Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc

Gestart door Raven85 maandag 22 oktober 2012, 14:10:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Beste mensen,

Ik heb een vraag. Ik ben bezig met de overgang van analoog naar digitaal. Ik heb een br 89 / 3000 met een delta decoder ( een heel oude decoder volgens mij want er zit geen switch board op om het adres in te stellen )Is het mogelijk om de delta decoder uit mijn br 89 / 3000 te verwijderen en deze in een andere, analoge loc te plaatsen? Als het mogelijk is weten jullie dan ook hoe ik dat moet doen? De reden dat ik dit wil is dat mijn br 89 niet meer rijd, en ik mooiere analoge locs heb die ik via het mobile station 60653 wil laten rijden.
Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp!

Gr Raven
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Los solderen, en in de andere loc vast solderen.

Overgins zijn decoders die geen switch board hebben om een adres in te stellen 'nieuwer'.
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Ik heb het ook gedaan: de uitgeklede Delta decoder was slachtafval, dus die heb ik in m'n allereerste locje geknutseld. Even opzoeken welk draadje waar aangesoldeerd moet worden en hoppa!
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Ok dat klinkt makkelijk genoeg. Hartelijk dank Wijbe en Harm!
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Advies.
Kijk en lees veel hier , dan gaat het allemaal wel lukken.
Durf je het dan nog niet aan , dan kun je altijd nog hulp vragen.
Er zijn zeker in jouw gebied zat leden die je ermee zouden kunnen helpen.

Mvg: Alex
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Het is wel goed mogelijk dat de deltadecoder defect is en daardoor de lok niet meer rijdt.
Iets om rekening mee te houden als je die decoder gaat verplaatsen naar een andere lok.
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Bedankt voor de reacties, ik heb nog een vraag; Als ik de decoder overplaats in de nieuwe loc en hij blijkt inderdaad defect te zijn, heeft dit dan gevolgen voor de loc? Of zal deze gewoon weer functioneren als ik de decoder weer verwijder?
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Citaat van: Wijbe op maandag 22 oktober 2012, 17:19:17
Overgins zijn decoders die geen switch board hebben om een adres in te stellen 'nieuwer'.
Bij de allereerste delta decoders werd het adres middels soldeervlakjes ingesteld.




Mvg,
Peter
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Dank je Peter ik had zojuist het zelfde gevonden op de wiki. Ik ben er achter gekomen dat de decoder een 6603 decoder 1e uitvoering is. De br 89 loopt nu weer. zowel analoog als digitaal. 15 opgebrogen gezeten hebben in een doos zal de oorzaak zijn dat het locje wat opstart probleempjes had haha. Ik zal van de week proberen de decoder om te zetten naar een andere loc.
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Peter,

Oeps waar ook, aan die decoders had ik even helemaal niet meer gedacht.
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Hoi Allen,

Grappig om dit topic door te spitten en je vervolgens herinneren: Zo'n machine heb ik ook ergens liggen. En ja, na wat zoeken kwam mijn br 89 ook tevoorschijn.
Maar hij rijdt geen milimeter. Licht reageert we.
Raven: ik heb eigenlijk een vraag aan jou: Zou je jouw exemplaar eens open kunnen schroeven. Dan zitten er een soort koperen lussen naast de motor (als het goed is). Zit er bij jou in beide gaten een soort koperen cirkeltje? Bij mij is dat maar in een van de twee.

Alvast bedankt!

Groeten Dennis
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Dennis :  die koperen lussen zijn volgens mij de borstelhouders waarnaar je verwijst ?
Dat koperen cirkeltje is dan het ene "borsteltje" dat op de motorcollector komt, en in het andere gaatje moet een glijkaardig "staafje" zitten maar dan van koolstof (een echte koolborstel).  Zoniet is er wat mis.
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
@ Dennis.

Hier de foto van mijn BR 89. Volgens mij zijn het zoals Dani al zei inderdaad de borstelhouders. Ik had het zelfde probleem als jij, alleen het licht van de br 89 deed het. Eerst was ik bang dat de decoder defect was, omdat mijn mobile station de loc niet herkende. Heb toen de lok analoog getest. Eerst alleen licht, toen langzaam en schokkend rijden. Nu rijd hij weer goed. Gewoon te lang stil gestaan. Na handmatig zoeken in de databank van het mobiel station rijd hij nu ook digitaal. In mijn geval is het volgens mij het 3e of 4e br 89 adres in de databank. Bij de voorgaande adressen werkte hij ook niet. Hopelijk ben je hier een beetje mee geholpen.
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Dank voor de foto, hiermee is bevestigd wat ik eigenlijk al vermoedde. Binnenkort maar eens de koolstofborsteljes vervangen.
Dani & Raven, dank voor jullie hulp.

Groeten Dennis
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Vandaag de NS 1206 opengeschroeft om te kijken hoe ik de decoder van de br89 er op aan kan sluiten. Nu rees bij mij meteen de volgende vraag: de rode draad die naar de sleper gaat, dien ik die in de ns 1206 ook op de sleper aan te sluiten? Want bij mijn digitale BR111 is de decoder op de handmatige schakelaar voor sleper/pantograaf aan gesloten, en deze zit ook in de NS 1206.

Graag jullie hulp!
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Je kan het gemakkelijkste doen en de rode draad gewoon aan de schakelaar solderen.
Die laat je dan gewoon op sleper-stand staan.
Je kan dan nog eventueel in geval van nood op bovenleiding over schakelen.

grv Huub
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Dank je Huub. Ik zit nu echter met nog een aantal vragen. Namelijk; Van de veldspoel lopen 2 draden naar de rijrichting regelaar. Waar dien ik de blauwe en groene draad op aan te sluiten. Soldeer ik die gewoon bij de zwarte draden op de veldspoel?
Vervolgens vraag ik mij ook af waar ik de zwarte draad van de decoder aan dien te sluiten. Want in de analoge versie loopt er een zwarte draad van de borstelhouder naar de sleper/pantograaf schakelaar. Bij de br89 was de zwarte draad bevestigd aan de borstelhouder. Soldeer ik hier ook de zwarte draad van de decoder gewoon er bij aan, zonder dat ik iets van de analoge draden verwijder?

Hopelijk weten jullie mij ook deze keer uit de brand te helpen!
Re: verwijderen en herplaatsen delta decoder in andere loc
Ik weet niet zoveel van Delta-decoders, die gooi ik altijd weg  :P

misschien moet je even kijken in de wiki en de correcte decoder er uit vissen:

http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=besturing:digitaal:loc-decoders-marklin