Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?

Gestart door rovanko zaterdag 20 oktober 2012, 00:04:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Hallo,

Ik heb een analoge Märklinbaan. De locomotieven worden gevoed met wisselstroom (max 16V). Bij omschakeling van de rijrichting is het voltage uiteraard een korte tijd hoger.

Vele rijtuigen hebben sluitlichten in de vorm van rode LEDs. De voeding voor de LEDs wordt via een sleper van de puntcontacten opgenomen (en is dus gelijk aan de rijstroom). Deze stroom wordt in het rijtuig gelijkgericht met een diode en daarna doorgeleid naar de pluspool van de sluitlicht LEDs via weerstandjes. Tussen de diode en de LEDs is ook een condensator geplaatst met de volgende kenmerken: 25V 2200mF (ik heb de "mu" niet zo gauw op mijn toetsenbord kunnen vinden en heb daar toen maar de "m" voor gekozen). Vanaf de minuspool van de LEDs gaat de stroom via de tussengeschakelde minuspool van de condensator en de wielen rechtstreeks terug naar de massa (de rails dus). Dat systeem werkt op zichzelf al jaren probleemloos. De LEDs van de sluitlichten zijn bij mij meestal parallel geschakeld en een enkele keer ook wel eens in serie.

Wat me echter tegenvalt is dat zodra de rijstroom wegvalt de LEDs meestal niet meer dan 2 seconden op min of meer volle kracht licht blijven geven en dan snel uitdoven terwijl ik had gewild dat dat pas na zo'n vijf seconden zou zijn.

Ik had me al met de huidige toestand verzoend totdat ik in het bezit kwam van een Zwitserse stuurstandwagen van het merk RailTop waarvan de frontlichten nadat de rijstroom is weggevallen nog wel een halve minuut(!)  lang blijven branden. Het kán dus wel. Wil het zeggen dat er kleine condensators zijn die een veel grotere opnamecapaciteit hebben als de condensators waar ik tot op heden gebruik van maak? De condensators moeten uiteraard in mijn H0 rijtuigen passen en wel zo dat ik ze zo min mogelijk kan zien zitten. Dat is met mijn huidige condensators aardig gelukt ( ze zijn 2,5 cm lang en hebben een doorsnede van 1cm).

Wie kan me adviseren welke condensators ik minstens zou moeten aanbrengen om in ieder geval de LEDs zo'n vijf seconden te laten nagloeien.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

Gegroet,

Rob
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Rob, kan niet geheel opmaken hoe jij de leds aanstuur.
Maar het volgende je kan met de huidige condensator nog wel iets aan tijd winnen als je als volgt deze aansluit.
Vanaf de rails een diode brug plaatsen daarna de plus en de min naar de leds met in serie een weerstand van 1500Ohm.
De condensator zet je achter de weerstand dus paralel aan de leds.
Het beste resultaat is altijd de leds in serie te gebruiken daar de stroom nooit hoger zal zijn dan 20 ma.
Probeer maar uit.
Suk6,

willem.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Er bestaan low current rode leds, die belangrijk langer zullen nagloeien op dezelfde condenstor.
Je kan ook proberen de waarde van de weerstand te verhogen. Meestal gaat de lichtopbrengst niet veel omlaag
maar het stroomverbruik wel.

Cor
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Citaat van: rovanko op zaterdag 20 oktober 2012, 00:04:33

Tussen de diode en de LEDs is ook een condensator geplaatst met de volgende kenmerken: 25V 2200mF


Zo te lezen heb je de condensator in serie gezet met de leds. Da's niet de bedoeling.

Gr, Ben.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Dat lijkt me toch sterk Ben.
Als die elko in serie zou staan, zullen de led niet gaan branden, er zit immers een gelijkrichterdiode in.
Het kan ook zijn dat in de Zwitserse rijtuigen een goldcap zit.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Toch is er wat geks aan de hand. Normaal is 2200 mF aan de zeer ruime kant voor een paar leds. Die 25 volt is wel een tikkie aan de lage kant, gezien de 24 volt overspanningspuls. Vogende keer maar 35 volt exemplaren kiezen. Verder zou ik er geen enkele diode voorzetten maar een brugcel, maar dat heeft allemaal weinig met je probleem te maken.

