Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Beginnersvragen Koploper-DDW

Gestart door Willem E donderdag 29 november 2012, 14:15:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Willem, wat wil je precies weten ?
(ik ben een elektronicus die vroeger o.a. PC's en nog veel meer repareerde)
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Hallo Huub,

Mijn vraag is deze:
Ik krijg DDW/Koploper niet aan de praat.
Voorzover ik thuis kon testen is de PC in orde: de poorten werken.
Getest met een progje en een loop-back-stekker (9 polige D met 2 en 3 verbonden).
Dit progje geeft IN en OUT op de poort waar de stekker in zit.

Ik heb een Delta-f-unit (66045) aangesloten met het bekende kabeltje waarinde schadeking zit met een BC557 transistor en 2 4K7 weerstanden. Dit wil niet werken, de digitale spanning blijft weg.
Een advies was om de booster rechtstreeks aan te sluiten met GRND en DATA, dus zonder de transistor en weerstanden. Zo kan ik testen of de transistor nog OK is.
Nu zijn die dingen er niet voor niks en ben ik bang dat al gauw mijn compoorten enzo opgeblazen kunnen worden.
Hoe groot is nu het gevaar?

Mvg.
Willem.
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
het gevaar is er altijd, maar toch ga je iets moeten proberen.

Ik gebruik een schema met zelfde transistor, maar dan met enkel een 10K  (eigenlijk 8,2K omdat ik even geen 10K in stock had eergisteren) weerstand tussen de basis (pin2) en pin 4 van de stekker op de pc.   Emitter en collector zijn rechtstreeks naar de Delta gekoppeld.  Ik hjeb wel een gewone (aparte" delta module.    Bij mij werkt dat prima...


By the way, heb je het al eens getest met enke MRDirect op de pc te zetten en die te draaien ?  Daarmee lukte het bij mij ook meteen.  Je kan dan in een dos venstertje  werken via de seriĆ«le poort.   Kwestie van een lokje te definiĆ«ren, en testen maar !
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Willem,

De poort is het beste te testen door met een oscilloscoop te meten, je ziet dan direct het signaal en de grootte er van.

Die heb je niet, dan zou je tussen de DATApen en de GNDpen twee LEDs kunnen aanbrengen en een weerstand van misschien 470 Ohm - zie tekening.

De toestand met de transistor dient alleen om de booster uit te schakelen en hoeft in eerste instantie niet aangesloten te worden.

De spanningsniveau's op seriele lijnen zijn niet echt compatibel met wat je wil, maar het werkt wel als er voldoende spanning uit de computer komt. ALS dus.....

Eerst de schakeling met de LEDs, waarmee je zeker kan vaststellen dat er iets gebeurt op de datalijn
Is dat aanwezig, dan kan je er van uit gaan de de spanning niet hoog genoeg is voor de booster.
Dit wil NIET zeggen dat de poort defect is ! RS232-signalen hebben gewoon andere eisen.......

Voor nu de schakeling met de LEDs, waardoor je activiteit kan waarnemen op de datalijn:
En let op ! dit kan de datalijn ook al te zwaar belasten voor de booster.
En ja, je kan wel je poort al opgeblazen hebben.

grv Huub
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Hallo Huub, Dani, Peter, & all,

Ik heb weer wat "huiswerk'' van jullie gekregen en ga ermee aan de slag.
Allen heel veel dank. :thumbup:
Uiteraard wordt iedereen hier op de hoogte gehouden.

mvg.
Willem E.
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Oeps, foutje..... pen 2 uit de tekening moet pen 3 zijn  :oops:
Dat krijg je als je te snel werkt, dan vergeet je de helft....
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Willem,

Dit draadje helemaal doorgelezen kom ik tot de conclusie dat ik nergens lees dat je een driver geinstalleerd hebt (of ik moet er overheen hebben gekeken).
Nu weet ik dat je met Windos ME aan de slag bent en weet niet zeker of die versie nu wel of niet de giveio.sys driver nodig heeft.

Meer hierover is te lezen op http://home.snafu.de/mgrafe/treiber_en.htm waar men het heeft over Windows NT/2000/XP.
In ieder geval voor gebruik bij oudere versie's van DDW waar jij mee aan het stoeien bent.

Mogelijk een losse flodder, mogelijk de oplossing van je probleem.
Het is het proberen waard lijkt me.


Mvg Peter

Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Hallo Peter,

Citaat van: linuxer op woensdag 19 december 2012, 19:58:39
Dit draadje helemaal doorgelezen kom ik tot de conclusie dat ik nergens lees dat je een driver geinstalleerd hebt (of ik moet er overheen hebben gekeken).
Nu weet ik dat je met Windos ME aan de slag bent en weet niet zeker of die versie nu wel of niet de giveio.sys driver nodig heeft.
Bij ME heb je de driver niet nodig.

