Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

simpele LED tester

Gestart door Robtrein vrijdag 01 juli 2016, 16:49:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
simpele LED tester
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
simpele LED tester
Je kent het wel, je hebt overal en nergens zin en zit je een beetje te vervelen achter je pc op het internet.
Uit verveling klik je wat aan en zie je iets staan waarvan je denkt: hmmm dat is wel interessant.
Dat had ik dus vanmiddag weer eens en kom deze reactie tegen op het forum.
Zie daar een LED tester tussen staan en ben eens wat verder gaan snuffelen en kwam al snel een filmpje tegen op YouTube.

Deze Amerikaan had een batterijhouder, voor een knoopcel batterij, met 2 draadjes en een stekkertje eraan.
Door de LED's in het stekkertje te stoppen gingen deze branden en zie je dus of de LED nog wel/niet brand.
Nu heb ik de knikkers verstand van elektronica en weet dus niet of dit voor alle LED'd opgaat, maar daarvoor hebben gelukkig geleerden van op het forum zitten. :D

Ik weer eens verder snuffelen op het net naar zo'n batterijhouder, maar niet echt wat gevonden.
Na een poosje zoeken realiseer je je dat het mogelijk ook anders en nog simpeler kan. ;)
Kwestie van uit proberen en ja hoor, het werkt ook nog.
Op deze manier heb je dus een simpele LED tester, die ik zelfs begrijpen kan. >:-D
Het enige wat je nodig heb is een knoopcel batterij, ik heb hiervoor de 2032 gebruikt.
Je schuift de batterij tussen de pootjes van de LED en als alles goed is, dan gaat deze branden.
Zo niet, dan de pootjes even met de vingers aandrukken.
Uiteraard had dit verhaaltje een stuk korter gekund door alleen maar een foto te plaatsen, dus ook die er maar even bij doen.

Rob
Re: simpele LED tester
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: simpele LED tester
mooi gevonden maar voor de prijs van die batterij heb je een echte ledtester met verschillende stroomwaarden.Kan je meteen zien hoe fel de led brand :)
Re: simpele LED tester
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: simpele LED tester
Verre van de beste manier om een led te testen, maar de led gaat natuurlijk wel branden.
Echter is je enigste weerstand, de interne van de batterij, dat die de stroom genoeg beperkt om te zorgen dat de led niet kapot gaat.

Toch zou ik zelf een led testertje met stroombegrenzing kopen als je wat minder in de elektrokennis bent.
Re: simpele LED tester
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: simpele LED tester
@ Johnny,

Waar kan ik voor (afgerond) 11 cent zo'n led tester kopen?
Heb ooit voor 85 cent 8 van deze batterijen gekocht.

@ John,

Waarom ?15,= of meer uitgeven aan een tester als het op deze manier ook kan? ;)
Voor mij gaat het erom of het ding brand of niet.
Ik heb een paar wagens voorzien van sluitverlichting en daarvoor maak ik printjes met een gelijkrichter, weerstandjes en condensator.

Rob

Rob
Re: simpele LED tester
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: simpele LED tester
 @citaat

?15,- :O Dat kan voor 10% daarvan, en als je het zelf zou maken nog minder.
Die weerstand op dat printje reguleert de stroom, en die zorgt ervoor dat het goed blijft gaan ;)

Zelf test ik het met een labvoeding, maja die heeft niet iedereen :P
Re: simpele LED tester
Lid sinds: 2014

offline
Re: simpele LED tester
Multimeter met diode tester erop werkt ook goed om de polariteit te testen en of een led werkt gebruik zelf een fluke meter zijn niet goedkoop maar bij normaal gebruik gaan ze waarschijnlijk je leven lang mee :D
Re: simpele LED tester
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: simpele LED tester
De goedkoopste die ik bij Conrad heb kunnen vinden is deze.

Maar was zelf van deze uit gegaan.