Je kunt het stroomverbruik van de leds verminderen door ze altijd in serie te zetten en door de weerstand zo hoog mogelijk te kiezen. Hoe groot is die weerstand nu? Low current leds is ook een optie. Die branden al fel bij 2 mA of zoiets.
Goldcaps hebben inderdaad een hele hoge capaciteit, maar werken tot maximaal 5 volt, zodat er wat meer elektronica aan te pas komt. Nou ja, een 5 volt voedinkje.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Een condensator in serie met een led ?. De led maar heel even branden totdat de condensator geladen is.

Citaat van: henkv op zaterdag 20 oktober 2012, 09:39:26
Je kunt het stroomverbruik van de leds verminderen door ze altijd in serie te zetten en door de weerstand zo hoog mogelijk te kiezen. Hoe groot is die weerstand nu? Low current leds is ook een optie. Die branden al fel bij 2 mA of zoiets.
Zoals Henk hier aangeeft, de weerstand te verhogen.

Mvg,
Peter
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Citaat van: Kappa op zaterdag 20 oktober 2012, 09:09:10

Dat lijkt me toch sterk Ben.


Vraag het mij niet, ik citeer slechts wat ik lees. :)

Inmiddels heeft Rob 6 helpers dus het gaat allemaal goedkomen denk ik. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Ik las eerst ook alsof de elco in serie staat, maar er staat ook dit.

Citaat van: rovanko op zaterdag 20 oktober 2012, 00:04:33

Vanaf de minuspool van de LEDs gaat de stroom via de tussengeschakelde minuspool van de condensator en de wielen rechtstreeks terug naar de massa (de rails dus). Dat systeem werkt op zichzelf al jaren probleemloos.


Dus het zal wel goed zitten.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Rob,

Als ik je verhaal nog eens goed doorlees en met name de zin de Henk aankaart, gebruikt één diode om de wisselstroom gelijk te richten.
Na de diode komt de led, of meerdere led's in serie met een weerstand.
De elko staat over de anode van de (eerste) led en de massa kant van de weerstand.
Klopt dat?
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Heren,

Na een vermoeiend bezoek aan "Eurospoor" maakte ik mijn computer open om de gehoopte reacties op mijn vraag te lezen. Vooral hartelijk dank aan jullie allen. Wat mij nu wel blijkt is dat jullie antwoorden van mij een diepgaande studie vereisen om te bevroeden wat ik zal moeten doen.

Als eerste reactie kan ik al bevestigen dat de pluspool van de condensator aan de toevoerdraad naar de LEDs is aangesloten en wel vóór de weerstand die de LEDs beschermt. De minuspool van de condensator is aangesloten op de afvoerdraad vanaf de LEDs die rechtstreeks naar de massa (lees: de rails) leidt.

Ook begrijp ik dat als er sprake is van twee sluitlicht LEDs deze beter in serie geschakeld kunnen worden dan parallel. Daar heb ik goede nota van genomen. Wel heb ik in het verleden problemen gehad met serieschakeling  van LEDs omdat die het toen niet deden. Op advies van de helaas gesloten firma Stuut & Bruin in Den Haag heb ik toen  - ik meen een 8V  spanningsbegrenzer - in de toevoerleiding naar de LEDs tussengeschakeld (met de minus-pin van die spanningsbegrenzer aan de massa). Toen werkten de in serie geschakelede  LEDs wél. 

Voorts zal ik van Herr Doll (de baas van de Zwitsers/Oostenrijkse firma RailTop) in mijn onderdanigste Duits een antwoord proberen te ontlokken hoe hij in zijn stuurstandwagens die frontsein LEDs zo lang na het wegvallen van de voeding nog licht kan laten geven. En nu maar hopen dat dat niet een strikt geheime door duizend patenten beschermde schakeling is!

Er blijft dus werk aan de winkel, niets geen psychologisch "zwart gat" als gepensioneerde dus :)   

Gegroet,

Rob

P.S. "Eurospoor"was een bezoek waard. De kwaliteit van het getoonde was - naar mijn smaak - beter dan in voorgaande jaren.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Dat in serie schakelen adviseren we alleen omdat twee leds parallel geschakeld ook twee keer zoveel stroom verbruiken als diezelfde leds in serie geschakeld. Maar welke voorschakelweerstand gebruik je nu?
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Dat kan zeer goed je moet een coldcap gebruiken in plaats van een elko
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Nou, niet zomaar op maximaal 16 volt hè?
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Een reactie aan de twee "Henken"

Ten eerste Henk.HO:
Ik heb eens even zitten loeren naar de prijs van goldcaps, die in ieder geval ook een overspanningsvoltage (vanwege rijtichting verandering )  van - zeg maar 25 V - kunnen verwerken. Nou die zijn niet mis als ik het zo inschat.  Ook vraag ik me af of ik dan de huidige diode kan blijven gebruiken of dat ik de wisselstroom van de baan dan ook met een échte gelijkrichter aan de elco zal moeten toevoeren.

