Deze fraaie loc gisterenmiddag opgehaald bij m'n treinenboer.
Is verpakt in een plastic inleg en kartonnen dozen, zoals Märklin z'n spullen ook verpakt.
Zéér veel, nog aan te brengen, details. Zoals imitatie trekwerk, remslangen, verwarmingsslangen, trappen voor machinistenhuis en tender, gereedschap voor de stoker op de tender, twee statische nabootsingen van de binnenliggende aandrijving en nog wat klein spul.
Het verdient aanbeveling e.e.a. vast te zetten met een weinig secondelijm.
Mijn treinenleverancier was net zo nieuwsgierig als ik en dus werd de loc op de baan gezet. Op het standaardadres 3,
reed de loc prima met de door de fabriek ingestelde decoderparameters.
Op mijn verzoek werd het adres gewijzigd in DCC adres 138. Na opnieuw starten van de Intellibox IR, reed de loc op Motorola 2, adres 138... En dat terwijl adressen groter dan 80 niet mogelijk zijn bij Motorola 2...
Thuis gekomen, de loc aan m'n ESU Lokprogrammer gehangen. Ook daar werd aangegeven dat Motorola 2, adres 138 werd gebruikt. Met slechts de 14 rijstappen. Dat wel.
Kreeg het formaat niet veranderd. Dan maar de decoder teruggezet op fabriekswaarden. Decoderparameters ingelezen in de programmer. Nu adres 3 gewijzigd in DCC adres 138. En ziedaar, 't werkt. DCC adres 138 met 28 rijtrappen. Meteen nog wat CV's aangepast aan mijn wensen en alles weggescheven in een parameterbestandje. Daarna de params weggeschreven in de decoder en getest. Alles in orde.
Loc op de baan geplaatst en proefgereden. Op sommige plaatsen werd het voorloopdraaistel uit de rails gewipt.
Blijkt dat de veren die het stel op de rails drukken erg slap stonden afgesteld. Dit verbeterd en meteen de scheefstaande (niet goed vastgeschroefde) sleepschoen gejusteerd. De veren van het voorloopdraaistel zien eruit alsof ze tevens bedoeld zijn voor stroomafname. Dit is niet het geval. Het chassis is geïsoleerd van de stroomafnemende wielen. Stoomafname geschiedt via de zes drijfwielen en zes van de acht tenderwielen. De assen zijn niet electrisch verbonden met de wielen...
De middelste drijfas en de derde tenderas zijn verend uitgevoerd. Evenals de buffers.
Opvallend genoeg zijn de figuren van machinist en stoker niet aanwezig in dit model. Moet ik dus nog aanbrengen.
Ook de felle machinistenhuis verlichting, dien ik nog te modificeren.
Al met al, ben ik content met het model en dat mag ook wel voor 539,90 Eurie.
Afbeelding van Brawa: ===>
klik