van de module verbind met massa.

CiteerAls het schema niet van jou is, weet jij per ongeluk wie de maker is en kun jij bedenken waarom die pull-down weerstanden er in zitten.
Het schema komt van John (Tilly), de tekst die er boven staat klopt niet. En waarom de weerstanden er tussen zitten hoef ik niet te bedenken.
De weerstanden hebben te maken stoorinvloeden bij deze modules.

Door nu een externe bron te gebruiken creëer drie mogelijkheden. Mag je zelf eens bedenken welke mogelijkheden je nu hebt.

Mvg,
Peter
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: diode truc
Beste Peter,

Een aparte gelijkstroombron gebruiken is een goed idee, of mijn collega "modulebakken bedraders" het daarmee eens zijn (2 extra draden nodig) is de vraag, daarnaast moet de gelijkstroombron ook aan de massa van de rails gelegd worden.

Verwarring: ik zal er aan proberen te denken om dat wat ik de "diodetruuk" noem, voortaan "railmassa-diodetruuk" te noemen, O.K.?

Op de foto van Tilly zie je niet de weerstanden van het schema.....

Lou, kun je het een beetje volgen?

Groet, Anne W
Re: diode truc
Freak
gast

Re: diode truc
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op donderdag 25 oktober 2012, 22:20:05
Een aparte gelijkstroombron gebruiken is een goed idee, of mijn collega "modulebakken bedraders" het daarmee eens zijn (2 extra draden nodig) is de vraag, daarnaast moet de gelijkstroombron ook aan de massa van de rails gelegd worden.
Indien hier nog een antwoord op wilt hebben stuur ik je wel een PB.

Mvg,
Peter
Re: diode truc
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: diode truc
T word Sinterklaastijd,.........dus,..........(H) eerlijk alles delen.............. :(

Gr, Jan
Re: diode truc
lou
gast

Re: diode truc
Goede avond allen,

Een hoop info, die ik mij eigen moet proberen te maken.

Ter verduidelijking voor mij even een samenvatting van wat ik eruit heb begrepen.

Bij het gebruik van de LDT met opto moet ik ook een aparte diode gebruiken en die met de baanspanning verbinden, zoals ik dit nu ook gedaan heb zonder de diodes??!
Ik zie op de verschillende tekeningen en foto's een kleinere diode aangesloten op de railspanning. Welke diode ( waarde- type) moet ik hier voor nemen, het zal beslist ergens zijn genoemd maar ik zal er wel overheen lezen.

Begrijp ik het goed dat ik niet een aparte bezetmelder kan testen zonder ook een diode tussen de railspanning aansluiting ( het middelste contact) en de aansluiting op de ringleiding te zetten

Betekent dit, als ik dit niet doe, ik altijd een bezetmelding krijg??

Bedankt voor alle reacties en raad!,

Gr.

Lou
Re: diode truc
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: diode truc
"Gebruik dan email en kondig het niet aan"  :help:

Dat is ook stiekum!  :D

Maar inderdaad ik begrijp Freak wel, maar wij willen toch ook wat weten? daar is t forum toch ook voor?  ;)

Groeten Paul
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: diode truc
Beste Lou,

Bij een terugmelder van LDT met "Opto" moet je altijd een aansluiting maken tussen de railspanning en de desbetreffende aansluiting  (Ref heet hij geloof ik) op de LDT, indien je de diodetruuk te verbetering van het rijgedrag ter plaatse van de meldrailstaaf (D1 in het plaatje van Peter) moet je in de aansluiting tussen de railspanning en de LDT volgens LDT een 1N4003 plaatsen, lijkt me een beetje groot, maar dat is niet erg.

Nu gaan we terug naar het begin van je topic, je schrijft dat je de diodetruuk gaat toepassen, welke bedoel je daarmee: die om het rijgedrag ter plaatse van de meldrailstaaf te verbeteren (D1 in het plaatje van Peter) of die die de aansluiting op je terugmeldeenheid beschermt tegen stoorspanningen (D2 in het plaatje van Peter)?

Toevallig volgende week zaterdag op de Gasten dag?, mocht je in de buurt van Den Bosch wonen dan kun je een keer op een dinsdagavond langskomen bij de MSG.

Groet, Anne W
Re: diode truc
lou
gast

Re: diode truc
Beste Anne,

Ik zal duidelijk proberen te maken wat mijn plan is.

Ik rijdt c-rail. Ik hen de "0" contacten ( verbindingen) door geknipt zodat de "0" niet doorverbonden is.

Blokken en secties gemaakt.

LDT decoder aangesloten,  referentiespanning van de ringleiding( rood voor middencontacten, rijstroom) aangesloten op het daarvoor bestemde contact op de decoder, 16 terumeld draden verbonden met de decoder en aan een zijde van de rails. Bezetmelding werkt perfect.

Nu is dit een test baan. Ik wil vooraf alles wat binnenkort aangesloten gaat worden in het schaduwstation eerst uitvoerig testen.  Ik heb al een antal jaren op deze site over de diodetruc gelezen. Ik zie daarvan de voordelen in. De ervaringen van collega splitsers zijn ook positief, dus ik wil de diodetruc gebruiken in de nieuw aan te leggen baan.