Welke capaciteit zouden zulke goldcaps moeten hebben om twee doodgewone rode LEDs (die met zo'n 1,8 mm staafje) iets langer te laten functioneren nadat de voeding is afgeschakeld. 

Ten tweede henkv:

Reken maar dat ik mij zeer goed zal voorbereiden alvorens ik zo'n goldcap zou gaan installeren. Dan moet ik zeker eerst weten of een weerstand (en welke dan? ) vóór zo'n goldcap zou moeten worden aangebracht. Op dit moment zitten de weerstanden t.b.v. de sluitlichten LEDs ná de plus-pool van de condensator. Zoals ik al schreef zit de minus-pool van de huidige condensator rechtstreeks aan de massa (de rails)

Beiden "Henken" hartelijk gegroet,

Rob
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
In het verleden heb ik zo iets gebouwd .
Ik zal kijken of ik het schema nog kan vinden.
Ze branden dacht ik langer dan 5 sec.
Met een 7805 spannings regelaar heb je geen dure coldcap nodig.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Citaat van: Henk.HO op zondag 21 oktober 2012, 17:37:33
Met een 7805 spannings regelaar heb je geen dure coldcap nodig.

Aha Henk.HO,

alweer een stapje verder! Zo komt in jouw reactie nu de cijfercombinatie 7805 op de proppen. Is dat de code voor een spanningsregelaar die de doorgeleide stroom op 8V maximaliseert (of wellicht stabiliseert)? Ik meen dat pas ná die spanningsregulator dan een weerstand wordt ingevoegd die voorkomt dat de LEDs doorbranden. Dat lijkt me ook wel logisch. Ik moet zelf ook eens nagaan of ik het aansluitschema nog terugvind, maar het is al héél lang geleden dat ik van zo'n spanningsregulator bij de aanleg van sluitlichten gebruik heb gemaakt en dan vervaagt de herinnering wel een beetje hoe ik dat toen gedaan heb. Ik meen dat ik toen ook i.p.v. een diode een klassieke gelijkrichter had ingebouwd.

Hartelijk dank voor het meedenken,

Gegroet,

Rob
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Een 7805 is een spanningstabilisator die een positieve uitgangsspanning van 5V levert.
B.v. 7812 heeft een uitgangsspanning van 12V
Zie spanningstabilisator
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.html

Mvg,
Peter
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Handiger is toepassen als een constante stroombron:

http://www.floodland.nl/aim/info_allesetende_led_1.htm

Gr, Ben.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Dank Ben voor de tip.

Er is bij het aanbrengen van met name sluitlichten altijd wel de vraag of de voorgeschakelde onderdeeltjes genoeg plaats in het rijtuig kunnen vinden zonder dat je er iets of maar weinig van ziet. Veel onderdelen probeer je dan tegen het wagondak te plakken en wel zodanig dat in feite alleen de LEDs alsmede de draadjes naar/van de LEDs een plekje op het achterbalkon en het zich aldaar bevindende toilet hoeven te vinden. In feite is de omvang van de condensator veelal het grootste probleem. Bij het printje waar jij mijn aandacht voor vraagt is het principe dat de condensator en de andere noodzakelijke onderdelen daar rechtstreeks op gesoldeerd worden, en dat maakt het wegmoffelen in het rijtuig er dan niet eenvoudiger op. Het is hetzelfde probleem of je als je met de auto op vakantie gaat je de bagage in koffers stopt dan wel in vuilniszakken (want dat laatste "propt zo lekker weg" in alle hoeken en gaten!).

