Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Losse Epoche I wisselstroomassen?

Gestart door Laenderbahn027 vrijdag 19 oktober 2012, 07:54:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Losse Epoche I wisselstroomassen?
Goedemorgen!

Op Ebay heb ik een drietal wagons van Sachsenmodelle gekocht, Epoche I. Deze hebben uiteraard gelijkstroomwielen. Nu wil ik hier Epoche I wisselstroomwielen onder zetten, spaakwielen dus. Nu vroeg ik me af of M deze heeft, of dat ik dan dien uit te wijken naar bijv. Brawa assen?

Groet,
William
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Correctie: spaakwielen blijken helemaal geen vereiste voor Epoche I materieel! Iemand enig idee tot welk moment men spaakwielen gebruikte en wanneer men over ging op massieve (dichte) wielen?
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
De wieldiameter en de aslengte opmeten en dan shoppen bij de diverse leveranciers van wisselstroomwielstellen.
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Ik zag vandaag bij Eurospoor een handelaar die spaakwielen had voor wisselspanning. Moet je wel even de diameter van het wiel (loopvlak) opmeten met een schuifmaat, want er zijn verschillende maten.

Groet, Paul
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Hallo,

Gisteren heb ik de maten opgenomen van de assen welke momenteel in mijn wagons zitten en welke ik zou willen vervangen voor enkel-spaaks wisselstroomassen. De gegeven waarden zijn van 2 types wagons. De eerste waarde hoort telkens bij de ene wagon, de tweede waarde bij de tweede wagon.

Type as:
De assen hebben een spitse punt aan het uiteinde.

Totale lengte:
De totale lengte, inclusief deze punten, bedraagt 24.76 - 24.70 mm.

Hoogte wielen:
De hoogte van de wielen (welke dus de rails raken) bedraagt 10.92 - 10.98 mm.

Hoogte flens:
De hoogte van de flens bedraagt 13.81 - 13.15 mm.

Afstand tussen flensen:
De afstand tussen de flensen bedraagt 13.96 - 14.28 mm.

Hier vind ik bijvoorbeeld Brawa 2183, waar men een aslengte van 23.1 mm opgeeft. Maar welke waarde meet men dan precies hierbij?

Groet,
William
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Heb je HIER al gekeken?
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Zijn volgens mij alleen dichte wielen (iig bij Sachsenmodellen)...

Evengoed bedankt!
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Zou Marklin 700230 passen? Zijn alleen een beetje duur...
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Reactie Brawa:

---
Sehr geehrter Herr ...,

leider bieten wir unsere Radsätze nur als Ersatzteil für unsere eigenen Produkte an.
Wir haben wenig Interesse unsere Ersatzteile, deren Lagerhaltung einen hohen Kostenfaktor ausmacht, für Umbauten von Artikeln unserer Wettbewerber zur Verfügung zu stellen.

Deshalb bitte ich um Ihr Verständnis, dass wir diese Bestellung nicht entgegennehmen können.
---

Tsja...
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Hallo William,

ik had voor een kennis wegens leverproblemen van Brawa, 64 gelijkstroom assen met spaakwielen omgebouwd naar wisselstroom assen, de assen zijn als het ware in 2 delen gedeeld met een kunstof as, die over de metalen assen heen geklemd is. Deze kunstof as heb ik verwijderd en vervangen door een messing buis in stukjes te slijpen. Dit deed ik meestal een mm. of 2 te ruim. En vervolgens de messing pijp zolang gemaakt dat deze precies de afstand van de wielen op de juiste afstand hield. Vaak moest ook nog het wiel op de bestaande halve as wat naar binnen geschoven worden omdat de totale lengte van de as wat te kort werd. Op zich een mega klus maar met behulp van een zelf gemaakt malletje was het goed te doen.

Het zou mij overigens niet verbazen dat onder Saschsen Model wagons gewoon standaard Roco assen zouden passen, hiervoor is ook een spaakexemplaar leverbaar.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Hoi Walter,

Bedankt voor je reactie! Inmiddels heb ik de volgende gevonden welke zouden kunnen passen:

- Lilliput 939334 (EUR 5,10)
- Roco 40181 (EUR 7,65)

Denk dat ik die eerste maar eens ga proberen... Waarom zijn die krengen zo duur...  :|
Of toch maar niet: deze schijnen voor DC te zijn. Heb je niet zoveel aan met massadetectie... Dus de Roco's.

Groet,
William
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Stroomdoorvoerende lak? Hoef je alleen de assen op de juiste afstand te zetten (14.0mm) tussen de flenzen.
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Dan zit je nog met de afwijkende maat van loopvlak en flenshoogte/dikte.
Liliput 39334 = 2 wisselstroom wielstellen. Diameter = 10,8 mm, aslengte = 24,6 mm.
Heb ze zelf ook. De wielen voldoen aan de wisselstroom NEM 340 norm en zijn niet geïsoleerd.
Link NEM 340 ===> klik


Edit nobody: Link toegevoegd.
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Citaat van: nobody op donderdag 08 november 2012, 13:58:25
Dan zit je nog met de afwijkende maat van loopvlak en flenshoogte/dikte.
Liliput 39334 = 2 wisselstroom wielstellen. Diameter = 10,8 mm, aslengte = 24,6 mm.
Heb ze zelf ook. De wielen voldoen aan de wisselstroom NEM 340 norm en zijn niet geïsoleerd.
Link NEM 340 ===> klik


Edit nobody: Link toegevoegd.

Hoi Wim,

Deze zijn helaas niet meer te krijgen...

Groet,
William
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Losse Epoche I wisselstroomassen?
Hoi William,

Wellicht heb ik er nog enkele liggen. Ik heb op dit moment geen schuifmaat om ze te controleren.
Ik ben morgen in Houten en neem een doos met wielen mee, zodat we zouden kunnen kijken, wat er past.

Ik sta in de rechterhal tegen de achterwand.

Groet,
Bert