Ik heb ook nog  een 16 tal bezetmelders van Huib Maaskant BMD16n. Uiteraard ook massa detectie. Hierop zit geen ansluitingnvoor referentie spanning.

Om het nog " gemakkelijker" te maken ga ik al deze bezetmelders aansluiten via een S88LN aansluiting aan loconet.
Ik ga rijden met Rocrail, dit lukt al vrij aardig, met een IBII, en een aantal modules van Peter Ghilling, allen gebaseerd op loconet.

Dit is in een nutschell de situatie.

Gr.

Lou
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: diode truc
Beste Lou,

Als je een diode zet, met het streepje aan de kant van de meldeenheid, tussen de middencontacten en de "refklem" van de LDT moet het werken.

De Maaskant terugmeldeenheid is een "normale" het verschil tussen die en de LDT is dat de normale de spanning van de S88 bus, die geleverd wordt door de centrale, wordt gebruikt om op het meldrailstuk te zetten, de LDT gebruikt hiervoor de railspanning en zet dan het meldresultaat via een "optische koppelaar" (zeg maar een licht gevende diode (LED) en een licht gevoelige transistor) op de normale S88 bus.

Wel zul je bij de Maaskant eenheid waarschijnlijk een verbinding moeten maken tussen de massa van de S88 en de railmassa, dit wordt bijna nooit gemeld en hangt af van de centrale, maar het is simpel te concluderen, geen massaverbinding en de terugmeldingen werken niet goed>massaverbinding maken.

Succes, groet, Anne W
Re: diode truc
lou
gast

Re: diode truc
Goede avond,

Bedankt voor jullie reacties. Ik hen inmiddels twee "Maaskant" melders werkend. Tenminste de bezetmelding werkt correct. Is het met een multimeter meetbaar, dat er diodes zijn aangesloten. Ik zie aan het rijgedrag van de locs niet veel verschil!

Gr. Lou
Re: diode truc
Freak
gast

Re: diode truc
Hallo Lou,

Tussen de spoorstaven waar de diode is geplaatst even in beide richtingen doormeten.

Mvg,
Peter
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: diode truc
Beste Lou,

Als je de diode verkeerd hebt aangesloten dan heb je een continue melding, je merkt aan het rijgedrag van de loks niets, tenzij de loks in de situatie ZONDER DIODE ter plaatse van de meldrailstaven niet goed reden.

De diodetruc is slechts een hulpmiddel, zodra er weer normaal massocontact is tussen de lok en de massa railstaaf kiest de stroom weer die (makkelijkste) weg.

Groet, Anne W
Re: diode truc
lou
gast

Re: diode truc
Goede morgen,

Wederom bedankt voor Julie reacties.

ik heb nu aan de Maaskant modules geen massadraad aangesloten, wel aan de 2x8 diode"bundels". Ik heb 8 diodes in een kroon steentje gedaan, aan de juiste zijde draadjes gesoldeerd en deze bij de contacten op de modules aangesloten. De twee massadraadjes aan elkaar geknoopt en aan de gezamelijke massa aangesloten, zoals in veel draadjes is te zien.
Wilde eerst alles op een stroken printplaatje solderen maar de gaatjes zijn te klein ik had niet zo snel een passend boortje beschikbaar.

Terugmeldingen werkt correct, maar ik weet nog steeds niet of alles juist is aangesloten m.a.w. werken de diodes.

Maar voor nu werkt in ieder geval de bezetmelding. ik zal in de loop van komende week een lok uitproberen waarvan ik zeker weet dat deze slechte Rijeigenschappen heeft.

Bedankt en groet,

Lou
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: diode truc
Beste Lou,

Het zal je niet meevallen een lok te vinden die juist op die plaats geen contact maakt met de massa railstaaf, maar nog even voor de duidelijkheid, als de terugmeldingen goed werken zitten de diode's goed en is er geen enkele reden om aan te nemen dat ze hun werk niet zouden doen.

Groet, Anne W
Re: diode truc
Lid sinds: 2006

offline
Re: diode truc
Gewoon een stuk papier op de normale retourrails leggen, en de lok daarover heen laten rijden. Dan zal hij via de diode met de massa worden verbonden, en zal hij een ander motor geluid maken.
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: diode truc
Hallo Iedereen,
ik wil diodes gaan bestellen maar nu heb je bij conrad 2 types BY251 maakt het verschil ?? behalve de prijs ?
Groet Robert
Re: diode truc
Lid sinds: 2011

offline
Re: diode truc
Citaat van: robert39 op zaterdag 24 november 2012, 08:41:59
Hallo Iedereen,
ik wil diodes gaan bestellen maar nu heb je bij conrad 2 types BY251 maakt het verschil ?? behalve de prijs ?
Groet Robert

Ik zie het verschil ook niet zo snel.
Re: diode truc
Freak
gast

Re: diode truc
Hallo Robert,

Citaat van: robert39 op zaterdag 24 november 2012, 08:41:59
ik wil diodes gaan bestellen maar nu heb je bij conrad 2 types BY251 maakt het verschil ?? behalve de prijs ?
Alleen de prijs.
Verder zijn het dezelfde.

