Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Verlichting Plan E

Gestart door Cybert zaterdag 20 oktober 2012, 18:31:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting Plan E
Lid sinds: 2011

offline
Verlichting Plan E
Dag 3 spoorders,

Ik ben van plan om verlichting in mijn Artitec plan E 's te maken. Vorige week heb ik daarvoor 4 setjes DR 100 van Digirail gekocht. Thuis kwam ik er achter dat het setje alleen' compleet ' is voor 2 rail gebruik. (Beetje dom natuurlijk, maar voor alles is een eerste keer). Dus bij mijn treinenwinkel nog snel even vier slepers opgehaald. Dacht ik, want daar werd mij verteld, dat vier slepers wel erg veel (weerstand) is. Dus stroomvoerende koppelingen van Viessmann(5071) meegenomen. En om het dan maar direct compleet te maken ook een rode sluitverlichting. Prachtig allemaal, maar voor een beginnende electrotechneut wordt het wel erg ingewikkeld zo. Ik heb dus een aantal vragen:

- Ik heb één sleper voor de plus. Kan ik ook volstaan met één sleper voor de massa?
- aan de koppelingen zitten alleen maar zwarte draden. Maakt de polariteit niet uit, zolang je maar consequent bent?
- wat doe ik met de draden? Het beste tegen het dak wegwerken?

Bij voorbaat dank voor jullie wijze raad!

Groet, Bert
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verlichting Plan E
Meestal wordt alleen de stroom van de sleper doorgegeven en krijgt ieder rijtuig een eigen stroomafnemertje op de assen voor massa. Die vierpolige stroomvoerende koppelingen zijn een beetje dure overkill. Maar het zijn dus vier polen met telkens een eigen draadje. Maakt niet uit welke je gebruikt, maar wel consequent zijn als je de rijtuigen nog eens in een andere volgorde wil koppelen. Je kunt ook alle vier de polen gebruiken voor het doorgeven van de stroom van de sleper. Krijg je een erg goede elektrische verbinding tussen de rijtuigen. :)
Re: Verlichting Plan E
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verlichting Plan E
Bert,

Met de enkelvoudige stroomvoerende koppeling van Marklin had je al voldoende gehad.
Je monteert de sleper onder één van de rijtuigen en verbindt deze met de stroomvoerende koppelingen.
Onder elk rijtuig monteer je een massa sleper in één van de draaistellen.
Dan plaats je in elk rijtuig een ledstrip en soldeer je één draad naar de massa sleper en de andere naar de stroomvoerende koppeling.
Tevens soldeer je in elk rijtuig een draad tussen de stroomvoerende koppelingen om de spanning naar het volgende rijtuig door te geven.
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verlichting Plan E
Citaat van: Kappa op zaterdag 20 oktober 2012, 21:16:08
Bert,

Met de enkelvoudige stroomvoerende koppeling van Marklin had je al voldoende gehad.

Da's lekker. Ben ik weer te duur voorgelicht. De winkelier zie dat de stroomvoerende koppelingen van Märklin erg lastig te solderen waren.

Toch bedankt mannen, voor de tips en adviezen. Als ik het licht zie O:-D ( in de wagens) post ik een paar foto's. Geef me wel ff tijd, want ik moet het wel met beleid doen.

Gr. Bert
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verlichting Plan E
Citaat van: henkv op zaterdag 20 oktober 2012, 19:10:41
Je kunt ook alle vier de polen gebruiken voor het doorgeven van de stroom van de sleper. Krijg je een erg goede elektrische verbinding tussen de rijtuigen. :)

Hans, als ik het goed begrijp, hoef ik alleen maar de plus door te geven via de koppelingen. De massa krijgt per wagen een eigen sleper. Klopt toch?

Gr. Bert
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verlichting Plan E
Je geeft alleen de draad, afkomstig van het sleepcontact door via de stroomvoerende koppelingen.

Gr. Marcel
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting Plan E
Bert,

Als je toch 4 polige koppelingen gebruikt zou ik gewoon de massa draad ook doorvoeren.
Kan nooit kwaad een extra massa puntje in een andere wagon.