Enfin, naar je begrijpt verzamel ik nu eerst allerlei adviezen - zoals ook het jouwe - totdat ik op een bepaald moment de daad bij het woord voeg (of niet)

Hartelijk gegroet,

Rob   
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Citaat van: rovanko op maandag 22 oktober 2012, 14:02:09

In feite is de omvang van de condensator veelal het grootste probleem.


http://www.mscdh.nl/clubblad/Clubblad%202010%2006%20Juni.pdf, blz. 24.

Gr, Ben.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
al gehoord van SMD condensatoren ? Die zijn een stuk kleiner.Goedkoop verkrijgbaar via E*ay.UK.Ze worden verzonden per briefpost uit Hong kong.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Geen antwoord maar wel een schakeling om een led op diverse spanningen te laten branden. Niet getest door mij.

Alles etende LED

Schema zie bijlage

Deze schakeling maakt gebruik van het effect dat een FET als stroombron kan fungeren door de gate met de source te verbinden.

De voedingsspanning mag variëren tussen de 4V en 30V, de stroom door de led zal hierbij constant circa 15mA zijn.

De schakeling kan ook gevoed worden met wisselspanning, de led zal iets zwakker branden.

Begroting

Deze schakeling kost ongeveer ? 1,00.

Onderdelenlijst
?T1 = BF256C
?D1 = 1N4148
?LED = Gewone led
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
en waar is de bijlage ?
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Hallo Rob,

Probeer de leds eens parallel aan te sluiten.

Ik heb namelijk een vrachtwagen gemaakt waar 5 leds (parralel) inzitten en die blijven toch zo'n 45 sec nabranden als de stroom eraf gaat. En er zit geeneens een  2200uf elco in maar een 1000uf elco (35v).

Volgens mij staat er nog een filmpje van online in m'n topic.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Parallel verbruiken leds meer stroom dan in serie geschakeld. Ik vermoed low current leds in jouw vrachtwagens.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Citaat van: henkv op maandag 22 oktober 2012, 20:31:59
low current leds .

Oei Henk,

gaat er alweer een wereld voor me open? Laat ik voorop stellen dat de huidige sluitverlichting-LEDs in mijn - ik denk zo ongeveer 80 rijtuigen - lekker dik in de kit zijn ingepakt, alleen de voorkant van hun "koppie's" met 1,8 mm ø zie je zitten in de gaatjes in de rijtuigachterwand! Die ga ik - als het maar even kan - niet loswurmen. Maar voor toekomstige installatie interesseert het mij wel iets meer te weten van die low current leds. Is daar ook het door mij veelgebruikte model met zo'n 1.8 mm ø stiftje bij? Mag ik begrijpen dat dergelijke LEDs ook een geringere elektriciteitsconsumptie hebben ( en daardoor langer blijven branden met de huidige door mij gebruikte condensators?) . Kan ik ergens een overzichtje aanklicken om achter het "hoe en wat" te komen?

Hartelijk gegroet,

Rob
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
waarom zo moeilijk.Met een condensator van 470 µF/25V branden je 2 eindleds makkelijk enkele minuten.Je moet ze wel in serie zetten.Dan verbruiken ze amper 10 mA met de juiste serieweerstand.Google en je vind alle info.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Ja, dat idee heb ik ook al die tijd. Op de gebruikelijke manier geschakeld, zou het nu ook al moeten werken met 2200 mF en twee gewone leds in serie. Maar gebruikelijk is in mijn ogen: eerst een brugcel en daarachter de elco met de leds.

Low current leds zijn inderdaad leds met een laag stroomverbruik Rob. Een gangbare led brand mooi helder op 10 mA en je moet ze begrenzen op maximaal 20 mA. Dan zet je er dus een weerstand van ongeveer 1000 ohm voor. Low current leds branden al mooi op 1 mA en worden vaak op 2 mA gemaximeerd. Staat er een weerstand van minstens 10.000 ohm voor. Die heb je ook al in alle soorten en maten. Type maar eens low current led in op Google.
Re: welke condensator nemen om LEDs van sluitlichten 5 sec te laten branden?
Citaat van: henkv op maandag 22 oktober 2012, 20:31:59
Parallel verbruiken leds meer stroom dan in serie geschakeld. Ik vermoed low current leds in jouw vrachtwagens.

Hallo Henk,

Er zitten gewone smdleds in. Wat misschien wel zou kunnen, is dat ik er een flinke weerstand op heb zitten waardoor er maar een paar mA door de led loopt. Net zoveel mA als door lowcurrent leds.