Mvg,
Peter
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: diode truc
Hallo Peter,
het enigste wat in de specificatie anders staat is dit: Silicium gelijkrichtdiode 200 V  dit is de goedkopere !
Groet Robert
Re: diode truc
Freak
gast

Re: diode truc
Hallo Robert,

Citaat van: robert39 op zaterdag 24 november 2012, 11:16:35
het enigste wat in de specificatie anders staat is dit: Silicium gelijkrichtdiode 200 V  dit is de goedkopere !
Je moet de datasheets vergelijken, niet de tekst  :D

Mvg,
Peter
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: diode truc
dit was het enige wat anders was aan de specificatie van conrad, ik ben ook een electronica leek Peter, geen electronica veteraan zoals jij !!  ;)
Groet Robert
Re: diode truc
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: diode truc
Citaat van: Freak op zaterdag 24 november 2012, 11:29:53
Je moet de datasheets vergelijken, niet de tekst  :D
Goed advies Peter, maar hoe vergelijk je de datasheets van een BY251 met die van een BY251?
Lijkt me niet zo makkelijk.

grt Piet.
Re: diode truc
Freak
gast

Re: diode truc
Citaat van: bossie op zaterdag 24 november 2012, 11:41:27
Citaat van: Freak op zaterdag 24 november 2012, 11:29:53
Je moet de datasheets vergelijken, niet de tekst  :D
Goed advies Peter, maar hoe vergelijk je de datasheets van een BY251 met die van een BY251?
Er zijn meerdere fabrikanten. In dit geval gaat het om dezelfde fabrikant en dezelfde diode. Alleen bij Conrad hebben ze bij de ene diode wel geschreven van welk mteriaal deze gemaakt is en bij de andere niet.
Vandaar ook mijn opmerking: kijk naar de datasheets indien je wilt weten of er veschillen zijn.

Mvg,
Peter
Re: diode truc
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: diode truc
Ik denk dat het te maken heeft met het feit of de diode los verkocht worden (bulk) of in een bandverpakking, zodat hij in een bestukkingsmachine geplaatst kan worden.
Maar goed we zullen het niet makkelijk aan de weet komen.
Ik zou Robert adviseren de goedkoopste te nemen.

grt Piet.
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: diode truc
dan nemen we de goedkoopste  :D bedankt voor de info  :thumbup:
groet Robert
diode truc
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
diode truc
Beste mensen,

Ik heb alle berichten over de truc gelezen en geprobeerd te begrijpen.
Helaas ben ik onbeholpen op het electrieke vlak.

Uit eerdere berichten en antwoorden op vragen blijkt een
massa ringleiding gebruikt te kunnen worden voor alle stroomkringen.
Zelfs digitaal/analoog door elkaar heen en willekeurig welke spanning
(6 -12 - 16 volt).

Mijn vraag is of het mogelijk is om ergens in de terugmelderdraad van de
meldsectie richting de s88 de diode te plaatsen en deze te verbinden met
de niet geisoleerde massa.

Dan 2 mogelijkheden:
a. willekeurig op de ringleiding massa
b. op de verbinding vd massa van de sectie naar de ringleiding

Gevoel zegt optie b maar kan het niet echt (of echt niet) onderbouwen.

In principe komen de diodes onder de rail, maar er zijn een paar stukken
die later lastig te bereiken zijn ihgv evt storing. Daar wil ik evt dit alternatief toepassen.

Ben nu aanstaande de rails te gaan leggen etc. Alle tips welkom!

Arnold

ps als optie A mogelijk zou zijn, zou dan niet 1 diode (per stroomkring)
voldoende kunnen zijn? -> als gezegd: ik doorgrond het niet echt...
Re: diode truc
Gerard
gast

Re: diode truc
Citaat van: Sprinter op woensdag 28 november 2012, 10:14:44
Waarom nu weer een nieuw draadje geopend, plaats je vraag gewoon in de lopende discussie over dit onderwerp. Misschien dat een moderator dit even kan verplaatsen?
Topics zijn samengevoegd.
Re: diode truc
Freak
gast

Re: diode truc
Hallo Arnold,

Citaat van: arkowe op woensdag 28 november 2012, 02:39:04
b. op de verbinding vd massa van de sectie naar de ringleiding

Gevoel zegt optie b maar kan het niet echt (of echt niet) onderbouwen.

In principe komen de diodes onder de rail, maar er zijn een paar stukken
die later lastig te bereiken zijn ihgv evt storing. Daar wil ik evt dit alternatief toepassen.
Plaats de diodes zo dicht mogelijk bij de rails, en als dat niet mogelijk is tussen de ringleiding en de geïsoleerde sectie. Plaats een diode tussen de ingang van de S88 module en geïsoleerde sectie.
http://wiki.3rail.nl/index.php/Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa

Mvg,
Peter