Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

plaatdikte en welk materiaal kiezen?

Gestart door fredrans donderdag 18 oktober 2012, 22:39:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
plaatdikte en welk materiaal kiezen?
Ik wil eerst een testbaan gaan maken om eens te stoeien met digitaal. Nu wil ik plaatmateriaal kopen 2 maal een lengte van 150cm bij een breedte van 80 cm.
Deze platen bevestig ik met schroeven op vuren planken die ik hoogkant zet. De planken zijn pakweg 7 cm hoog en 1,7 cm breed.
Per plaat komen aan alle 4 de zijden de vuren planken hoogkant te staan en binnen dit raamwerk nog 2 vuren planken waardoor er dus om de 50 cm een plank is en er dus eignelijk 3 raamwerken zijn van 80 cm bij 50 cm per gekochte plaat.

Hoe dik moet het plaatmateriaal zijn en welk soort kan ik het beste nemen?.
Ik denk om als eerste een voorzet te doen dat mulitiplex van 8 mm voldoende zou moeten zijn het is immers niet de bedoeling om op de plaat te gaan lopen.

Graag jullie advies.
Re: plaatdikte en welk materiaal kiezen?
 
Hallo Fredrans,

je keus is ideaal, houden zo. :thumbup: Je kan hiermee alle kant op.  ;)
Beetje plooien, wil je ophoog met je railniveau of je heb juist voldoende dikte om een vangrail te nagelen of lijmen om de kant van je plaat.

Wil je delen omhooghouden of op houden met draadeinden is dit ook een ideaal materiaal.

Mijn stem heb je als hiervoor kiest !

Steven - Caponordtraveller
Re: plaatdikte en welk materiaal kiezen?
helemaal mee eens, ga alsjeblieft niet aan de gang met MDF of spaanplaat, dat is veel minder geschikt (politiek correcte opmerking....). De dikte is ook prima, hoewel ik zelf eerder 10mm gebruik, rekent wat makkelijker ;-)

Walter
Re: plaatdikte en welk materiaal kiezen?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: plaatdikte en welk materiaal kiezen?
5,5 mm triplex gaat ook prima op een vuren frame.
Ik gebruik mdf van 6mm in de klimspiraal. Het is echter wel een beter type, dan doorgaans in de bouwmarkten verkrijgbaar is.

Gr. Mars
Re: plaatdikte en welk materiaal kiezen?
Walter,
Wat is er mis met mdf? Waarom raad je dit af?

Albert.
Re: plaatdikte en welk materiaal kiezen?
Ik raad niets af, maar mijn ervaringen met mdf zijn niet positief. Het materiaal is niet correctief. Maw, als je een schroef er in zet en die gaat los, dan kun je dezelfde plek niet meer gebruiken, het 'verpulvert'. De schroef moet voldoende diep gaan, anders blijft hij niet zitten. Ik heb het niet geprobeerd, maar als mdf nat wordt gaat het ook niet goed. Dus b.v. balasten met fijn zand, dan water en houtlijm.... Ik gebruik zelf 12 mm mulitplex voor de onderbouw, en 8 mm voor de bovenbouw. Dat buigt ook lekker mee voor op- en afritten. Voor afdekking gebruik ik nog dunner: 5mm, maar daar komt geen rails op. Voordeel van mulitplex is dat een schroef die twee mm diep zit, gewoon vastzit. In mdf wrikt die er makkelijk uit, of als je te stijf aandraait maak je een 'boorgaatje' waar de schroef niet in blijft zitten. Ieder zijn persoonlijke voorkeur. Wel is mdf stijver, de mulitplex platen moeten in ieder geval op een (hout)frame geplaatst worden. Maar je hebt vast wel een stukje ergens liggen. Zet er wat rails op en kijk of het je bevalt. Het is wellicht wat goedkoper, maar zoveel scheelt het dan ook weer niet volgens mij.
Re: plaatdikte en welk materiaal kiezen?
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: plaatdikte en welk materiaal kiezen?
Voor een tijdeljke testbaan is MDF geen probleem. Ik heb zelfs een deel van mijn vaste baan met MDF platen gemaakt.

8 à 10 mm is wel de ondergrens. Voor het beste resultaat is natuurlijk multiplex mooier maar dat is meteen ook duurder.

Ik heb trouwens totaal geen proleem met het ballasten met verdunde houtlijm. Wel eerst de plaat geverfd.

Groet, Ronald
Re: plaatdikte en welk materiaal kiezen?
In principe kan je met al het houtmateriaal werken. Ik zou wel voor 1 soort gaan dus multiplex, dus ook de randen. MDF kan goed werken ik heb een testbaan gezien die al 4 jaar van beurs naar beurs gaat gebouwd in MDF. Dus dat moet niet een reden zijn. MDF is alleen zwaar en wat gevoeliger voor vocht.

Groeten Ronald.
Re: plaatdikte en welk materiaal kiezen?
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: plaatdikte en welk materiaal kiezen?
Als je materiaal zoekt voor een soort vangrail langs het deel wat van onder naar boven gaat kun je mooi buigtriplex gebruiken. Zeermsoepel materiaal in verschillende diktes leverbaar en volgt zo precies de kurv van je bocht. Bij de grotere en betere bouwmarkt hebben ze dit.

Groet, Ronald