Robin
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verlichting Plan E
allen,
Ik zoek een foto of een beschrijving om een sleepcontakt onder de Artitec Plan E te zetten.
Ik heb ooit eens hier foto's van gezien maar ik kan ze niet meer vinden.

m.v.g.
Paul
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Verlichting Plan E
Als je een paar dagen geduld heb kan ik wel wat foto's voor je maken.
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verlichting Plan E
Hallo Wijbe,
Alvast bedankt voor de moeite.

m.v.g.
Paul
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Verlichting Plan E
Welliswaar een plan W, maar zelfde draaistel bijna Kijk hier voor wat foto's. De plan E kun je zelfs doen zonder lijmen. Je kan hem klemmen onder de ' driehoekjes'  en met wat buigwerk van de 'pootjes'  die op de assen drukken op de _/-\_ manier.
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verlichting Plan E
Bedankt Wijbe,

Het kontact op de wielenassen is duidelijk uitgelegd, maar dat had ik zelf al gemaakt.
Het gaat mij om de middensleper.
Op plan E zitten op een los deelte de remschoenen op het draaistel.
en ik vroeg mij af hoe je op dit draaistel de middensleper kan monteren.

Ik weet niet of dit bij plan W dezelfde draaistellen zijn, maar ik zie hier geen foto's van de gemonteerde middensleper.

m.v.g.
Paul
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Verlichting Plan E
oh... Een sleepcontact.... Ik heb marklin 7198 toegepast. Het 'plastic' bevestigingsplaatje heb ik ingekort door na de omgevouwen 'klipjes' deze af te snijden. Vervolgens een 1mm stukje styreen tussen sleper en draaistel. Beetje lijm en alles zit vast. Maak morgenavond een foto'tje.
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verlichting Plan E
Hallo Wijbe,
CiteerJe kan hem klemmen onder de ' driehoekjes'
Ik heb goed gekeken zie foto,



In de rode cirkel de driehoekjes en in de gele de remschoenen.

Een plaatje met schuine hoekjes welke goed aansluiten op de driehoekjes zal goed werken.
In totaal heb ik 6 mm ruimte om de sleper en het plaatje te bevestigen.
Ik hoop dat het plaatje de remschoenen niet in de weg zitten.

Alvast bedankt voor de tip van de driehoekjes..
Ik lees net dat je ook antwoordt heb gegeven dus dit schijven het kan elkaar een beetje overlappen.

m.v.g.
Paul

Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verlichting Plan E
Wel gezocht maar geen foto?s van montage van een sleepkontakt op  plan E .
Dus hier mijn bijdrage  om het verhaal af te maken.

Hier mijn oplossing om het sleepkontakt te plaatsen.
?   Ik heb een stripje kunststof (dikte 2mm) op maat gemaakt en de schuine kanten eraf gevijld.
?   In het midden een gat van 4 mm geboord.
?   Een 2 mm moer heeft een buitendiameter van 4 mm echter de punten van de zeskant zijn groter.
?   M.b.v het boutje de moer in het gat getrokken zodat de punten zich in het plaatje verankeren.
?   De dikte van de moer is 1mm en het plaatje 2mm dus zit het moertje goed vast.



?   Het boutje op maat ingekort waarna het sleepkontakt gemonteerd.



Tevens op de draaistel ook het massaplaatje (in mijn geval van Digikeijs ,die had ik nog liggen en ze lijken voor deze rijtuigen gemaakt).
?   Een gaatje in de bak nabij de draaistelbevestiging voor de twee draden zodat de spanning  op de verlichting aangesloten kan worden.






Ik ben er tevreden mee.
?   Het zit goed vast en het is ook weer demonteerbaar zonder schade aan de wagon en de sleper is verwisselbaar.
?   De lengte van de sleper is 45mm en gaat zonder sluiting over wissels en komt zonder problemen over een ontkoppelrails.
m.v.g.
Paul






.
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Verlichting Plan E
 :thumbup:
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verlichting Plan E
Heren,

Net alle post nog eens even doorgelezen. Hartelijk dank voor jullie input. Wordt zeer gewaardeerd. De Plan E's liggen nu bij de dealer voor de montage van wisselstroomwielen en dan ga ik waarschijnlijk het project bij de kop pakken. Ik houd jullie op de hoogte.

Groet,

Bert
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verlichting Plan E
Hallo Bert,
Succes.

m.v.g.
Paul
Re: Verlichting Plan E
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Verlichting Plan E
Ik schop even dit draadje omhoog, omdat ik eigenlijk wel benieuwd ben hoe dit afgelopen is.