Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Itrain & Mobile station.

Gestart door DB BR85 vrijdag 19 oktober 2012, 20:33:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Itrain & Mobile station.
Beste allemaal,

Ik heb een vraag. Ik weet dat dit vast en zeker al vaker gevraagd is alleen ik kan mijn antwoord op het forum niet in vinden. Ik wil beginnen met een rangeerterrein van 250x122. dit wil ik aansluiten op iTrain. Helaas heb ik er geen ervaring in wat ik nodig heb en hoe ik het moet aansluiten.

Wie mij wil helpen.... laat maar komen.


Gr. Dirk
Re: Itrain & Mobile station.
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Itrain & Mobile station.
Heb je al wel het rangeerterrein klaar?
Persoonlijk weet ik niet of je met een Mobile Station de aansturing kan regelen. Ik denk dat je een echte centrale daarvoor nodig hebt.
Kijk eens ik de wiki bij digitale besturing; die is zeer helder en behulpzaam...

Je hebt nodig:
In ieder geval een digitale centrale. Je wilt met iTrain sturen: dan heb je ook terugmelding in je hele baan nodig. Kan je ook in de wiki vinden. Voor je wissels moet je decoders hebben die aangesloten kunnen worden op ITrain. Ik zou een systeem kiezen wat echt goed past bij iTrain: in de beschrijving bij dit programma worden verschillende centrales genoemd.

Dus: kijk waar iTrain goed mee werkt, en kies bij dat systeem alle toebehoren...
Re: Itrain & Mobile station.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Itrain & Mobile station.
Hoi Dirk,

Kijk eens op mijn draadje

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36906.msg671728#msg671728

Ik heb een MS2 draaiende met Itrain.
Voor een duidelijk en leesbaar blokschema kun je dit binnenhalen op:

members.home.nl/leo.ooms/

Hier kun je ook mijn testbaan vinden in I-train en wintrack.
Ik gebruik hiervoor een CC-Schnitte 2.0 van Thorsten Mumm (http://www.can-digital-bahn.com), samen met een HSI-S88 en wisselmodules & S88-N modules van Rosoft.

Heb eea sinds 2 weken volledig automatisch rijden, als een zonnetje.

Compleet startset om Itrain en MS2 te laten praten kost ? 174,- inclusief verzendkosten.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Ik ben erg tevreden, kan nl. als het moet ook nog gebruik blijven maken van MS2 (als de PC uit staat)....

Succes!
Re: Itrain & Mobile station.
Dag Leo                                                                   

Ik ben al en paar dagen op zoek op het forum of het mogelijk is om met Itraim en MS2 samen te laten werken ( zie topic dat ik stuurde op 02/12 in pc besturingssoftware ) , en zo van het ene  topic naar het andere te gaan vond die van jou van 08 november en ik las het volgende:
(Compleet startset om Itrain en MS2 te laten praten kost ? 174,- inclusief verzendkosten ) Ik gebruik hiervoor een CC-Schnitte 2.0 van Thorsten Mumm
Mijn vragen zij de volgenden:
1° Heb je dit al uitgetest ?
2°Hoe sluit je de MS2 aan via de PC?
3°Via welk manier heb je CC-Schnitte 2.0 besteld en wat is de kost prijs hiervan?
Hopend dat je me wat goede raad kunt geven.

Gr
Luc
Re: Itrain & Mobile station.
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Itrain & Mobile station.
Hoi Luc,

Ik heb een kleine module van Uhlenbrock, met connectie van LocoNet naar MS1. Met behulp van RS232 van RoSoft kun je dan de computer aansturen. Ik heb het kastje voor 20 euro in Keulen gekocht bij Uhlenbrock (ex-demo) en de RS232 interface is ongeveer 25 euro, dus voor ongeveer 50 euro ben je ook een eind. Je moet deze nog wel aan een centrale knopen, die LocoNet praat. Ik gebruik hiervoor een 6021 met LocoNet interface.

Groet,
Bert
Re: Itrain & Mobile station.
Bert, ik heb het idee dat dit niet geheel de vraag is. Lijkt me ook niet de oplossing, die geeft Leeke. En ipv de daar gebruikte HSI88 kun je ook een Loconet-standalone aansluiting gebruiken ism iTrain. Voor terugmelding e.d.
Re: Itrain & Mobile station.
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Itrain & Mobile station.
Citaat van: Sprinter op woensdag 05 december 2012, 14:57:30
Bert, ik heb het idee dat dit niet geheel de vraag is. Lijkt me ook niet de oplossing, die geeft Leeke. En ipv de daar gebruikte HSI88 kun je ook een Loconet-standalone aansluiting gebruiken ism iTrain. Voor terugmelding e.d.
Je hebt gelijk, maar ik reageerde op de laatste opmerking uit het draadje.

Voor een klein rangeergebied heb je vele mogelijkheden om dit met iTrain te besturen.

@Dirk, Wat heb je nu al, zodat we meer gedetaileerde informatie kunnen verschaffen.