Rob
Re: simpele LED tester
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: simpele LED tester
Eerste hit van ebay, kan vast goedkoper

En een multimeter werkt uiteraard ook.
Re: simpele LED tester
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: simpele LED tester
dat is degene die ik bedoel.Een 9V batterij erin en je kan alle leds testen (met pootjes).Heb die hier altijd op overschot liggen voor de vrienden. Goedkoper dan de link vind je ze niet.
Re: simpele LED tester
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: simpele LED tester
Allen bedankt voor de bijdragen. :thumbup:

@ John,

Kijk voor die prijs kun en hoef je het niet te laten.
In verhouding betaal je alleen een vermogen aan verzendkosten. ;)
Maar deze zul je wel niet in NLD vinden voor die prijs?
Zal morgen eens kijken of ik hier meer over kan vinden.

@ Johnny,

Dat is niet voor de prijs van een batterij.  ;) :D

Rob
Re: simpele LED tester
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: simpele LED tester
Staan ook wel op Aliexpress voor +/- 2 euro met gratis verzending.
Re: simpele LED tester
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: simpele LED tester
mss eens goed lezen : Shipping:
FREE Economy Int'l Shipping
Re: simpele LED tester
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: simpele LED tester
@ Johan,

Zal een kijken op die site, bedankt.

@ Johnny,

Niet boos worden. :D
Want zelfs dan is het nog niet voor de prijs van een batterij. ;) >:-D

Rob
Re: simpele LED tester
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: simpele LED tester
Hmmm,

Ik heb een 12V-DC voeding bij de hand, paar krokodillenklemmen en een weerstandje van pakweg 2k.

Werkt ook, voeding is meteen geschikt om bv een motor te testen.

Sprinter ombouw van kort geleden, kijken of alles werkt vanaf de connector (8 polige) waar de decoder aan vast moet.

LED tester heb ik dus eigenlijk niet nodig. :-)
Re: simpele LED tester
Robtrein, Een perfecte manier om effe gauw wat te testen...

Nooit geeft er iemand een tip over een ledtester en dan kom jij met een hele makkelijke manier, want je zit met die leds en een kaartje batterijen van een afstandbediening, dan ga je niet 3 weken wachten tot je een keer een led tester uit china hebt.
Al moet ik een batterij uit een AB trekken. Je weet in een oogopslag de polariteit en of de led het uberhaupt doet. Iedere reflectant heeft gelijk, of minimaal een punt. Maar kom zelf met een origineel idee. Lijkt soms wel of men zit te zoeken of ze wat kunnen vinden om iets anders aan te bevelen

Dus supertip, Rob. Ik deed dit al zo sinds ze dat een keer bij Stuut en bruin voordeden, en das al gauw 20 jaar geleden.

Heren, op uw reacties is deel 1 van mijn onderschrift gebaseerd.
Re: simpele LED tester
Spoorman
gast

Re: simpele LED tester
Ingewikkeld hoor. ;)

Zo'n beetje elke multimeter, ook die van 3 euro uit de grabbelton van de bouwmarkt, heeft een diode stand. Daarmee kun je een ledje testen. Juist aangesloten gaat'ie licht geven (de led, niet de meter).



Gr, Ben.
Re: simpele LED tester
 @citaat >:-D HUMOR :exclaim:
Re: simpele LED tester
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpele LED tester
En als de display het niet meer doet, moet er een batterij in, in de multimeter?
Re: simpele LED tester
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: simpele LED tester
Dus blijft de batterij het essentiële onderdeel om te kunnen testen. ;)
Waarom er dan zo'n dure multimeter erbij aanschaffen???? :?
8 batterijen voor 85 cent is dan goedkoper. :D >:-D

Rob

P.s Heb al 3 multimeters.
Re: simpele LED tester
Citaat van: Jan22 op woensdag 06 juli 2016, 17:58:24
En als de display het niet meer doet, moet er een batterij in, in de multimeter?

Moet je effe meten, denk ik???