Mvg,
Peter
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Citaat van: linuxer op woensdag 19 december 2012, 19:58:39
Willem,

Dit draadje helemaal doorgelezen kom ik tot de conclusie dat ik nergens lees dat je een driver geinstalleerd hebt (of ik moet er overheen hebben gekeken).
Nu weet ik dat je met Windos ME aan de slag bent en weet niet zeker of die versie nu wel of niet de giveio.sys driver nodig heeft.

Meer hierover is te lezen op http://home.snafu.de/mgrafe/treiber_en.htm waar men het heeft over Windows NT/2000/XP.
In ieder geval voor gebruik bij oudere versie's van DDW waar jij mee aan het stoeien bent.

Mogelijk een losse flodder, mogelijk de oplossing van je probleem.
Het is het proberen waard lijkt me.


Mvg Peter

Hallo Peter & all,

De configuratie zoals ik die nu heb zou moeten kunnen werken.
Inderdaad is geen extra driver nodig bij Windows ME.

Binnen kort krijg ik wel de tijd om al jullie suggesties, bestanden en testjes te doen in de hoop op resultaat.
Ik hou jullie op de hoogte!

Veel dank voor de belangstelling! :thumbup:

Mvg.
Willem E.
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW - Huiswerk 1
Citaat van: huub op dinsdag 11 december 2012, 17:40:27
Oeps, foutje..... pen 2 uit de tekening moet pen 3 zijn  :oops:
Dat krijg je als je te snel werkt, dan vergeet je de helft....

:-) De eerste huiswerkopgave gemaakt:
Het electronicastukje gemaakt.
PC gestart.
In de com-poort 1 (en later 2) gestoken.
De rode led kwam op en brandt constant.
De groene led gaat branden als ik DDW en KL laat communiceren.

Volgens mij is dus de compoort OK. Toch?

mvg.
Willem E.
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Je weet nu dat er wel communicatie plaats vindt via de COM-poort, dat is al goed.
De poort kan echter ook te weinig spanning afgeven, een RS232-poort doet het ook gewoon als er bv. nog tussen +3 Volt en -3 Volt geschakeld wordt.
De booster zal het daar echter niet mee doen.

De spanning in rust zou je kunnen meten met een Voltmeter, maar dat lukt maar in 1 van de 2 toestanden.
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Kan je hier wat mee ?
+ en - 12 Volt staat er maar dat mag ook nog 15 Volt zijn
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Citaat van: huub op zaterdag 22 december 2012, 01:20:28
Kan je hier wat mee ?
+ en - 12 Volt staat er maar dat mag ook nog 15 Volt zijn

Dankje Huub,
Maar ik vrees dat dit voor mij echt te veel "hoge school" is... :oops:
Eigenlijk heb ik al geen beeld wat dit is... :oops: :oops:
Een versterkertje...?

"Explanation Mr. Spock?"  ;)
CiteerJe weet nu dat er wel communicatie plaats vindt via de COM-poort, dat is al goed.
De poort kan echter ook te weinig spanning afgeven, een RS232-poort doet het ook gewoon als er bv. nog tussen +3 Volt en -3 Volt geschakeld wordt.
De booster zal het daar echter niet mee doen.

De spanning in rust zou je kunnen meten met een Voltmeter, maar dat lukt maar in 1 van de 2 toestanden.

Wellicht dat dit weer een stapje is. Hoe kan ik het beste meten met mijn eenvoudige multimeter?


mvg.
Willem E.
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
o.k. dit zijn ouderwetse ictjes zoals die in een RS232-poort(com-poort) gebruikt werden.
Je typt gewoon die dingen in en je vind de datasheets. Eventueel.
Als je deze schakeling na bouwt dan moet de uitgangsspanning gewoon op niveau zijn.
Omdat er meer poorten in een ic zitten, kan je wel 4 uitgangen maken.

Er zijn -tig andere ic's om ook zoiets te doen, maar deze ic's zijn gewoon recht-toe recht-aan en geen gedonder.
Je moet alleen voor 3 voedingsspanningen zorgen (+ 5 V, +15 V en -15 V).

De MC1489 is een receiver-ic en de 1488 is de transmitter.
Er wordt een RS232-signaal mee geconverteerd naar TTL-niveau (+5 V en 0 V) en omgekeerd (-15 V en +15 V)

Ben ik een beetje duidelijk ?

Het is wat ik als volgende stap zou doen.
Lastig als je een probleem op afstand moet oplossen.....
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
William,

Voor dat je allerlei moeilijke klusjes gaat uitvoeren, gebruik gewoon eens een andere PC, dus eentje waar een andere RS232 op zit.
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Beginnersvragen Koploper-DDW
Citaat van: Sprinter op zondag 23 december 2012, 01:36:11
William,

Voor dat je allerlei moeilijke klusjes gaat uitvoeren, gebruik gewoon eens een andere PC, dus eentje waar een andere RS232 op zit.

Hoi Sprinter,

Ik was al op zoek!
Maar het valt niet mee om van die ouwe "stoommachines" nog te vinden :-)
Er staan al wat 'aasjes' uit.

mvg.
Willem E.