Groet,
Bert
Re: Itrain & Mobile station.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Itrain & Mobile station.
Hoi Luc,

Eea is uitgebreid getest (ik hoop binnenkort wat updates te kunnen plaatsen) bij mijzelf en bij een kennis van me met hetzelfde systeem.
Hoe eea is opgebouwd kun je (inclusief Itrain bestand, blokschema hoe eea aangesloten moet worden) etc. op:
http:\\members.home.nl\leo.ooms\
Ik weet uit mijn hoofd niet of dit de allerlaatste versie is met de geprogrammeerde routes, maar anders post ik die vandaag of morgen ff.
Je gebruikt eigenlijk alleen de Gleissbox als je Itrain aan de baan hangt. De MS2 gebruik je uitsluitend nog voor het programmeren van je loks.
Ik heb het CC-Schnitte Startset rechtstreeks bij Thorsten mumm gekocht (can-digital-bahn.com) Thorsten is de ontwerpen van dit geheel. Ik heb het geld naar hem overgemaakt en had binnen een aantal dagen het pakketje thuis. Heb hier al 2x besteld en is een vertrouwd adres, heb het adres dan ook van Xander Berghout van Itrain
Verder gebruikt ik de HSI-S88 omvormer (serieel) van LDT met Rosoft terugmeldermodules (18,- per stuk voor 16 melders)
Let op, je moet een S88 kabeltje of een S88N naar S88 converter mee aanschaffen. (kabeltje is ± 5,- printje (voor alle 3 de kanalen 18,-)
Stand allone S88 van Loconet (via Rosoft.info) zou ook moeten werken, dit heb ik echter niet uitgeprobeerd.
Bezetmelders gebruik ik van Rosoft, kosten 18,- (16 bezetmelders) dit is compleet gebouwd inclusief netwerkkabel van 1 mtr. Heb alle bezetmelders wel uitgerust met een dikke diode.
En Rosoft WDD modules (op DCC protocol) Let op : De MS2 kan uitsluitend of DCC aansturen of MM protocol en niet beide! Ik heb dus mijn dure ingebouwde decoders vervangen door 1 WDD wisseldecoder. Dit heeft nog een voordeel, je gebruikt geen dure digitale spanning, maar een voedingsspanning van een oude trafo.
Ook Rosoft van Wim Ros is een vertrouwd adres, heb hier al meerdere malen besteld, overmaken en 2 dagen later Ding Dong....
Als je meer als een trein of 5 continu tegelijk wil laten rijden moet je ook een of meerdere boosters aanschaffen. Deze heb ik nog niet, kosten ± ? 129,- per stuk. Thorsten doet dit met 60VA Marklin trafo's, ik wil dit in de toekomst gaan doen met 1 dikke 16V Trafo met diverse groepen apart afgezekerd....
Voordeel van bovenstaand systeem : Je kunt altijd nog je MS2 gebruiken (bij Max. 11 locs). Via Itrain kun je echter meer locs aansturen.

Totale kosten:
Gleissbox met MS2 : 70,- (Via beurs in Houten, tenzij je net als ik deze al hebt)
CC-schnitte : 184,- (Dit is een iets nieuwere variant van wat ik heb, het startpunt is aangepast)
HSI-S88 van LDT : 108,- bij Conrad
Bezetmelders van Rosof : 18,- per 16
WDD decoders van Rosoft : 20,- per 4

Mijn advies is om klein te beginnen (ovaaltje met uitwijkspoor) en dit later uit te bouwen. Ik ben nu bezig met fase 2 en hoop binnenkort eea op mijn draadje te kunnen posten. Mocht je in de buurt van Bergen op Zoom wonen (of komen) dan kun je altijd ff aan komen waaien en eea aanschouwen in real life.

Succes!
Re: Itrain & Mobile station.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Itrain & Mobile station.
Hoi Luc,

Nog een kleine aanvulling:

Bezetmelders (per 16) betekend 16 bezetmelders op 1 printje, kosten 18,-
Zelfde geld voor de WDD modules, welke je ook voor seinen kan gebruiken.

MS-2 en CC-Schnitte kunnen niet tegelijkertijd op de Gleissbox aangesloten worden.
De luxere variant van Itrain (netwerk versie) kan echter wel omgaan met meerdere PC's, maar ook Iphone (zelfs een oude versie 3) en zeer binnenkort ook Ipad, allen via Wifi voor het geval van draadloze bediening. Ook is de infraroodvariant van Dynasys nog een mogelijkheid.

Via het Can Bus systeem heb je nog veel meer mogelijkheden, echter dan komt de prijs weer om de hoek kijken.
Mijn insteek is altijd geweest: wel het Marklin systeem, echter zonder de dure CS2, zo goedkoop mogelijk. Echter wel de mogelijkheid om over te stappen naar CS2. Ben echter zo tevreden over dit principe dat dat waarschijnlijk voorlopig niet zal gaan gebeuren. :D

Je kunt je ook eens aanmelden op het Can digital forum en eea eens doorspitten en op het itrain forum.
Automatisch aanmelden (MFX) werkt ook met dit systeem, mits je geen booster het geplaatst. Mijn idee is om een programmeerspoor aan te leggen (ook voor ijken van de locs) als ik een of meerdere boosters ga gebruiken, aangesloten direct achter de gleissbox.

Een hoop informatie, hoop dat je er wijs uit kunt. Als je vragen hebt hoor ik het wel. Als je een keer wilt komen kijken stuur je maar een PBtje...

Succes! :-)
Re: Itrain & Mobile station.
even een aanvulling

sinds kort kunnen Leo en ik wel met de ms2 en cc-schnitte tegelijkertijd rijden

kijk hiervoor even op Leo's topic

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36906

Joost