Meten is trouwens niet weten... Meten is vergelijken..

Re: simpele LED tester
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpele LED tester
Citaat van: Roberd op woensdag 06 juli 2016, 21:06:54
Meten is vergelijken..
Ik dacht, ik gooi er even een domme vraag tussendoor.

Kom ik boven, blijkt mijn multimeter daadwerkelijk geen display meer te tonen.
Nu heb ik er maar een, dus doormeten (ter vergelijking) is geen optie.
Die ene meter is uit 1985, en heeft het altijd gedaan.
Dus zit er een batterij in, is mijn conclusie.
Nooit op gelet, natuurlijk. Gebruiksaanwijzing? (Rtfm in pinguin termen). Zoek.

Dus het was echt een domme vraag.
Maar het moment leek humoristisch in plaats van hilarisch.

Als ik Ben goed begrijp, dan is een nieuwe multimeter goedkoper dan een nieuwe batterij voor een multimeter.

Maar om ledjes te testen, kun je goedkoper een gratis batterijtje halen uit zo'n relatiegeschenk van oom agent (sleutelhanger met verlichting om je slot te kunnen vinden); die werken op leds (en batterijen).
Re: simpele LED tester
Ik denk dat een meter uit '85 er nog een is van degelijke kwaliteit. Als het mijn meter was zou ik er een nieuwe batterij van de Action inzetten... en meteen bij die action een metertje van ?2,95 meenemen.
Ik haalde - omdat ik er toch was - twee CR2025 bij de gamma voor ?5,00. Thuis bleek dat in CR2032 moest hebben en die nam ik later mee bij de Action, met z'n achten op een kartonnetje voor ?0,89.

CR2032 is trouwens een verwijzing: doorsnee 20 mm, 3,2 mm dik

Batterijen gaan bij mij overigens leeg omdat meters aan blijven staan  8o . Dat ontdek je als je weer eens wat wil meten. Dit moeten jullie herkennen  B)
Re: simpele LED tester
Spoorman
gast

Re: simpele LED tester
Hoe dan ook, rode leds hebben een drempelspanning van 1,2 - 1,8V. Die dingen aan 3V hangen zonder de stroom te begrenzen is niet handig.

Daarnaast worden er honderden zo niet duizenden euro's uitgegeven aan modelspoor spullen dus waarom ook niet een paar centen besteden aan een fatsoenlijke meter?

Citaat van: Roberd op donderdag 07 juli 2016, 06:49:57

Batterijen gaan bij mij overigens leeg omdat meters aan blijven staan  8o . Dat ontdek je als je weer eens wat wil meten. Dit moeten jullie herkennen  B)


Sorry, geen herkenning. Google eens op "Hoe verleng ik de levensduur van een batterij". ;)

Gr, Ben.
Re: simpele LED tester
De stroom is begrenst, dat doet die knoopcel zelf

google eens op inwendige weerstand cr2032....

Ik kwam op deze site  http://www.cr2032-knoopcel.nl/   terecht, en jawel.... kijk maar eens even :)

honderden leds op knoopcellen

Re: simpele LED tester
Spoorman
gast

Re: simpele LED tester
Nee joh. Ik ben niet geïnteresseerd in knoopcellen. Geef slechts aan wat een effect kan zijn zo'n ledje aan te sluiten op 3V. ;)

Ik test nooit leds maar sluit ze aan. Als er geen licht uit komt pak ik een andere.
Re: simpele LED tester
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: simpele LED tester
Topantwoord.  :favorite:
Re: simpele LED tester
Lid sinds: 2008

offline
Re: simpele LED tester
Citaat van: Spoorman op donderdag 07 juli 2016, 19:51:32
...
Ik test nooit leds maar sluit ze aan. Als er geen licht uit komt pak ik een andere.
Hopelijk toch wel nadat je ff + en - hebt omgewisseld en nogmaals getest? ;)

Groeten,
Ton.